H huggan skrev:
Fattar inte varför alla ska krabba till det med appar, kort och tagg. En lokal mack i Emmaboda valde kortlösning. Precis som man gör med vanliga bilar. Varför krångla?
Det är gissningsvis en marknadsstrategi som går ut på att inlåsningseffekten ska göra att du blir ”trogen kund” hos en leverantör. Men det funkar ju inte. Jag lägger ju knappast om min rutt utifrån vilket laddföretag jag har kort/bricka/app hos.

Är lite som apotekssituationen. Jag väljer inte apotek utifrån vilken kedja apoteket tillhör, även om många av apotekskedjorna tycks tro det.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det är gissningsvis en marknadsstrategi som går ut på att inlåsningseffekten ska göra att du blir ”trogen kund” hos en leverantör. Men det funkar ju inte. Jag lägger ju knappast om min rutt utifrån vilket laddföretag jag har kort/bricka/app hos.
Precis, vilket gör att man förlorar kunder istället. Snacka om kortslutning på marknadsföringsavdelningen.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Precis, vilket gör att man förlorar kunder istället. Snacka om kortslutning på marknadsföringsavdelningen.
”Jag är ledsen farfar, vi kan inte komma på din 100-årsdag. Det finns ingen Eon-laddstation på vägen.”
 
Håller inte alla sådana här "unika" kundkort på att fasas ut? Snarare att om det inte är smidigt så skiter man i det. Jag ser framför mig hur man håller mobilen mot laddstolpen och den själv väljer förmånligaste avtalet och visar det på skärmen för godkännande. Så måste det se ut om ett par år, det kan inte funka att hålla på med tio olika kort.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
På mitt Ica så är det iofs gratis att ladda. Och jag har oftast laddkabeln i bilen. Men visst, jag har en laddhybrid. Men även när jag skaffar en elbil så kommer jag vilja kunna ladda med långsam laddning då och då. Låt oss säga att jag ska på en längre resa, då är det ju perfekt att kunna ladda i en stad på vägen när man käkar lunch eller så.
Jag fattade att det var gratis, jag menade bara att jag inte tycker det är värt besväret att bli bjuden på ett par kr. (För mig går det knappt ens åt ett par kronor i el att ta mig till ICA).

När man är på långresa räcker det inte på långa vägar att fylla på med de kanske 4 kWh du hinner få på en gratisladdare på lunchen. Då är det 60 kWh på en snabbladdare som gäller.

Däremot behöver man ha laddkabeln med på långresor för destinationsladdning. Där är det trevligt om det är gratis.
 
J JohanLun skrev:
Håller inte alla sådana här "unika" kundkort på att fasas ut? Snarare att om det inte är smidigt så skiter man i det. Jag ser framför mig hur man håller mobilen mot laddstolpen och den själv väljer förmånligaste avtalet och visar det på skärmen för godkännande. Så måste det se ut om ett par år, det kan inte funka att hålla på med tio olika kort.
Det som måste komma är plug & charge. I dag är det bara Tesla så vitt jag vet som har det.
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
Känns lite omodernt att behöva hålla på krångla med sladd är ju det som är största fördelen med dieselvärmare kontra elvärme så för mig som inte har elbil känns det som ett steg bakåt om man ska hålla på så ofta men med 20-30 mil intervall så är ju inget problem. Det borde gå att hitta nån smidigare lösning på det så man kan ladda på tex ica bara genom att parkera där.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Känns lite omodernt att behöva hålla på krångla med sladd är ju det som är största fördelen med dieselvärmare kontra elvärme så för mig som inte har elbil känns det som ett steg bakåt om man ska hålla på så ofta men med 20-30 mil intervall så är ju inget problem. Det borde gå att hitta nån smidigare lösning på det så man kan ladda på tex ica bara genom att parkera där.
Du behövet inte ta med sladd till snabbladdare. I övrigt laddar du hemma. I princip.
 
Skälet till att alla har egna betallösningar är att transaktionskostnaderna för babs-terminaler och liknande blir för höga av allt småladdande. På bensinmackar har man ju löst motsvarande problem med att inte sälja mindre än tre(?) liter soppa åt gången.

