Jag tror som @Avemo att det kommer att lösa sig. Men vissa sträckor har jag svårt att se att de kommer att få laddplatser nog för att klara sina peakar. Vägarna Stockholm–Dalarna och Stockholm–Öland på sommaren och Stockholm–skidorterna på vintern.

Kanske finns liknande problem i andra fall också, men främst dessa tror jag.

Men vad vet jag, kanske kommer det mobila laddare där någon kör in två långtradare på en industrifastighet och över helgen utnyttjar ledig kapacitet vid Avesta järnverk eller var vet jag ena veckan för att sen köra vidare till nästa cirkus.
 
Eller så blir priset per kWh så högt att det klarar av att dra runt stationen för hela året på bara den veckan.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror som @Avemo att det kommer att lösa sig. Men vissa sträckor har jag svårt att se att de kommer att få laddplatser nog för att klara sina peakar. Vägarna Stockholm–Dalarna och Stockholm–Öland på sommaren och Stockholm–skidorterna på vintern.

Kanske finns liknande problem i andra fall också, men främst dessa tror jag.

Men vad vet jag, kanske kommer det mobila laddare där någon kör in två långtradare på en industrifastighet och över helgen utnyttjar ledig kapacitet vid Avesta järnverk eller var vet jag ena veckan för att sen köra vidare till nästa cirkus.
Jodå, Tesla jobbar redan med mobila superchargers. I Åre i vintras senast. Bara för andra att ta efter. (y)
 
  • Gilla
mjacobsson och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Jodå, Tesla jobbar redan med mobila superchargers. I Åre i vintras senast. Bara för andra att ta efter. (y)
Volkswagen hade samma i södra Värmland (eller norra Dalsland, minns inte riktigt) under sportlovsveckorna!
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Volkswagen hade samma i södra Värmland (eller norra Dalsland, minns inte riktigt) under sportlovsveckorna!
Och Volvo har nu gratis laddning i Mjölby, kombinerat med en utställning av Volvos och Polestars laddbilar.
 
Redigerat:
F
pacman42 pacman42 skrev:
Och Volvo har nu gratis laddning i Mjölby, kombinerat med en utställning av Volvos och Polestars laddbilar.
om man provkör en bil samtidigt var det väl?
 
F fsn skrev:
om man provkör en bil samtidigt var det väl?
Nej, de kräver inte provkörning. Lyssnade just på radioreklamen och de sade ungefär "om ni vill så kan ni passa på att provköra en av våra helelektriska bilar"
 
J JohanLun skrev:
Frågan är ju också hur väl utbyggt elnäten i villaområdena är, kan det bli en brist som leder till att det lönar sig att ladda på natten?
Precis. "Hur många elbilar kan samtidigt ladda med 11kW i ett villakvarter?"
Vi har låg total förbrukning i landet på natten så det finns tillgång till el, men om ett helt kvarter maxar sina huvudsäkringar på natten, vad säger lokalnätet i villaområdet och dess lokala transformator då? Poff?

Hur mycket brukar man "överboka" sista transformatorn i villaområden? Dvs hur mycket effekt skulle alla villor i ett kvarter typiskt kunna ta ut samtidigt?
Kan inte tänka mig att det är dimensionerat så att alla kan ta ut 16, 20 eller 25A samtidigt.
 
martin43 martin43 skrev:
Precis. "Hur många elbilar kan samtidigt ladda med 11kW i ett villakvarter?"
Vi har låg total förbrukning i landet på natten så det finns tillgång till el, men om ett helt kvarter maxar sina huvudsäkringar på natten, vad säger lokalnätet i villaområdet och dess lokala transformator då? Poff?

Hur mycket brukar man "överboka" sista transformatorn i villaområden? Dvs hur mycket effekt skulle alla villor i ett kvarter typiskt kunna ta ut samtidigt?
Kan inte tänka mig att det är dimensionerat så att alla kan ta ut 16, 20 eller 25A samtidigt.
Ganska säker på att strömmen räcker till de få bilar som har behovet att ladda med 11kW.

En genomsnittlig bil i Sverige rullar väl runt 1500/år. Det blir ca 3000kWh/år, dvs om bilen står hemma 12h/dag så räcker det med knappt 700W i laddeffekt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ganska säker på att strömmen räcker till de få bilar som har behovet att ladda med 11kW.

