J jocke31 skrev:
Har vi någon gång i denna evighetstråd diskuterat kostnaderna för att mecka själv?

Argument av typen ”jag meckar själv och köper delar själv” bygger på antagandet att alla har garage med smörjgrop, ett rejält sortiment med dyra och utrymmeskrävandd verktyg och maskiner. Vad kostar egentligen det?
Även om vi bortser från det faktum att många av oss tjänar mer pengar på att jobba och få lön snarare än att mecka själva så finns det en hel del kostnader förknippade med självfixandet.

Jag har iofs rent teoretiskt plats att bygga ett fullutrustat garage med smörjgrop och full maskinpark. Men vad kostar då detta?
Bygglov, garage, markförberedelser, maskiner och verktyg och mycket mer. Ska vi gissa på kanske någon miljon i initialkostnad kanske? Och sedan så är jag personligen inte kompetent nog att själv fixa allt som kan tänkas gå sönder på en bil. Så utbildningsinsatsen kostar också en rejäl slant, hävdar jag. För att inte tala om tiden…

Nu leasar vi båda våra bilar, så all service ingår i månadskostnaden. Och tiden för att mecka själva ska vi inte tala om. För oss är det helt enkelt en usel affär att försöka hålla liv i en äldre bil genom att serva själva, även om vi betalar en högre månadskostnad. Plus det faktum att t ex sätta sig i en äldre bil och hålla tummarna för att den funkar varje dag och kostnaden då den inte gör det i såväl tid som pengar.
Med en leasad bil så kan vi helt strunta i eventuell värdeminskning eller hur marknaden utvecklas.

Vi har precis tecknat nytt avtal på vår andrabil, en elbil som kostar knappt 4000 kr/mån inkl swevice. Kommer i sommar att byta även min bil och kommer hamna på en kostnad på under 6000 kr/mån.
Vi laddar minst 95% av all el hemma och kostnaden för detta är 1 kr 33 öre inkl elnät, skatter och moms. Snittförbrukningen under året ligger på ca 1,9 kWh/mil så milkostnaden för bränslet blir drygt 2 kr 50 öre/mil.

Eftersom bilarna är nya så räcker halvförsäkring, vilket kostar 500-600 kr/mån och bil.

Tror ändå att det mest intressanta är TCO i sammanhanget.
Klart det är dyrt att mecka om man är verktygsbög 😎

När jag bytte kamkedja på min saab 9-5 för massa år sedan så använde jag en verktygsatts från biltema + 2 pall bockar, en momentnyckel samt en domkraft.

3000 kr gick det på + 2000 i delar till bilen..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Har vi någon gång i denna evighetstråd diskuterat kostnaderna för att mecka själv?
Komma här och komma med ett nytt perspektiv efter 22.000+ inlägg. Jävla sätt! 😉

Men på allvar, bra perspektiv!
J jocke31 skrev:
Tror ändå att det mest intressanta är TCO i sammanhanget.
Helt enig! Men som synes är det svårt att enas om vad exempelvis eget arbete och verktyg kostar med.
T TommyC skrev:
Jag har inget minne av att kostnaden för att meka själv har diskuterats här. Verktyg kostar mindre än vad många tror. Det dyraste jag har är kompressorn som kostade ca 2500 kr för länge sedan. Mutterknackare betalade jag knappt 1000 kr för. Ett par momentnycklar á 500 kr är bra att ha (även om de flesta som skriver här har det inbyggt i armen). Alla mina handverktyg är äldre och avskrivna men kostade inga stora pengar.
Är det verkligen så enkelt och billigt? Jag minns för länge sedan när jag körde Alfa diskussioner om kostnaden för service och att göra saker själv. Kamremsbyte var en sak som krävdes då och det gick att göra MacGyver-style med en märkpenna och ett par fasta nycklar, men var enklare/snabbare/säkrare med specialverktyg. För mig som inte är intresserad av motorer var det en nobrainer att lämna bort, oavsett.

