Fairlane Fairlane skrev:
Om man räknar in reparationer i service-delen så kan det springa iväg lite med en äldre bil. Jag var tvungen att byta bromsskivor bak förra året och ett ok dessutom. 6000 kr räckte inte på långa vägar för det.
Menar du att man slipper det på en elbil? Eller jämför vi plötsligt privatleasing med att äga bil nu, och inte elbil kontra bränslebil?

Räknas verkligen byte av bromsok som normal slitage på en leasad bil?
 
J jocke31 skrev:
Förresten, bara standardservice med oljebyte osv kostar ju ofta 7-8000 kr. Och då är det inte på en märkesverkstad. Fick en offert på min förra bil, (en Audi A4) från VAG på drygt 12000 kr.
Du kanske skulle fundera på ett serviceavtal?

För A4 , max 6000 mil om året, verkar det kosta 100 spänn i månaden, d.v.s. 1200 om året.

https://www.audi.se/se/web/sv/customer-area/service-tillbehor/service/serviceavtal.html
 
N Nerre skrev:
Du kanske skulle fundera på ett serviceavtal?

För A4 , max 6000 mil om året, verkar det kosta 100 spänn i månaden, d.v.s. 1200 om året.

[länk]
Max 6000 mil för avtalsperioden dvs 2000 mil om året.
 
A Argastesnickaren skrev:
Max 6000 mil för avtalsperioden dvs 2000 mil om året.
Inte fy skam ändå.
Men den mer än dubblas om man går upp till 8000mil (är det växellådsoljan som hittar in då?).

Men kan väl bara tecknas när man köper en flång ny bil.
 
N Nerre skrev:
Vilka poster ignorerade jag och underskattade?
Låt oss börja med texten du citerade:
J jocke31 skrev:
Hon kommer tjäna in månadskostnaden i princip direkt pga mycket lägre bränslekostnad, inget billån, billigare försäkring och skatt och minimala servicekostnader.
Som kommentar på detta skrev du:
N Nerre skrev:
Om hon kör 1000 mil per år, vi räknar med att nuvarande bil drar 1 liter milen och soppar kostar 16 spänn litern så blir det 16 000 om året, eller 1300 spänn i månaden i soppa. Kostar alltså skatt och försäkring 17 000 om året för nuvarande bilen?
Vilka två poster som finns i Jocke31s inlägg och inte i ditt påminde Fairlane om i inlägg #3873. Billån och service. Är du med på vad jag menar?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Inte fy skam ändå.
Men den mer än dubblas om man går upp till 8000mil (är det växellådsoljan som hittar in då?).

Men kan väl bara tecknas när man köper en flång ny bil.
Precis, bara vid ny bilsköp.
Är ju också så att Audi har 2 års service eller 3000 mil så kör du under 2000 mil om året så blir det bara en service för 7300 kr under avtals perioden.
Kör du mer så blir det en service till och då stiger priset.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag köpte till 3år och 4500mil extra på X5an. Det blir två service och ett bromsvätskebyte. 14200kr kostade det. Helt ok tycker jag då stora servicen kostar nästan 14000.
 
A Avemo skrev:
Vilka två poster som finns i Jocke31s inlägg och inte i ditt påminde Fairlane om i inlägg #3873. Billån och service. Är du med på vad jag menar?
Ursäkta att jag tappade bort ett "och sånt". Om jag nu går tillbaka och stoppar in det, kan vi släppa den biten då?

Det är bara så lustigt att alla som gör jämförelser för att visa hur mycket de sparar in på elbil verkar ha skitdyra bilar, skitdyr försäkring och köpa service hos värsta lurendrejarna.

Och sen när man jämför privatleasing så jämför man inte privatleasad elbil med privatleasad bränslebil, utan plötsligt ska den privatleasade elbilen jämföras med en köpt bränslebil.

Varför inte jämföra den privatleasade elbilen med en privatleasad bränslebil i samma storleksklass?
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ursäkta att jag tappade bort ett "och sånt". Om jag nu går tillbaka och stoppar in det, kan vi släppa den biten då?

Det är bara så lustigt att alla som gör jämförelser för att visa hur mycket de sparar in på elbil verkar ha skitdyra bilar, skitdyr försäkring och köpa service hos värsta lurendrejarna.
Jag skulle säga att det är precis som du skriver. Troligen för att de just sålde in bytet till sig själva med det underlaget.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är bara så lustigt att alla som gör jämförelser för att visa hur mycket de sparar in på elbil verkar ha skitdyra bilar, skitdyr försäkring och köpa service hos värsta lurendrejarna.
Är det så många som säger sig spara pengar på att byta till elbil? Själv räknar jag med att det kommer att bli dyrare än min nuvarande billösning, men tycker att det är värt det ändå. Beroende på framtida andrahandsvärde kan det bli så att jag tjänar på det, men det är inget jag utgår från.

