nino nino skrev:
Sparar ca 200/mån även om jag lånar hela summan.
Lite för lite i mitt tycke, då jag inte har räknat med någon värdeminskning på elbilen, passaten sjunker nog inte speciellt mycket mer utan hoppar nog från dagens värde till skrot
Du bör nog räkna med kraftig värdeminskning när batteriet börjar ge upp...

Personligen hade jag kikat lite på en ID3 med minsta batteriet. Även med ratt- och stolsvärme, plus adaptiv farthållare, så landar den på (precis) under 250 kkr (((€21419 + €9000) / 1,19) x 1,25) - 70000 kr).

Känns som ett betydlig bättre val som dessutom kommer behålla värdet längre. Från 2022 ska alla MEB-bilar ha V2G också.
 
vcx vcx skrev:
Du bör nog räkna med kraftig värdeminskning när batteriet börjar ge upp...

Personligen hade jag kikat lite på en ID3 med minsta batteriet. Även med ratt- och stolsvärme, plus adaptiv farthållare, så landar den på (precis) under 250 kkr (((€21419 + €9000) / 1,19) x 1,25) - 70000 kr).

Känns som ett betydlig bättre val som dessutom kommer behålla värdet längre. Från 2022 ska alla MEB-bilar ha V2G också.
Fast nu missade du nog @nino's poäng. Dvs att få en skåpbil...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Fast nu missade du nog @nino's poäng. Dvs att få en skåpbil...
Han får väl fälla sätet och sätta in ett lastnät... :thinking:

Tyckte jag såg Zoe som alternativ, men det kanske inte var seriöst menat. Hur som haver så vidhåller jag att en ny ID3, även om den kostar dubbelt mot en begagnad Kangoo, är ett betydligt bättre köp.
 
nino nino skrev:
Vad tror ni om att köpa en äldre elbil för 80-100'? Utan batterihyra.
Vill ha den att pendla med till och från jobbet, ca 3.5mil enkel och förmodligen bara vanlig 220v laddning
Vill enbart köpa för att spara pengar och minska månadsutgifterna.
Finns leaf, kangoo och någon zoe med köpt batteri i stort sett att välja på
Kangoo skulle nog passa bäst då jag alltid har nåt projekt vid något hus på gång
Vi köpte en gammal e-up för ett knappt år sedan. Gav precis under 100 000. Räckvidd runt 120 km på sommaren och kanske runt 70-80 på vintern. Har funkat över förväntan! Sambon har 25 km enkel väg till jobbet och det har funkat fint även vid 17 minus, men inga större marginaler i räckvidd. Mestadels 70- och 80-vägar. Ingen laddmöjlighet på jobbet.

Vi resonerade som så att om vi skulle vänta på den perfekta elbilen (lagom dyr, lagom räckvidd, lagom stor och lagom dragvikt) så fanns risken att vi skulle vänta ihjäl oss, så vi valde att ersätta andrabilen med den (nästan) biligaste elbilen vi kunde hitta istället. I praktiken så har nog e-upen snarare blivit vår förstabil och vi använder den säkert vid minst nio av tio gemensamma resor.

Om e-upens räckvidd funkar för dig, så är det en fantastiskt trevlig och praktisk liten bil. Kan du ladda på jobbet?
 
  • Gilla
Anderscurl och 8 till
  • Laddar…
Finns ingen idag som har elbil men jag skulle tro att det går att ordna.
Finns motorvärmarstolpar och sen finns det en byggcentral (tillfällig permanent lösning) och där finns ju vanligt 3fas

Ska kika på e-up också

Idealet vore att bara ladda på jobbet men dom kallaste dagarna får man väl ladda hemma, helt gratis ska det väl inte vara... :)
 
nino nino skrev:
Idealet vore att bara ladda på jobbet men dom kallaste dagarna får man väl ladda hemma, helt gratis ska det väl inte vara.
Frågar man Skatteverket ska det inte vara gratis alls, utan tillgång till fri laddning ska förmånsbeskattas och beläggas med arbetsgivaravgifter som alla andra naturaförmåner.

