H huggan skrev:
Fattar inte varför alla ska krabba till det med appar, kort och tagg. En lokal mack i Emmaboda valde kortlösning. Precis som man gör med vanliga bilar. Varför krångla?
Exakt. Jag tycker det är hiskeligt chockerande uruselt att det inte bara går att blippa (eller i värsta fall stoppa in) sitt helt vanliga betalkort som man redan har på laddsationer för elbilar. Max några sekunder ska hela processen ta, precis som på ALLA bensinstationer, korvkiosker osv i hela landet och för all del Europa.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Exakt. Jag tycker det är hiskeligt chockerande uruselt att det inte bara går att blippa (eller i värsta fall stoppa in) sitt helt vanliga betalkort som man redan har på laddsationer för elbilar. Max några sekunder ska hela processen ta, precis som på ALLA bensinstationer, korvkiosker osv i hela landet och för all del Europa.
Jag hatar att behöva titta på stolpeländet för att se vilken leverantör det är för att sen kolla om jag har appen för just den leverantören installerad och sen försöka få appeländet att funka.
Och när man väl fått appen att funka ihop med kreditkortet så vägrar stolpen prata med bilen och skräpet laddar inte iallafall. och man måste byta stolpe och börja om med appen. Har man otur så är det en stolpe av 5 som funkar typ.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Någon som provkört MG suven, den för 1995?

Hade bråttom så jag hittade ingen info just om hur det funkar med peivatleasing
 
nino nino skrev:
Någon som provkört MG suven, den för 1995?

Hade bråttom så jag hittade ingen info just om hur det funkar med peivatleasing
Jag har ju "leasat" bilar via personalbil på jobbet, tror de har något bättre villkor än privatleasing, men de nagelfar bilen när man lämnar tillbaka den. Jag har lämnat igen 4 bilar hittills och fått anmärkningar på alla (fast jag är en sån som är noga att parkera där det är glest på stormarknaden och försiktig när jag lastar etc). Jag har på alla bilarna fått betala en ny vindruta på försäkringen, men i övrigt har alla anmärkningar fallit inom gränsen för "normalt slitage".

Att tänka på; "självrisken" på vagnskada kan vara ohemult hög (det gäller ju även "köpta" nya bilar men där kan man ju välja att "leva med" en liten repa). Räkna med att varenda skråma kommer behöva tas på försäkringen.

Likaså om däcken är under en viss nivå (mm) så får man bekosta nya däck när man lämnar igen bilen. Jag har inte drabbats av det. En bil som nöter mkt däck kan ju bli dyr. Då kan man ju tänka på att byta däck tidigare, så man iallafall själv får åka på bra däck sista tiden man har bilen...

Tycker det verkar oerhört bra med 1995, om mitt nuvarande avtal på personalbil skulle vara nära att löpa ut skulle jag nog stå hos ÅF för att provköra en sån MG i denna stund. ;) Ingår försäkring, service, skatt etc?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har ju "leasat" bilar via personalbil på jobbet, tror de har något bättre villkor än privatleasing, men de nagelfar bilen när man lämnar tillbaka den. Jag har lämnat igen 4 bilar hittills och fått anmärkningar på alla (fast jag är en sån som är noga att parkera där det är glest på stormarknaden och försiktig när jag lastar etc). Jag har på alla bilarna fått betala en ny vindruta på försäkringen, men i övrigt har alla anmärkningar fallit inom gränsen för "normalt slitage".

Att tänka på; "självrisken" på vagnskada kan vara ohemult hög (det gäller ju även "köpta" nya bilar men där kan man ju välja att "leva med" en liten repa). Räkna med att varenda skråma kommer behöva tas på försäkringen.

Likaså om däcken är under en viss nivå (mm) så får man bekosta nya däck när man lämnar igen bilen. Jag har inte drabbats av det. En bil som nöter mkt däck kan ju bli dyr. Då kan man ju tänka på att byta däck tidigare, så man iallafall själv får åka på bra däck sista tiden man har bilen...

Tycker det verkar oerhört bra med 1995, om mitt nuvarande avtal på personalbil skulle vara nära att löpa ut skulle jag nog stå hos ÅF för att provköra en sån MG i denna stund. ;) Ingår försäkring, service, skatt etc?
Sista frågan undrar jag med...

Ja jag har förstått att dom är supernoga när man lämnar igen bilen
 
nino nino skrev:
Sista frågan undrar jag med...

