AXS
MathiasS MathiasS skrev:
Vilken hundbur går in utan problem? Jag har en Artfex Medium.

Tittar jag på måtten så är det precis att buren går i på längden i botten, men på höjden så anges måtten vara 70cm som högs och 45cm lägst (längst bak får man anta. Jag behöver 67cm på höjden 85cm från ryggstödet (mätt på golvet). Av det drar jag slutsatsen att det inte går att få i den bur jag har pga den sluttande rutan.
Kört med fällt säte. Utan fällda rekommenderar jag inte s:en för hundbur.
 
@
MathiasS MathiasS skrev:
Volymen i liter är tyvärr inte så intressant, men tittar jag på en Enyaq och faktiska mått på bagaget så ser det faktiskt inte helt omöjligt ut. Det blir väldigt tight, men det är det även idag (har enstaka cm på höjden och längden mot rutan).

Tror det är värt en tur till Skoda och se om man kan lyfta i buren.....
Det skulle jag säga! Den är härlig att köra!
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
Skriver med största sannolikhet på ett avtal för en Fiat 500e imorgon (jag tror att firman accepterar budet, de ville tänka över natten). Ekonomin går ihop över drygt tio år på den jämfört med en bensinare (tidigare om vi kör mer än tidigare), men den kommer nog att gå längre än föregångaren då denna kommer att väljas de gånger man inte behöver den stora bilen (exempelvis weekendresor utan ungdomarna i huset).

Detta måste vara den trevligaste bil jag någonsin provkört, möjligen slagen av en SAAB turbo i slutet på 80-talet. Den ligger som en gokart på vägen men är ändå väldigt tyst och mjuk i gången. Accelerationen med 95 kW elmotor är riktigt bra då bilen är rätt liten.

Frågan är om frugan får behålla den....
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Kört med fällt säte. Utan fällda rekommenderar jag inte s:en för hundbur.
ok, Behöver alla sittplatser så då är den inget alternativ.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Fick pris från märkesverkstaden idag för service av fossilmissilen. Om jag drar bort kostnad för kupeluftfilter och den tämligen meningslösa fordonskontrollen (har själv programvara att läsa felkoder och det andra är uppenbara saker man lätt kollar själv) återstår över 5000 kr för olja och bränslefilter. Då är det ändå lägre pris för fem år gammal bil. Dessa överpriser talar för elbilen. Inget behov av olja eller bränslefilter eller annat relaterat till förbränningsmotor.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ok, Behöver alla sittplatser så då är den inget alternativ.
Då blir det en model X då.
 
P Pin skrev:
Fick pris från märkesverkstaden idag för service av fossilmissilen. Om jag drar bort kostnad för kupeluftfilter och den tämligen meningslösa fordonskontrollen (har själv programvara att läsa felkoder och det andra är uppenbara saker man lätt kollar själv) återstår över 5000 kr för olja och bränslefilter. Då är det ändå lägre pris för fem år gammal bil. Dessa överpriser talar för elbilen. Inget behov av olja eller bränslefilter eller annat relaterat till förbränningsmotor.
Åk till en auktoriserad mindre verkstad så får du ner priset duktigt rejält.
Garantin gäller.
Bränslefilter till min 530 kr.
Oljefilter 169kr
oljeplugg 20 spänn
olja drygt en tusenlapp för en dyr.
Arbete typ 1-1,5 timme.
Högt räknat arbete på min verkstad (extremt högt) tusen kr för arbetet.
ca 2700kr stämplat och klart.

Hade jag kört till märkesverkstad, lätt 5000 som dig.
 
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Då blir det en model X då.
ja det skulle vara fint men jag tycker det är för mycket pengar för en bil för transport.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Åk till en auktoriserad mindre verkstad så får du ner priset duktigt rejält.
Garantin gäller.
Bränslefilter till min 530 kr.
Oljefilter 169kr
oljeplugg 20 spänn
olja drygt en tusenlapp för en dyr.
Arbete typ 1-1,5 timme.
Högt räknat arbete på min verkstad (extremt högt) tusen kr för arbetet.
ca 2700kr stämplat och klart.