Hur lätt/fort de lyckas få kontroll över den frågan ”på marken” får vi väl se, men jag skulle inte ta med i kalkylen att elen är gratis, utan räkna på all laddning som att den minst kostar som hemma.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hur tycker ni jag ska fundera när det är dax att byta bil.

Som vi har det ju så har sambon en liten polo 2018 som hon kör fram å tillbaka till jobbet.

Sen kör jag en Bmw 530xd 2007 så svindyr i skatt och inte direkt gratis att köra.

Bilen vi tänkte göra oss av med är den jag kör till jobbet, jag har 54 kilometer tur och retur.
Dessutom spelar grabben hockey i stan ca 3-4 dagar i veckan vilket är ca 50km tur och retur.

Vi kör dessutom en del skoter på vintern så bilen behöver palla släp 35 mil enkel väg så gott som varje helg under vintern.

Vi hade tänkt lägga ca 250k på en ny bil
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Hur tycker ni jag ska fundera när det är dax att byta bil.

Som vi har det ju så har sambon en liten polo 2018 som hon kör fram å tillbaka till jobbet.

Sen kör jag en Bmw 530xd 2007 så svindyr i skatt och inte direkt gratis att köra.

Bilen vi tänkte göra oss av med är den jag kör till jobbet, jag har 54 kilometer tur och retur.
Dessutom spelar grabben hockey i stan ca 3-4 dagar i veckan vilket är ca 50km tur och retur.

Vi kör dessutom en del skoter på vintern så bilen behöver palla släp 35 mil enkel väg så gott som varje helg under vintern.

Vi hade tänkt lägga ca 250k på en ny bil
Är det hög skatt på 530n? Vår X5 40d från 2017 har 3600/år i skatt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Har en 07 så den är runt 7000
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Har en 07 så den är runt 7000
Off topic men har du varit nöjd?
Funderar på en 525d 07 08 lci
 
AXS
Silly Bear Silly Bear skrev:
Hur tycker ni jag ska fundera när det är dax att byta bil.

Som vi har det ju så har sambon en liten polo 2018 som hon kör fram å tillbaka till jobbet.

Sen kör jag en Bmw 530xd 2007 så svindyr i skatt och inte direkt gratis att köra.

Bilen vi tänkte göra oss av med är den jag kör till jobbet, jag har 54 kilometer tur och retur.
Dessutom spelar grabben hockey i stan ca 3-4 dagar i veckan vilket är ca 50km tur och retur.

Vi kör dessutom en del skoter på vintern så bilen behöver palla släp 35 mil enkel väg så gott som varje helg under vintern.

Vi hade tänkt lägga ca 250k på en ny bil
Skulle nog inte gå på elbil i ditt fall. Skotsläp 35 mil för 250k går inte ihop.

Kanske nästa byte.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Hur tycker ni jag ska fundera när det är dax att byta bil.

Som vi har det ju så har sambon en liten polo 2018 som hon kör fram å tillbaka till jobbet.

Sen kör jag en Bmw 530xd 2007 så svindyr i skatt och inte direkt gratis att köra.

Bilen vi tänkte göra oss av med är den jag kör till jobbet, jag har 54 kilometer tur och retur.
Dessutom spelar grabben hockey i stan ca 3-4 dagar i veckan vilket är ca 50km tur och retur.

Vi kör dessutom en del skoter på vintern så bilen behöver palla släp 35 mil enkel väg så gott som varje helg under vintern.

Vi hade tänkt lägga ca 250k på en ny bil
Byt polon, kör med den till vardags.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
För 250 tkr och med den användningen hade jag tittat på en XC60 årsmodell 2016 eller 2017. Ligger på ca 3 300 i skatt, bra drag-och vinterbil (om man står ut med en Volvo)
 
J JohanLun skrev:
Byt polon, kör med den till vardags.
Håller med, ekvationen löses inte genom att bara byta den stora bilen. Sen vet jag iofs inte om det var ett ärligt uppsåt heller, eller bara ett sätt att visa när en elbil inte passar. I så fall är det väl symptomatiskt att det är just det behov som flera gånger beskrivits i tråden som det mest svårlösta.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Ja jag har insett att elbil får bli komplement till en diesel suv för att dra husvagn och släp med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.