1 432 866 läst · 23 552 svar
1433k läst
23,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ska du åka Audi så får du hålla dig till fossilt ett tag till dom är långt ifrån snålaste elbilarna.P pennybridge skrev:Ni med lite koll kring detta.
Jag bor i Örebro och åker frekvent ner till kontoret i Köpenhamn, dvs ca 55 mil enkel, året runt.
Jag kör en Audi A5 bensin idag och brukar tanka fullt innan avfärd och brukar komma fram och ha ca 350 km kvar till tom tank (6.8 - 7.5 dl/mil).
Nu är det dags att plocka ut en tjänstebil och funderar på Audi Q6 e-tron alternativt Q8 e-tron.
Är dock orolig att jag kommer behöva stanna och ladda på vägen, framförallt vintertid.
Vad tror ni? Bör jag hålla mig till fossil ett tag till?
Tror dom flesta bilarna i longrange-variant skulle fixa sträckan med ett laddstopp på 10-15min. Kör du 6-7h utan att stanna och sträcka på benen eller tömma blåsan?
Ja jag brukar köra non stop och det tar mig ca 5,5h dörr till dörr. Det är det som är så skönt idag, att inte behöva stanna på vägen.L Liljeros skrev:
Jag tror att mycket få elbilar kommer 55 mil på en laddning i verklig körning. I synnerhet inte på vintern. Om ett laddstopp på den vägen är ett stort problem så bör du nog hålla dig fossil.P pennybridge skrev:Ni med lite koll kring detta.
Jag bor i Örebro och åker frekvent ner till kontoret i Köpenhamn, dvs ca 55 mil enkel, året runt.
Jag kör en Audi A5 bensin idag och brukar tanka fullt innan avfärd och brukar komma fram och ha ca 350 km kvar till tom tank (6.8 - 7.5 dl/mil).
Nu är det dags att plocka ut en tjänstebil och funderar på Audi Q6 e-tron alternativt Q8 e-tron.
Är dock orolig att jag kommer behöva stanna och ladda på vägen, framförallt vintertid.
Vad tror ni? Bör jag hålla mig till fossil ett tag till?
Kanske vore på sin plats med färdskrivare för privatbilister också, vore nog ett lyft för trafiksäkerheten...det är ju inte så att man blir mindre trött av att köra personbil än lastbil, snarare tvärtom då bilkörning ofta sker utöver ordinarie arbetstider.P pennybridge skrev:
Andreas_Hansson skrev:
Ursäkta jag måste tagit fel på tråd. Trodde denna handlade om elbil och räckvidd, inte huruvida det är rekommenderat att ha färdskrivare för privatperson eller ej 🤓L Liljeros skrev:
Ja, och det är precis där den här sajten kommer in i bilden:L Liljeros skrev:
https://ev-database.org/
Den är förvånansvärt nära sanningen gällande de elbilar jag kollat förbrukning på, även vintertid och på motorväg.Andreas_Hansson skrev:
Vilken Tesla är det som är fel?
Kan säkert finnas något fel någonstans, men på det stora hela stämmer det mycket bra.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 304 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 304 inlägg
Det är ju redan så. Stadstrafik, Landsväg och Blandat. Motorväg är med i testet och där kunde man väl plocka ut en Highway/high speedL Liljeros skrev:
Klimat däremot saknas och det var uppe i EU att det skulle justeras men röstades ner tyvärr. Tycker EV database listan är bra.
Det vore så enkelt att bara ange förbrukning vid konstantfart, 90 resp 110.L Liljeros skrev:
Då skulle alla jämförelser bli enkla, liksom att testa det i egna bilen.
Så var det på 80-talet när bilarna verkligen blev rejält snålare.
Men se det, det kan vi nog glömma.
Helt knäppt är det ju ändå inte.Andreas_Hansson skrev:
Vissa vill ju inte sitta och ladda eller installera boxar hemma. Eller kör så fruktansvärt mycket i sitt jobb. Laddhybrid är väl bättre då =) Våra säljare på jobbet har det hektiskt emellanåt där de kan köra som så mycket som från Hbg-Gbg-sthlm och tillbaka en dag, butikerna har inga laddningar och det är pressat. Då funkar elen inte så bäst.
Det som man måste kolla är så man inte råkar få en slöladdad bil helt enkelt, den jag hade (id3) var ju helt jävla värdelös på vintern.