Så det är hybridernas fel att det är så jävla jobbigt att ladda elbilar. ;)
 
  • Gilla
tpsoft och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Det som måste komma är plug & charge. I dag är det bara Tesla så vitt jag vet som har det.
Finns det inbyggt ett ID i laddkabelns interface, så laddaren och bilen kan handskaka och bekräfta att man har ett abonemang? Det vore ju givetvis det allra bästa! Eller är det unikt för Teslas uttag?

Eller, det bästa vore ju nån slags induktiv laddning så man inte ens måste joxa med en sladd. Men jag antar hastigheten och effektiviteten drabbas och att installationskostnaden vid bostaden (där hastigheten inte är en stor issue) blir för dyr för att motivera det. Vi får nog leva med kabel ett tag till...

Är det att man vill supporta fler olika varianter på uttag som man måste ha med egen kabel till de flesta vanliga laddare? Jag har sett att snabbladdare istället verkar ha flera olika kablar att välja på, men då jag har en långsamtladdande PHEV har det aldrig varit aktuellt att ställa mig på en dylik snabbladare.
 
W witten skrev:
Du behövet inte ta med sladd till snabbladdare. I övrigt laddar du hemma. I princip.
Du behöver inte ta med sladden men den ska väl i alla fall pluggas i antar jag eller finns det bättre lösning som jag missat ? Behövde inte ta fram motorvärmar sladden hemma heller hade dubbla så en satt i uttaget jämt men brukade ofta hoppa över den på grund av lathet men nu med dieselvärmare har man varm bil när man ska i väg har jag inte programmerat timern kan man starta 10 min innan man ska iväg och det räcker till varm bil ett klart lyft jämfört med elmotorvärmare.
 
J JohanLun skrev:
Finns det inbyggt ett ID i laddkabelns interface, så laddaren och bilen kan handskaka och bekräfta att man har ett abonemang? Det vore ju givetvis det allra bästa! Eller är det unikt för Teslas uttag?

Eller, det bästa vore ju nån slags induktiv laddning så man inte ens måste joxa med en sladd. Men jag antar hastigheten och effektiviteten drabbas och att installationskostnaden vid bostaden (där hastigheten inte är en stor issue) blir för dyr för att motivera det. Vi får nog leva med kabel ett tag till...

Är det att man vill supporta fler olika varianter på uttag som man måste ha med egen kabel till de flesta vanliga laddare? Jag har sett att snabbladdare istället verkar ha flera olika kablar att välja på, men då jag har en långsamtladdande PHEV har det aldrig varit aktuellt att ställa mig på en dylik snabbladare.
Standarden för hur laddaren identifierar och debiterar bilen är klar, hur den kan implementeras i efterhand med mjukvaruuppdatering av bilarna vet jag inte. Tesla har en egen lösning men borde rimligtvis kunna byta nu när det blivit standardiserat. (De har ju varit igång i nästan 10 år med sina superchargers och har fått uppfinna allt själva).

Många snabbladdare har även ChadeMo-kabel men det är en utdöd typ i Europa nu. I framtiden blir det bara Typ 2 (AC) samt CCS (DC) för personbilar.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Är det att man vill supporta fler olika varianter på uttag som man måste ha med egen kabel till de flesta vanliga laddare?
Det är nog dels det, dels att kablarna tar rätt mycket stryk, så det är driftsäkrare att bara tillhandahålla ett uttag som man får sätta sin egen sladd i.

Snabbladdarna kräver dock så stora (och kylda?) kablar att det inte går att lägga över det på kunden att ha en sådan.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är nog dels det, dels att kablarna tar rätt mycket stryk, så det är driftsäkrare att bara tillhandahålla ett uttag som man får sätta sin egen sladd i.

Snabbladdarna kräver dock så stora (och kylda?) kablar att det inte går att lägga över det på kunden att ha en sådan.
Dessutom så finns det två olika kablar (typ 1 och typ 2) så fasta kablar är ingen höjdare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.