pacman42 pacman42 skrev:
Det blir olovlig körning, vad tror du?
Jag tror just ingenting, därav frågan.

Men efter 1 min på Google hittar jag:
Eftersom den trimmade mopeden klassas som en motorcykel krävs det att föraren har ett körkort för MC eller lätt MC. Om du inte har det och ändå kör den trimmade mopeden begår du brottet olovlig körning. För brottet olovlig körning är påföljden böter. Om brottet upprepas blir brottet grov olovlig körning och då kan fängelse i upp till 6 månader dömas ut, 3 § lag om straff för vissa trafikbrott.
 
L Låset skrev:
Jag tror just ingenting, därav frågan.

Men efter 1 min på Google hittar jag:
Eftersom den trimmade mopeden klassas som en motorcykel krävs det att föraren har ett körkort för MC eller lätt MC. Om du inte har det och ändå kör den trimmade mopeden begår du brottet olovlig körning. För brottet olovlig körning är påföljden böter. Om brottet upprepas blir brottet grov olovlig körning och då kan fängelse i upp till 6 månader dömas ut, 3 § lag om straff för vissa trafikbrott.
Du har gjort dig skyldig till exempelvis:

  • fortkörning
  • körning mot rött ljus
  • inte tagit hänsyn till stopplikt
  • omkörning vid övergångsställe
  • vårdslöshet i trafik
  • olovlig körning
  • inte anpassat avståndet till fordonet framför.
Spärrtiden är lägst en månad och högst tre år.
 
L Låset skrev:
Eftersom den trimmade mopeden klassas som en motorcykel krävs det att föraren har ett körkort för MC eller lätt MC.
Det stämmer inte riktigt. Mopeden är varken typgodkänd eller registrerad som motorcykel, så det blir lika olovligt även med rätt körkort.
 
useless useless skrev:
Det stämmer inte riktigt. Mopeden är varken typgodkänd eller registrerad som motorcykel, så det blir lika olovligt även med rätt körkort.
Mhm. Det där gällde nog en trimmad Eu-moped.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du har gjort dig skyldig till exempelvis:

  • fortkörning
  • körning mot rött ljus
  • inte tagit hänsyn till stopplikt
  • omkörning vid övergångsställe
  • vårdslöshet i trafik
  • olovlig körning
  • inte anpassat avståndet till fordonet framför.
Spärrtiden är lägst en månad och högst tre år.
OK.
 
F
L Låset skrev:
650 kr i månaden för trafikförsäkring låter ju helt sjukt..
findus42 findus42 skrev:
Hittade trafikförsäkring för ca 3300/ år. Trygg.
Mvh Findus
vad kostar försäkringen på en elmotorcykel? Jag gissar på att det är mindre än halva priset.

min fossil-MC med moderat effekt men som inte är gubb-klassad (och alltså BETYDLIGT dyrare att försäkra än tex motsvarande BMW hoj) betalar jag runt 3000-3500kr/helår för helförsäkring.

En elmotorcykel borde vara extremt oattraktiv för busiga pojkar och ligga väldigt bra till försäkringsmässigt.
Spontant skulle jag inte klara att pendla på en tvåhjuling, det finns många situationer jag skull undvika, som tex dagar då det är halt pga frost, ej sopat halkbekämpningsgrus mm så det är en stor del av året som går bort av ”behålla hälsan” skäl.
 
F fsn skrev:
vad kostar försäkringen på en elmotorcykel? Jag gissar på att det är mindre än halva priset.

min fossil-MC med moderat effekt men som inte är gubb-klassad (och alltså BETYDLIGT dyrare att försäkra än tex motsvarande BMW hoj) betalar jag runt 3000-3500kr/helår för helförsäkring.

En elmotorcykel borde vara extremt oattraktiv för busiga pojkar och ligga väldigt bra till försäkringsmässigt.
Spontant skulle jag inte klara att pendla på en tvåhjuling, det finns många situationer jag skull undvika, som tex dagar då det är halt pga frost, ej sopat halkbekämpningsgrus mm så det är en stor del av året som går bort av ”behålla hälsan” skäl.
Glöm ej de dagar som det är ruggigt kallt.
 
