1 439 481 läst · 23 712 svar
1439k läst
23,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Du bör nog räkna med kraftig värdeminskning när batteriet börjar ge upp...nino skrev:
Personligen hade jag kikat lite på en ID3 med minsta batteriet. Även med ratt- och stolsvärme, plus adaptiv farthållare, så landar den på (precis) under 250 kkr (((€21419 + €9000) / 1,19) x 1,25) - 70000 kr).
Känns som ett betydlig bättre val som dessutom kommer behålla värdet längre. Från 2022 ska alla MEB-bilar ha V2G också.
Fast nu missade du nog @nino's poäng. Dvs att få en skåpbil...vcx skrev:Du bör nog räkna med kraftig värdeminskning när batteriet börjar ge upp...
Personligen hade jag kikat lite på en ID3 med minsta batteriet. Även med ratt- och stolsvärme, plus adaptiv farthållare, så landar den på (precis) under 250 kkr (((€21419 + €9000) / 1,19) x 1,25) - 70000 kr).
Känns som ett betydlig bättre val som dessutom kommer behålla värdet längre. Från 2022 ska alla MEB-bilar ha V2G också.
Han får väl fälla sätet och sätta in ett lastnät...pacman42 skrev:
Tyckte jag såg Zoe som alternativ, men det kanske inte var seriöst menat. Hur som haver så vidhåller jag att en ny ID3, även om den kostar dubbelt mot en begagnad Kangoo, är ett betydligt bättre köp.
Vi köpte en gammal e-up för ett knappt år sedan. Gav precis under 100 000. Räckvidd runt 120 km på sommaren och kanske runt 70-80 på vintern. Har funkat över förväntan! Sambon har 25 km enkel väg till jobbet och det har funkat fint även vid 17 minus, men inga större marginaler i räckvidd. Mestadels 70- och 80-vägar. Ingen laddmöjlighet på jobbet.nino skrev:Vad tror ni om att köpa en äldre elbil för 80-100'? Utan batterihyra.
Vill ha den att pendla med till och från jobbet, ca 3.5mil enkel och förmodligen bara vanlig 220v laddning
Vill enbart köpa för att spara pengar och minska månadsutgifterna.
Finns leaf, kangoo och någon zoe med köpt batteri i stort sett att välja på
Kangoo skulle nog passa bäst då jag alltid har nåt projekt vid något hus på gång
Vi resonerade som så att om vi skulle vänta på den perfekta elbilen (lagom dyr, lagom räckvidd, lagom stor och lagom dragvikt) så fanns risken att vi skulle vänta ihjäl oss, så vi valde att ersätta andrabilen med den (nästan) biligaste elbilen vi kunde hitta istället. I praktiken så har nog e-upen snarare blivit vår förstabil och vi använder den säkert vid minst nio av tio gemensamma resor.
Om e-upens räckvidd funkar för dig, så är det en fantastiskt trevlig och praktisk liten bil. Kan du ladda på jobbet?
Finns ingen idag som har elbil men jag skulle tro att det går att ordna.
Finns motorvärmarstolpar och sen finns det en byggcentral (tillfällig permanent lösning) och där finns ju vanligt 3fas
Ska kika på e-up också
Idealet vore att bara ladda på jobbet men dom kallaste dagarna får man väl ladda hemma, helt gratis ska det väl inte vara...
Finns motorvärmarstolpar och sen finns det en byggcentral (tillfällig permanent lösning) och där finns ju vanligt 3fas
Ska kika på e-up också
Idealet vore att bara ladda på jobbet men dom kallaste dagarna får man väl ladda hemma, helt gratis ska det väl inte vara...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 290 inlägg
Frågar man Skatteverket ska det inte vara gratis alls, utan tillgång till fri laddning ska förmånsbeskattas och beläggas med arbetsgivaravgifter som alla andra naturaförmåner.nino skrev:
Hur lätt/fort de lyckas få kontroll över den frågan ”på marken” får vi väl se, men jag skulle inte ta med i kalkylen att elen är gratis, utan räkna på all laddning som att den minst kostar som hemma.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 643 inlägg
Hur tycker ni jag ska fundera när det är dax att byta bil.
