findus42 findus42 skrev:
Pendlar 44km tur och retur tre fyra dagar i veckan.
Förstår jag dig rätt så blir det 88 km de dagar du moppependlar?

findus42 findus42 skrev:
Har investerat i en elektrisk EU- moppe.
Grattis, mikromobilitet är underskattat och borde upptäckas av fler. Som du säger, varför släpa runt på tonvis med fordon för att frakta några tiotals kilo kött. Själv bytte jag 65 km dagligen i bil mot 65 km dagligen på elcykel (speedbike, dvs. assisterar upp till 45km/h). Bästa jag gjort, nu ca 12.000 km årligen i ur och skur.

findus42 findus42 skrev:
Så i dag har jag kört i Svenne-rusningen. Rätt chockerande.
Tråkiga erfarenheter men inte så förvånande att det är yrkesfolk som beter sig så. Det är ofta stressade och har kunder eller polare i telefon samtidigt som de kör, eller i värsta fall knappar på telefonen. Annars är det svårt att urskilja någon grupp trafikanter som är värre än någon annan. Småbarnsmorsor i SUVar med ungarna som ska till dagis är alltid stressade. Säljtyper i Audis har inget tålamod. Ungtuppar i BMW eller raggarVolvos. Halvblinda pensionärer som beter sig fullständigt oväntat som att kryssa i sidleds eller svänga utan blink.

Generellt skulle jag nog säga annars att på den rena landsbygden på glestrafikerade 70-vägar så har jag inte problem med biltrafiken som skyddad trafikant på elcykel. De flesta är otroligt respektfulla och gör väldigt fina omkörningar och visar aldrig aggression.

Det är i tätorter det börjar bli problem, men det är för att det finns fler konfliktpunkter där. Korsningar, täta gator m.m. Förstår helt ditt sug efter en kulhammare men det bästa är ändå att inte låta aggressionerna ta över. Ibland blir jag påtutad av bilister och det har hittills inte hänt att jag faktiskt gjort något fel, det brukar vara folk som inte förstår väjningsplikt (exempel snubben som hängde sig på tutan medans hans bil var halvvägs förbi både hajtänder och väjningspliktsskylt, han körde nästan på mig och skrek att jag skulle minsann släppa förbi honom.. osv) men om det är möjligt så stannar jag och tar dialogen i så lugn ton som möjligt. Särskilt effektfullt är det att stanna cykeln framför deras bil, kliva av och knacka på rutan för att försöka inleda en dialog.
 
useless useless skrev:
En EU-moped blir inte heller en godkänd motorcykel bara för att du trimmar den. Du får inte köra 110 på motorvägen med en traktor bara för att det går och du har B-körkort.
Nej det får man inte. Men då blir det ett straff för att man kört ett otillåtet fordon, vilket är lindrigare än olovligkörning. Så det är klart lindrigare att köra trimmad moppe om man har MC kort.
 
Jag provkörde ett par nya elbilar idag: Kia e-niro (inte så ny iofs.) och VW ID.3. Skulle kunna tänka mig vilken som av dem och båda går väl att få för strax under 400 tkr i enklare utförande efter miljöbonus. Jag var mer förtjust i folkan, Kian kändes lite jaså – vilket kan bero på att jag har motsvarande laddhybrid idag.

Det som är en dealbreaker för mig är avsaknaden av dragkrok. Kian ska tydligen få drag till -21-modellen, men förmodligen med bara några 100 kg dragvikt. Folkan har en cykelställshållare som får lastas med 75 kg...

Jag är dock övertygad om att elbilsmarknaden är utvecklad nog för mina behov nu, eller inom några månader. Lite surt att få välja bort de här två bilarna, men snart kommer ID.4 och Skoda Enyaq, vilka jag vet uppfyller mina krav. Det gör nog även Tesla 3 och Polestar 2, exempelvis, men de synes mig väl dyra. Kan jag få mina krav uppfyllda för 15–20 % mindre är jag glad.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
Personligen skulle jag ha svårt att motivera ett bilinköp om nya bilen inte kan dra ett riktigt släp.

Litet annorlunda om jag tänker mig nya bilinköpet -elbil- som enbart ett komplement, eller att jag tycker det är ok att hyra en riktig dragbil vid behov.