Ja jag har förstått att dom är supernoga när man lämnar igen bilen
Med mindre barn så kliver de gärna på tröskeln när de ska in och ut, det blir repor som de alltid kommenterar. Men det har hittills räknats som normalt slitage. Jag har funderat på att sätta en skyddstejp där. Jag satte själv en skyddstejp på stötfångarn bak på de första bilarna då det är väldigt lätt att repa när man lastar i och ur saker i bagaget. Sen ett par år har de monterat detta på bilarna som standard.

Dörruppslag är säkert det vanligaste. Dock är det ju billigt att få fixat numera. Några mindre uppslag brukar passera. Stenskott vet jag att de jagade på de första som lämnade igen bilar, men sen kom man fram till att det är normalt slitage - iallafall när bilarna går vinter på essingeleden, då är det onormalt att INTE ha stenskott... :D

Har man tex hund i bilen ska man nog tänka så hunden inte gör permanenta repor/skador, det tror jag inte täcks. Glass, utspillt godis, barnkräks och leriga fötter i kupén har på tidigare bilar alltid gått att städa bort iallafall ytligt. Nu har jag läder i denna bilen (eller fan vet, det är nog mest plast och nån liten rimpa läder) och jag nästan tror det är känsligare för skador. Det var standard med läder i GTE, tyg är bättre.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Någon som testat Skoda Enyaq eller VW Id.4? Vår leasing på vår Passat går ut om 10månader och nu börjar vi spana på ny, och då en elbil.
 
Visst är dom noga men jag lämnade relativt nyligen in min Audi A3:a som jag haft på privatleasing i 3 år. Inga konstigheter, hade ett stenskott i vindrutan jag fick laga för 200kr (självrisk på försäkringen). I övrigt var det ingenting.

Men visst hade bilen lite smårepor, men allt det gick som normalt slitage.

Jag betraktar mig som noga men inte överdrivet. Har 2 barn som hoppat in och ur baksätet under 3 års tid.

Edit: Mina däck hade 4,15mm mönsterdjup kvar och gränsen var 4mm. Detta kan vara extra bra att hålla koll på, ligger man nära mot slutet så kör lite längre på vinterdäcken. I mitt fall köpte jag vinterhjulen separat på blocket.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Någon som testat Skoda Enyaq eller VW Id.4? Vår leasing på vår Passat går ut om 10månader och nu börjar vi spana på ny, och då en elbil.
Provkört Enyaq och beställt, får leverans i augusti. Min spontana känsla är att Enyaq är mer bil för pengarna än id4. Tror att skodan är större i bagaget också 585 L mot 543 L. Volymmåttet är om jag fattat rätt upp till fönsterna men totalvolymen upp till taket borde vara ännu mer till skodans fördel då id4 verkar lägre.
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Provkört Enyaq och beställt, får leverans i augusti. Min spontana känsla är att Enyaq är mer bil för pengarna än id4. Tror att skodan är större i bagaget också 585 L mot 543 L. Volymmåttet är om jag fattat rätt upp till fönsterna men totalvolymen upp till taket borde vara ännu mer till skodans fördel då id4 verkar lägre.
Vilken modell valde ni? Större eller det mindre batteriet? Stora frågan, ska bilen transportera barn också?
 
JLyck JLyck skrev:
Vilken modell valde ni? Större eller det mindre batteriet? Stora frågan, ska bilen transportera barn också?
Stora batteriet, snabbladdning 130kV, läderklädsel. Tanken är att ha bilen som enda familjebil med två barn. Barnen ser fram emot nedfällbara bord och solgardiner.
 
Okej! Gissar dom använder sig av barnstol. Typ som oss, men vi har 3 barn. Varav två använder bilstol. Blir kanske tight med en tredje i mitten.
 
T toolman77 skrev:
snabbladdning 130kV
Slänger man upp blanktråd på närmsta kraftledning då?
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Provkört Enyaq och beställt, får leverans i augusti. Min spontana känsla är att Enyaq är mer bil för pengarna än id4. Tror att skodan är större i bagaget också 585 L mot 543 L. Volymmåttet är om jag fattat rätt upp till fönsterna men totalvolymen upp till taket borde vara ännu mer till skodans fördel då id4 verkar lägre.
Klokt beslut. Nyfiken på Enyaq jag med. Läste på diverse tester att den vinner över Id4 på de flesta plan.
 
Situationen har ändrats sedan det kommit fler versioner av ID4. När jag frågade om offert på ID4 och Enyaq så var ID4 billigare än Enyaq om man ville ha stora batteriet. Då var det 1st edition det gällde. Skodan är snyggare och har en aning längre uppgiven räckvidd. Men jag tyckte inte att det var värt att betala mer för detta. Jag tänker mig att det inte är några enorma skillnader i funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.