Vi skaffade vår Id4a nu under hösten och den hade en förbrukning på ca 2kwh per mil när det var ca +10c ute. Blandad körning.
Batteriet har en nettokapacitet på 77kwh, men de som förbrukar de 77kwh är nog inte så många. De flesta vill ha en marginal på ialf minst 3mil tror jag när det är dags att tanka, vilket lämnar ca 70kwh att förbruka mellan tankningar.
70/2=35mil, det är vad du kan köra, om du kör blandat med en Id4a, går du in och snålkör och verkligen försöker, så kan du såklart komma längre, men jag personligen har ingen lust att sitta och fundera på det under resans gång och puttra i 80km/h på E4an, det får andra hålla på med... jag använder bilen som vanligt.
Nu med 18minusgrader så har förbrukning ökat och ska jag ha en 3mils marginal kvar så gissar jag att jag kan köra 27mil istället. Alltså har förbrukningen ökat med 23% i detta extrema vinterförhållande. Jag gissar att en fossilbil har ungefär liknande ökad bränsleförbrukning, så det är inget vidare konstigt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
@
S smurfen72 skrev:
Klarar man inte åka ens 30 mil med en så pass ny elbil som ID4 är trodde man kom bra mycket längre med de nyare bilarna.
Kör du motorväg i kyla då drar det ner räckvidden. Landsväg och bättre väder - 40-50 mil. Kör du bara i stan då drar bilen som minst...
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Visst står det alla fritt att slösa med sina pengar hur de vill, men det är en helt annan femma när nån annan kommer och påstår att jag har råd med mer än jag anser mig ha råd med.
Absolut, men är det någon som påstår det?

Jag är helt med dig på sista delen "jag anser mig ha råd med". Jag anser mig inte ha råd med vissa bilar som jag egentligen är intresserad av. Trots det så är det många med sämre ekonomi än min som köper dessa bilar, och det ser jag inte som ett dugg konstigt. Det beror på hur man prioriterar.
 
  • Gilla
Myckling och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om km-skatt införs så prisskillnaden mellan att köra el jmf med bensin/diesel blir väldigt liten, skulle du välja avgasbilen då?
Jag ställer frågan till mig själv också, och alla andra.

Dvs frågan är, kan de nackdelar som elbil trots allt medför göra att man skippar elbil och väljer ICE ifall det ekonomiska incitamentet inte är tillräckligt stort?
Svaret lär ju variera stort beroende på vem man frågar, men jag tycker att även politiker ska ställa sig frågan och överväga noga.
Annars är ju historien full av experiment där det först varit morötter, för att sen brutalt slås ihjäl av politisk styrning. Motorgas, E85 och nu dansar biogasen sin dödsdans.
Kommer det bli samma med elbilen?
Troligen.
Finns alltför många politiska konstellationer som tycker det är roligt att göra av med pengar, och låta vanliga knegare betala.
 
useless useless skrev:
Det beror väl inte på bilens ålder, utan hur stort batteri man vill betala för?
Kan man köpa extra stort batteri trodde id modellerna bara kom med 58 kwh eller 77 kwh hade för övrigt en ID3 i somras snikmodell med troligtvis lilla batteriet den visade under 30 mils räckvidd då men då var det inte snålkörning utan ganska normal körning med nån acceleration för att kolla hur den gick.
 
J Jocke_Villaägaren skrev:
Vi skaffade vår Id4a nu under hösten och den hade en förbrukning på ca 2kwh per mil när det var ca +10c ute. Blandad körning.
Batteriet har en nettokapacitet på 77kwh, men de som förbrukar de 77kwh är nog inte så många. De flesta vill ha en marginal på ialf minst 3mil tror jag när det är dags att tanka, vilket lämnar ca 70kwh att förbruka mellan tankningar.
70/2=35mil, det är vad du kan köra, om du kör blandat med en Id4a, går du in och snålkör och verkligen försöker, så kan du såklart komma längre, men jag personligen har ingen lust att sitta och fundera på det under resans gång och puttra i 80km/h på E4an, det får andra hålla på med... jag använder bilen som vanligt.
Nu med 18minusgrader så har förbrukning ökat och ska jag ha en 3mils marginal kvar så gissar jag att jag kan köra 27mil istället. Alltså har förbrukningen ökat med 23% i detta extrema vinterförhållande. Jag gissar att en fossilbil har ungefär liknande ökad bränsleförbrukning, så det är inget vidare konstigt.
Jag skulle sitta och vara nervös de sista milen med så lite marginal kvar. Jag tankar nästan alltid bilen innan gul lampan lyser och då har man väl runt 10 mils räckvidd kvar frun brukar köra tills det närmar sig 0 på färddatorn så vi tänker lite olika men jag vill ha lite marginal kvar framförallt på vintern blir det olycka så man får stå still eller vägen leds om är det fint med lite marginal.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Jag skulle sitta och vara nervös de sista milen med så lite marginal kvar. Jag tankar nästan alltid bilen innan gul lampan lyser och då har man väl runt 10 mils räckvidd kvar frun brukar köra tills det närmar sig 0 på färddatorn så vi tänker lite olika men jag vill ha lite marginal kvar framförallt på vintern blir det olycka så man får stå still eller vägen leds om är det fint med lite marginal.
I min familj är det tvärtom. Frugan vill gärna ha 25% laddning kvar när hon laddar igen, jag kör gärna ända ned till 1% om jag bara vet att laddmöjlighet finns. Samma i bensinbilarna...
 
