hsd hsd skrev:
Kanske ska man förändra i samhället för att få bort pendling till och från jobb varje dag
Håller med om detta 100 %, det är bland det mest meningslösa att ha långt till jobbet.
En del har det på grund av [anledningar] men långsiktigt borde vi försöka bli av med pendlingen. Det gagnar inte pendlaren att sitta still timmavis, det gagnar inte arbetsgivaren att arbetstagaren inte hinner med sitt liv och blir förslöad i en stol varje dag. Finns så mycket negativt med pendling så det bör man med alla medel bekämpa.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
hsd
T tompaah7503 skrev:
Nä, alla yrken går inte att jobba "hemifrån" än.
Men för nåt decennium sedan var det väl helt otänkbart med ett obemannat flygledartorn, idag är det verklighet och fjärrstyrt. Väldigt mycket går att göra från annan plats än där arbetet utförs, tack vare uppkopplingar och maskiner. Även skogsindustrin du nämner har skurit ner på personalen under 100 år i oanad omfattning. Skulle alla utom skogsarbetarna kunna jobba hemifrån skulle energibesparingen vara löjligt stor.
Till visss del går det att fjärrstyra, LKAB till exempel kör truckar under jord med fjärrstyrning där föraren sitter ovan jord och dessutom kör flera truckar samtidigt
Så även skogsarbetarna skulle kunna köra skördare & skotare hemifrån, rent teoretiskt ;),
Shenker kör ju batteridrivna långtradare förarlöst i Jönköping....
Frågan är väl bara hur långt utvecklingen ska gå då jobben behövs :thinking:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Funkar ju lite olika bra beroende på arbetsuppgifter. Lite svårt för en skogsarbetare att arbeta hemifrån...
Det är också troligen rätt svårt för en skogsarbetare att ladda på jobbet. Och troligen släpper skogsmaskinerna ut mer koldioxid än resan till och från skogen...
 
T tompaah7503 skrev:
Men för nåt decennium sedan var det väl helt otänkbart med ett obemannat flygledartorn, idag är det verklighet och fjärrstyrt.
Mig veterligen så sitter flygledarna fortfarande på en central plats, dock är det inte i ett "torn" på flygplatsen (där sitter väl de som kallas markkontrollen).

Jag hade en bekant som jobbade som flygledare på Arlanda, hon kom från Sundsvall och pendlade "varannan vecka" alltså (hade en övernattningslägenhet som jobbet tillhandahöll, delades med en som jobbade "andra skiftet").

Nu är det iofs några år sen, men tror inte det blivit så enormt stora förändringar. För vissa yrken är de brist på lokalt kompetent folk så då måste man pendla.

Såg t.ex. TV-serien Expeditionen, där det var en meterolog (Nils nånting) med. Han sa just att med tanke på hans yrke så kan han inte välja var han ska jobba.
 
N Nerre skrev:
Det är också troligen rätt svårt för en skogsarbetare att ladda på jobbet.
Äh, det löser man med ett stort dieselverk på skiftet. :cool:
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Frågan är väl bara hur långt utvecklingen ska gå då jobben behövs :thinking:
Nu är det lite långt ifrån trådens ämne, men arbete är inte ett självändamål. Det är ett medel för att uppnå välstånd för människan. Kan man uppnå det på andra sätt utan arbete med samtidig hänsyn till omgivande natur så finns det ingen mening i att arbeta. I Sverige är det nästan 30 % av människorna som har arbeten som de upplever som fullständigt meningslösa. Globalt är andelen 85 %. Varför vi ska upprätthålla denna kuliss av mening är för mig en gåta, om arbetena kan rationaliseras bort.
 
  • Gilla
  • Älska
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
harry73
hsd hsd skrev:
Frågan är väl bara hur långt utvecklingen ska gå då jobben behövs :thinking:
Behövs jobben verkligt?
Lek lite med tanken hur ett samhälle där man inte behöver jobba längre (eller väldigt lite) borde se ut. Hur man fördelar resurserna och hur man fyller sin tid.
 