@fsn
Kan ge några svar.
Helt sant att mc är mycket billigare att försäkra. Helförsäkring för lätt mc typ scooter ligger på ca 1500/år. Haft sådan och det låg där någonstans. Men en mc reggad eldriven kostar 55kkr som minst (Nui). Verkar inte vara bättre kvalitetsmässigt än en Vässla.

Så eftersom jag inte förväntar mig mer än ca 4 års livslängd i bästa fall går mc inte att räkna hem. Moppe kan teoretiskt spara pengar om jag pendlar med den 70 dagar per år istället för att köra bil. Det gäller även om försäkringen är dyr.

Det betyder inte att jag kommer sakna bil. Jag bara använder den mindre. Är det snö och is så kan jag ta fyrhjuligt fordon istället. Eller när jag har transportbehov.

Dagens pendling.

Tog moppe hem i går då det lovats plusgrader hela natten (SMHI). När jag vaknade i morse kl 330 var det -2,7. Tänkte att det blir varmare när solen går upp och reviderade tidsplanen. Administrerade lite och tänkte åka kl 530 istället för 445 som jag brukar.
Totalt fel. Temperaturen sjönk ännu mer till -3,5 när jag kom iväg:oops:.

Så i dag har jag kört i Svenne-rusningen. Rätt chockerande. Har under mitt liv kört ca 60000 mil med bil och kanske 10000 med MC.

Är rätt medveten om andra trafikanter och när jag tycker att det är lämpligt att köra om och så vidare. Inser att kanske så mycket som 1-2% av övriga trafikanter inte har en aning. Och att långsamtgående fordon med oskyddade trafikanter tar fram det värsta hos dessa människor.

Vid tre tillfällen under en en mils resa blev jag utsatt för rent idiotiska omkörningar.

Gladö Kvarn korset (T-korsning)
Omkörd av hantverkarbil på övergångsstället mellan refuger. I’l rest my case...

Några km senare med stålräcke vid högersidan (ingenstans att ta vägen om jag måste) och spärrlinje med mötande trafik.
Omkörd av pickis. Säkerhetsföretag med F i början på namnet.

Avfart mot Lissma.
Omkörd av Transportföretagspickis ca 100 meter före fartkamera med stillastående kö ca 200 meter längre fram. Spärrfält överallt som pickisen måste använda för att genomföra omkörningen.

Inser att ungdomarna kanske inte har huvudansvaret för mopeders höga premier. Är det så här det är så förstår jag om det händer många olyckor.

Skall ordna en hållare för en kulhammare som jag kan få upp snabbt med vänsterhanden så att vansinne från medtrafikanter kostar en lykta eller en sidoruta.

De kan förstås inte veta att jag är den jag är. Men om de nu inte förstår att den som sitter på moppen är en läskig typ när han måste och kapabel att försvara sig. Samt att han har 38 års erfarenhet från trafik.
Då måste de ju anta att det är en ung och oerfaren förare. Då är det ännu viktigare att vara respektfull.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Ledsen
harry73 och 2 till
  • Laddar…
L Låset skrev:
Mhm. Det där gällde nog en trimmad Eu-moped.
En EU-moped blir inte heller en godkänd motorcykel bara för att du trimmar den. Du får inte köra 110 på motorvägen med en traktor bara för att det går och du har B-körkort.
 
harry73
useless useless skrev:
Du får inte köra 110 på motorvägen med en traktor bara för att det går och du har B-körkort.
Pics or it didn't happen!!!:rofl::love:

 
F
findus42 findus42 skrev:
@fsn
Kan ge några svar.
Helt sant att mc är mycket billigare att försäkra. Helförsäkring för lätt mc typ scooter ligger på ca 1500/år. Haft sådan och det låg där någonstans. Men en mc reggad eldriven kostar 55kkr som minst (Nui). Verkar inte vara bättre kvalitetsmässigt än en Vässla.

Så eftersom jag inte förväntar mig mer än ca 4 års livslängd i bästa fall går mc inte att räkna hem. Moppe kan teoretiskt spara pengar om jag pendlar med den 70 dagar per år istället för att köra bil. Det gäller även om försäkringen är dyr.

Det betyder inte att jag kommer sakna bil. Jag bara använder den mindre. Är det snö och is så kan jag ta fyrhjuligt fordon istället. Eller när jag har transportbehov.

