1 416 266 läst · 23 506 svar
1416k läst
23,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det är ju bara ett stickprov och inte speciellt vetenskapligt. Men bra siffror är det.L Liljeros skrev:
Det mest positiva som sägs om EX30 är att den är rolig att köra. Där tycks alla vara överens. För min del hade den så många baksidor att jag inte riktigt såg poängen med att provköra den. Synd för formatet var rätt.
Jag tänker mig en officiell standard typ WLTP som kan tryckas i infoblad till bilarna.Johannes Carlsson skrev:
Med tanke på framförallt mjukvaruproblemen Volvo dras med och hur det hanterats så hjälper det inte hur kul den är att köra. Volvo ska vara premium men kan inte se något med EX30 som skulle vara mer premium än tex Megane, det skulle vara priset då…A Avemo skrev:Det är ju bara ett stickprov och inte speciellt vetenskapligt. Men bra siffror är det.
Det mest positiva som sägs om EX30 är att den är rolig att köra. Där tycks alla vara överens. För min del hade den så många baksidor att jag inte riktigt såg poängen med att provköra den. Synd för formatet var rätt.
Blir spännande hur länge man kan hålla greppet om den trogna Svenska tjänstebilsmarknaden med en ombyggd fossilbil med relativt medioker prestanda till ett högt pris (XC40 el) eller hybrider med ett ingångspris på 6-700.000kr. Finns nog risk att allt fler börjar se sig om efter alternativ…
Det har jag aldrig sett med de Megane jag kört heller. Det skulle innebära en räckvidd på 50 mil.A Avemo skrev:
Det jag däremot har sett är att färddatorns angivna snittförbrukning är otillförlitlig. Jag tittar hellre på batteristatus för att uppskatta förbrukning, samt hur mycket den laddar.
Testa gärna mer och återkom med siffror!
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 201 inlägg
Vi ska väl komma ihåg att EX30 inte är jättedyr, den ligger prismässigt i nivå med Kia Niro EVL Liljeros skrev:Med tanke på framförallt mjukvaruproblemen Volvo dras med och hur det hanterats så hjälper det inte hur kul den är att köra. Volvo ska vara premium men kan inte se något med EX30 som skulle vara mer premium än tex Megane, det skulle vara priset då…
Blir spännande hur länge man kan hålla greppet om den trogna Svenska tjänstebilsmarknaden med en ombyggd fossilbil med relativt medioker prestanda till ett högt pris (XC40 el) eller hybrider med ett ingångspris på 6-700.000kr. Finns nog risk att allt fler börjar se sig om efter alternativ…
Utgångspriset på EX30 är förhållandevis inte så högt. Men ta till exempel en sådan sak som att värmepump bara finns i den högsta utrustningsnivån. Inredningen känns oerhört billig. Återvunnen plast är ju tilltalande som koncept. Men det måste väl inte se ut som skräp för det? Det påminner om ett stänkmålat verkstadsgolv. Jag provkörde en C40 och tyckte att det var en bil jag kunde tänka mig. Men ingenting av kvaliteterna jag såg där följde med till EX30.Johannes Carlsson skrev:
Håller inte helt med, ska man ha värmepump så är det ett pris på 567.000kr då ultrapaket krävs, det är inte billigt. Visst kan man köra på ingångsversionen men vem köper idag en elbil med wltp på 337km utan värmepump för 430.000kr…Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 201 inlägg
Hade helt missat värmepumpen, skämmigt att det inte är standard
Megane verkar faktiskt riktigt bra
Megane verkar faktiskt riktigt bra
Sälja elbil idag utan värmepump är ju rätt dumt, angivet 337km lär inte vara mer än max 200 en vinterdag om inte mindre.
Våran kia brukar säga 280-320km på vintern med värmepump och ett wltp på 460km angivet.
Våran kia brukar säga 280-320km på vintern med värmepump och ett wltp på 460km angivet.
Nu ger inte en värmepump så mycket längre räckvidd som många tycks tro. De tester jag har sett nämner siffror någonstans mellan 4 och 9% vilket inte är någon jätteskillnad, direkt. Max ett par mil för de flesta bilar.
Det är möjligt. Men det är ändå något som många har som standard medan just Volvo av alla har valt att inte ens ha det som ett extratillbehör. Man kan bara få det i den högst utrustade varianten. Jag förstår uppriktigt inte varför inte alla har det. Alla bilar har ju redan en värmepump för att kyla kupén. Det kan väl inte göra så stor skillnad att den skall kunna värma också.J jocke31 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 201 inlägg
Såg en begagnad Megane e-tech 60kWh, drag, värmepump och 1200mil för 350' bra deal?
För mig står den ganska jämt mot en Niro, fast med bättre dragvikt. Någon som hört hur tillförlitligheten är på längre sikt?
För mig står den ganska jämt mot en Niro, fast med bättre dragvikt. Någon som hört hur tillförlitligheten är på längre sikt?
Det är klart att det är bättre med än utan värmepump. Däremot skulle jag knappast vara beredd att betala 137 000 kr extra för den.A Avemo skrev:Det är möjligt. Men det är ändå något som många har som standard medan just Volvo av alla har valt att inte ens ha det som ett extratillbehör. Man kan bara få det i den högst utrustade varianten. Jag förstår uppriktigt inte varför inte alla har det. Alla bilar har ju redan en värmepump för att kyla kupén. Det kan väl inte göra så stor skillnad att den skall kunna värma också.
Tyvärr så innebär alla bilköp (och även elbilsköp) att man får kompromissa med något. Om man inte köper en bil för 1,5 Mkr, vill säga. Är det inte värmepump som fattas så är det radar, sensorer, 360-kamera, dålig laddhastighet, värdelös app eller varför inte blinkersspak.
Beror helt på körmönstret, men dryga 10% under vissa förhållanden är ändå förhållandevis mycket. Det har i princip blivit standard så blir utstickande att inte ha det.J jocke31 skrev: