hsd
Hur funkar det med bilpool när 2 av de 3 kvarvarande bilarna har punka och den tredje har ungar spytt ner
 
Hur funkar det med egen bil när du backar ut den från uppfarten och motorn rasar?
Är något av dessa scenarion vanliga?
 
  • Gilla
  • Haha
Lintto1 och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
S smurfen72 skrev:
Jag har inte allt för mycket mot 2 stopp på en sån resa även om jag normalt skulle kört den non stop men skaffar man elbil får man helt enkelt kompromissa men då gäller det att det finns laddare och att dom är placerade så det stämmer hyffsat med ladd behovet annars blir ju resan riktigt tråkig. Läste nått om nån app finns det nån bra sån där alla laddare är.
Om km-skatt införs så prisskillnaden mellan att köra el jmf med bensin/diesel blir väldigt liten, skulle du välja avgasbilen då?
Jag ställer frågan till mig själv också, och alla andra.

Dvs frågan är, kan de nackdelar som elbil trots allt medför göra att man skippar elbil och väljer ICE ifall det ekonomiska incitamentet inte är tillräckligt stort?
Svaret lär ju variera stort beroende på vem man frågar, men jag tycker att även politiker ska ställa sig frågan och överväga noga.
Annars är ju historien full av experiment där det först varit morötter, för att sen brutalt slås ihjäl av politisk styrning. Motorgas, E85 och nu dansar biogasen sin dödsdans.
Kommer det bli samma med elbilen?
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S smurfen72 skrev:
Nu blev jag nyfiken vilken bil hade 40 liters tank och drog över 1 liter milen och vad har du nu som fixar över 100 mil
Jag började vuxenlivet med en SAAB 99, den drog väl nästan 1lit/mil och hade en tank på just lite över 40 liter.
Jag tror aldrig jag haft någon bil som fixar ens över 70 mil på en tank. Men jag har å andra sidan aldrig ägt en modernare diesel.
För övrigt, på den tiden fanns det bensinmackar i nästan varenda gathörn. Nu är nästan alla inne i städerna borta, kvar är bara större stationer ute vid riksvägarna och genomfartslederna.
 
Mikael_L
A Avemo skrev:
Skillnaden mellan sommar och vinter blir mycket större för elbilarna än för bränsledrivna bilar. Det finns Audi A6 som fyrhjulsdriven hybrid. Några på jobbet har sådana.
Idag, med sina typ -17°C, så kom jag förskräckligt kort med min EV. Jag har ju satsat på begagnad, med ett ganska litet batteri (24kWh) och det hade inte alls funkat idag utan att ladda extra, vilket jag kunde göra hos kund, annars hade jag varit tvungen att åka en sväng förbi en laddstolpe. Då körde jag ändå rekordlångsamt på vägen in till stan.
Nu har jag insett vad kylan gör. Mitt tips, minska uppgiven räckvidd med minst 30%, fast gärna 40-50% så man har med ett antal års batteridegenering i kalkylen, när man ska bestämma sig för ifall bilen klarar ens dagliga behov.
 
  • Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om km-skatt införs så prisskillnaden mellan att köra el jmf med bensin/diesel blir väldigt liten, skulle du välja avgasbilen då?
Jag ställer frågan till mig själv också, och alla andra.

Dvs frågan är, kan de nackdelar som elbil trots allt medför göra att man skippar elbil och väljer ICE ifall det ekonomiska incitamentet inte är tillräckligt stort?
Svaret lär ju variera stort beroende på vem man frågar, men jag tycker att även politiker ska ställa sig frågan och överväga noga.
Annars är ju historien full av experiment där det först varit morötter, för att sen brutalt slås ihjäl av politisk styrning. Motorgas, E85 och nu dansar biogasen sin dödsdans.
Kommer det bli samma med elbilen?
Med de nackdelar elbilar har i dag väljer jag fossilbil även om skillnaden blir mycket stor men utvecklas elbilar och nätet så kan jag mycket väl åka elbil. Som 2a bil skulle vi nog klara oss med elbil i dag men då får vi ändra våra vanor och vi tycker inte det är värt det.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hur funkar det med egen bil när du backar ut den från uppfarten och motorn rasar?
Är något av dessa scenarion vanliga?
Nej, ett betydligt vanligare scenario är nog snarare att alla bilar i bilpoolen är upptagna. Framförallt i samband med storhelger.
 
