Jo räckvidden är ju ett problem tycker även jag...
Har 3.5mil enkel till jobbet och en äldre elbil i smällkalla vintern vette tusan om den klara det fram och tillbaka
 
nino nino skrev:
Jo räckvidden är ju ett problem tycker även jag...
Har 3.5mil enkel till jobbet och en äldre elbil i smällkalla vintern vette tusan om den klara det fram och tillbaka
Det borde funka om du har bilen inkopplad då den är laddad och uppvärmd när du kör hemifrån. En teoretisk räckvidd på 15-20 mil borde väl räcka oavsett temperatur.

Kan du ladda på jobbet också inga som helst problem.
 
P Pin skrev:
Det borde funka om du har bilen inkopplad då den är laddad och uppvärmd när du kör hemifrån. En teoretisk räckvidd på 15-20 mil borde väl räcka oavsett temperatur.

Kan du ladda på jobbet också inga som helst problem.
Tanken är ju att endast ladda på jobbet :)
 
nino nino skrev:
Tanken är ju att endast ladda på jobbet :)
Blir ju samma fast tvärtom dårå

Samt att du kan värma upp bilen hemma via elnätet innan du kör
 
ullberg
R Rkarlsson skrev:
Så är i3 med eller utan bensin ett val som funkar på denna pendling? 8 mil tor, 3 mil blir 100 väg resten 80-50. Ingen tillgång till laddning på jobbet och inte säkert jag får det.
den måste till 100% klara detta även vintertid vid typ -10. Blir det kallare kan jag ta dieselbilen.
går ju inte att garantera men om du får en 94Ah för budgeten skulle inte jag personligen vara orolig, borde funka med 60Ah också men kanske lite på gränsen (dvs det jag skrev i mitt långa inlägg ovan)

/U
 
ullberg ullberg skrev:
går ju inte att garantera men om du får en 94Ah för budgeten skulle inte jag personligen vara orolig, borde funka med 60Ah också men kanske lite på gränsen (dvs det jag skrev i mitt långa inlägg ovan)

/U
Nej då stryker jag i3 med 60ah. Leaf verkar vara vettig, ligger lite över men det är ett år dit. Kanske man har tur att en större i3 kommer ner i pris till dess.
 
F
A ajn82 skrev:
Hade en i3 REX för 5-6 år sedan, den största besvikelsen för mig var att generatorn inte genererar tillräckligt med ström för att driva bilen, dvs du kan inte köra på bensin med tomt batteri. Även med generatorn igång så sjunker laddningen konstant vid motorvägskörning. Så generatorn kan ge dig lite längre räckvid, men inte obegränsat även om man tankar regelbundet.

Det sagt så gillade jag bilen i övrigt, är faktiskt lite sugen på en med 120Ah batteriet, 30 mil är betydligt mer än de 12 mil som den förra hade på el (i teorin). Väldigt liten och smidig.
En REX har 25kW tvåcylindrig 650cc. Det borde vara effekt nog för 70 km/h utan att nagga på batteriet.
 
F fsn skrev:
En REX har 25kW tvåcylindrig 650cc. Det borde vara effekt nog för 70 km/h utan att nagga på batteriet.
Jo, men man vill inte köra 70 km/h på motorvägen
 
F
A ajn82 skrev:
Jo, men man vill inte köra 70 km/h på motorvägen
men det är ganska uppenbart att det är en räckviddsförlängare. Det är ganska lätt att företå vad man kan göra med 25kW, man får i det läget se den som limp-home. Pratade fö med en bekant som har en REX och han säger att man kör både i 80 och 85 på bensinmotorn utan att sänka batteriet.
 
@ @ndreas skrev:
Enyaq har 585 liters bagage. A6 har mellan 530 och 565 liter.... Så jag skulle säga "ja" (y)
Volymen i liter är tyvärr inte så intressant, men tittar jag på en Enyaq och faktiska mått på bagaget så ser det faktiskt inte helt omöjligt ut. Det blir väldigt tight, men det är det även idag (har enstaka cm på höjden och längden mot rutan).