En genomsnittlig bil i Sverige rullar väl runt 1500/år. Det blir ca 3000kWh/år, dvs om bilen står hemma 12h/dag så räcker det med knappt 700W i laddeffekt.
Tänk om alla bilar i kvarteret kommunicerade och kunde dela upp när dom laddar och hur dom laddar baserat på hur mycket kräm dom har i batteriet redan, hur bilen skall användas imorgon och på ägarens årsinkomst och sociala status. Skulle vara en dröm för en rysk statsfinansierad hackergrupp.
 
F fsn skrev:
Tänk om alla bilar i kvarteret kommunicerade och kunde dela upp när dom laddar och hur dom laddar baserat på hur mycket kräm dom har i batteriet redan, hur bilen skall användas imorgon och på ägarens årsinkomst och sociala status. Skulle vara en dröm för en rysk statsfinansierad hackergrupp.
Ja, det skulle motivera användningen, maxeffekten är inte motivation nog ..
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ganska säker på att strömmen räcker till de få bilar som har behovet att ladda med 11kW.

En genomsnittlig bil i Sverige rullar väl runt 1500/år. Det blir ca 3000kWh/år, dvs om bilen står hemma 12h/dag så räcker det med knappt 700W i laddeffekt.
Man vill ju ladda med 16A enfas eller trefas för att maximera andelen el som åker in i batteriet i förhållande till energi som används av styrsystem, kyla/värma batteriet osv.
Extra viktigt på vintern om bilen står ute att maximera laddströmmen.

Frågan är om det är 20%, 50% eller 100% som kan dra 11kW.
Är det 20% har vi snart problem i mitt kvarter, om alla ska smartladda billigt på natten mellan 1-5.
 
sunnis
martin43 martin43 skrev:
Man vill ju ladda med 16A enfas eller trefas för att maximera andelen el som åker in i batteriet i förhållande till energi som används av styrsystem, kyla/värma batteriet osv.
Extra viktigt på vintern om bilen står ute att maximera laddströmmen.

Frågan är om det är 20%, 50% eller 100% som kan dra 11kW.
Är det 20% har vi snart problem i mitt kvarter, om alla ska smartladda billigt på natten mellan 1-5.
transformatorstationen har säkringar för att skydda kablarna, så att något skulle säga "poff" är nog inte sannolikt.

Men det kan mycket väl bli så att transformatorstationen blir överbelastad, men som jag har förstått det så gör man effektberäkning, multiplicerar den med säkerhetsmarginal och sedan avrundar uppåt med lämplig total kVA som det finns faktiska produkter för och antar att det finns en del svängrum i märkningen också.

Gissningsvis är alla är övervakade idag för varmgång och datainsamling, och vi får nog anta med våra dyra elnätsavgifter att nätägaren ser till att de kan leverera det vi betalar avgift för, skulle en transformator börja gå hårt så kommer en tekniker antagligen uppgradera den innan något går sönder vilket antagligen är mycket dyrare för nätägaren.

Skulle vara intressant att höra av någon som verkligen kan detta :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
transformatorstationen har säkringar för att skydda kablarna, så att något skulle säga "poff" är nog inte sannolikt.

Men det kan mycket väl bli så att transformatorstationen blir överbelastad, men som jag har förstått det så gör man effektberäkning, multiplicerar den med säkerhetsmarginal och sedan avrundar uppåt med lämplig total kVA som det finns faktiska produkter för och antar att det finns en del svängrum i märkningen också.

Gissningsvis är alla är övervakade idag för varmgång och datainsamling, och vi får nog anta med våra dyra elnätsavgifter att nätägaren ser till att de kan leverera det vi betalar avgift för, skulle en transformator börja gå hårt så kommer en tekniker antagligen uppgradera den innan något går sönder vilket antagligen är mycket dyrare för nätägaren.

Skulle vara intressant att höra av någon som verkligen kan detta :)
Tydligen används Velanderformeln från 1952, även om flera nu planerar att gå ifrån den då man numera har tillgång till timmätdata.
Graf som jämför Velanderformeln med linjär och roten ur metoder för dimensionering av elnät baserat på årsförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.iea.lth.se/publications...392_Hur_dimensionerar_vi_framtidens_elnät.pdf
https://powercircle.org/wp-content/...storskalig-utbyggnad-av-laddinfrastruktur.pdf
 
E
Velander är ju bra och i högsta grad i bruk idag.
Men blickar vi lite framåt kan det ju ändå bli en väldigt hög och samtidig belastning då elbolagen suger ström från era bilar, detta är Sveriges framtida Powerbank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.