D
L Liljeros skrev:
Den gör ändå en del skillnad framförallt på korta resor när bilen skall värmas mycket men i vardagen är sällan räckvidden särskilt relevant.

Ju fortare och längre du kör desto mindre andel av energin står uppvärmningen av bilen för men det är också på långresor man vill få ut dom sista milen räckvidd som mest…
Ja, jag är själv ingen långpendlare så för mig innebär längre räckvidd att jag kan ladda mer sällan och att bilen ändå står inkopplad mest för grid rewards. Beroende på körmönster och tillgänglighet till laddning så kan man få andra perspektiv.
 
D djac skrev:
Ja, jag är själv ingen långpendlare så för mig innebär längre räckvidd att jag kan ladda mer sällan och att bilen ändå står inkopplad mest för grid rewards. Beroende på körmönster och tillgänglighet till laddning så kan man få andra perspektiv.
Jo detta blir kanske främst relevant för dom som tex bor i lägenhet och laddar publikt. Vid mycket korta resor vinterhalvåret så blir uppvärmning av kupén en väldigt stor andel av den nyttjade energin.
 
S Styrman_jansson skrev:
Någon som provkört nya e-C3?
Jag skulle ju egentligen inte skaffa ny bil igen men till det priset (344k Maxutrustad) så blir det typ samma ägandekostnad för mig som min 10år gamla bensinare.

Det är väl avsaknaden av värmepump som klämmer men till skillnad från många behöver jag inte så mycket räckvidd ( klarade mig ju på 15-20mil i el-minin innan). Behöver heller inte dra släp,4WD eller massa tech ( räcker med carplay).
Svaret är väl att det är vettigare ekonomiskt att köpa en lätt begagnad bil för 200' typ Corsa-e med 50kWh

2022 Zoe 52kWh, Corsa-e 50kWh, ~2000mil ~200' finns på blocket
(e208, e-2008, e-c4)
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
På tal om lätt begagnade elbilar, vår andrabil börjar ju sjunga på sista versen och jag funderar på om man skulle byta ut den mot nån liten elektrisk...

Tittar på lite gamla Zoe, och det finns varianter där man hyr batteriet.. finns det någon fördel med det?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Svaret är väl att det är vettigare ekonomiskt att köpa en lätt begagnad bil för 200' typ Corsa-e med 50kWh

2022 Zoe 52kWh, Corsa-e 50kWh, ~2000mil ~200' finns på blocket
(e208, e-2008, e-c4)
Jovisst. Problemet är att då spricker kalkylen i mitt fall då jag måste ta bilen som personalbil/bilkontobil för att få fri parkering vid jobbet( vilket annars kostar 1500:-/månad). Då är det bara nya bilar som gäller.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tittar på lite gamla Zoe, och det finns varianter där man hyr batteriet.. finns det någon fördel med det?
Fördelen med att hyra är att man kan få ett nytt om det strular. I verkligheten har dock nästan alla batterierna hållit mer än de lovar.

Man kan alltid köpa loss batteriet och Renault har en fast värdeminskning på dem, som om jag minns rätt är 10 % per år.

Så kostar det 100 år ett blir det 90 år två, 81 år tre, 72,9 år fyra osv.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S
Den här då?
 
  • En vit Nissan Leaf 2021 parkerad utomhus visad från flera vinklar och en bild av dess interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Styrman_jansson skrev:
Jovisst. Problemet är att då spricker kalkylen i mitt fall då jag måste ta bilen som personalbil/bilkontobil för att få fri parkering vid jobbet( vilket annars kostar 1500:-/månad). Då är det bara nya bilar som gäller.
Företagspolicy? Det brukar gå att få finansiell företagsleasing på begagnade bilar också
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
På tal om lätt begagnade elbilar, vår andrabil börjar ju sjunga på sista versen och jag funderar på om man skulle byta ut den mot nån liten elektrisk...

Tittar på lite gamla Zoe, och det finns varianter där man hyr batteriet.. finns det någon fördel med det?
Batterihyran är dyr och batterierna håller bra. Det va en flyga med batterihyra när degraderingsskräcken va som starkast.
Ta friköpt batteri och 40kWh+ 2019+ har snabbladdning tror jag
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Den här då?
Fortfarande Chademo?

Chademo = Dealbreaker
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Företagspolicy? Det brukar gå att få finansiell företagsleasing på begagnade bilar också
Japp, företagspolicy. De kan göra undantag för "demobilar" som gått typ under 500mil men inget mindre.

Skulle landa på ca. 30kr/milen på 3år med ny e-C3 när jag räknar vilket är samma som min 10år gammal bensinare gått på hittills när jag räknar med finansiering. Det förvånar mig lite men siffrorna ljuger inte i detta fallet.
 
S Styrman_jansson skrev:
Japp, företagspolicy. De kan göra undantag för "demobilar" som gått typ under 500mil men inget mindre.

Skulle landa på ca. 30kr/milen på 3år med ny e-C3 när jag räknar vilket är samma som min 10år gammal bensinare gått på hittills när jag räknar med finansiering. Det förvånar mig lite men siffrorna ljuger inte i detta fallet.
e-208 och Corsa finns några demobilar ute för ca270'

e-C3 verkar trevlig, men det är ju den minsta och billigaste bilen och för 344' känns det inte som någon märkvärdig superdel. Inte som här där man kunde få en Dacia spring för 9600€ efter Rabla rabatt
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
e-208 och Corsa finns några demobilar ute för ca270'
Skulle ju kunna vara något. Jag provkörde e-208 innan jag valde Mini Cooper SEn. Minns att den var rätt OK även om fjädringen var lite såsig ;)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fortfarande Chademo?

Chademo = Dealbreaker
Nejdå, de har bytt till CCS och Typ2, tror det var 2020, men lite osäker, så man bör kolla extra.

Men du har helt rätt i att Chademo är något man bör undvika.
(Vi har det tyvärr fortfarande på en eNV200 och det fungerar enbart på grund av att vi "alltid" laddar hemma med den)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nejdå, de har bytt till CCS och Typ2, tror det var 2020, men lite osäker, så man bör kolla extra.

Men du har helt rätt i att Chademo är något man bör undvika.
(Vi har det tyvärr fortfarande på en eNV200 och det fungerar enbart på grund av att vi "alltid" laddar hemma med den)
Vi har 2021 och den har fortfarande chademo, det kommer troligtvis aldrig vara aktuellt att snabbladda den då den är en andrabil. Vi tog en via Leaseplan 3år gammal, 21kr/mil inkl allt förutom elen. Svårt att åka hyfsat ny bil billigare…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.