Tror det är värt en tur till Skoda och se om man kan lyfta i buren.....
 
AXS AXS skrev:
Tesla model s. Hundbur går in utan problem.

De går att få tag i för runt 400000:-. De bakhjulsdrivna har gigantisk frunk.
Vilken hundbur går in utan problem? Jag har en Artfex Medium.

Tittar jag på måtten så är det precis att buren går i på längden i botten, men på höjden så anges måtten vara 70cm som högs och 45cm lägst (längst bak får man anta. Jag behöver 67cm på höjden 85cm från ryggstödet (mätt på golvet). Av det drar jag slutsatsen att det inte går att få i den bur jag har pga den sluttande rutan.
 
F fsn skrev:
men det är ganska uppenbart att det är en räckviddsförlängare. Det är ganska lätt att företå vad man kan göra med 25kW, man får i det läget se den som limp-home. Pratade fö med en bekant som har en REX och han säger att man kör både i 80 och 85 på bensinmotorn utan att sänka batteriet.
Inte vad vi förväntade oss, men så länge man är medveten om vad man får är det inget problem.
 
F fsn skrev:
men det är ganska uppenbart att det är en räckviddsförlängare. Det är ganska lätt att företå vad man kan göra med 25kW, man får i det läget se den som limp-home. Pratade fö med en bekant som har en REX och han säger att man kör både i 80 och 85 på bensinmotorn utan att sänka batteriet.
Sa han vad han hade för garanterade mil? Det är ju den finaste bilen i den klassen. Zoe så är det 90% som man måste hyra batteriet och då faller hela iden ens med att köpa elbilen.
 
F
R Rkarlsson skrev:
Sa han vad han hade för garanterade mil? Det är ju den finaste bilen i den klassen. Zoe så är det 90% som man måste hyra batteriet och då faller hela iden ens med att köpa elbilen.
nej, pratade inget om garanterade mil. faktum är att det var hans förra i3. Den byttes mot en ren el utan hjälpmotor för 2-3 månader sen.

Jag letar själv efter en andrabil/pendlarbil och har liknande förutsättningar, frun har 3,5mil till jobbet. En halvsliten Leaf med i bästa fall 12mil sommartid känns absolut på gränsen. Jag tycker också att en Zoe faller på batterihyran, ställer man skiten en vecka så är det totalförlust. Bästa bilen för oss skulle vara en i3 och de med större batteri är fortfarande dyra, det enda alternativet är REX. Jag har sneglat på en kinesisk MG med för 2500kr/månaden eller nåt sånt privatleasad men skiter nog i det, gillar inte nya bilars kostnadsläge.
 
F fsn skrev:
nej, pratade inget om garanterade mil. faktum är att det var hans förra i3. Den byttes mot en ren el utan hjälpmotor för 2-3 månader sen.

Jag letar själv efter en andrabil/pendlarbil och har liknande förutsättningar, frun har 3,5mil till jobbet. En halvsliten Leaf med i bästa fall 12mil sommartid känns absolut på gränsen. Jag tycker också att en Zoe faller på batterihyran, ställer man skiten en vecka så är det totalförlust. Bästa bilen för oss skulle vara en i3 och de med större batteri är fortfarande dyra, det enda alternativet är REX. Jag har sneglat på en kinesisk MG med för 2500kr/månaden eller nåt sånt privatleasad men skiter nog i det, gillar inte nya bilars kostnadsläge.
Det är ju riktigt svårt att hitta en bil. Men eftersom bestämmande vill tvinga oss dit så får man väl prova iallafall.
Jobbar väl 47-48 veckor om året, sen kan man ju ha den när man skall till stan eller något. Semestern kommer garanterat ske med bränslebil, har inget tålamod att stå still massor av tid för att ladda utan vi brukar väl ha ca 1-2 pauser på mindre än en timme.

Jag tänkte kasta in 50-70 tusen och resten på lån, just därför ca 150 tusen för annars lönar det sig inte överhuvudtaget ekonomiskt att skaffa en el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.