pacman42 pacman42 skrev:
Jag har läst ett par tester av Polestar2 vs Tesla3 och Polestar2 vinner eller kommer lika i alla kategorier utom den elektrikska drivlinan. Lägg då till Teslas laddnät och valet blir antagligen Tesla om man kör mycket och långt och Polestar om man mest har bilen hemmavid.

Men om man nu skall ha bilen mest i närområdet så kanske man skall köpa en liten elbil istället, där finns det många intressanta alternativ. En Fiat 500e för 200kkr efter miljöbidraget är ju sjukt bra pris om man pendlar ett par-tre mil till jobbet i en större stad.
Jo, jag tror liten bil kan vara ett vettigt alternativ - men kräver för oss en bil till för släpvagn mm. Jag är dock inte kräsen utan kan köra en 15 år gammal V70 eller nåt liknande för de tillfällena. Jag har Passaten ett knappt år till och hoppas att under den tiden komma fram till om mitt resande även efter Corona kommer vara kraftigt ändrat. Jag har 5 mil enkel till jobbet och skulle säga att möjlighet att ladda är goda (det finns begränsat antal platser men krisar det så är det alltid rörlighet under dagen så då får man hitta en plats på lunchen) - nästan samtliga nya små bilar har dessutom en räckvidd som gör att det inte borde vara nåt som helst problem om man laddar varje natt. Dock vill jag ha nåt som är drägligt tåligt för påkörning bakifrån. Det har hänt och kommer nog hända igen.

Teslas laddnät har jag personligen ringa nytta av. 99% av körningen sker till och från jobb eller i närområde, jag har redan laddbox. Övriga längre resor är <20 mil enkel utom en skidresa om året.
 
J JohanLun skrev:
Jo, jag tror liten bil kan vara ett vettigt alternativ - men kräver för oss en bil till för släpvagn mm. Jag är dock inte kräsen utan kan köra en 15 år gammal V70 eller nåt liknande för de tillfällena. Jag har Passaten ett knappt år till och hoppas att under den tiden komma fram till om mitt resande även efter Corona kommer vara kraftigt ändrat. Jag har 5 mil enkel till jobbet och skulle säga att möjlighet att ladda är goda (det finns begränsat antal platser men krisar det så är det alltid rörlighet under dagen så då får man hitta en plats på lunchen) - nästan samtliga nya små bilar har dessutom en räckvidd som gör att det inte borde vara nåt som helst problem om man laddar varje natt. Dock vill jag ha nåt som är drägligt tåligt för påkörning bakifrån. Det har hänt och kommer nog hända igen.

Teslas laddnät har jag personligen ringa nytta av. 99% av körningen sker till och från jobb eller i närområde, jag har redan laddbox. Övriga längre resor är <20 mil enkel utom en skidresa om året.
Jag som kör genom nästan hela Sverige en eller två gånger per år skulle ha nytta av Teslas laddstationen för just detta. Alternativen är erbarmerligt dåliga fortfarande.

Jag behåller min laddhybrid som den ena (stora) bilen för bygghandel, resan till återvinningen osv.

Edit: man kanske får bygga om en äldre bil till A-traktor för att kunna köra tungt snart...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vad tror ni om att köpa en äldre elbil för 80-100'? Utan batterihyra.
Vill ha den att pendla med till och från jobbet, ca 3.5mil enkel och förmodligen bara vanlig 220v laddning
Vill enbart köpa för att spara pengar och minska månadsutgifterna.
Finns leaf, kangoo och någon zoe med köpt batteri i stort sett att välja på
Kangoo skulle nog passa bäst då jag alltid har nåt projekt vid något hus på gång
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vad tror ni om att köpa en äldre elbil för 80-100'? Utan batterihyra.
Vill ha den att pendla med till och från jobbet, ca 3.5mil enkel och förmodligen bara vanlig 220v laddning
Vill enbart köpa för att spara pengar och minska månadsutgifterna.
Finns leaf, kangoo och någon zoe med köpt batteri i stort sett att välja på
Kangoo skulle nog passa bäst då jag alltid har nåt projekt vid något hus på gång
Problemet med flera av de begagnade är att de har för små batterier. Detta gör att batterierna slits snabbt. Du bör nog ha 15 mil i teoretisk körsträcka för att batteriet skall räcka till på sikt (vis av erfarenhet från laddhybriden som har samma batteri som Leaf, även om Leafen har dubbelt så stort batteri).

Nissan har en variant av Leaf med skåp också.

