J jocke31 skrev:
Dessutom så finns det två olika kablar (typ 1 och typ 2) så fasta kablar är ingen höjdare.
Typ 1 har dock gått samma öde som chademo till mötes. Men det finns ju fortfarande äldre bilar som fortfarande har typ 1. Men argumentet med dyrt underhåll på kablarna lever ju kvar även om alla har samma typ av kontakt i framtiden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
W witten skrev:
Typ 1 har dock gått samma öde som chademo till mötes. Men det finns ju fortfarande äldre bilar som fortfarande har typ 1. Men argumentet med dyrt underhåll på kablarna lever ju kvar även om alla har samma typ av kontakt i framtiden.
Jo, risken finns väl att folk inte skulle "rulla upp" kablarna och de blir överkörda mm, om man gör dem för korta är det väl risk man inte når eller de sträcks. Och bara att se till att stolpen har en krok att rulla upp kabeln på är ju ytterligare en faktor som komplicerar. Så det är nog trots allt rimligt att man har sin egen kabel - tyvärr för det är ju en skitig grej som behöver ligga "överst" i bagaget.

Jag hoppas inte fler följer teslas exempel och gör laddstationerna stängda för andra märken. Tänk om bensinstationerna gjort så, tex att man bara fick tanka Volvo på OK. Initialt (iom tesla var tidiga att skaffa många laddpunkter) är det en konkurrensfördel men i längden är det bara dumt. Nu har ju Apple trots allt lyckats väldigt bra, men om de inte haft ett stängt eco-system är jag tämligen säker på att jag skrivit detta på ett Apple-os och inte Microsoft. Kopplat till det jag tror någon skrev, att tesla omdefinierade bilen på samma sätt som Apple omdefinierade mobilen. Inlåsningen innebär även en utlåsning. Nu är det väl iofs så att map tex patent så har tesla en helt annan strategi jämfört med Apple, så jag hoppas vi inte hamnar där.
 
W witten skrev:
Typ 1 har dock gått samma öde som chademo till mötes. Men det finns ju fortfarande äldre bilar som fortfarande har typ 1. Men argumentet med dyrt underhåll på kablarna lever ju kvar även om alla har samma typ av kontakt i framtiden.
Jodå. Men vi som har asiatiska bilar med några år på nacken har både typ 1 och ChaDemo. Så det vore dumt att fasa ut dessa i dagsläget.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Håller inte alla sådana här "unika" kundkort på att fasas ut? Snarare att om det inte är smidigt så skiter man i det. Jag ser framför mig hur man håller mobilen mot laddstolpen och den själv väljer förmånligaste avtalet och visar det på skärmen för godkännande. Så måste det se ut om ett par år, det kan inte funka att hålla på med tio olika kort.
Vi vet alla vad som kommer hända.

Serie med två rutor som illustrerar ökning av konkurrerande standarder från 14 till 15.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Vi vet alla vad som kommer hända.

[bild]
Jag tror faktiskt att med plattformstänket som finns idag och APIer att man iallafall på vissa enklare saker kan lyckas få till ett för användaren hyfsat enkelt system.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det finns ju också tvingande delar i standardiseringen. I EU kan man inte välja bort typ 2 om man vill sälja elbilar. I USA har de sin standard med sitt 110 V-nät och Asien finns det väl en eller flera som den japansk/koreanska och kanske en kinesisk. Det är ju också geografiskt ganska väl avgränsade marknader.

Men vad händer om Indien väljer en typ och Pakistan/Iran en annan och arabvärlden en tredje. Det är där problemen med åtta eller nio standarder kommer bli stora.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men vad händer om Indien väljer en typ och Pakistan/Iran en annan och arabvärlden en tredje. Det är där problemen med åtta eller nio standarder kommer bli stora.
Tror inte de är blyga för att bygga adaptrar av gem och silvertejp baserat på tidigare erfarenhet.
 
