A Alexn72 skrev:
En sak man inte ska glömma som spelar en stor roll i det hela är att en elbil har potential att alltid vara fulladdad när man ska ha den.
Så till skillnad från en fossilbil så måste man inte åka och tanka den.
Sen måste folk köra minst 100mil på 0 stopp och då kommer snabbladdarna in i bilden ändå.
Problemet vid semester är att du är mycket begränsad och måste hålla koll på var laddarna är.
Och om det är som det skrivs att det är köer till laddarna så är det ju helt värdelöst.
Då går rasten ut på att köa till laddare, ladda kasta i sig mat och sen köra igen.

På semester brukar vi köra 30-50 mil per omgång. Kör jag långa sträckor själv vilket händer så avverkar jag hela sträckan med endast toabesök.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Hur många kör privat mer än 30-50 mil per dag ofta? Det är inte många. Vågar påstå att moderna elbilar fungerar för 90 procent av befolkningen i Sverige. Däremot är det inte alla som har råd eller vill lägga stora summor på bilar. . .
Jag vågar påstå att kollektivtrafik fungerar för 90 procent av befolkningen i Sverige.
 
  • Gilla
  • Haha
Holmspel och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Problemet vid semester är att du är mycket begränsad och måste hålla koll på var laddarna är.
Och om det är som det skrivs att det är köer till laddarna så är det ju helt värdelöst.
Då går rasten ut på att köa till laddare, ladda kasta i sig mat och sen köra igen.

På semester brukar vi köra 30-50 mil per omgång. Kör jag långa sträckor själv vilket händer så avverkar jag hela sträckan med endast toabesök.
Som tillägg till detta kan jag inflika att jag nu under campingsemestern såg att i princip alla campingar hade regeln: Elbilar får inte laddas från uttag som inte är avsedda för elbilsladdning.

Så att man har tillgång till 16 A 1-fas på campingtomten hjälper inte de som har elbil, för de "får inte" ladda där. Det är alltså kört med att påbörja resan med fullt batteri om man campar.
 
N Nerre skrev:
Elbilar får inte laddas från uttag som inte är avsedda för elbilsladdning [på campingplatser]. /…/ Det är alltså kört med att påbörja resan med fullt batteri om man campar.
Fast har de dedikerade elbilsladdare är det väl inte alls omöjligt. Eller? :thinking:
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Som tillägg till detta kan jag inflika att jag nu under campingsemestern såg att i princip alla campingar hade regeln: Elbilar får inte laddas från uttag som inte är avsedda för elbilsladdning.

Så att man har tillgång till 16 A 1-fas på campingtomten hjälper inte de som har elbil, för de "får inte" ladda där. Det är alltså kört med att påbörja resan med fullt batteri om man campar.
Vi har besökt 8 campingar (med elbil och husvagn) hittills i sommar och endast en har haft förbud mot att ladda elbil på platsen.

Laddade några mil på en camping bara då vi ändå kommer 25-30mil och sällan kör längre utan rast. Smidigare att ladda efter vägarna och ungarna blir galna om jag rycker ur elsladden ur husvagnen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast har de dedikerade elbilsladdare är det väl inte alls omöjligt. Eller? :thinking:
Ja, men har de det? Inte de campingarna vi var på i alla fall.
 
P para skrev:
Vi har besökt 8 campingar (med elbil och husvagn) hittills i sommar och endast en har haft förbud mot att ladda elbil på platsen.
Det intressanta är väl om det var tillåtet på de andra 7 eller om det bara inte var uttryckligen förbjudet?

Förbud brukar uppstå av en anledning, så innan de haft problem med att folk laddar elbil på campingtomterna så inser de kanske inte att det behövs förbud.
 
N Nerre skrev:
Som tillägg till detta kan jag inflika att jag nu under campingsemestern såg att i princip alla campingar hade regeln: Elbilar får inte laddas från uttag som inte är avsedda för elbilsladdning.

Så att man har tillgång till 16 A 1-fas på campingtomten hjälper inte de som har elbil, för de "får inte" ladda där. Det är alltså kört med att påbörja resan med fullt batteri om man campar.
Enkelt. Sätt ett ladduttag på husvagnen :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Laddning verkar vara störst problem för de som inte har elbil.
 
  • Gilla
robpow och 7 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Enkelt. Sätt ett ladduttag på husvagnen :crysmile:
Funderade faktiskt på om det fanns nån grendosa till elstolpen?
 
  • Gilla
Mangan13
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, men har de det? Inte de campingarna vi var på i alla fall.
Jag vet inte, jag campar inte. Men det sätt du skrev på föranledde mig att tro att de har det. Och min allmänna erfarenhet av ställen man besöker länge, vare sig det är konferenshotell, köpcentrum eller liknande är att det oftast finns laddplatser. Om det är många nog är en annan sak.

Men som @para så träffande skrev, de som har svårast att hitta laddplatser är de utan elbil.
 
N Nerre skrev:
Som tillägg till detta kan jag inflika att jag nu under campingsemestern såg att i princip alla campingar hade regeln: Elbilar får inte laddas från uttag som inte är avsedda för elbilsladdning.

Så att man har tillgång till 16 A 1-fas på campingtomten hjälper inte de som har elbil, för de "får inte" ladda där. Det är alltså kört med att påbörja resan med fullt batteri om man campar.
Nu är vi inga campare =) Utan tar hotell.
Men hotellet vi var på i sthlm hade inga laddningar, inte stället jag bilen för långt ifrån där jag bor inte.
Bilen som jag tänkt skall endast vara till pendling och minimala resor.
Eftersom jag bor i villa och har väldigt mycket trädgård så måste jag ha dragkrok, och jag ska ju som sagt bara lägga 150 ca och de får ju inte dra något.
 
N Nerre skrev:
Jag vågar påstå att kollektivtrafik fungerar för 90 procent av befolkningen i Sverige.
Om du ändrar Sverige till storstadsregionerna (eller egentligen Stockholm) så stämmer det. Men med jobbpendling och hämta lämna så är det svårt att få ihop pusslet på många platser.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag vågar påstå att kollektivtrafik fungerar för 90 procent av befolkningen i Sverige.
Låt mig gissa. Du bor i Sthlm!?
 
  • Gilla
  • Älska
ch0klad och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag vågar påstå att kollektivtrafik fungerar för 90 procent av befolkningen i Sverige.

Håller med dig i en sak.
Kollektivtrafik fungerar för 90 procent av befolkningen i storstäderna inte för oss andra.
Bor i Skåne och skulle aldrig klara mig utan bil.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.