Dagens pendling.

Tog moppe hem i går då det lovats plusgrader hela natten (SMHI). När jag vaknade i morse kl 330 var det -2,7. Tänkte att det blir varmare när solen går upp och reviderade tidsplanen. Administrerade lite och tänkte åka kl 530 istället för 445 som jag brukar.
Totalt fel. Temperaturen sjönk ännu mer till -3,5 när jag kom iväg:oops:.

Så i dag har jag kört i Svenne-rusningen. Rätt chockerande. Har under mitt liv kört ca 60000 mil med bil och kanske 10000 med MC.

Är rätt medveten om andra trafikanter och när jag tycker att det är lämpligt att köra om och så vidare. Inser att kanske så mycket som 1-2% av övriga trafikanter inte har en aning. Och att långsamtgående fordon med oskyddade trafikanter tar fram det värsta hos dessa människor.

Vid tre tillfällen under en en mils resa blev jag utsatt för rent idiotiska omkörningar.

Gladö Kvarn korset (T-korsning)
Omkörd av hantverkarbil på övergångsstället mellan refuger. I’l rest my case...

Några km senare med stålräcke vid högersidan (ingenstans att ta vägen om jag måste) och spärrlinje med mötande trafik.
Omkörd av pickis. Säkerhetsföretag med F i början på namnet.

Avfart mot Lissma.
Omkörd av Transportföretagspickis ca 100 meter före fartkamera med stillastående kö ca 200 meter längre fram. Spärrfält överallt som pickisen måste använda för att genomföra omkörningen.

Inser att ungdomarna kanske inte har huvudansvaret för mopeders höga premier. Är det så här det är så förstår jag om det händer många olyckor.

Skall ordna en hållare för en kulhammare som jag kan få upp snabbt med vänsterhanden så att vansinne från medtrafikanter kostar en lykta eller en sidoruta.

De kan förstås inte veta att jag är den jag är. Men om de nu inte förstår att den som sitter på moppen är en läskig typ när han måste och kapabel att försvara sig. Samt att han har 38 års erfarenhet från trafik.
Då måste de ju anta att det är en ung och oerfaren förare. Då är det ännu viktigare att vara respektfull.

Mvh Findus
Rusningstrafik 05:30???? Nu bor jag i ett utpräglat tjänstemannaområde i Volvoland men här har vi rusningen från 06:45 och vid 8:15 tiden börjar det glesa ut igen. Men förstår vad du menar med alla idioter. Är det en 30 moppe du har så får den ju köras på cykelbana och är det en 45 moppe och man är vuxen och har konsekvenstänk så kanske det är bättre att köra en sån på cykelbana med på vissa sträckor även om det är olagligt. Det är fan så trist att bli ihjälkörd av en telefonpratande bakfull byggprojektledare i en Navarra.

Jag har en backspegel på en Audi samt en krossad sidoruta på en Ford på mitt samvete som MC-förare. Sidorutan var ett misstag....
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
På vägen jag pratar om. Där ligger det alltid en grusbil eller annan tung transport två minuter längre fram. Hastighetsgränsen är 80. Blåser man om någon genom att köra för fort så kommer man en halv km ungefär sedan är det 70 igen. Meningslöst.

Har många gånger önskat att jag haft en co-driver som kunnat hantera en kamera. Kunde bli fina bilder att lägga upp här.
Fem bilar i 90km/h (10km över alltså) med en billängds lucka som passerar en 4 meter hög varningsskylt för extra stor älgfara.

Orkar egentligen inte uppröras längre. Ler mest åt eländet.

Mvh Findus
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Pics or it didn't happen!!!:rofl::love:
 
  • Gilla
  • Haha
harry73 och 1 till
  • Laddar…
codriver? köp en hjälmkamera och skapa en youtube kanal med lite reklam, Då kan du göra en karriär på att åka fram och tillbaks till jobbet utan att behöva gå in på jobbet :)
 
F
Silver78 Silver78 skrev:
Glöm ej de dagar som det är ruggigt kallt.
de dagar det är så kallt eller pissregnar bedömer jag greppet som så dåligt att hojen får stå.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.