Då är det kanske inte för den som inte kan planera och måste ha en bil över jul.

För egen del är jag hänvisad till bilpool just nu för att VW inte förmår leverera som utlovat. Det funkar bra i centrala Stockholm och närförort, men hade jag bott någon annanstans hade det inte varit ett alternativ. Sen är det för min del dyrare än att ha egen bil, men det beror förstås på körbehovet.
 
  • Gilla
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Klarar man inte åka ens 30 mil med en så pass ny elbil som ID4 är trodde man kom bra mycket längre med de nyare bilarna.
Det beror väl inte på bilens ålder, utan hur stort batteri man vill betala för?
 
Mikael_L
useless useless skrev:
Det beror väl inte på bilens ålder, utan hur stort batteri man vill betala för?
Det kanske var lite slarvigt skrivet, men skulle kanske utläsas att det är väl större batterier i dagens nya bilar än förra generationen, ty så är det ju definitivt ...
 
D Drömtroll skrev:
Du frågade hur man gör utan bil när man gör stora inköp till huset och jag svarade. Vårt hus ligger ca 1 km från närmsta fasta bilpool. Kanske lite i längsta laget enligt vissa, men det är på vägen hem från jobbet så de gånger vi bokade bilen hämtade vi den oftast på väg hem från jobbet. För oss var det definitivt billigare än att ha en egen bil.
Hur sköts bilarna, är det en firma som hanterar tvätt, rengöring, service, reparation, lackskador, etc, ungefär som biluthyrning men till en begränsad krets.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kanske var lite slarvigt skrivet, men skulle kanske utläsas att det är väl större batterier i dagens nya bilar än förra generationen, ty så är det ju definitivt ...
Ja, men ID3 går att köpa med olika batterier mellan 58 och 77 kWh. Tycker man att en räckvidd på 30 mil i kallt väder är ett problem så får man punga ut med de 50 000:- extra det större batteriet kostar.
 
useless useless skrev:
Ja, men ID3 går att köpa med olika batterier mellan 58 och 77 kWh. Tycker man att en räckvidd på 30 mil i kallt väder är ett problem så får man punga ut med de 50 000:- extra det större batteriet kostar.
Fast det där stämmer ju inte, jag har en ID4a med stora 77kkw/h batteriet, och vid full laddning, 100% nu så visar den en räckvidd på ca 30mil. Men nu är det ju extremt kallt, högst ovanligt. Vi har 18minusgrader här där vi bor nu, och den normala decembertempen brukar vara +5c. Bortsett från det så har vi en planerad resa över Jul till familjen i norrland, blir 100mil enkel resa med elbilen, vi kommer åka längs med E4an, så det blir en spännande resa att göra med tre barn i bilen. Hur många laddstopp blir det tro.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag började vuxenlivet med en SAAB 99, den drog väl nästan 1lit/mil och hade en tank på just lite över 40 liter.
Jag tror aldrig jag haft någon bil som fixar ens över 70 mil på en tank. Men jag har å andra sidan aldrig ägt en modernare diesel.
För övrigt, på den tiden fanns det bensinmackar i nästan varenda gathörn. Nu är nästan alla inne i städerna borta, kvar är bara större stationer ute vid riksvägarna och genomfartslederna.
Min gamla Saab 9-5 med 75L tank klarar över 70 mil utan problem så länge man inte stadskör en massa. Har väl funnits rätt många bensinare som klarat sådant?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.