Om vi en stund helt bortser från miljöargumentet (som för vår del också är mycket viktigt) och andra fördelar som tystare gång, miljözoner osv och koncentrerar oss på ekonomin så blir mitt svar på ursprungsfrågan ”Det beror på”. Det är kanske ofta för tidigt att köpa elbil, men kan mycket väl vara värt att leasa beroende på körmönster.

Om man kör ganska lite och kortare sträckor och har möjlighet att ladda hemma så är det värt att kolla på. Kör man långt ofta och behöver en elbil med rejält batteri så blir det fortfarande väligt dyrt att köpa/leasa.

Men om funderingen är en ny bil så skulle jag aldrig våga köpa fossilbil. Andrahansvärdet kommer sjunka snabbt, skatter och avgifter kommer att fortsätta öka och bränslepriserna likaså.

Om du däremot äger en bränslesnål fossilbil som är fullbetald, kör långa sträckor (som du betalar själv) och inte kan ladda hemma så är det kanske värt att vänta lite.
 
  • Gilla
sunnis och 3 till
  • Laddar…
W witten skrev:
De är ju 8 år gamla nu så det klart de tappat i värde.
Kollade lite snabbt på blocket. En 2014 som gått ca 8000 mil kostar nu ca 480k. Kan den ha kostat 1 mille ny? 500k på 8000mil blir 62,5 per mil. Är det en rimlig värdeminskning?
 
R Robert-san01 skrev:
Kollade lite snabbt på blocket. En 2014 som gått ca 8000 mil kostar nu ca 480k. Kan den ha kostat 1 mille ny? 500k på 8000mil blir 62,5 per mil. Är det en rimlig värdeminskning?
Vad är rimligt? Det är ju en unik bil vars pris officiella syfte var att finansiera utvecklingen av Model 3.
 
Fairlane
Jag kollade också lite på blocket. En Tesla modell S från 2016 S90D med 8500-8999 mil vill de ha 599000 för. Nypris ganska exakt en miljon. Om vi antar att de bara får 550' så har den alltså tappat 45% på 5 år. Mycket pengar, javisst, så ser det ut på dyra bilar.

En Audi RS6 kostade 2016 omkring 1,1 miljoner. Idag vill man ha 649000 för den bilen med samma körsträcka som ovan.

Värdeminskningen verkar ligga i samma härad?
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Innan sa man väl 50% på 3år, jag skulle säga att det idag är 50% på 5år som blir ett riktmärke.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Såg en intressant annons i tidningen om Opel Mokka apropå att jämföra fossil- och elbilar:

Här är det väldigt uppenbart att bilfirman vill premiera leasing framför köp gällande elbilen.

Leasing av fossilbil kostar 2500 kr/mån och av elbil 2900 kr/mån, medan försäljningspriset är 200000 kr respektive 330000 kr. Skillnaden på 400 kr i leasingpris tjänar man snabbt in på lägre driftskostnader medan priset för att köpa är en annan sak. Här tror jag att bilfirman tar med andrahandsvärdet och servicekostnaden i kalkylen.

Annons i tidning för nya Opel Mokka och Mokka-e med leasing- och köppriser, omgiven av text och Opel-logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Enkelt i detta fall. Skribenten hade en privatägd bränslebil och om den byttes mot en privatleasad elbil så skulle det bli billigare varje månad.
Ja, men det är ju inget argument för elbil, möjligen är det ett argument för privatleasing.

Men som konstaterats tidigare i tråden, för att få privatleasing måste man ha en fast tillsvidareanställning med fast arbetstid (och därmed fast lön). Det är tyvärr många som inte kvalar in under de reglerna (t.ex. att de inte jobbar efter fast schema utan jobbar timmar).
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kollade också lite på blocket. En Tesla modell S från 2016 S90D med 8500-8999 mil vill de ha 599000 för. Nypris ganska exakt en miljon. Om vi antar att de bara får 550' så har den alltså tappat 45% på 5 år. Mycket pengar, javisst, så ser det ut på dyra bilar.

En Audi RS6 kostade 2016 omkring 1,1 miljoner. Idag vill man ha 649000 för den bilen med samma körsträcka som ovan.

Värdeminskningen verkar ligga i samma härad?
Nu var det väl lite av ett ytterlighet med en RS6. Prestanda är liknande och pris, men det fanns väl inte så mycket alternativ till S med motsvarande räckvidd? Skall man jämnföra mot ex en 8år gammal BMW 520d på Blocket så har den tappat ca 250k, typ 31kr/mil.

