W witten skrev:
Det är tråkigt att du inte har bra laddmöjligheter, det höjer upplevelsen något enormt och är enligt mitt tycke en förutsättning för att ha elbil om man inte är väldigt villig att åka iväg och ladda. Tycker ditt jobb borde erbjuda laddmöjlighet.
Det gör dom via sin parkering på jobbet. Men jag är på kontoret varannan onsdag och kontoret ligger norr om stan och jag bor söder om stan. Man åker inte genom Stockholm i onödan för att ladda med en 25 kw laddare. Dessutom har jag företagskort som jag tankar med. Jag kör ca 50 mil i snitt per vecka. Det är lite omständligt men det blir ca två timmar i veckan vid en laddstation. Då är jag mer missnöjd med bilen. Det är som att köra runt i Fabia Kombi. Hoppas lite på att det kommer en rymligare bil framöver när leasing avtalet gått ut.
 
Varför inte utbytbara batterimoduler som får laddas optimalt utan tidspress?
Man kan stanna på macken och byta på några minuter eller plocka med några extra på långresan i vildmarken.

NyTeknik, ”Skippa laddstolpen, byt batteri”. Bild på batteribyte med Power Swap.
Batterimodul som byts ut genom en automatiserad process på tankstationen, koncept för snabbare elbilsladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo, det funkar om batteriet är en sån där liten modul. Tyvärr har ju moderna elbilar batteriet utsmetat längs hela bottenplattan mer eller mindre...
 
hsd
Så kommer Du med Din nya bil , får batteriet utbytt till ett gammalt som bara har 50% kapacitet kvar..
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Lätt fixat.

Speca batteriet till 80% av den egentliga kapacitetet, låt kunden bara nyttja dessa 80%.
När batteriet inte längre håller sina 80% så läggs det åt sidan.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Så kommer Du med Din nya bil , får batteriet utbytt till ett gammalt som bara har 50% kapacitet kvar..
Eller så får en gamla i övrigt funktionsduglig bil ett nytt batteri. Det löser ju problemet med gamla bilar som inte är värda ett batteribyte.

Nja, det krävs nog något test. Är batteriet för dåligt så får man väl betala ny ”pant”.
 
Med ett sådant koncept så äger man inte sitt batteri och det 'tillhör' inte bilen, utan man betalar en summa för att få ett batteri som håller en viss minimikapacitet vid varje byte.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
harry73
Frågan är då om batteriuthyraren vill att man själv laddar batteriet hemma eller om de vill ha full kontroll över laddningen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
harry73
Skulle redan vara en förbättring om man delar upp batteripaketet i flera utbytbara delar som kan laddas hemma (t ex dagtid med solceller) och att man tar med så många paket som man behöver för räckvidden
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
hsd
Då skulle det vara ide med batterisläp, betala fulladdad vid hämtning och återfå outnyttjad energi, i bilen laddar ägaren som vanligt
 
Jag gillar ändå tanken med utbytbart batteri men då som en räckviddsförlängare. Min tanke är att man i grunden utrustar bilar med batterikapacitet för 10-20 mils körning. Behöver man längre räckvidd petar man då in ett färdigladdat batteri som man hyr tillfälligt. På så sätt tänker jag att man får en bättre nyttjandegrad på de batterier som produceras. Man slipper också betala för en överkapacitet som kanske aldrig används i en nyköpt elbil.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Varför inte utbytbara batterimoduler som får laddas optimalt utan tidspress? Man kan stanna på macken och byta på några minuter eller plocka med några extra på långresan i vildmarken.
Hade varit mycket bra om det kunde gå till så.
Man får då ha någon annan modell av ägandet av batteriet än att bilägaren själv står för batteriet.

Tyvärr tror jag det är en helt orealistisk utopi. Man har inte ens kunnat enas om en enda sorts laddkontakt på 20 år som elbilar funnits, varför skulle man enas om något som innebär så stora ingrepp i bilens grundläggande konstruktion som batterifack.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
sunnis
T tompaah7503 skrev:
Hade varit mycket bra om det kunde gå till så.
Man får då ha någon annan modell av ägandet av batteriet än att bilägaren själv står för batteriet.

Tyvärr tror jag det är en helt orealistisk utopi. Man har inte ens kunnat enas om en enda sorts laddkontakt på 20 år som elbilar funnits, varför skulle man enas om något som innebär så stora ingrepp i bilens grundläggande konstruktion som batterifack.
Håller med, helt orimligt att genomföra och idag finns det heller knappt något behov heller för den delen. Snart lanserar Porsche Taycan med 350kW laddning, så innan denna extremt komplicerade lösning är på plats så finns det snabbladdning ner till 15minuter från 5% till 80% och i praktiken kanske man utnyttjar 5-10 minuter för en laddning. Det är teknik som existerar och kommer ut på marknaden snart. Tror inte laddtider kommer vara ett bekymmer i framtiden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Snart lanserar Porsche Taycan med 350kW laddning
Intressant belastning för elnätet.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Jag drömmer om en bil med flödesbatterier som jag tankar med flytande elektrolyt som jag laddat hemma med solceller under dagen.
Man kommer hem, tankar redan laddad elektrolyt och är redo att köra igen.

Tyvärr ännu sämre energidensitet än Li-ion batterier. :(
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.