F fsn skrev:
Tänk om alla bilar i kvarteret kommunicerade och kunde dela upp när dom laddar och hur dom laddar baserat på hur mycket kräm dom har i batteriet redan, hur bilen skall användas imorgon och på ägarens årsinkomst och sociala status. Skulle vara en dröm för en rysk statsfinansierad hackergrupp.
Det är ju lite det tibber har som modell.

Just laddningen är jag inte så rädd för, snarare att jag har 100+ IP adresser hemma och mik och kameror i Playstation, larm, utomhus, i telefoner och surfplattor mm. Gps i bilen, i två mobiler. Google vet allt om mig. Tar min puls, vet när jag sover och när jag har en mardröm. Jag är redan körd i den aspekten.
 
sunnis sunnis skrev:
transformatorstationen har säkringar för att skydda kablarna, så att något skulle säga "poff" är nog inte sannolikt.

Men det kan mycket väl bli så att transformatorstationen blir överbelastad, men som jag har förstått det så gör man effektberäkning, multiplicerar den med säkerhetsmarginal och sedan avrundar uppåt med lämplig total kVA som det finns faktiska produkter för och antar att det finns en del svängrum i märkningen också.

Gissningsvis är alla är övervakade idag för varmgång och datainsamling, och vi får nog anta med våra dyra elnätsavgifter att nätägaren ser till att de kan leverera det vi betalar avgift för, skulle en transformator börja gå hårt så kommer en tekniker antagligen uppgradera den innan något går sönder vilket antagligen är mycket dyrare för nätägaren.

Skulle vara intressant att höra av någon som verkligen kan detta :)
De flesta lokala nätstationer brukar vara dimensionerade med samlagringseffekt. Dvs man tar all samlad effekt och reducerar den med en faktor för man räknar med att alla kommer inte att använda 100% samtidigt. I flerfamiljshus brukar man räkna med så mycket som 0,6.

Transformatorerna har inte så mycket skydd annat än temp och oljenivå. Sedan sitter det smältsäkringar på högspänningssidan. I moderna stationer kan det sitta elektroniska skydd som är uppkopplade, men det är inte alla som har det.

I större stationer som matar ett antal mindre mätstationer sitter det oftast skydd som är uppkopplade mot något överordnat system för övervakning och fjärrstyrning.

I nya områden har man troligen tagit höjd för laddning mm när man byggde nätet och valde station. Problemet skulle jag säga kan uppstå i äldre området som byggts ut. I ett sådant område kan det bli dyrt om man vill ha 35A.
 
Väljer att se om här är någon som kan något om Bmw i3? Den versionen med bensinmotorn.
Tänkte räkna på elbil till nästa semester 2022 och se om det är lönt =)
Den skall endast gå till/från jobb året runt. Enkel resa 4 mil tor 8 mil. Den måste utan problem fixa dessa milen även på vintern i norra skåne för att vara lönt.

Frågan, är en bmw i3 med just bensinaren något att ens ha för arbetspendling? Jag siktar in på att ge 150 exkl laddbox hemma. Den måste klara 3 år minst.
 
ullberg
Erfarenhet av i3 - ja, av REX (bensinhybriden) - nej, men lite input kan jag kanske ändå ge.

Jag skulle säga att det är just jobpendling som den bilen är bra på / optimerad för. Långkörning går men det korta axelavståndet och den allmänt hårda setup:en (nu har jag förvisso en i3s som ska vara lite ”sportigare”) gör det inte riktigt rofyllt - och sen är det ju räckviddens begränsning. Bilen har funnits med tre olika batteristorlekar som BMW av någon anledning mäter i Ah utan att specificera spänning så ganska intetsägande, 60, 94 & 120 Ah. I Sverige/Europa finns bara de två första med hybridlösningen REX.