Det som kommer att bli riktigt intressant är att jämföra ex Tiguan mot ID4 om 3år och hur andrahandsvärdet på de elbilar som såldes innan de nu prisvärda elbilarna kommer ut som beg. Jag tippar att ID3/4 mfl sänkte beg priserna på Tesla 3 mfl rätt mycket.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det som är lite extra intressant för oss som äger fossilbilar av något slag är ju faktiskt hur länge det ens är möjligt att sälja dem begagnade och få något betalt för dem. Jag är av uppfattningen att det fönstret krymper rätt fort nu. Tror t ex att det kommer vara väldigt svårt att överhuvudtaget sälja en fossilbil år 2025.
Väldigt konstigt resonemang, just eftersom efterfrågan på begagnade bilar är enorm och priserna på stiger.

https://www.bytbil.com/nyheter/saljlage-du-har-aldrig-fatt-battre-betalt-for-en-begagnad-bil-29761
 
N Nerre skrev:
Ja, men det är ju inget argument för elbil, möjligen är det ett argument för privatleasing.

Men som konstaterats tidigare i tråden, för att få privatleasing måste man ha en fast tillsvidareanställning med fast arbetstid (och därmed fast lön). Det är tyvärr många som inte kvalar in under de reglerna (t.ex. att de inte jobbar efter fast schema utan jobbar timmar).
Det är helt sant. Fast jobb är ju en förutsättning för ett leasingavtal då man binder upp sig på ett 2- eller 3-årigt avtal med en rejäl månadskostnad. Själv så jobbar jag mer fritt, som konsult och ibland projektanställd och det är därför jag äger min bil istället. Går ju alltid att sälja bilen om det skulle köra ihop sig.
 
N Nerre skrev:
Väldigt konstigt resonemang, just eftersom efterfrågan på begagnade bilar är enorm och priserna på stiger.

[länk]
Så du spår en ökad efterfrågan på begagnade fossilbilar fram till 2025? Hur har du kommit fram till det?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Om man kör ganska lite och kortare sträckor och har möjlighet att ladda hemma så är det värt att kolla på.
Kör lite? Nej, man måste köra dagligen.

Jag kör som sagt var 800 mil om året, varav cirka 200 mil långresor och campingsemester där det behövs en kombi. Om jag då skaffar en liten elbil betyder det att jag kommer behöva hyra bil för 200 mil om året och bara köra 600 mil om året med elbilen. Det kommer bli väldigt mycket dyrare än att ha en bränslebil för de där 200 mil om året och samtidigt använda den bilen till de övriga 600 milen.

Vi kan räkna på det, när jag köpte bilen så sa säljaren att man kan räkna med att den tappar i värde ungefär 100 000 på 3 år. Om vi räknar på 3 år då:
Värdminskning 100 000
Försäkring 15 000
Skatt 1500
Service 12000

Räknat på 200 mil blir de fasta kostnaderna 214 spänn per mil, bensinen kostar ungefär 10 spänn per mil (bilen drar 0,65 liter milen på semestern, med takbox). Bensinen blir alltså en droppe i havet.

Vilka av ovanstående kostnader skulle jag spara in med en elbil?

(Jag räknar nu alltså på att jag skaffar en bil enbart för semestern, och sen använder den även för övrigt körande. Istället för att skaffa en bil som bara fungerar för övrigt körande och behöva hyra bil på semester.)
 
W witten skrev:
Så du spår en ökad efterfrågan på begagnade fossilbilar fram till 2025? Hur har du kommit fram till det?
Helt enkelt eftersom de flesta inte har råd att finansiera inköpet av en elbil,.

Varför skulle efterfrågan minska?
 
N Nerre skrev:
Väldigt konstigt resonemang, just eftersom efterfrågan på begagnade bilar är enorm och priserna på stiger.

[länk]
Det handlar nog mycket om Covideffekter och ökad efterfrågan på bilar när ingen vill åka kommunalt. Och det är historiska siffror, frågan är snarare vad som kommer hända de närmsta åren.

Just nu börjar det komma ut en massa nya modeller av elbilar med vea prestanda, lägre priser och bättre räckvidd. Bränslepriserna kommer fortsätta stiga och bränsleskatten kommer höjas. Skatten på törstiga bilar kommer garanterat att öka över tid. Dessutom införs hårdare och hårdare miljözoner i större städer. Det kommer helt enkelt inte vara tillåtet att köra fossilbil i städerna.

Om vi säger så här, låt oss plocka upp den här tråden år 2025 igen och titta på prisutvecklingen på bensin-/dieselbilar jämfört med elbilar och hur andrahandsvärdet utvecklats.
 
  • Gilla
  • Haha
Alexn72 och 3 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Fast jobb är ju en förutsättning för ett leasingavtal då man binder upp sig på ett 2- eller 3-årigt avtal med en rejäl månadskostnad. Själv
Nej, det är inte en förutsättning, det är ett villkor. Jag har tidigare i tråden just länkat till sidor om privatleasing som säger vad du måste uppfylla för krav för att få leasa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.