På motsvarande sätt fick man ofta felmeddelanden om allt från lambdasonder till airbags. Felmeddelanden som krävde diagnosprogram för att läsa, förstå och nolla. Sådana kostade med.

Så att man skulle klara sig med ett koppel avskrivna handverktyg. Skeptisk. I synnerhet om man kör lite udda bilmärken och gärna byter märke när man byter bil.
T TommyC skrev:
En stor service kan ta två timmar
Imponerande! Själv skulle jag behöva lägga mer tid än så bara på att ta reda på vad som ska göras. Men då är jag som sagt kroniskt ointresserad också.
T TommyC skrev:
För länge sedan när vi bodde i lägenhet hade jag tillgång till en bra verkstad på gångavstånd. Idag har jag ganska långt till närmaste verkstad och ingen av de inom räckhåll har bra rykte.
Nu bor jag iofs. i Stockholm, men att ta bilen till verkstaden på morgonen, lämna den där och åka kollektivt till jobbet för att sen hämta bilen på vägen hem har jag aldrig sett som ett problem. Obetydligt besvärligare än att tanka (vilket jag iofs. inte gör längre) på vägen.
T TommyC skrev:
Det är en skön känsla att ha full koll på alla väsentliga komponenter samt veta att inget är överhoppat som det alltid har varit i de tester av verkstäder som jag har läst.
Begripligt, samtidigt som det är något jag som ointresserad aldrig funderar på. Står det i protokollet att de bytt olja tänker jag
  1. att det är något som nog skulle göras, och
  2. att det är gjort.
Jag förstår att man kan och kanske bör vara mer misstroende, men jag har ärligt talat inte tänkt på servicefusk sen jag tittade på Trafikmagasinet på 1900-talet.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För mig som inte är intresserad av motorer var det en nobrainer att lämna bort, oavsett.
Samma sak är det väl för folk som bor i lägenhet, de skulle aldrig komma på tanken att t.ex. bygga uteplats eller annat som vi husägare gör. De har knappast ens en skruvdragare, än mindre gersåg och såna grejer.

Det är klart man kanske inte fixar saker som kamremsbyte med enklare verktyg, men sånt görs inte ofta. Den "årliga" servicen består ju i princip av att byta olja, oljefilter och luftfilter. Sen kanske man åker på att byta bromsbelägg ibland också (och kanske bromsvätskan är bra att byta också). Det enda "specialverktyg" jag använt för såna grejer är skruvtvingen för att pressa in kolvarna i bromsoken, men en skruvtving gissar jag att de flesta husägare har ändå. Nej, ok, flaskan med slang och backventil för enmans bromsvätskebyte får väl räknas också, den kostade inte mycket.

Sen är ju detta med verktygen en engångskostnad, samma verktyg kan användas under lång tid. Min hylsnyckelsats fick jag i julklapp för snart 30 år sen, men även om jag hade köpt den hade den nog betalat sig själv rätt på den här tiden. Den har ju även använts till att meka cyklar, dra i franskskruv vid uteplatsbygge och en massa annat mekande hemma.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är klart man kanske inte fixar saker som kamremsbyte med enklare verktyg, men sånt görs inte ofta. Den "årliga" servicen består ju i princip av att byta olja, oljefilter och luftfilter.
Eftersom jag aldrig gör det själv har jag dålig koll, men på rena OCD-grunder skulle jag utöver själva arbetets utförande bli tokig om jag inte också kunde få bort ”felmeddelandet” om att det är dags att serva bilen.

Och ju äldre fordon man har, desto fler sällangrejer att lösa, även om de flesta förstås är enklare än kamremsbyte.
 
De bilar jag servat själv hittills så har man enkelt kunna få bort det typ genom att hålla inne trippmätarens nollställning i 15 sekunder medans man slår på tändningen. Men tror inte det är så lätt på nuvarande bilen tyvärr.