Jag tycker att det kan vara ett riktigt intressant alternativ. Hittade en 2018 Kangoo för 140kkr nu när jag gjorde en snabb sökning, men den hade naturligtvis batterihyra på 1000kr/mån vilket gör den väldigt dyr att äga som pendlingsbil.
 
nino nino skrev:
Vad tror ni om att köpa en äldre elbil för 80-100'? Utan batterihyra.
Vill ha den att pendla med till och från jobbet, ca 3.5mil enkel och förmodligen bara vanlig 220v laddning
Vill enbart köpa för att spara pengar och minska månadsutgifterna.
Finns leaf, kangoo och någon zoe med köpt batteri i stort sett att välja på
Kangoo skulle nog passa bäst då jag alltid har nåt projekt vid något hus på gång
Här har du en bil:
- https://bilweb.se/vastra-gotalands-...xi-passenger-22-kwh-2013-transportbil-8824355
 
Såg en för 95' med 22kwh batteri
Även om jag lånar pengarna så sparar jag runt 1000/mån
Har andra bilar en äldre passat en jeep diesel och 2 raggarbilar så köper jag en elbil blir det bara pendling och några km till och från mina projekt
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
nino nino skrev:
Såg en för 95' med 22kwh batteri
Även om jag lånar pengarna så sparar jag runt 1000/mån
Har andra bilar en äldre passat en jeep diesel och 2 raggarbilar så köper jag en elbil blir det bara pendling och några km till och från mina projekt
Frågan är bara hur långt man kommer på dessa batterier. Om jag skall gissa så räcker de kanske fem mil. Leaf-skåpet har snabbladdning vilken kan hjälpa vid de udda tillfällen då elen inte räcker, har Kangoo det?

Edit: Nej, Kangoo saknar snabbladdning
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Altså, tänk en sån fast med rutor och ett baksäte som är urlyftbart. Lagom sliten och för drygt 100k. Skulle funka både att åka till jobbet, skjutsa barn och de flesta byggprojekt. 17mil borde innebära minst 6-7 mil vintertid med slitet batteri? På gränsen att jag kan ha en sån till jobbet, men är ändå en intressant tanke. Men jag vet inte om resten av familjen skulle jubla...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Altså, tänk en sån fast med rutor och ett baksäte som är urlyftbart. Lagom sliten och för drygt 100k. Skulle funka både att åka till jobbet, skjutsa barn och de flesta byggprojekt. 17mil borde innebära minst 6-7 mil vintertid med slitet batteri? På gränsen att jag kan ha en sån till jobbet, men är ändå en intressant tanke. Men jag vet inte om resten av familjen skulle jubla...
Jag blev också sugen på att ändra familjens biluppsättning. Om frugan får en lite större bil typ MG ZS EV, så skulle en sådan här lösa mina behov och frugans bil skulle kunna ta långresorna...

Men jag tror att jag kommer att behålla min Outlander ändå...
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Här har du en bil:
- [länk]
Vilken racer! 0-100 km/h på 24,8 sekunder. :cool:
Nu kör man ju inte en sådan bil på det sättet, men det vore ju kul om man kunde komma upp i motorvägsfart. Omkörningar får man nog helt ge upp. Ungefär som morsans Huyndai i10 som inte accelererar om man trycker gasen i botten i 90 km/h och det är lite uppför, man får vänta tills backen är slut.
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vilken racer! 0-100 km/h på 24,8 sekunder. :cool:
Nu kör man ju inte en sådan bil på det sättet, men det vore ju kul om man kunde komma upp i motorvägsfart. Omkörningar får man nog helt ge upp. Ungefär som morsans Huyndai i10 som inte accelererar om man trycker gasen i botten i 90 km/h och det är lite uppför, man får vänta tills backen är slut.
De har begränsat strömuttaget för att minimera slitaget på batteriet. Men om man inte har bråttom (vilket jag sällan har, jag sätter oftast på den adaptiva farthållaren på motorvägen och lägger mig bakom en långtradare för att slippa vara så aktiv i körningen) så...
 
Sparar ca 200/mån även om jag lånar hela summan.
Lite för lite i mitt tycke, då jag inte har räknat med någon värdeminskning på elbilen, passaten sjunker nog inte speciellt mycket mer utan hoppar nog från dagens värde till skrot
 
MultiMan
Fairlane Fairlane skrev:
Vilken racer! 0-100 km/h på 24,8 sekunder. :cool:
Nu kör man ju inte en sådan bil på det sättet, men det vore ju kul om man kunde komma upp i motorvägsfart. Omkörningar får man nog helt ge upp. Ungefär som morsans Huyndai i10 som inte accelererar om man trycker gasen i botten i 90 km/h och det är lite uppför, man får vänta tills backen är slut.
Var tvungen att vara chaufför i en 3-cylindrig i10 vid något tillfälle. Var direkt livsfarlig även ut från tätt trafikerade korsningar, hände absolut ingenting hur man än betedde sig. Hemskt.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag blev också sugen på att ändra familjens biluppsättning. Om frugan får en lite större bil typ MG ZS EV, så skulle en sådan här lösa mina behov och frugans bil skulle kunna ta långresorna...

Men jag tror att jag kommer att behålla min Outlander ändå...
Fästmön kollar just nu elbil. Hon kör rätt lite, så räckvidden är ett icke-problem. Långresor blir det med min bil tills vidare. Får acceptera att tanka bensin på dessa ett slag till. Men det rör sig bara om några få resor per år, så det är OK. Hon vill ha en SUV då hon inte är så lång och vill komma upp en bit. MG:n ska vi absolut kolla in, så även Kia E-Niro och Peugeot E-2008. DS3 Crossback E-tense är också spännande, men nog lite i dyraste laget.

Själv har jag nog kvar min Otlander PHEV tills det dyker upp bra alternativ med 4x4 och dragkrok till rimliga priser. Kanske blir det ytterligare en laddhybrid på vägen till elbil för min del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.