P pennybridge skrev:
Ni med lite koll kring detta.

Jag bor i Örebro och åker frekvent ner till kontoret i Köpenhamn, dvs ca 55 mil enkel, året runt.

Jag kör en Audi A5 bensin idag och brukar tanka fullt innan avfärd och brukar komma fram och ha ca 350 km kvar till tom tank (6.8 - 7.5 dl/mil).

Nu är det dags att plocka ut en tjänstebil och funderar på Audi Q6 e-tron alternativt Q8 e-tron.

Är dock orolig att jag kommer behöva stanna och ladda på vägen, framförallt vintertid.


Vad tror ni? Bör jag hålla mig till fossil ett tag till?
Ska du åka Audi så får du hålla dig till fossilt ett tag till dom är långt ifrån snålaste elbilarna.

Tror dom flesta bilarna i longrange-variant skulle fixa sträckan med ett laddstopp på 10-15min. Kör du 6-7h utan att stanna och sträcka på benen eller tömma blåsan?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Ska du åka Audi så får du hålla dig till fossilt ett tag till dom är långt ifrån snålaste elbilarna.

Tror dom flesta bilarna i longrange-variant skulle fixa sträckan med ett laddstopp på 10-15min. Kör du 6-7h utan att stanna och sträcka på benen eller tömma blåsan?
Ja jag brukar köra non stop och det tar mig ca 5,5h dörr till dörr. Det är det som är så skönt idag, att inte behöva stanna på vägen.
 
P pennybridge skrev:
Ni med lite koll kring detta.

Jag bor i Örebro och åker frekvent ner till kontoret i Köpenhamn, dvs ca 55 mil enkel, året runt.

Jag kör en Audi A5 bensin idag och brukar tanka fullt innan avfärd och brukar komma fram och ha ca 350 km kvar till tom tank (6.8 - 7.5 dl/mil).

Nu är det dags att plocka ut en tjänstebil och funderar på Audi Q6 e-tron alternativt Q8 e-tron.

Är dock orolig att jag kommer behöva stanna och ladda på vägen, framförallt vintertid.


Vad tror ni? Bör jag hålla mig till fossil ett tag till?
Jag tror att mycket få elbilar kommer 55 mil på en laddning i verklig körning. I synnerhet inte på vintern. Om ett laddstopp på den vägen är ett stort problem så bör du nog hålla dig fossil.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Ja jag brukar köra non stop och det tar mig ca 5,5h dörr till dörr. Det är det som är så skönt idag, att inte behöva stanna på vägen.
Kanske vore på sin plats med färdskrivare för privatbilister också, vore nog ett lyft för trafiksäkerheten...det är ju inte så att man blir mindre trött av att köra personbil än lastbil, snarare tvärtom då bilkörning ofta sker utöver ordinarie arbetstider.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Det blir nog ett laddstopp. Men ett laddstopp kan ju vara 10 min. eller 5.
Man laddar bara så man kommer fram till målet.
Jag skulle inte vara orolig.

Att köpa en fosil tjänstebil 2024 är bara knäppt.
L Liljeros skrev:
Kanske vore på sin plats med färdskrivare för privatbilister också, vore nog ett lyft för trafiksäkerheten...det är ju inte så att man blir mindre trött av att köra personbil än lastbil, snarare tvärtom då bilkörning ofta sker utöver ordinarie arbetstider.
Ursäkta jag måste tagit fel på tråd. Trodde denna handlade om elbil och räckvidd, inte huruvida det är rekommenderat att ha färdskrivare för privatperson eller ej 🤓
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Man borde ha likt man märker värmepumpar, förbrukning vid ett antal olika case kanske WLTP highway som ett alternativ och även en varm och kall variant också
Ja, och det är precis där den här sajten kommer in i bilden:
https://ev-database.org/
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Ja, och det är precis där den här sajten kommer in i bilden:
[länk]
Den har inte ens rätt på useable battery på Tesla.
Känns förtroendegivande
 
A Avemo skrev:
Jag tror att mycket få elbilar kommer 55 mil på en laddning i verklig körning. I synnerhet inte på vintern. Om ett laddstopp på den vägen är ett stort problem så bör du nog hålla dig fossil.
Sant. Och speciellt inte på E4 där det är 120.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Den har inte ens rätt på useable battery på Tesla.
Känns förtroendegivande
Den är förvånansvärt nära sanningen gällande de elbilar jag kollat förbrukning på, även vintertid och på motorväg.

Vilken Tesla är det som är fel?
Kan säkert finnas något fel någonstans, men på det stora hela stämmer det mycket bra.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Den har inte ens rätt på useable battery på Tesla.
Känns förtroendegivande
Då har du nog bara kollat på fel variant. Tesla har lite olika battericeller beroende på motor och fabrik
 
  • Gilla
RogerHql och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Man borde ha likt man märker värmepumpar, förbrukning vid ett antal olika case kanske WLTP highway som ett alternativ och även en varm och kall variant också
Det är ju redan så. Stadstrafik, Landsväg och Blandat. Motorväg är med i testet och där kunde man väl plocka ut en Highway/high speed
Klimat däremot saknas och det var uppe i EU att det skulle justeras men röstades ner tyvärr. Tycker EV database listan är bra.
 
L Liljeros skrev:
Man borde ha likt man märker värmepumpar, förbrukning vid ett antal olika case kanske WLTP highway som ett alternativ och även en varm och kall variant också
Det vore så enkelt att bara ange förbrukning vid konstantfart, 90 resp 110.
Då skulle alla jämförelser bli enkla, liksom att testa det i egna bilen.
Så var det på 80-talet när bilarna verkligen blev rejält snålare.
Men se det, det kan vi nog glömma.
 
Vi skulle kunna börja med att använda EPA istället för WLTP. Det är en tuffare och mer realistisk standard för att mäta räckvidd.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Att köpa en fosil tjänstebil 2024 är bara knäppt.
Varför då?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Det blir nog ett laddstopp. Men ett laddstopp kan ju vara 10 min. eller 5.
Man laddar bara så man kommer fram till målet.
Jag skulle inte vara orolig.

Att köpa en fosil tjänstebil 2024 är bara knäppt.
Helt knäppt är det ju ändå inte.

Vissa vill ju inte sitta och ladda eller installera boxar hemma. Eller kör så fruktansvärt mycket i sitt jobb. Laddhybrid är väl bättre då =) Våra säljare på jobbet har det hektiskt emellanåt där de kan köra som så mycket som från Hbg-Gbg-sthlm och tillbaka en dag, butikerna har inga laddningar och det är pressat. Då funkar elen inte så bäst.

Det som man måste kolla är så man inte råkar få en slöladdad bil helt enkelt, den jag hade (id3) var ju helt jävla värdelös på vintern.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.