Men pratar vi nu 10-15 år gamla bilar så gäller det nog fortfarande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu har jag lämnat tillbaka ID.4:n efter 3 år och 8000 mil. Om jag minns rätt är det två gånger den varit på verkstad därför att något var fel på den. Ena gången hade ladduttaget hakat upp sig så att den inte tog laddning och andra gången var för byte av en batterimodul. Det senare var ingenting jag märkt själv utan det upptäcktes på en service. Den har fungerat utmärkt för mig och man åker bekvämt. Räckvidden har varit tillräcklig för mig. Någon handfull resor har jag gjort där det hade varit en fördel med en förbränningsmotorbil. Det är främst tre saker som stört mig med bilen.

1. Jag behöver inte så stor bil.
2. Bakhjulsdrift är ingen höjdare i halka.
3. Instrumenteringen är inte genomtänkt och bilen försöker lite för mycket att vara förmyndare över en.

Så nu hoppas jag att bli ännu mer nöjd med Renault Megane E-tech under de kommande tre åren. Jag kan redan säga att instrumenteringen är mycket bättre.

Vit ID.4 elbil parkerad utomhus med synlig laddport, nära grönska och växthus i bakgrunden.
 
  • Gilla
sysmali och 7 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Lite dryg kommentar! Vilken verkstad anser du vi skulle valt? Allt på framvagnen byttes, bromsar, fälgar, växellådan renoverades, samt oändliga hjulinställningar som höll i 20-30 mil. Inget hjälpte. Efter några veckor så skakade framvagnen av och till, felet vandra mellan att bara kännas när det bromsades till att kraftiga skakning vid 100-120 km/h. Vi sålde skräpet och bilen är ej ännu i trafik.
En bra verkstad ska komma tillrätta med framvagnsproblem ifall samtliga delar byts ut. (Och även innan det)
Framvagnsinställningar som "håller" i 30 mil bara är helt enkelt inte korrekt utförda.
Ville inte vara dryg, vet att det finns många klåpare där ute bara.
 
A Avemo skrev:
Nu har jag lämnat tillbaka ID.4:n efter 3 år och 8000 mil. Om jag minns rätt är det två gånger den varit på verkstad därför att något var fel på den. Ena gången hade ladduttaget hakat upp sig så att den inte tog laddning och andra gången var för byte av en batterimodul. Det senare var ingenting jag märkt själv utan det upptäcktes på en service. Den har fungerat utmärkt för mig och man åker bekvämt. Räckvidden har varit tillräcklig för mig. Någon handfull resor har jag gjort där det hade varit en fördel med en förbränningsmotorbil. Det är främst tre saker som stört mig med bilen.

1. Jag behöver inte så stor bil.
2. Bakhjulsdrift är ingen höjdare i halka.
3. Instrumenteringen är inte genomtänkt och bilen försöker lite för mycket att vara förmyndare över en.

Så nu hoppas jag att bli ännu mer nöjd med Renault Megane E-tech under de kommande tre åren. Jag kan redan säga att instrumenteringen är mycket bättre.

[bild]
Företag eller privatleasing?

Vad hamnar verklig räckvidd på och förväntad kostnad?

Är Megane en bra deal nu?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Företag eller privatleasing?

Vad hamnar verklig räckvidd på och förväntad kostnad?

Är Megane en bra deal nu?
Jag har förmånsbil. Så företagsleasing och jag har inte stenkoll på alla kostnader.

Sommar och landsväg men inte motorväg tror jag inte att 50 mil är orimligt. Motorväg kanske 35 är rimligt. Vinter kortare. Jag har inte så många långresor bakom mig.

Kategorin lite mindre bil som får dra en liten släpvagn och har hyfsad räckvidd är inte så stor. Jag tyckte att Meganen verkade vara en bra deal.
 
A Avemo skrev:
Jag har förmånsbil. Så företagsleasing och jag har inte stenkoll på alla kostnader.

Sommar och landsväg men inte motorväg tror jag inte att 50 mil är orimligt. Motorväg kanske 35 är rimligt. Vinter kortare. Jag har inte så många långresor bakom mig.

