N Nerre skrev:
Problemet med de begagnade elbilarna är ju ungefär samma problem som med begagnade datorer eller mobiltelefoner. Begagnade elbilar har för dålig prestanda (batterikapacitet) för att på ett bra sätt kunna konkurrera med nya elbilar. Visst, en ny elbil blir dyrare, men den har kanske 50% mer räckvidd också.

Att fasa ut bränslebilarna kommer att ta minst 30-40 år. Glöm nu inte att det finns andra bränslen är fossila. Det är alternativa biobränslen som elbilarna ska konkurrera med i framtiden.

Är det nån skatt som kommer öka är det väl kilometerskatten på elbilar. Hur ska vägnätet annars finansieras?
Nåja. Elbilsbatterierna har ju visat sig hålla rätt länge:
https://alltomelbil.se/officiell-da...sig-over-tiden-85-kapacitet-efter-32-000-mil/

85% kapacitet efter 32000 mil tycker jag nog ändå får betraktas som fullt acceptabelt. Efter 32000 mil så börjar reparationskostnaderna dra iväg rätt rejält även på bensin- och dieselbilar.

Vad sade du nu igen, du kör 800 mil/år. Så med Teslan ovan så skulle du efter 40 år ha kvar 85% av batterikapaciteten…
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Som en ägare av en hybrid så märks det.
Kör mest på el och när förbränningsmotorn sätter igång så sitter man där, "vad är det som låter?! Och varför är gasresponsen så slö?"
Precis så uppfattar jag det också.
 
P Pin skrev:
Jag tror inte de får 480 000 för en X5 från 2014. Långt mindre. Många bilar annonseras ut för rena fantasipriser.

Jag köpte en annan modell av BMW med samma mil, årsmodell och motor för två år sedan för 350 000. Märkeshandlare, gott skick, garanti och service ingick. Idag skulle jag vara glad att få 300 000 för den. Listpriset ny var 960 000. Jag jämförde med beg Tesla S då som var alldeles för dyra.
Ser nu på blocket att en 2017 med 6000 mil och mkt utrustning hos bilhandlare annonserad för 470 000. Alltså överpris för den 2014 du sett. Fanns en till 2017 med liknande mil och pris.
 
J jocke31 skrev:
Nåja. Elbilsbatterierna har ju visat sig hålla rätt länge:
Men det är inte batteriets åldrande jag pratar om, det är att de batterier som tillverkas idag har högre kapacitet än de som tillverkarens för 5 år sen. Man får alltså mycket mer batteri för pengarna om man köper en ny bil jämfört med om man köper en begagnad.

Vem idag köper en 5 år gammal iPhone för 4000?
 
N Nerre skrev:
Men det är inte batteriets åldrande jag pratar om, det är att de batterier som tillverkas idag har högre kapacitet än de som tillverkarens för 5 år sen. Man får alltså mycket mer batteri för pengarna om man köper en ny bil jämfört med om man köper en begagnad.

Vem idag köper en 5 år gammal iPhone för 4000?
Det är därför en fem år gammal Tesla har högt andrahandsvärde. Batteriet åldras inte och kapaciteten är lika hög som på en ny Tesla eller en ny elbil av annat märke. En gammal Renault Zoe tappar procentuellt mycket mer antar jag (men inte lika mycket i kronor eftersom det är en billigare bil).
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
AXS
För mig, Tesla model S från 2015:
-Haft den i 2,5 år.
-Kört drygt 2000mil.
-Tappat 75000:- i värde om jag säljer till bilfirma.
-Bättre räckvidd nu än när jag köpte den. Även massor med nya funktioner i datorn.

Tesla är grymma på att uppgradera bilen även när det gäller hårdvara. Du kan bland annat uppdatera följande:
-Ny dator, skärm. Mest för att spela spel och se film.
-Ny dator för självkörning.
-Ny laddport med nya standarden på kontakt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag tror inte de får 480 000 för en X5 från 2014. Långt mindre. Många bilar annonseras ut för rena fantasipriser.

Jag köpte en annan modell av BMW med samma mil, årsmodell och motor för två år sedan för 350 000. Märkeshandlare, gott skick, garanti och service ingick. Idag skulle jag vara glad att få 300 000 för den. Listpriset ny var 960 000. Jag jämförde med beg Tesla S då som var alldeles för dyra.
Det var en Tesla S85d de ville ha det för.
 
P Pin skrev:
Jag tror inte de får 480 000 för en X5 från 2014. Långt mindre. Många bilar annonseras ut för rena fantasipriser.

Jag köpte en annan modell av BMW med samma mil, årsmodell och motor för två år sedan för 350 000. Märkeshandlare, gott skick, garanti och service ingick. Idag skulle jag vara glad att få 300 000 för den. Listpriset ny var 960 000. Jag jämförde med beg Tesla S då som var alldeles för dyra.
Apropå begpriser. Vi har haft 4motion sharan som förmånsbil ganska länge då vi är sex I familjen. Nu togs sharan bort från utbudet på min frus jobb och vi testade en 220d xDrive sju sits. Den åkte tillbaka efter en månad. På tok för liten. Så vi bestämde oss att köpa en motsvarande Sharan som vi lämnade tillbaka. En 2018 med ca 10k på mätaren, automat och 4wd. Hittade en för 250. Provkörde men köpte inte. Inte såld på några veckor så jag la bud på 220. Fick den för 225. Så het var den. On topic. För oss som behöver minst 6 säten så är det snålt med elbilar. Model x är för dyr och fåniga dörrar. Maxus har lite för snål räckvidd. Sätter hoppet till kommande vw.
 
Model Y kommer att finnas med 7 säten som tillval, det kan kanske också vara intressant för dig när den kommer.
 
W witten skrev:
Model Y kommer att finnas med 7 säten som tillval, det kan kanske också vara intressant för dig när den kommer.
Absolut, men det beror på hur rymlig den blir. Det viktiga är att mittenraden har tre riktiga säten och att sista raden har såpass bra benutrymme att 10-15 åringar kan sitta där. Men Sharan är ju verkligen benchmark för sju-sits och älskar skjutdörrarna så man kan ju hoppas att det kommer nåt liknande för el.
 
Då har du säker span på den där ID folkabussen :) Hört något om när den ska komma?
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
W witten skrev:
Då har du säker span på den där ID folkabussen :) Hört något om när den ska komma?
Ja, den vore nåt! Kanske lite väl mycket haschpulka möter star trek men det är ju som sagt konceptbilder än så länge. Men det är väl några andra ID som ska ut innan denna kommer.
 
  • Haha
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är därför en fem år gammal Tesla har högt andrahandsvärde. Batteriet åldras inte och kapaciteten är lika hög som på en ny Tesla eller en ny elbil av annat märke.
Du menar alltså att det inte sker nån utveckling av batteritekniken? Batterierna blir inte bättre och bättre?

Det verkar ju väldigt konstigt, framförallt då Tesla själva hojtar om sin batteriutveckling.
https://www.theverge.com/2020/9/22/21449238/tesla-electric-car-battery-tabless-cells-day-elon-musk
 
AXS
Kretikos Kretikos skrev:
Absolut, men det beror på hur rymlig den blir. Det viktiga är att mittenraden har tre riktiga säten och att sista raden har såpass bra benutrymme att 10-15 åringar kan sitta där. Men Sharan är ju verkligen benchmark för sju-sits och älskar skjutdörrarna så man kan ju hoppas att det kommer nåt liknande för el.
https://www.mercedes-benz.se/vans/sv/eqv/oversikt

Förutom storleken inte så många rätt enligt mig tyvärr...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.