W witten skrev:
Tror inte de är blyga för att bygga adaptrar av gem och silvertejp baserat på tidigare erfarenhet.
Är det i linje med eller mot min tes – det kan man fråga sig.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det i linje med eller mot min tes – det kan man fråga sig.
Bra fråga. Jag skulle säga att det förutsätter att din tes blir sann.
 
J JohanLun skrev:
Jag tror faktiskt att med plattformstänket som finns idag och APIer att man iallafall på vissa enklare saker kan lyckas få till ett för användaren hyfsat enkelt system.
Det är nog snarare så att vi i Sverige faktiskt är lite bortskämda med att saker är standardiserade. Läser man lite om t.ex. USA så blir man ibland förvånad över att de faktiskt har samma eluttag i olika stater.
 
Till dem som tycker det verkar bökigt att ladda bilen när man kommer hem...

 
  • Gilla
Per Eskilsson och 8 till
  • Laddar…
Om vi nu ponerar att man har en parkering där det är svårt att backa in så man hellre kör in och och backar ut blir det ju inte lika enkelt (om anslutningen nu sitter baktill på bilen). Jag ser ofta elbilar på jobbets parkeringen där de hänger sladden i sidospegeln. Det är ju inte heller säkert att man kan få upp en laddbox så pass nära där man parkerar.

En annan intressant aspekt är ju om man har garage. Ska man ha laddboxen i garaget så kan man då alltså inte ladda om man bara parkerar hemma nån timme utanför garaget? Och sätter man laddboxen på utsidan så kan man inte ladda när man parkerar i garaget?
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
erik_n erik_n skrev:
Till dem som tycker det verkar bökigt att ladda bilen när man kommer hem...

[video]
Finns det verkligen de som säger att det är bökigt att ladda hemma? Har iofs ingen Tesla, men jag stoppar också bara i sladden precis som du det tar ungefär 45 sekunder. Det är rejält mycket bökigare att tanka, skulle jag säga.
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Jag har sagt att jag tycker det är jobbigt att behöva komma ihåg att stoppa i motorvärmarsladden på vintern, och det var väl nån nyss som skrev att fördelen med dieselvärmare är att man slipper krångla med motorvärmarsladd?

För mig handlar det mycket om att när man kommer hem så är det så mycket annat att tänka på. Ofta ska man lasta ur matkassar, kanske tömma brevlådan osv.

Jag har samma "problem" med t.ex. spolarvätska. Det kommer jag på när jag kör iväg att det behöver fyllas på, men när jag väl kommit hem och parkerat glömmer jag det totalt (tills nästa gång jag åker iväg). Jag brukar försöka lösa det genom att alltid ha extra spolarvätska i bilen, då kan jag fylla på den när jag parkerar vid livsmedelsbutiken, köpcentret eller så.
 
N Nerre skrev:
Om vi nu ponerar att man har en parkering där det är svårt att backa in så man hellre kör in och och backar ut blir det ju inte lika enkelt (om anslutningen nu sitter baktill på bilen). Jag ser ofta elbilar på jobbets parkeringen där de hänger sladden i sidospegeln. Det är ju inte heller säkert att man kan få upp en laddbox så pass nära där man parkerar.

En annan intressant aspekt är ju om man har garage. Ska man ha laddboxen i garaget så kan man då alltså inte ladda om man bara parkerar hemma nån timme utanför garaget? Och sätter man laddboxen på utsidan så kan man inte ladda när man parkerar i garaget?
Vill man bara se problem så gör man det. Du får givetvis tala för dig själv. Det finns inte i min begreppsvärld att det skulle vara ett problem att backa in på parkeringen. Varför skulle det vara lättare att backa ut än att backa in? Men om man nu tycker det så är det ju inte svårare än att man har en lång laddkabel så att den räcker även om man kör in. Kom igen. Lösningen på det problemet hade du kunnat komma på själv om du velat.
 
  • Gilla
hobbs och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.