En 120Ah, vilket är vad jag kör, har på pappret ung 30 mils räckvidd - väldigt beroende på körning går det både att komma lite över och långt under och 60 har då ung hälften. - plus vad besinmotorn ger extra. På drygt 2 år och 5000 mil har jag inte sett någon nämnvärd degradering av kapacitet men antar att det kommer, tror att BMW har ganska lång batterigarati så jag antar de räknar med att batterierna ska hålla betydligt längre än jag lyckats använda.

Jag har själv 3,5 mil enkel till jobbet och även i kallaste vintern har jag inte gjort av med i närheten av halva batteriet ToR jobbet - har inte följt det exakt men däremot försökt jaga i andra ändan och det minsta jag gjort en enkelresa på är 9% av kapaciteten men det kräver köbildning på motorvägen (lite omvänt mot förbränningsmotorer är kökörning väldigt resurssnålt i elbil men däremot ger hög fart ordentligt hög förbrukning).

Mot ovan tycker jag det verkar som att till och med 60Ah borde funka på ren eldrift ToR, givet att du inte bara har motorväg (jag har blandat, kanske lite mer än 50% motorväg) - Men så är det ju batteridegradering som jag inte fått ännu men jag antar kommer, och i så fall kanske det vore bra med en 94Ah om budgeten räcker till det. Om du kan ladda både på jobbet och hemma måste rimligtvis en 60Ah vara fullt tillräckligt.

Bilen som sådan - inte så himla praktisk med litet lastutrymme och bakhängda bakdörrar som kräver att förardörren är öppen för att ens kunna öppnas… …men som pendlingsbil (vilket är vad jag har den till också) är den grym och jag supernöjd, kul att köra, kvick i trafiken och smidig att parkera.

Och även om den inte är superpraktisk går det att göra mycket - vi tar normalt den de ca 14 mil det är till landet, och den har även transporterat större prylar som en byrå 50x90x90 + spegel ovan från en loppis utan att knussla så den gör det som behövs
 
Jag är ju lite elbilssugen, men det verkar svårt att hitta en bil som har ett bagageutrymme i storlek med en A6 (eller v70 eller passat om den referensen fungerar bättre). Behöver plats för en hundbur som tar exakt halva utrymmet i A6an idag.

Finns det en elbil med rejält bagage idag? Hybrider är inte av intresse.
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
@
MathiasS MathiasS skrev:
Jag är ju lite elbilssugen, men det verkar svårt att hitta en bil som har ett bagageutrymme i storlek med en A6 (eller v70 eller passat om den referensen fungerar bättre). Behöver plats för en hundbur som tar exakt halva utrymmet i A6an idag.

Finns det en elbil med rejält bagage idag? Hybrider är inte av intresse.
Enyaq har 585 liters bagage. A6 har mellan 530 och 565 liter.... Så jag skulle säga "ja" (y)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
AXS
MathiasS MathiasS skrev:
Jag är ju lite elbilssugen, men det verkar svårt att hitta en bil som har ett bagageutrymme i storlek med en A6 (eller v70 eller passat om den referensen fungerar bättre). Behöver plats för en hundbur som tar exakt halva utrymmet i A6an idag.

Finns det en elbil med rejält bagage idag? Hybrider är inte av intresse.
Tesla model s. Hundbur går in utan problem.

De går att få tag i för runt 400000:-. De bakhjulsdrivna har gigantisk frunk.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Väljer att se om här är någon som kan något om Bmw i3? Den versionen med bensinmotorn.
Tänkte räkna på elbil till nästa semester 2022 och se om det är lönt =)
Den skall endast gå till/från jobb året runt. Enkel resa 4 mil tor 8 mil. Den måste utan problem fixa dessa milen även på vintern i norra skåne för att vara lönt.

Frågan, är en bmw i3 med just bensinaren något att ens ha för arbetspendling? Jag siktar in på att ge 150 exkl laddbox hemma. Den måste klara 3 år minst.
Hade en i3 REX för 5-6 år sedan, den största besvikelsen för mig var att generatorn inte genererar tillräckligt med ström för att driva bilen, dvs du kan inte köra på bensin med tomt batteri. Även med generatorn igång så sjunker laddningen konstant vid motorvägskörning. Så generatorn kan ge dig lite längre räckvid, men inte obegränsat även om man tankar regelbundet.

