1 470 200 läst · 24 286 svar
1470k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag har OTA-uppdateringar i min bil och tycker rent principiellt att det är bra. Men det är stor skillnad på förbättrad funktionalitet av karaktären ”bättre stöd för Apple CarPlay” eller ”förbättrad laddkurva”, ”ny layout på skärmen” eller varför inte ”tillagd möjlighet att öppna frunken med FOB:en” och saker som direkt påverkar säkerheten. Det är inte ok att t ex den adaptiva farthållaren, lane assist eller bromsarna får frispel eller att hastighetsmätaren inte funkar som den ska.JanneJanne123 skrev:Som kund behöver du förstå att du har köpt en rullande dator och mjukvara kommer alltid att ha buggar. Du är inte beredd att betala priset det skulle kosta med en bil som till 100% är buggfri. Har ägt några bilar genom åren och återkallning av mekaniska orsaker har hänt mig flera gånger, sist var det faktiskt Volvo som återkallade bilen på grund av någon form av problem med säkerhetsbältet.
Jag betalar för en färdig produkt och förväntar mig också en sådan.
Och det här är förstås inget som är unikt för elbilar egentligen, även om många elbilar har ännu högre grad av mjukvara som styr bilens funktioner än vad fossilbilar har.
Jag är väl medveten om att buggar förekommer i alla mjukvaror, men det är rejäl skillnad på en app eller ett spel som hänger sig i en viss situation eller en varukorg på en webbsida som det inte går att checka ut ifrån och en 2 tons bil som färdas i 100 km/tim.
Mjukvaruproblem är en förklaring men ingen ursäkt när det handlar om bilar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 530 inlägg
Skulle påstå att det faktiskt är färre saker som styrs av mjukvara i en elbil än en vanlig bil. Plug-in hybrider såklart värst.J jocke31 skrev:Jag har OTA-uppdateringar i min bil och tycker rent principiellt att det är bra. Men det är stor skillnad på förbättrad funktionalitet av karaktären ”bättre stöd för Apple CarPlay” eller ”förbättrad laddkurva”, ”ny layout på skärmen” eller varför inte ”tillagd möjlighet att öppna frunken med FOB:en” och saker som direkt påverkar säkerheten. Det är inte ok att t ex den adaptiva farthållaren, lane assist eller bromsarna får frispel eller att hastighetsmätaren inte funkar som den ska.
Jag betalar för en färdig produkt och förväntar mig också en sådan.
Och det här är förstås inget som är unikt för elbilar egentligen, även om många elbilar har ännu högre grad av mjukvara som styr bilens funktioner än vad fossilbilar har.
Jag är väl medveten om att buggar förekommer i alla mjukvaror, men det är rejäl skillnad på en app eller ett spel som hänger sig i en viss situation eller en varukorg på en webbsida som det inte går att checka ut ifrån och en 2 tons bil som färdas i 100 km/tim.
Mjukvaruproblem är en förklaring men ingen ursäkt när det handlar om bilar.
Saken är väl bara att man nu valt att helt plötsligt krångla till allt som ställer till problem. Speciellt när man vill ha aktiva system och oändlig datakommunikation för FSD.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 858 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 858 inlägg
Tyvärr är det klurigt att få båda sakerna. Man vill dels ha snabba uppdateringar som gör vissa avseenden av din bil bättre, men också ha stabila uppdateringar som inte riskerar att påverka bilens system på ett negativt sätt. Än så länge verkar de vitala systemen i bilar rätt sällan drabbas av buggar, så jag gissar att extra krut läggs på testning och verifiering där, men på områden som tex adaptiv farthållare och skyltavläsning är det mer High Chaparral. Jag säger inte att det här är bra och rimligt, men jag förstår varför det blir såhär. De stora tillverkarna är helt enkelt inte duktiga nog och saknar processer för att utveckla mjukvara effektivt.J jocke31 skrev:Jag har OTA-uppdateringar i min bil och tycker rent principiellt att det är bra. Men det är stor skillnad på förbättrad funktionalitet av karaktären ”bättre stöd för Apple CarPlay” eller ”förbättrad laddkurva”, ”ny layout på skärmen” eller varför inte ”tillagd möjlighet att öppna frunken med FOB:en” och saker som direkt påverkar säkerheten. Det är inte ok att t ex den adaptiva farthållaren, lane assist eller bromsarna får frispel eller att hastighetsmätaren inte funkar som den ska.
Jag betalar för en färdig produkt och förväntar mig också en sådan.
Och det här är förstås inget som är unikt för elbilar egentligen, även om många elbilar har ännu högre grad av mjukvara som styr bilens funktioner än vad fossilbilar har.
Jag är väl medveten om att buggar förekommer i alla mjukvaror, men det är rejäl skillnad på en app eller ett spel som hänger sig i en viss situation eller en varukorg på en webbsida som det inte går att checka ut ifrån och en 2 tons bil som färdas i 100 km/tim.
Mjukvaruproblem är en förklaring men ingen ursäkt när det handlar om bilar.
Man kan ju göra som i flygvärlden där all mjukvara behöver testas och certifieras in absurdum, men det kommer till en rejäl prislapp.
Vi har ju alla sett att biltillverkare ibland fuskar. Men hur menar du att det skulle gå till att fuska sig till en lägre förbrukning? Det går med en dieselmotor därför att man kan optimera för antingen utsläpp eller förbrukning. Men om de väljer att låta motorstyrenheten uppföra sig på ett annat effektivare vis under test så måste ju frågan vara vilken förlusten skulle vara med att göra det vid normal körning.G Greger_08 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 530 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 530 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 002 inlägg
Någon som provkört nya e-C3?
Jag skulle ju egentligen inte skaffa ny bil igen men till det priset (344k Maxutrustad) så blir det typ samma ägandekostnad för mig som min 10år gamla bensinare.
Det är väl avsaknaden av värmepump som klämmer men till skillnad från många behöver jag inte så mycket räckvidd ( klarade mig ju på 15-20mil i el-minin innan). Behöver heller inte dra släp,4WD eller massa tech ( räcker med carplay).
Jag skulle ju egentligen inte skaffa ny bil igen men till det priset (344k Maxutrustad) så blir det typ samma ägandekostnad för mig som min 10år gamla bensinare.
Det är väl avsaknaden av värmepump som klämmer men till skillnad från många behöver jag inte så mycket räckvidd ( klarade mig ju på 15-20mil i el-minin innan). Behöver heller inte dra släp,4WD eller massa tech ( räcker med carplay).
Ett tag var det där med värmepump något som lyftes fram mycket i artiklar men jag har för mig att jag nyligen läste en mer balanserad analys där slutsatsen var att det inte betyder så mycket om man inte gör långresor i kallt klimat.S Styrman_jansson skrev:Någon som provkört nya e-C3?
Jag skulle ju egentligen inte skaffa ny bil igen men till det priset (344k Maxutrustad) så blir det typ samma ägandekostnad för mig som min 10år gamla bensinare.
Det är väl avsaknaden av värmepump som klämmer men till skillnad från många behöver jag inte så mycket räckvidd ( klarade mig ju på 15-20mil i el-minin innan). Behöver heller inte dra släp,4WD eller massa tech ( räcker med carplay).
Den gör ändå en del skillnad framförallt på korta resor när bilen skall värmas mycket men i vardagen är sällan räckvidden särskilt relevant.D djac skrev:
Ju fortare och längre du kör desto mindre andel av energin står uppvärmningen av bilen för men det är också på långresor man vill få ut dom sista milen räckvidd som mest…