A Alexn72 skrev:
Medelhastighet :rofl:
Jag skrev faktiskt laddhastighet:thinking:
Min Tesla har iof ganska hög medelhastighet så jag köpte resonemanget fullt ut
 
  • Haha
Alexn72
  • Laddar…
H huggan skrev:
Vi vet alla vad som kommer hända.

[bild]
Fördelen med standarder är att det finns så många att välja på :D
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har just upptäckt ett rejält problem med min bil. Tanklocket sitter på höger sida av bilen så jag måste gå runt bilen när jag ska tanka. Jag måste nog byta bil för det här är inget litet obetydligt problem...
Jag har det ännu värre med min hybridbil: mitt tanklock sitter på vänster sida, men laddurtagen på höger. Det gör att jag varken vet ut eller in. Jag fasar för den dagen jag tankar bensin in i eluttagen. Eller kopplar strömmen till tanklocket. Dessutom gick min förra bil på diesel och hade tanklocket på höger sida. Och eftersom jag nästan aldrig tankar då jag nästan alltid kör på en så har jag en ständig oro över att jag ska glömma bort och fylla på diesel av misstag…
 
  • Gilla
  • Älska
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men nackdelen. Är att du får backa ut på en trafikerad väg.
För att kunna backa in på vänster sida måste man ju köra på vänster sida av vägen? När man lägger om ratten och backar kommer ju bilens framhjul att gå ut åt höger, och där är grannens staket typ.

Det är ju som på en parkeringen. Ska man parkera på vänster sida kör man in i rutan, ska man parkera på höger sida backar man in. Annars måste man ut i "mötande" körfält.
 
  • Wow
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
För att kunna backa in på vänster sida måste man ju köra på vänster sida av vägen? När man lägger om ratten och backar kommer ju bilens framhjul att gå ut åt höger, och där är grannens staket typ.

Det är ju som på en parkeringen. Ska man parkera på vänster sida kör man in i rutan, ska man parkera på höger sida backar man in. Annars måste man ut i "mötande" körfält.
Jag litar på din förmåga att ta dig in på din tomt både framåt och bakåt. Och jag litar på din förmåga att välja det enklare av sätten. Men du kan väl bespara oss från tramset om att det skulle vara besvärligare att ladda elbilen om man kört in framåt. Du behöver inte motivera för oss varför du inte skaffar elbil. Men om du ändå vill göra det så håll gärna tramsargumenten borta från tråden.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
För att kunna backa in på vänster sida måste man ju köra på vänster sida av vägen? När man lägger om ratten och backar kommer ju bilens framhjul att gå ut åt höger, och där är grannens staket typ.

Det är ju som på en parkeringen. Ska man parkera på vänster sida kör man in i rutan, ska man parkera på höger sida backar man in. Annars måste man ut i "mötande" körfält.
Du får nog öva på att backa...
Om du inte kan backa in på din tomt utan att träffa grannens staket så är vägen så smal att två bilar inte kan mötas och då faller argumentet om att du kommer ut i mötande fil. När du backar in så så är det mycket lättare att hålla koll på annan trafik än om du måste backa ut från tomten, då du måste ha halva bilen ute på vägen innan sikten är tillräckligt bra om du inte har väldigt lågt staket/häck. Även då måste du hålla kolla åt två håll och att ha kolla 180 grader när man kör framåt är lättare än när man kör bakåt.

För övrigt är detta ytterligare ett av dina tramsargument för nackdelen med elbil. Vad blir nästa? Att sladdens färg inte matchar bilen? Elibilen har nackdelar (och fördelar), emn några av dina "nackdelar" är bara trams.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
N Nerre skrev:
För att kunna backa in på vänster sida måste man ju köra på vänster sida av vägen? När man lägger om ratten och backar kommer ju bilens framhjul att gå ut åt höger, och där är grannens staket typ.

Det är ju som på en parkeringen. Ska man parkera på vänster sida kör man in i rutan, ska man parkera på höger sida backar man in. Annars måste man ut i "mötande" körfält.

Vi förstår precis ;)
 
  • Haha
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår att när argumenten tryter så tar man till att håna folk. Det är ju enklare än att komma med hållbara argument.
 
  • Wow
  • Älska
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag förstår att när argumenten tryter så tar man till att håna folk. Det är ju enklare än att komma med hållbara argument.
Inser du att ungefär samma sak kan sägas till dig? Har du inga argument kvar mot elbilar så kan du alltid ta till tramsargumenten. Jag är inte ute efter att håna vilket jag hoppas syns på vad jag skriver. Jag är ute efter att få ett slut på tramsargumenten. Elbilar har tillräckligt många nackdelar för att du skall kunna få fram din skepsis utan att ta till tramset.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vem bestämmer vilka argument som är trams?
 
  • Haha
Peter_Ker
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Jag har det ännu värre med min hybridbil: mitt tanklock sitter på vänster sida, men laddurtagen på höger. Det gör att jag varken vet ut eller in. Jag fasar för den dagen jag tankar bensin in i eluttagen. Eller kopplar strömmen till tanklocket. Dessutom gick min förra bil på diesel och hade tanklocket på höger sida. Och eftersom jag nästan aldrig tankar då jag nästan alltid kör på en så har jag en ständig oro över att jag ska glömma bort och fylla på diesel av misstag…
 
  • Haha
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Vem bestämmer vilka argument som är trams?
Tycker du själva att dina senste argument mot elbil är starka?
Om man nästan har slut på el och det blir en längre avstängning av vägen så riskerar man att frysa om det är 10 minusgrader: Precis detsamma gäller ju om man nästan har slut på bensin och diesel, men det är alltså ett starkt argument för mot elbilen?
Eller att det är svårt om man inte kan backa in sin bil på tomten och laddning sitter bak på bilen? Detta trots att det oftast är säkrare att backa in än ut (liksom för övrigt på parkeringsplatser) samt att man kan välja var man placerar laddboxen och även längd på sladden?
Själv tycker jag mitt argument mot min egen bil, att tankluckan sitter på högersida så man måste gå runt bilen och det är jobbigt, är ett riktigt tramsigt argument, men det är ungefär i samma nivå som ditt.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 5 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Vem bestämmer vilka argument som är trams?
Antagligen samma person som bestämmer vilka inlägg som är hånfulla.
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
Det är helt ok att tycka att argument är löjliga. Det är en åsikt. Men att peka ut personer som löjliga är personangrepp.

Alla som läser tråden kan ju se vad som skrivs och själv avgöra vilka argument som är vettiga och inte.
 
Förlåt. Jag trodde mest att du skämtade när du beskrev körsättet. Man behöver ju inte använda fulla rattutslag när man backar tänker jag. Det känns ju enkelt och naturligt att köra ut åt både vänster och höger från en gårdsinfart så då borde det ju gå i samma hjulspår om man backar in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.