Det sagt så gillade jag bilen i övrigt, är faktiskt lite sugen på en med 120Ah batteriet, 30 mil är betydligt mer än de 12 mil som den förra hade på el (i teorin). Väldigt liten och smidig.
 
A ajn82 skrev:
Hade en i3 REX för 5-6 år sedan, den största besvikelsen för mig var att generatorn inte genererar tillräckligt med ström för att driva bilen, dvs du kan inte köra på bensin med tomt batteri. Även med generatorn igång så sjunker laddningen konstant vid motorvägskörning. Så generatorn kan ge dig lite längre räckvid, men inte obegränsat även om man tankar regelbundet.

Det sagt så gillade jag bilen i övrigt, är faktiskt lite sugen på en med 120Ah batteriet, 30 mil är betydligt mer än de 12 mil som den förra hade på el (i teorin). Väldigt liten och smidig.
Så bensinmotorn fungerar inte alls som en hybrid? Du kan inte köra de där 17 milen på ren el och sen 15 mil bensin eller vad det är ? Då har jag helt missuppfattat det.

120 ah ligger 105 tusen över tilltänkt inköpspris. Tror inte de rasar så mycket på ett år ;)

Anledningen till just bensinen om den fungerar som så att den tar över efter elen är vintertid, skulle man få stopp nånstans längs vägen i 3-5 timmar så vill jag inte sitta i skiten.

Just i3 tyckte jag var rätt vettig att sitta i.
 
ullberg
Det finns olika sorters hybrider och BMW har valt lösningen med en seriehybrid, dvs. den driver inte hjulen utan en generator som laddar batteriet. De har också valt en ganska liten motor (i grunden från en av deras motorcyklar tror jag) så vid högt effektuttag som motorvägskörning är det inte uppenbart att det laddar lika mycket / mer än det drar…

Därför finns det lite olika inställningar, du kan få bilen att hålla laddningsnivå (om effekten i generatorn räcker till det) om du vill ”spara” batteri till exv. Stadskörning eller gå in när batteriet börjar bli tomt. Nu har jag ingen Rex men min uppfattning är att om man kör blandat räcker motorns / generatorns bidrag så det är just vid hög fart (och kanske kallt väder) som det kan bli så att generatorn ger mindre än vad elmotorn behöver.

/U
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag är ju lite elbilssugen, men det verkar svårt att hitta en bil som har ett bagageutrymme i storlek med en A6 (eller v70 eller passat om den referensen fungerar bättre). Behöver plats för en hundbur som tar exakt halva utrymmet i A6an idag.

Finns det en elbil med rejält bagage idag? Hybrider är inte av intresse.
Jag har i princip samma kravspecifikation som du, inklusive 50-kg hund. Dessutom krav på dragkrok. De minst dåliga på marknaden just nu är Skoda enyaq och Hyundai ioniq 5. Iaf enyaqen upplevs mindre än en v70, men kan nog funka ändå. Ioniqen har jag ännu inte fingrat på, men den verkar lovande på pappret.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Det finns olika sorters hybrider och BMW har valt lösningen med en seriehybrid, dvs. den driver inte hjulen utan en generator som laddar batteriet. De har också valt en ganska liten motor (i grunden från en av deras motorcyklar tror jag) så vid högt effektuttag som motorvägskörning är det inte uppenbart att det laddar lika mycket / mer än det drar…

Därför finns det lite olika inställningar, du kan få bilen att hålla laddningsnivå (om effekten i generatorn räcker till det) om du vill ”spara” batteri till exv. Stadskörning eller gå in när batteriet börjar bli tomt. Nu har jag ingen Rex men min uppfattning är att om man kör blandat räcker motorns / generatorns bidrag så det är just vid hög fart (och kanske kallt väder) som det kan bli så att generatorn ger mindre än vad elmotorn behöver.