pacman42 pacman42 skrev:
jag kör gärna ända ned till 1% om jag bara vet att laddmöjlighet finns.
När vet man att något oförutsett inte förändrar ens planer i trafiken, speciellt vintertid?
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Jag skulle sitta och vara nervös de sista milen med så lite marginal kvar. Jag tankar nästan alltid bilen innan gul lampan lyser och då har man väl runt 10 mils räckvidd kvar frun brukar köra tills det närmar sig 0 på färddatorn så vi tänker lite olika men jag vill ha lite marginal kvar framförallt på vintern blir det olycka så man får stå still eller vägen leds om är det fint med lite marginal.
Ingen minns en fegis ;)
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
När vet man att något oförutsett inte förändrar ens planer i trafiken, speciellt vintertid?
Precis, som vi noterat tidigare måste man vara inställd på att anpassa sig till elbil.
När tanklampan tänds på den bil jag kör mest vet jag att det går att köra i 15 mil ytterligare.
Även jag tillhör den kategorin som tankar innan lampan tänds även om jag är hemma med 2 km till pump.
 
Alfredo Alfredo skrev:
När vet man att något oförutsett inte förändrar ens planer i trafiken, speciellt vintertid?
Vet och vet, man har oftast bra koll på trafiksituation mm. Det finns företag som tar betalt för att hämta en om man får problem - jag har behövt den hjälpen en gång på de över 30 år jag har haft körkort. Det var svårt att få ut bilen på vägen igen när den stod uppe på en snödriva vid sidan av vägen (fick punktering när det var halt och då klarade jag inte av att häva sladden som uppstod).

Sedan har jag en gång varit tvungen att hämta en dunk bensin, detta då bensinmätaren i min Saab visade flera mil/liter fel efter att jag kört ett flyttlass med bilen. Den visade att jag hade strax över fem mil kvar till tom tank när bilen stannade. Behövde gå 200m då det var precis innan bensinstationen som jag skulle svänga in på...

Någon extra bärgning har jag faktiskt råd med, Det lär dock knappast ske, dagens laddbara bilar visar väldigt exakt hur långt elen räcker. När jag står i kö stänger jag av värmen i bilen, jag har alltid med mig några fleecefiltar i bagaget ifall det skulle behövas. Man kan ju inte köra bil utan att först ha försäkrat sig om att man har varma kläder eller filtar. Man är ju uppvuxen i den norra delen av landet. :cool:
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vet och vet, man har oftast bra koll på trafiksituation mm.
Alla gör naturligtvis som man vill men om man "kör gärna ända ned till 1%" så borde det betyda långt mindre än en mils marginal och jag förstår nog inte varför man "gärna" pressar gränserna på det sättet. Visst finns det "företag som tar betalt för att hämta en" men personligen försöker jag nog att undvika dessa. :)
 
A AndersS skrev:
Såg den här idag, verkar som det gjorts någon test av verklig räckvidd och hur långt man kommer vid noll på mätaren.
Finns på Ny Teknik öppet t.o.m. idag.
[länk]

Bah! Du blev före mig med den ;)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vet och vet, man har oftast bra koll på trafiksituation mm. Det finns företag som tar betalt för att hämta en om man får problem - jag har behövt den hjälpen en gång på de över 30 år jag har haft körkort. Det var svårt att få ut bilen på vägen igen när den stod uppe på en snödriva vid sidan av vägen (fick punktering när det var halt och då klarade jag inte av att häva sladden som uppstod).

Sedan har jag en gång varit tvungen att hämta en dunk bensin, detta då bensinmätaren i min Saab visade flera mil/liter fel efter att jag kört ett flyttlass med bilen. Den visade att jag hade strax över fem mil kvar till tom tank när bilen stannade. Behövde gå 200m då det var precis innan bensinstationen som jag skulle svänga in på...

Någon extra bärgning har jag faktiskt råd med, Det lär dock knappast ske, dagens laddbara bilar visar väldigt exakt hur långt elen räcker. När jag står i kö stänger jag av värmen i bilen, jag har alltid med mig några fleecefiltar i bagaget ifall det skulle behövas. Man kan ju inte köra bil utan att först ha försäkrat sig om att man har varma kläder eller filtar. Man är ju uppvuxen i den norra delen av landet. :cool:
Hade jobb under större delen av 80-talet där det även var jour och beredskap så det blev en rutin att alltid ha hyfsat kvar i tanken, blev ett bestående men för livet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Alla gör naturligtvis som man vill men om man "kör gärna ända ned till 1%" så borde det betyda långt mindre än en mils marginal och jag förstår nog inte varför man "gärna" pressar gränserna på det sättet. Visst finns det "företag som tar betalt för att hämta en" men personligen försöker jag nog att undvika dessa. :)
Ja, det har ju jag gjort också. Saken är ju den att (förutom med min Saab), så har de flesta bilar runt 5 liter kvar i tanken när de visar noll. Elbilarna verkar i allmänhet ha en eller två mil kvar när deras mätare visar noll. Dvs, det är ju egentligen riskfritt att gå ned mot noll om man har koll på vart det finns tankning/laddning.

Med elbil blir det ju gärna lite krångligare att hitta en snabbladdningsstation, men jag ser inga bekymmer med att tajma det näst intill perfekt med tanke på att det finns marginal om det är det som krävs för att slippa ladda några mil tidigare. Ser jag att strömmen går snabbare än estimerat så sänker jag ju bara hastigeten och då sjunker förbrukningen snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.