Silver78 Silver78 skrev:
Runt 20 tusen. Endast trafikförsäkringen går på 650 kr månaden i mitt fall. Det är lite saftigt kan jag tycka i synnerhet då jag betalar ca 1200 kr månaden i snitt för elbilen totalt (företagsbil).
650 kr i månaden för trafikförsäkring låter ju helt sjukt..
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
L Låset skrev:
650 kr i månaden för trafikförsäkring låter ju helt sjukt..
Det är billigare på landet. Men är du under 18 år så är det 40% dyrare med trafikförsäkringen.
Har du en veteranmoped så är det inte alls lika dyrt. Vet inte hur de tänkte här. Äldre mopeder utan avgasrening och i städerna där en elmoped gör skillnad så är det mycket dyrare att äga en.
 
L Låset skrev:
650 kr i månaden för trafikförsäkring låter ju helt sjukt..
Det är som helförsäkring på en bättre bil.
 
L Låset skrev:
650 kr i månaden för trafikförsäkring låter ju helt sjukt..
Mina barns mopedbil skulle ju kosta skjortan i försäkring, men då det är en Renault Twizy så blev försäkringen via deras försäkringsbolag (som egentligen är IF) mycket billigare. Det slutade på 400kr/mån för en helförsäkring.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är som helförsäkring på en bättre bil.
Ja, men då är en bättre bil värd betydligt mer pengar, och även helförsäkrad. Så jag kan inte förstå hur en elmoppe kan kosta 650 kr per månad. Är det för att dom som kör elmoped är med i onormalt många trafikolyckor?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Mina barns mopedbil skulle ju kosta skjortan i försäkring, men då det är en Renault Twizy så blev försäkringen via deras försäkringsbolag (som egentligen är IF) mycket billigare. Det slutade på 400kr/mån för en helförsäkring.
Ja precis. Det är ändå en viss skillnad på helförsäkring och trafikförsäkring..
 
L Låset skrev:
Så jag kan inte förstå hur en elmoppe kan kosta 650 kr per månad. Är det för att dom som kör elmoped är med i onormalt många trafikolyckor?
Är det verkligen så svårt att förstå om du funderar på vilka det är som i normalfallet rattar dessa fordon, hur de kör, vad de kostar och vilka typer av olyckor de kan ställa till med?
 
Hittade trafikförsäkring för ca 3300/ år. Trygg.
Mvh Findus
 
Betalar ju 1300-1400 i helförsäkring för jänkaren /år :)
 
L Låset skrev:
Ja, men då är en bättre bil värd betydligt mer pengar, och även helförsäkrad. Så jag kan inte förstå hur en elmoppe kan kosta 650 kr per månad. Är det för att dom som kör elmoped är med i onormalt många trafikolyckor?
Trafikförsäkringen ersätter ju inte skador på ditt fordon utan motpartens, alltså har premien ingen som helst relation till fordonets värde.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
A
Ja,förmodligen är mopeder inblandade i mycket olyckor,därav höga premier,har haft sporthojar som man varit tvungen att ha halvförsäkring på trots att dom varit nya,såklart pga alla olyckor på väg (+bankörningsolyckor:))
 
Precis
N Nerre skrev:
Trafikförsäkringen ersätter ju inte skador på ditt fordon utan motpartens, alltså har premien ingen som helst relation till fordonets värde.
Precis. Här sticker även storstäderna ut och då blir även försäkringarna dyrare i dessa områden. Men frågan är varför veteranmopparna har så låg premie? Har dessa låg inblandning i olyckorna? Det skulle vara kul och se något underlag för detta.
 
N Nerre skrev:
Trafikförsäkringen ersätter ju inte skador på ditt fordon utan motpartens, alltså har premien ingen som helst relation till fordonets värde.
Bra synpunkt, ibland tänker man inte längre än näsan räcker :rolleyes:

Men jag kan däremot tycka att skadorna från att bli påkörd från en moped i (maximalt) 45 km/tim borde bli ganska lindriga? En bil blir ju inte totalkvaddad om en moped kör in i den.

Men med en försäkringskostnad på 650 kr/mån så borde det vara mer ekonomiskt att köpa en 30-moppe och trimma den lite lätt till 45 knyck :cool:

Blir man av med b-kortet om man kör trimmad moped?
 
L Låset skrev:
Blir man av med b-kortet om man kör trimmad moped?
Det blir olovlig körning, vad tror du?
 
L Låset skrev:
Bra synpunkt, ibland tänker man inte längre än näsan räcker :rolleyes:

Men jag kan däremot tycka att skadorna från att bli påkörd från en moped i (maximalt) 45 km/tim borde bli ganska lindriga? En bil blir ju inte totalkvaddad om en moped kör in i den.

Men med en försäkringskostnad på 650 kr/mån så borde det vara mer ekonomiskt att köpa en 30-moppe och trimma den lite lätt till 45 knyck :cool:

Blir man av med b-kortet om man kör trimmad moped?
Ja det finns med i straffskalan. Även du som tillåtande förälder kan bli av med körkortet.
Sen är trafikförsäkringspremien nästan lika dyr för klass 2 som klass 1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.