Bara en fundering: Om bilen inte har värmepump för värme, innebär det att den också saknar AC för kylning av kupén?
 
N Nerre skrev:
Bara en fundering: Om bilen inte har värmepump för värme, innebär det att den också saknar AC för kylning av kupén?
Troligtvis inte.
Men de saknar delar för att köra systemet "baklänges".
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Så kyla med tradionell ac och så värme via ptc element? Någon som vet hur cop värdet är på värmepumparna när man kör värme på vintern?

Var för övrigt och kollade på kia ev9, mycket trevlig bil att köra lite dyr men finns inte så mycket annat i den storleken vad jag vet av
 
L Lutte skrev:
Så kyla med tradionell ac och så värme via ptc element? Någon som vet hur cop värdet är på värmepumparna när man kör värme på vintern?

Var för övrigt och kollade på kia ev9, mycket trevlig bil att köra lite dyr men finns inte så mycket annat i den storleken vad jag vet av
Tesla ska tydligen ha COP på 4,9. Det är ju värmepumpar med liknande kompressorer/system som en vanlig LLVP vi pratar om här.

Hur stor behöver du? Renault Scenic verkar snål och prisvärd 625km WLTP med 87kWh batteri för 550'
60kWh, 430km för 465'
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tesla ska tydligen ha COP på 4,9. Det är ju värmepumpar med liknande kompressorer/system som en vanlig LLVP vi pratar om här.

Hur stor behöver du? Renault Scenic verkar snål och prisvärd 625km WLTP med 87kWh batteri för 550'
60kWh, 430km för 465'
Det är jäkligt bra! Trodde det var runt 2-3 bara. Men visst har tekniken gått framåt.

Ju större desto bättre, funderar på att byta ut min hilux servicebil mot en elektrisk och krav är 5 sitsig och 4wd.
Som det ser ut idag har jag 100% kostnadstäckning på bilen och mer därtill men går eventuellt på ett konsultuppdrag där jag inte kommer ha samma kostnadstäckning och då att körsa hiluxen kommer tära lite väl!

Även om jag inte byter uppdrag så ser jag en ekonomisk vinst i att köra helt elektriskt, en snabb kalkyl säger ca 60k mer i fickan per år med en ev9 istället för hiluxen
 
De enda siffror jag litar på när det gäller räckvidd och förbrukning är de som testas av externa parter.
För mycket mygel med WLTP.
 
JanneJanne123
L Liljeros skrev:
Problemen fortsätter för EX30…
Volvo återkallar EX30 pga hastighetsmätare
Ett mjukvaruproblem som löses med en OTA. Hur många sådana har inte Tesla haft genom åren? Varje gång gör pressen en stor sak av något som löser sig med en uppdatering under tiden bilen står parkerad hemma på garageuppfarten. Känns som klassisk smutskastning av elbilar från medias sida, tex nämner man i rubriken att det har med elbilar att göra (Volvo återkallar 72 000 nya elbilar), men vad har drivlinan med mjukvarufelet att göra?
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Det är för att de som inte gillar elbilar ska reagera och vilja läsa artikeln. 🙄
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Problemet var att hastighetsmätaren bara visas på displayen, och att den inte visades. Detta är väl vanligast på elbilar, eller är det standard på alla bilar numera?
 
JanneJanne123
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är för att de som inte gillar elbilar ska reagera och vilja läsa artikeln. 🙄
Det är min tolkning också.
 
JanneJanne123
P Pin skrev:
Problemet var att hastighetsmätaren bara visas på displayen, och att den inte visades. Detta är väl vanligast på elbilar, eller är det standard på alla bilar numera?
Ska inte säga att jag har sett precis alla moderna bilar sista åren, men av de jag har sett har 100% av dessa en digital hastighetsmätare som visas på en display oavsett drivlina. Var denna display sitter varierar.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ska inte säga att jag har sett precis alla moderna bilar sista åren, men av de jag har sett har 100% av dessa en digital hastighetsmätare som visas på en display oavsett drivlina. Var denna display sitter varierar.
Problemet här verkar vara att hastighetsmätaren visas på en stor display som visar allt möjligt, men att hastighetsmätaren inte alltid visas. Då får bilarna inte köras eftersom det är krav på hastighetsmätare.

Det går naturligtvis att lösa med OTA förutsatt att de har en fungerande uppdatering, samt att de får ut sin OTA snabbt vilket Volvo inte verkar vara klassledande på.
 
JanneJanne123
P Pin skrev:
Problemet här verkar vara att hastighetsmätaren visas på en stor display som visar allt möjligt, men att hastighetsmätaren inte alltid visas. Då får bilarna inte köras eftersom det är krav på hastighetsmätare.

Det går naturligtvis att lösa med OTA förutsatt att de har en fungerande uppdatering, samt att de får ut sin OTA snabbt vilket Volvo inte verkar vara klassledande på.
Är inte helt säker på var du vill komma nu, men ja, det är ett fel som behöver åtgärdas. Volvo menar att det löses med en uppdatering ”Holst säger till Carup att uppdateringen går att genomföra utan att besöka en verkstad, om kunden så önskar”. Hur Volvos OTA-historik ser ut har jag ingen koll på, har ingen Volvo, men jag förstår fortfarande inte vad drivlinan har med saken att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.