Hos oss så kör vi släp ett par ggr per vecka typiskt under sommarhalvåret så det skulle bli bekymmersamt att välja en bil som inte klarar detta om vi endast har en bil.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Personligen skulle jag ha svårt att motivera ett bilinköp om nya bilen inte kan dra ett riktigt släp.

Litet annorlunda om jag tänker mig nya bilinköpet -elbil- som enbart ett komplement, eller att jag tycker det är ok att hyra en riktig dragbil vid behov.

Hos oss så kör vi släp ett par ggr per vecka typiskt under sommarhalvåret så det skulle bli bekymmersamt att välja en bil som inte klarar detta om vi endast har en bil.
vi har en Hyundai electric som huvudbil men en Sunkig Mazda från 05 (som kostade 10.000kr) med dragkrok som vi har som skitbil. I den kör vi dieseldunkar, ved och så vidare samt drar släp med :)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Dragvikt kommer nu, om än på lite dyrare kärror

Polestar 2 1500kg
Volvo XC40 recharge 1500kg
VW ID4 1800kg

Misstänker att Audi, Skoda och Seat A-Suvarna som är likvärdiga ID4 får liknande dragvikt.

Ska jag köra elbil så får jag nog ha en stor kombi som andrabil då det blir för dyrt med vad som erbjuds i vettig storlek. Kanske ID4 eller Skodan skulle funka med dragkrok, barnvagn och barnstol utan att bli för trång?
 
Elbilar måste byggas på ett sätt så att dom klarar en dragvikt på allra minst ett 750 släp , eller som nästa steg helst en medelstor husvagn på 1300 kg.
Det är en stor deal breaker för många kunder på marknaden.
 
Jag tror över 90% av den globala marknaden typ skiter i släpvagn tyvärr.
Men jag håller med, mer dragkrokar!
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
Ja, förmodligen har du rätt i att man utanför Sverige inte i samma utsträckning kör med hästkärror, husvagnar eller släp till ByggMax och ÅVC.
 
Som sagt, det kommer ju på de lite större bilarna. När jag pratade med en VW-säljare idag menade han att ramen på ID.3 inte var stark nog för drag och att det nog aldrig skulle komma. Jag tycker att det låter konstigt på en tvåtonsbil, särskilt som de större VAG-bilarna byggs på samma platta.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som sagt, det kommer ju på de lite större bilarna. När jag pratade med en VW-säljare idag menade han att ramen på ID.3 inte var stark nog för drag och att det nog aldrig skulle komma. Jag tycker att det låter konstigt på en tvåtonsbil, särskilt som de större VAG-bilarna byggs på samma platta.
Volkswagen Sverige svarade, har jag för mig, i en kommentar på Instagram för några månader sedan att det hade med batterikylning (eller avsaknaden av aktiv kylning?) att göra. Vet inte om den skiljer sig mellan ID.3 och 4..?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som sagt, det kommer ju på de lite större bilarna. När jag pratade med en VW-säljare idag menade han att ramen på ID.3 inte var stark nog för drag och att det nog aldrig skulle komma. Jag tycker att det låter konstigt på en tvåtonsbil, särskilt som de större VAG-bilarna byggs på samma platta.
Fast du förstår väl själv att en säljare inte har någon koll på bilarna de säljer ;)
(VW-säljaren som jag köpte min GTE av och diskuterade serviceintervall med påstod att GTE har flexibel oljeservice, dvs upp till 3000mil. Det har inte GTE, det är 1500mil fast. Det komiska är att han själv vid tillfället körde GTE)
 
  • Haha
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Säljaren av min bil sa att den saknade backvarnare (det är 10+ år sen), men de kunde installera det för runt 10' om jag minns rätt. Jag tackade nej och fattade inte hur man kunde sälja bilar utan att veta att de små runda sakerna på bakre kofångaren är backsensorer...
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast du förstår väl själv att en säljare inte har någon koll på bilarna de säljer ;)
Ja, hur fan tänkte jag där? :thinking::thinking::thinking:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, hur fan tänkte jag där? :thinking::thinking::thinking:
Frågan är; tänkte du alls? ;):p
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.