/U
Så är i3 med eller utan bensin ett val som funkar på denna pendling? 8 mil tor, 3 mil blir 100 väg resten 80-50. Ingen tillgång till laddning på jobbet och inte säkert jag får det.
den måste till 100% klara detta även vintertid vid typ -10. Blir det kallare kan jag ta dieselbilen.
 
Funderade lite över räckvidd och framförallt laddmöjligheter för elbil sista semesterdagarna. körde hem till Stockholm från Skåne via Öland där vi stannade ett par dagar. Jag brukar alltid starta långkörningar med full tank diesel, i nuvarande bil ca 100 mil räckvidd lite beroende på om det går i 80-90 eller 120. Oavsett hastighet är räckvidden aldrig något problem.

En observation vid stopp för lunch på McDonalds i Karlshamn var att det fanns två p platser med laddare. Dessa var upptagna. Från bordet såg jag platserna och att en bil åkte och direkt ersattes med nästa. Dåligt med plats att köa till dessa platser då det var drive through och andra p platser där. Hade varit ok att ladda 30 till 45 min medan vi åt, men trist att köa. Då var detta ändå inte i värsta lunchrusningen.

På Öland vistades vi inte i Borgholm eller på någon stor camping utan hemma hos folk utanför städer/byar. Fanns naturligtvis el hos dem så det hade gått att ladda hos dem vid behov. I övrigt såg jag inga laddplatser men det finns naturligtvis någonstans. Men inte utanför den matbutik där vi handlade.

På vägen hem hade jag inte tillräckligt med diesel i tanken för att komma hem då vi för en gångs skull inte hade full tank när vi avreste från Skåne. Inga problem, behövde ändå rasta och äta då det tar drygt fem timmar att köra från Öland. Räknade med att komma till Söderköping på det som var i tanken och att behöva äta senast där. Stannade dock på ett rastställe några mil tidigare för toa och tankning. Ösregn. Retar mig på att det inte är ett stort tak vid pumparna. Med paraply i handen fipplar jag med plånbok och kort och sedan slangen från pumpen. Ser längre bort ett antal Tesla på laddning. Fullt. Inget tak. Hur roligt är det att koppla laddsladd i regn? Har inte sett tak över någon laddstolpe. Dessutom dåligt planerat för köande. En bil var färdigladdad och kunde knappt komma ut när nästa samtidigt skulle in. Åt inte där pga meny och mycket folk.

Vidare norrut på E22. Lång kö in mot Söderköping. Vanligt pga kanalen och trafikljus. Stod stilla minst 30 min. Glad för tank och toastopoet innan. Hade kunnat bli räckviddsångest både med el eller diesel i den kön. Går ju förstås att stänga av allt helt för att spara när det inte rör sig. Blev mat i Söderköping, ingen laddare inom synhåll.

Så rent anekdotiskt är min slutsats att infrastrukturen inte räcker riktigt till under högsäsong. Dessutom borde laddarna ordnas så att det går att köa och gärna ett tak över. Vore ju grymt med skugga på sommaren också. Helt klart hade det gått att ta sig runt med elbil, men med flera stopp och risk att mat och laddning inte finns invid varandra (om man inte anpassar maten efter laddstolparna).
 
Knappar man inte in rutten och bilen räknar ut bästa väg och med laddstopp, kan bli en liten omväg -tror jag-
 
nino nino skrev:
Knappar man inte in rutten och bilen räknar ut bästa väg och med laddstopp, kan bli en liten omväg -tror jag-
Jo så fungerar det. Problemen kan ändå vara:
- Kö till laddare (samt oreda i kön)
- laddtid sammanfaller inte med mattid
- laddplats sammanfaller inte med föredragen matplats

Händer ovanstående blir det längre pauser och fler stopp.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.