Vissa små elbilar verkar gå att räkna hem, men då givet att man kör ganska mycket med dem. Sen tror jag att många resande säljare kan räkna hem en elbil också, då de kan ta ut en relativt hög skattefri milersättning utan att ha samma rörliga kostnader på bilen som någon som kör en fossilbil – men det är ett specialfall.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det kostar alltid pengar att ha bil, men kan man slippa nåt jäkla brummande i fram är det värt extra utan tvekan.
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Varför inte jämföra den privatleasade elbilen med en privatleasad bränslebil i samma storleksklass?
Enkelt i detta fall. Skribenten hade en privatägd bränslebil och om den byttes mot en privatleasad elbil så skulle det bli billigare varje månad.
Det var det som var förutsättningen. Hade man kunnat komma ännu billigare undan? Mycket möjligt. Man kunde sålt befintlig bil, köpt en äldre billigare, meckat själv och kört trafikförsäkring, men det var nog inte intressant för just den här personen, medan andra tycker det är intressant. Människor är olika och har olika önskemål även om du verkar tro att alla prioriterar på samma sätt som du.

Du säger att du inte är emot elbil som sådan, men hittat mängder med problem. Du vill ha kombi och det är korrekt att det inte finns som elbil. Att man måste ha kombi om man åker på campingsemester är dock din åsikt och ingen fakta för jag och många med mig har åkt på camping utan kombi (jag gillar också kombi och kör det). Att alla inte kan ladda hemma är också korrekt samt att elbilar idag är dyrare. Något säger mig dock att om det skulle komma en elbil som kombi imorgon, som inte kostade mer än en bränslebil, som kunde köra 80 mil på en laddning och som kunde laddas på 5 minuter på laddningsplatser som fanns överallt, ja då skulle ändå en elbil vara fel för dig av någon anledning, kanske för att du helst vill ha laddboxen på vinden, eller någon annan märklig ursäkt.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ursäkta att jag tappade bort ett "och sånt". Om jag nu går tillbaka och stoppar in det, kan vi släppa den biten då?

Det är bara så lustigt att alla som gör jämförelser för att visa hur mycket de sparar in på elbil verkar ha skitdyra bilar, skitdyr försäkring och köpa service hos värsta lurendrejarna.

Och sen när man jämför privatleasing så jämför man inte privatleasad elbil med privatleasad bränslebil, utan plötsligt ska den privatleasade elbilen jämföras med en köpt bränslebil.

Varför inte jämföra den privatleasade elbilen med en privatleasad bränslebil i samma storleksklass?
I det här fallet så handlade det för vår del om enkel matte: Nuvarande kostnad mot ny kostnad. För fästmön så blev det en rejäl besparing att göra ett byte, helt enkelt.

Det som är lite extra intressant för oss som äger fossilbilar av något slag är ju faktiskt hur länge det ens är möjligt att sälja dem begagnade och få något betalt för dem. Jag är av uppfattningen att det fönstret krymper rätt fort nu. Tror t ex att det kommer vara väldigt svårt att överhuvudtaget sälja en fossilbil år 2025.

Vad det gälker servicepriser och försäkringskostnader så är det nog ganska normala kostnader vi har. Vi köper hos service hos en av de billigare verkstäderna i stan och inte på märkesverkstäder. Och tro mig, jag har jämfört försäkringspriser för att hitta de lägsta priserna.

Min Outlander har gått över 10 000 mil så där tror jag inte något serviceavtal är aktuellt…
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
I det här fallet så handlade det för vår del om enkel matte: Nuvarande kostnad mot ny kostnad. För fästmön så blev det en rejäl besparing att göra ett byte, helt enkelt.

Det som är lite extra intressant för oss som äger fossilbilar av något slag är ju faktiskt hur länge det ens är möjligt att sälja dem begagnade och få något betalt för dem. Jag är av uppfattningen att det fönstret krymper rätt fort nu. Tror t ex att det kommer vara väldigt svårt att överhuvudtaget sälja en fossilbil år 2025.

Vad det gälker servicepriser och försäkringskostnader så är det nog ganska normala kostnader vi har. Vi köper hos service hos en av de billigare verkstäderna i stan och inte på märkesverkstäder. Och tro mig, jag har jämfört försäkringspriser för att hitta de lägsta priserna.

Min Outlander har gått över 10 000 mil så där tror jag inte något serviceavtal är aktuellt…
Beror nog väldigt mycket på vilken bil du har. Kollade på att sälja X5 an och den hade bara tappat ca 100k på 3år. Så de stora diesel åken med ok skatt verkar inte tappa så mycket i värde. Troligen för att det inte säljs så många längre.

Första generationen hel-elbilar måste ha tappat massor när man nu kan köpa nya med bra räckvidd för 500k. Tänker då på ex Tesla S.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Första generationen hel-elbilar måste ha tappat massor när man nu kan köpa nya med bra räckvidd för 500k. Tänker då på ex Tesla S.
De är ju 8 år gamla nu så det klart de tappat i värde.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.