L Liljeros skrev:
Låter som att Volvo EX30 kommer få det tufft… 1,2 är ju väldigt bra siffror
Det är ju bara ett stickprov och inte speciellt vetenskapligt. Men bra siffror är det.

Det mest positiva som sägs om EX30 är att den är rolig att köra. Där tycks alla vara överens. För min del hade den så många baksidor att jag inte riktigt såg poängen med att provköra den. Synd för formatet var rätt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ju redan så. Stadstrafik, Landsväg och Blandat. Motorväg är med i testet och där kunde man väl plocka ut en Highway/high speed
Klimat däremot saknas och det var uppe i EU att det skulle justeras men röstades ner tyvärr. Tycker EV database listan är bra.
Jag tänker mig en officiell standard typ WLTP som kan tryckas i infoblad till bilarna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är ju bara ett stickprov och inte speciellt vetenskapligt. Men bra siffror är det.

Det mest positiva som sägs om EX30 är att den är rolig att köra. Där tycks alla vara överens. För min del hade den så många baksidor att jag inte riktigt såg poängen med att provköra den. Synd för formatet var rätt.
Med tanke på framförallt mjukvaruproblemen Volvo dras med och hur det hanterats så hjälper det inte hur kul den är att köra. Volvo ska vara premium men kan inte se något med EX30 som skulle vara mer premium än tex Megane, det skulle vara priset då…

Blir spännande hur länge man kan hålla greppet om den trogna Svenska tjänstebilsmarknaden med en ombyggd fossilbil med relativt medioker prestanda till ett högt pris (XC40 el) eller hybrider med ett ingångspris på 6-700.000kr. Finns nog risk att allt fler börjar se sig om efter alternativ…
 
Microkatten
A Avemo skrev:
Nu fick jag ett annat stickprov. Nykvarn Sollentuna tur och retur med en förbrukning på 1,2 kWh / mil. Sådana siffror har jag nog aldrig sett med ID.4.
Det har jag aldrig sett med de Megane jag kört heller. Det skulle innebära en räckvidd på 50 mil.
Det jag däremot har sett är att färddatorns angivna snittförbrukning är otillförlitlig. Jag tittar hellre på batteristatus för att uppskatta förbrukning, samt hur mycket den laddar.
Testa gärna mer och återkom med siffror!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Med tanke på framförallt mjukvaruproblemen Volvo dras med och hur det hanterats så hjälper det inte hur kul den är att köra. Volvo ska vara premium men kan inte se något med EX30 som skulle vara mer premium än tex Megane, det skulle vara priset då…

Blir spännande hur länge man kan hålla greppet om den trogna Svenska tjänstebilsmarknaden med en ombyggd fossilbil med relativt medioker prestanda till ett högt pris (XC40 el) eller hybrider med ett ingångspris på 6-700.000kr. Finns nog risk att allt fler börjar se sig om efter alternativ…
Vi ska väl komma ihåg att EX30 inte är jättedyr, den ligger prismässigt i nivå med Kia Niro EV
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vi ska väl komma ihåg att EX30 inte är jättedyr, den ligger prismässigt i nivå med Kia Niro EV
Utgångspriset på EX30 är förhållandevis inte så högt. Men ta till exempel en sådan sak som att värmepump bara finns i den högsta utrustningsnivån. Inredningen känns oerhört billig. Återvunnen plast är ju tilltalande som koncept. Men det måste väl inte se ut som skräp för det? Det påminner om ett stänkmålat verkstadsgolv. Jag provkörde en C40 och tyckte att det var en bil jag kunde tänka mig. Men ingenting av kvaliteterna jag såg där följde med till EX30.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vi ska väl komma ihåg att EX30 inte är jättedyr, den ligger prismässigt i nivå med Kia Niro EV
Håller inte helt med, ska man ha värmepump så är det ett pris på 567.000kr då ultrapaket krävs, det är inte billigt. Visst kan man köra på ingångsversionen men vem köper idag en elbil med wltp på 337km utan värmepump för 430.000kr…
 
Hade helt missat värmepumpen, skämmigt att det inte är standard

Megane verkar faktiskt riktigt bra
 
Ja det är onekligen en väldigt konstig paketering av EX30…
 
Sälja elbil idag utan värmepump är ju rätt dumt, angivet 337km lär inte vara mer än max 200 en vinterdag om inte mindre.

Våran kia brukar säga 280-320km på vintern med värmepump och ett wltp på 460km angivet.
 
Nu ger inte en värmepump så mycket längre räckvidd som många tycks tro. De tester jag har sett nämner siffror någonstans mellan 4 och 9% vilket inte är någon jätteskillnad, direkt. Max ett par mil för de flesta bilar.
 
J jocke31 skrev:
Nu ger inte en värmepump så mycket längre räckvidd som många tycks tro. De tester jag har sett nämner siffror någonstans mellan 4 och 9% vilket inte är någon jätteskillnad, direkt. Max ett par mil för de flesta bilar.
Det är möjligt. Men det är ändå något som många har som standard medan just Volvo av alla har valt att inte ens ha det som ett extratillbehör. Man kan bara få det i den högst utrustade varianten. Jag förstår uppriktigt inte varför inte alla har det. Alla bilar har ju redan en värmepump för att kyla kupén. Det kan väl inte göra så stor skillnad att den skall kunna värma också.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Såg en begagnad Megane e-tech 60kWh, drag, värmepump och 1200mil för 350' bra deal?
För mig står den ganska jämt mot en Niro, fast med bättre dragvikt. Någon som hört hur tillförlitligheten är på längre sikt?
 
A Avemo skrev:
Det är möjligt. Men det är ändå något som många har som standard medan just Volvo av alla har valt att inte ens ha det som ett extratillbehör. Man kan bara få det i den högst utrustade varianten. Jag förstår uppriktigt inte varför inte alla har det. Alla bilar har ju redan en värmepump för att kyla kupén. Det kan väl inte göra så stor skillnad att den skall kunna värma också.
Det är klart att det är bättre med än utan värmepump. Däremot skulle jag knappast vara beredd att betala 137 000 kr extra för den.
Tyvärr så innebär alla bilköp (och även elbilsköp) att man får kompromissa med något. Om man inte köper en bil för 1,5 Mkr, vill säga. Är det inte värmepump som fattas så är det radar, sensorer, 360-kamera, dålig laddhastighet, värdelös app eller varför inte blinkersspak.
 
J jocke31 skrev:
Nu ger inte en värmepump så mycket längre räckvidd som många tycks tro. De tester jag har sett nämner siffror någonstans mellan 4 och 9% vilket inte är någon jätteskillnad, direkt. Max ett par mil för de flesta bilar.
Beror helt på körmönstret, men dryga 10% under vissa förhållanden är ändå förhållandevis mycket. Det har i princip blivit standard så blir utstickande att inte ha det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.