Mikael_L
P pennybridge skrev:
Ursäkta jag måste tagit fel på tråd. Trodde denna handlade om elbil och räckvidd, inte huruvida det är rekommenderat att ha färdskrivare för privatperson eller ej 🤓
Men du har fått svaret.
Är det besvärande med ett laddstopp så ska du skippa elbil.

Vi kan inte välja åt dig, det får du klura över själv.
 
  • Gilla
Sammy_j och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men du har fått svaret.
Är det besvärande med ett laddstopp så ska du skippa elbil.

Vi kan inte välja åt dig, det får du klura över själv.
Jag har fått svar, ja. Det du citerar var ett svar på ren offtopic.
 
Mikael_L
Varför verkar du så neggo?
 
D
J jocke31 skrev:
Bara skärm - inga touchknappar 😎
Du har den som en TV, du styr inte alls... haha
 
Alltså, jag må vara korkad, men nu fattar jag inte alls. Har ju inte ens börjat på snapsen idag än..

Kikar på teslas hemsida och alternativet privatavbetalning.
Bilen jag lagt in landar på 676159kr.
Betalning enligt bild.
Skärmdump av finansieringsalternativ för bilköp med kontantinsats och månadskostnad från Tesla's hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad händer efter 36 månader när man betalat totalt 334000?
 
Rörlig exempelränta 0,74%, effektivränta 0,97% vid bilpris 684 170 kr, 36 månader, 30% kontantinsats samt 53% restvärde,
 
Fairlane
tveksamt tveksamt skrev:
Alltså, jag må vara korkad, men nu fattar jag inte alls. Har ju inte ens börjat på snapsen idag än..

Kikar på teslas hemsida och alternativet privatavbetalning.
Bilen jag lagt in landar på 676159kr.
Betalning enligt bild.
[bild]

Vad händer efter 36 månader när man betalat totalt 334000?
Efter 36 månader har du kvar en skuld som du kan ta nytt lån för eller betala av.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Alltså, jag må vara korkad, men nu fattar jag inte alls. Har ju inte ens börjat på snapsen idag än..

Kikar på teslas hemsida och alternativet privatavbetalning.
Bilen jag lagt in landar på 676159kr.
Betalning enligt bild.
[bild]

Vad händer efter 36 månader när man betalat totalt 334000?
Tanken är att du efter 36 månader löser in bilen och får samma summa tillbaka som restskulden. DVS tillbaka på 0. Du tar ut en ny bil och fortsätter på samma månadskostnad (ca 9300 i månaden?)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tanken är att du efter 36 månader löser in bilen och får samma summa tillbaka som restskulden. DVS tillbaka på 0. Du tar ut en ny bil och fortsätter på samma månadskostnad (ca 9300 i månaden?)
Alternativt är tanken att man efter 36 månader lämnar tillbaka bilen och får en massa avdrag för onormalt slitage så att man har en restskuld att betala efter att man lämnat tillbaka bilen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tanken är att du efter 36 månader löser in bilen och får samma summa tillbaka som restskulden. DVS tillbaka på 0. Du tar ut en ny bil och fortsätter på samma månadskostnad (ca 9300 i månaden?)
Så det är egentligen en annan form av leasing?
 
D
tveksamt tveksamt skrev:
Så det är egentligen en annan form av leasing?
Nej, det är ett annuitetslån med bestämt slutbetalning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Skillnaden mot leasing är alltså vem som äger bilen. Vid leasing ägs den av leasingbolaget, men i det där fallet ägs den av dig.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Så det är egentligen en annan form av leasing?
Som nämnts redan är det bara ett lån.

Men med upplägget på så vis. Med restskuld efter 3 år. Skulle dom skrivit ner den till 0 efter 3 år Skulle det innebära dubbla månadsbetalningen och skrämma bort massa köpare som ser ett högre cashflow.

Det är samma hos alla bilhandlare, man mörkar den faktiska kostnaden med inbakad handpenning som går åt. Skulle det varit rent på kostnaden Skulle du kunna sälja bilen efter 3 år och få tillbaka de 200' + inflation
 
L Liljeros skrev:
Drar Megane 1,7kWh/mil blandad körning? Det lät som mycket för en förhållandevis liten elbil på sommarhalvåret…
Nu fick jag ett annat stickprov. Nykvarn Sollentuna tur och retur med en förbrukning på 1,2 kWh / mil. Sådana siffror har jag nog aldrig sett med ID.4.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Nu fick jag ett annat stickprov. Nykvarn Sollentuna tur och retur med en förbrukning på 1,2 kWh / mil. Sådana siffror har jag nog aldrig sett med ID.4.
Låter som att Volvo EX30 kommer få det tufft… 1,2 är ju väldigt bra siffror
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.