Kategorin lite mindre bil som får dra en liten släpvagn och har hyfsad räckvidd är inte så stor. Jag tyckte att Meganen verkade vara en bra deal.
Ja, alternativen närmast är väl Niro, Model 3 och EX30. Dom ligger runt 500' och Megane 450'
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
En bra verkstad ska komma tillrätta med framvagnsproblem ifall samtliga delar byts ut. (Och även innan det)
Framvagnsinställningar som "håller" i 30 mil bara är helt enkelt inte korrekt utförda.
Ville inte vara dryg, vet att det finns många klåpare där ute bara.
Jag ville tro det samma som dig att det måste gå att fixa, men vi gav upp efter att bytt allt. Vi gjorde framvagnsinställning 2-3 ggr om året på ett ca 6 olika verkstäder. Inget skilde sig åt, ca 30 mil så var skakningarna där. Vi hade bilen ca 8 år. Vi har en bekant som hade en mercedes SLK med liknande fenomen, som de också tillslut gav upp. Senaste 2 år har bilen inte varit trafik, så jag misstänker att den blir skrot. Hörde av Volvo för några år sedan att det haft 100-tals C70 uppställda i USA, där det blev översvämning. Volvo tog tillbaka bilarna o fixade till dem. Ibland misstänker jag att vi hade en av dessa bilar.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, alternativen närmast är väl Niro, Model 3 och EX30. Dom ligger runt 500' och Megane 450'
Mercedes EQA finns också. Lite större, lite tyngre och påtagligt mindre bagage. Men bättre räckvidd. Model 3 är en ren sedan med en väldigt opraktisk baklucka. EX30 tyckte jag var mycket intressant när jag först hörde om den. Sedan har intresset fallit ju mer jag fått reda på.
 
A Avemo skrev:
Mercedes EQA finns också. Lite större, lite tyngre och påtagligt mindre bagage. Men bättre räckvidd. Model 3 är en ren sedan med en väldigt opraktisk baklucka. EX30 tyckte jag var mycket intressant när jag först hörde om den. Sedan har intresset fallit ju mer jag fått reda på.
Model 3 är ju överlägset bättre bil om man ska lägga 500' det är väl storleken på brevinkastet som är akilleshälen. Tycker i övrigt den har bra rymlighet.

Körde Lexus IS250 med familjen förra sommaren när jag lämnade Volvon hos svärföräldrarna, gick utmärkt och Teslan är betydligt rymligare och större öppning, fast hade varit nice om den hade hatchback lucka som Polestar 2.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Jag ville tro det samma som dig att det måste gå att fixa, men vi gav upp efter att bytt allt. Vi gjorde framvagnsinställning 2-3 ggr om året på ett ca 6 olika verkstäder. Inget skilde sig åt, ca 30 mil så var skakningarna där. Vi hade bilen ca 8 år. Vi har en bekant som hade en mercedes SLK med liknande fenomen, som de också tillslut gav upp. Senaste 2 år har bilen inte varit trafik, så jag misstänker att den blir skrot. Hörde av Volvo för några år sedan att det haft 100-tals C70 uppställda i USA, där det blev översvämning. Volvo tog tillbaka bilarna o fixade till dem. Ibland misstänker jag att vi hade en av dessa bilar.
Vill påstå att det inte finns någon fysisk förklaring till såna problem om allt är rätt utfört på en bil.
Däremot ett antal andra möjligheter, fel däck eller fälgar, skrev kaross så att fram och bakvägen inte spårar med varandra, felaktigt monterade delar, felaktig hjulinställning.
 
A Avemo skrev:
Mercedes EQA finns också. Lite större, lite tyngre och påtagligt mindre bagage. Men bättre räckvidd. Model 3 är en ren sedan med en väldigt opraktisk baklucka. EX30 tyckte jag var mycket intressant när jag först hörde om den. Sedan har intresset fallit ju mer jag fått reda på.
Volvo har lite att pyssla med om inte EX30 ska floppa totalt… med nuvarande situation får man ju väldigt mycket bil om man går på en Polestar 2, dom leasas ju ut väldigt billigt, skulle nog inte köpa en polestar då restvärdesrisken är för stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.