  • Gilla
witten och 2 till
  • Laddar…
hsd
Å hur man får mat för dan...
 
Rätt säker på att mat kan anses vara en resurs.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Pratade igår med en av de ansvariga för laddstolparna på Nordstans P-hus i Göteborg. Han berättade att de varit tvungna att stänga av vissa stolpar, samt sänka till 6A på de andra pga att de inte kan få mer ström från elleverantören. Jag vet inte om det var anslutningen som var för klen, men jag tolkade det snarare som att leverantören inte kunde leverera mer el.

Hursomhelst, 6A, gör att man inte kan räkna med en laddad bil när man parkerat där längre. Nu parkerade jag hela dagen igår (var i Stockholm över dagen), så det fungerade för mig, men vi ser här ett exempel på att detta med gratis laddning på olika ställen måste fasas ut...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi räknar själva med solceller för elproduktion (inte bara för bilen..) och elbil ..samt laddstolpe hemma :)

vi ser inga problem för att resa Sverige runt med elbil - om vi nu vill. Finns bra laddningsmöjligheter och äta/sova (du laddar ju då) bör du göra någon gång iaf.

Precis som man kontrollerar att det finns bensinmackar att nå idag.. kollar man ju var elstolparna finns.. om man har en elbil. Själva området utvecklas enormt just nu (så det har ju blivit lättare att hitta ”el”).

Utlandssemester med elbil kanske kräver lite mer planerade.. men även andra länder har ju elstationer.

Karta som visar fördelningen av elbilsladdstationer i Europa med numrerade markörer och texten "TANKA EL".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Precis som man kontrollerar att det finns bensinmackar att nå idag.
Fast det behöver man normalt inte kontrollera utom möjligen på okända vägar i Norrlands inland. Dessutom kan man ha en reservdunk där bak så man klarar sig tio mil extra om man tänkt fel.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vi räknar själva med solceller för elproduktion (inte bara för bilen..) och elbil ..samt laddstolpe hemma :)

vi ser inga problem för att resa Sverige runt med elbil - om vi nu vill. Finns bra laddningsmöjligheter och äta/sova (du laddar ju då) bör du göra någon gång iaf.

Precis som man kontrollerar att det finns bensinmackar att nå idag.. kollar man ju var elstolparna finns.. om man har en elbil. Själva området utvecklas enormt just nu (så det har ju blivit lättare att hitta ”el”).

Utlandssemester med elbil kanske kräver lite mer planerade.. men även andra länder har ju elstationer.

[bild]
Kör du inte PlugShare? Kombinera med abetterrouteplanner för själva planeringen innan du åker (app fin s inte vad jag vet).
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kör du inte PlugShare? Kombinera med abetterrouteplanner för själva planeringen innan du åker (app fin s inte vad jag vet).
det finns en app nu till ABRP
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Apropå det här ni som föreslår att låna dragbil av grannen och eventuellt i ett senare skede ha en dragbil tillsammans med grannarna.

* Om många resonerar så kommer bilfabrikanterna sluta med (eller aldrig konstruera de vanliga elbilarna för) dragkrok då efterfrågan blir väldigt liten. Kommer bara bli dragkrok på motsvarigheter till pickuper och stora suvar då.

* Man får många dragkrokar installerade för kostnaden av en poolbil, som när det gått nog många år även den måste vara en elbil.

* Köpa in och äga en bil ihop är nog ingen höjdare i ett grannskap. Någon måste ta ansvar och styra upp. Lär sluta i många ovänskaper och någon som får lägga en massa tid på att styra upp.

Bättre att vi alla ligger på biltillverkarna och efterfrågar dragkrok så att det fortsätter vara lika naturligt som på förbränningsbilarna. Och även efterfrågar rejäla dragvikter så att det inte blir som i Norge där stora Landcruisers kommer med miniatyrsläp bakom.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.