Hade jag kört till märkesverkstad, lätt 5000 som dig.
Japp, ska kolla med en annan verkstad. Arbetet tar Max 45 minuter, förra gången väntade jag på plats medan de servade.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja det skulle vara fint men jag tycker det är för mycket pengar för en bil för transport.
Ja eller för en hund
 
P Pin skrev:
Jo så fungerar det. Problemen kan ändå vara:
- Kö till laddare (samt oreda i kön)
- laddtid sammanfaller inte med mattid
- laddplats sammanfaller inte med föredragen matplats

Händer ovanstående blir det längre pauser och fler stopp.
En sak man inte ska glömma som spelar en stor roll i det hela är att en elbil har potential att alltid vara fulladdad när man ska ha den.
Så till skillnad från en fossilbil så måste man inte åka och tanka den.
Sen måste folk köra minst 100mil på 0 stopp och då kommer snabbladdarna in i bilden ändå.
 
A Alexn72 skrev:
En sak man inte ska glömma som spelar en stor roll i det hela är att en elbil har potential att alltid vara fulladdad när man ska ha den.
Så till skillnad från en fossilbil så måste man inte åka och tanka den.
Sen måste folk köra minst 100mil på 0 stopp och då kommer snabbladdarna in i bilden ändå.
Jag förstår inte hur detta relaterar till vad jag skrev.

Hur löser snabbladdare att få 0 stopp? Det går snabbare att ladda (vilket löser problemet om det går tillräckligt fort och batteriet har rimlig räckvidd tex tre timmars körning). Men stopp blir det på 100 mil. Jag har aldrig haft som krav att köra 100 mil utan att stanna. Min nuvarande bil har en räckvidd på 100 mil men jag kör aldrig så långt utan att stanna. Däremot är det skönt att inte behöva tanka vid varje stopp.

Ja bilen är fulltankad med el när man startar resan hemifrån. Precis som jag tankar min diesel dagarna innan en långresa så att jag har minst 3/4 tank. Det jag skriver om är att ladda och tanka längs vägen långt hemifrån. Om jag endast startade hemifrån varje morgon med fullt batteri och aldrig körde längre än räckvidden vore det ju inget att diskutera öht.
 
P Pin skrev:
Jag förstår inte hur detta relaterar till vad jag skrev.

Hur löser snabbladdare att få 0 stopp? Det går snabbare att ladda (vilket löser problemet om det går tillräckligt fort och batteriet har rimlig räckvidd tex tre timmars körning). Men stopp blir det på 100 mil. Jag har aldrig haft som krav att köra 100 mil utan att stanna. Min nuvarande bil har en räckvidd på 100 mil men jag kör aldrig så långt utan att stanna. Däremot är det skönt att inte behöva tanka vid varje stopp.

Ja bilen är fulltankad med el när man startar resan hemifrån. Precis som jag tankar min diesel dagarna innan en långresa så att jag har minst 3/4 tank. Det jag skriver om är att ladda och tanka längs vägen långt hemifrån. Om jag endast startade hemifrån varje morgon med fullt batteri och aldrig körde längre än räckvidden vore det ju inget att diskutera öht.
Mitt svar var inte ett svar till dig utan ett komplement till ditt inlägg.
Är bilen laddad från start och man är man inom dennas räckvidd så behöver man inte besöka en snabbladdare alls.
Det är många som inte tänker på de.
 
A Alexn72 skrev:
Mitt svar var inte ett svar till dig utan ett komplement till ditt inlägg.
Är bilen laddad från start och man är man inom dennas räckvidd så behöver man inte besöka en snabbladdare alls.
Det är många som inte tänker på de.
Det stämmer naturligtvis. Ursäkta om jag lät brysk men tog detta faktum för givet. (y)
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
P Pin skrev:
Japp, ska kolla med en annan verkstad. Arbetet tar Max 45 minuter, förra gången väntade jag på plats medan de servade.
Ja då är det bara vansinne om du väljer bränsle och oljebyte. Jag bojkottade märkesverkstäder sen de blåste mig, de gjorde jobb de inte skulle göra.
Det viktigaste är bara att du väljer en auktoriserad verkstad så du får stämpel och garantin fortsätter =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.