Som vi har det ju så har sambon en liten polo 2018 som hon kör fram å tillbaka till jobbet.
Sen kör jag en Bmw 530xd 2007 så svindyr i skatt och inte direkt gratis att köra.
Bilen vi tänkte göra oss av med är den jag kör till jobbet, jag har 54 kilometer tur och retur.
Dessutom spelar grabben hockey i stan ca 3-4 dagar i veckan vilket är ca 50km tur och retur.
Vi kör dessutom en del skoter på vintern så bilen behöver palla släp 35 mil enkel väg så gott som varje helg under vintern.
Vi hade tänkt lägga ca 250k på en ny bil
Som vi har det ju så har sambon en liten polo 2018 som hon kör fram å tillbaka till jobbet.
Sen kör jag en Bmw 530xd 2007 så svindyr i skatt och inte direkt gratis att köra.
Bilen vi tänkte göra oss av med är den jag kör till jobbet, jag har 54 kilometer tur och retur.
Dessutom spelar grabben hockey i stan ca 3-4 dagar i veckan vilket är ca 50km tur och retur.
Vi kör dessutom en del skoter på vintern så bilen behöver palla släp 35 mil enkel väg så gott som varje helg under vintern.
Vi hade tänkt lägga ca 250k på en ny bil
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
Är det hög skatt på 530n? Vår X5 40d från 2017 har 3600/år i skatt.Silly Bear skrev:Hur tycker ni jag ska fundera när det är dax att byta bil.
Som vi har det ju så har sambon en liten polo 2018 som hon kör fram å tillbaka till jobbet.
Sen kör jag en Bmw 530xd 2007 så svindyr i skatt och inte direkt gratis att köra.
Bilen vi tänkte göra oss av med är den jag kör till jobbet, jag har 54 kilometer tur och retur.
Dessutom spelar grabben hockey i stan ca 3-4 dagar i veckan vilket är ca 50km tur och retur.
Vi kör dessutom en del skoter på vintern så bilen behöver palla släp 35 mil enkel väg så gott som varje helg under vintern.
Vi hade tänkt lägga ca 250k på en ny bil
Verktygstokig
· Västerbotten
· 643 inlägg
Har en 07 så den är runt 7000
Skulle nog inte gå på elbil i ditt fall. Skotsläp 35 mil för 250k går inte ihop.Silly Bear skrev:Hur tycker ni jag ska fundera när det är dax att byta bil.
Som vi har det ju så har sambon en liten polo 2018 som hon kör fram å tillbaka till jobbet.
Sen kör jag en Bmw 530xd 2007 så svindyr i skatt och inte direkt gratis att köra.
Bilen vi tänkte göra oss av med är den jag kör till jobbet, jag har 54 kilometer tur och retur.
Dessutom spelar grabben hockey i stan ca 3-4 dagar i veckan vilket är ca 50km tur och retur.
Vi kör dessutom en del skoter på vintern så bilen behöver palla släp 35 mil enkel väg så gott som varje helg under vintern.
Vi hade tänkt lägga ca 250k på en ny bil
Kanske nästa byte.
Byt polon, kör med den till vardags.Silly Bear skrev:Hur tycker ni jag ska fundera när det är dax att byta bil.
Som vi har det ju så har sambon en liten polo 2018 som hon kör fram å tillbaka till jobbet.
Sen kör jag en Bmw 530xd 2007 så svindyr i skatt och inte direkt gratis att köra.
Bilen vi tänkte göra oss av med är den jag kör till jobbet, jag har 54 kilometer tur och retur.
Dessutom spelar grabben hockey i stan ca 3-4 dagar i veckan vilket är ca 50km tur och retur.
Vi kör dessutom en del skoter på vintern så bilen behöver palla släp 35 mil enkel väg så gott som varje helg under vintern.
Vi hade tänkt lägga ca 250k på en ny bil
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 290 inlägg
Håller med, ekvationen löses inte genom att bara byta den stora bilen. Sen vet jag iofs inte om det var ett ärligt uppsåt heller, eller bara ett sätt att visa när en elbil inte passar. I så fall är det väl symptomatiskt att det är just det behov som flera gånger beskrivits i tråden som det mest svårlösta.J JohanLun skrev: