Jag tycker Kia EV6 GT ser intressant ut. Får avvakta och se vad som finns beg och vad det då kostar om något år.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med, ekvationen löses inte genom att bara byta den stora bilen. Sen vet jag iofs inte om det var ett ärligt uppsåt heller, eller bara ett sätt att visa när en elbil inte passar. I så fall är det väl symptomatiskt att det är just det behov som flera gånger beskrivits i tråden som det mest svårlösta.
Min bror har sagt att de just gjorde så, skaffade en liten eGolf som de i princip därefter gör all vardagskörning med. Men de har samma behov av att dra och har behållit dieseln för det ännu inte finns nån rimligt prissatt elbil i det segmentet. För de som HAR (behov av) två bilar där en är mindre måste det ju vara det absolut bästa sättet att kliva in i elektrifieringen. Hybrid är ju bara en teknikparantes tror jag. Jag är glad sålänge jag kan köra på batteri, denna veckan är jag uppe i 58km estimerad räckvidd. Vi har bara behov av en bil men behöver kunna dra släp. Då är det svårare att hitta en prisvärd elbil, speciellt om man vill ha en begagnad.
 
  • Gilla
Nerre och 5 till
  • Laddar…
Nu ser det ut så här hemma hos mig. När jag tittar på laddningen så säger den laddstatus 85% och att det skall ta 3:45 innan den är fulladdad. Nästa steg blir att skaffa en trefasladdare. Sedan skall jag nog bli varse om räckvidden räcker för mig.
Blå elbil parkerad framför hus med laddstation, indikerar att bilen laddas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 6 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Nu ser det ut så här hemma hos mig. När jag tittar på laddningen så säger den laddstatus 85% och att det skall ta 3:45 innan den är fulladdad. Nästa steg blir att skaffa en trefasladdare. Sedan skall jag nog bli varse om räckvidden räcker för mig.
[bild]
Nyfiken på hur du trivs med den då jag får en nästan likadan om några veckor.

Mest nyfiken på hjulen ärligt talat (eftersom att det är det jag fortfarande kan påverka). Vad valde du och hur funkar de?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med, ekvationen löses inte genom att bara byta den stora bilen. Sen vet jag iofs inte om det var ett ärligt uppsåt heller, eller bara ett sätt att visa när en elbil inte passar. I så fall är det väl symptomatiskt att det är just det behov som flera gånger beskrivits i tråden som det mest svårlösta.
Känslan säger mig att det var ett förklätt försök att misskreditera elbilar. Om man är genuint intresserad av att skaffa en vet man troligen redan också att det det inte går i det nämda fallet till den prislappen ännu.
 
sunnis
Grattis! Jag tror min ID.försenad är försenad för evigt... produktionen verkar ju gå för fullt med leveranser på bilarna som skulle vara efter 1st utrustningspaket.. känns avlägset att de skulle bryta de produktionslinjerna för att köra in gamla utrustningspaket på några bilar. Finns nog en anledning till att min är framflyttad till "kanske juli" utan produktionsvecka. Tappade hoppet helt nu :cry:
 
Jäklar vad folk beställer elbilar nu. Kul!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Grattis! Jag tror min ID.försenad är försenad för evigt... produktionen verkar ju gå för fullt med leveranser på bilarna som skulle vara efter 1st utrustningspaket.. känns avlägset att de skulle bryta de produktionslinjerna för att köra in gamla utrustningspaket på några bilar. Finns nog en anledning till att min är framflyttad till "kanske juli" utan produktionsvecka. Tappade hoppet helt nu :cry:
Kan det vara så att något på bilen du beställt är bristat? Har svårt tro de inte kan bygga vilken spec som helst på samma line.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nyfiken på hur du trivs med den då jag får en nästan likadan om några veckor.

Mest nyfiken på hjulen ärligt talat (eftersom att det är det jag fortfarande kan påverka). Vad valde du och hur funkar de?
Man sitter bra och jag är hittills nöjd med hur den ligger på vägen. Jag har haft en golf GTE innan och den känns föga förvånande stor och tung i jämförelse. Men inte så att den är sävlig i styrresponsen.

Jag har just kört 14 mil med den. Batteriet indikerade 87% när jag startade och 62% när jag kom fram. Enligt färddatorn gick det åt runt 17 kWh per 100 km vilket är ungefär vad golfen gjorde av med när den gick på el. 77 kWh batteri och 17 kWh per 100 km skulle innebära 45 mil räckvidd. Det tycker jag är en bra första notering. 10˚ ute och värme på.

Farthållaren är mjukare och har mer framförhållning än den hade på golfen. Den märker tidigare om det saktar in framför i stället för att bromsa hårt när man kommer nära. En funktion som i princip är bra är att den läser av hastighetsskyltarna och ändrar farthållaren efter dem. Dock skulle jag uppskatta om den inte hittade lika många 90 och 110-skyltar på 70-vägar. Kanske är den adaptiv på något sätt så att det blir bättre med tiden. Men det hände för många gånger idag så jag stängde av funktionen.

Det är en first edition och det enda man fick välja var färgen på bilen. Jag har alltså inte valt några hjul. Hjulen är 20” och vinterdäcken som i och för sig bara var 19” var stora och tunga att bära in under huset. Det verkar vara ute att hålla nere ofjädrad vikt. Tyvärr har jag inte mer än så att säga om hjulen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
nino nino skrev:
Off topic men har du varit nöjd?
Funderar på en 525d 07 08 lci

Tycker.generellt att kvalitén på Bmw dippade med e60 men fin och driftsäker motor
 
W witten skrev:
Känslan säger mig att det var ett förklätt försök att misskreditera elbilar. Om man är genuint intresserad av att skaffa en vet man troligen redan också att det det inte går i det nämda fallet till den prislappen ännu.


Men oj vad småtjejerna var känsliga här!

Jag hade iofs mest tänkt på en el/bensin hybrid.
Men det kanske man inte får diskutera här
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Tycker.generellt att kvalitén på Bmw dippade med e60 men fin och driftsäker motor
Har en 530d touring 2007 LCI sen 10 år tillbaka. Har överlevt 3 andra bilar och förutom generalfelet med kablar i bakluckan som går sönder (och repareras på ett par timmar en söndag med bra väder) så har jag bytt startmotor och servat med olja/filter/bromsbelägg. Lite repad och så utvändigt men ser i princip ut som när vi köpte den invändigt. Går som en klocka. Kört den 1500-2000 mil om året dessa 10 år. Skatt på drygt 5000.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Men oj vad småtjejerna var känsliga här!

Jag hade iofs mest tänkt på en el/bensin hybrid.
Men det kanske man inte får diskutera här
Jo då, det går nog, även om tråden i grunden är för elbilar så finns här nog många som har/haft hybrider, så kör på du. Det går förstås lättare att diskutera om man inte börjar med att förolämpa folk, men kan man inte hålla sig så kan man inte.
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Nu ser det ut så här hemma hos mig. När jag tittar på laddningen så säger den laddstatus 85% och att det skall ta 3:45 innan den är fulladdad. Nästa steg blir att skaffa en trefasladdare. Sedan skall jag nog bli varse om räckvidden räcker för mig.
[bild]
Trefasladdning är nästan ett måste!
Volkswagen ID.3 parkerad bredvid laddstation på en grusuppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Haft min ID.3a i 2 månader och är toknöjd!
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Finns ingen idag som har elbil men jag skulle tro att det går att ordna.
Finns motorvärmarstolpar och sen finns det en byggcentral (tillfällig permanent lösning) och där finns ju vanligt 3fas

Ska kika på e-up också

Idealet vore att bara ladda på jobbet men dom kallaste dagarna får man väl ladda hemma, helt gratis ska det väl inte vara... :)
Bra att du kan ladda på jobbet! Då är det ju lugnt även om batteriet tröttnar lite med tiden. Har försökt reda ut hur e-upens batteri håller sig och det enda jag läste var att vissa ägare upplevde ett steg ner (10 km eller så) i räckvidd runt 10 000 mil någonstans, men annars inget. Andra hävdar att de har full kapacitet även vid 20 000 mil. E-upen har tydligen ganska bra marginaler i batteriet. Att den inte laddar batteriet helt fullt och inte heller helt tomt, så det känns rimligt att det skulle stå sig bra.

Hör gärna av dig om du har frågor om modellen! Bifogar byggrelaterad bild för inspiration. :)

Bil parkerad utomhus med byggvirke fastspänt på takräcket mot en naturlig, skogig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.