Köpte själv elbil
O vips så blev man av med en sopparäkning på 2000- i månaden
O även billig skatt!
Bor inte i stad!utan mindre ort
Bästa investeringen jag gjort
Köpte bilen utan några lån
Så billigare kan jag inte åka!
Snart kostar soppan 20-
Nästa projekt blir solceller då jag tycker elbolagen är svin
O då blir jag av med en kostnad till
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Köpte själv elbil
O vips så blev man av med en sopparäkning på 2000- i månaden
O även billig skatt!
Bor inte i stad!utan mindre ort
Bästa investeringen jag gjort
Köpte bilen utan några lån
Så billigare kan jag inte åka!
Snart kostar soppan 20-
Nästa projekt blir solceller då jag tycker elbolagen är svin
O då blir jag av med en kostnad till
En kostnad har du oavsett om du köpt den kontant eller med lån. Det låter som om du är rätt bra på att lura dig själv....
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Köpte själv elbil
O vips så blev man av med en sopparäkning på 2000- i månaden
O även billig skatt!
Bor inte i stad!utan mindre ort
Bästa investeringen jag gjort
Köpte bilen utan några lån
Så billigare kan jag inte åka!
Snart kostar soppan 20-
Nästa projekt blir solceller då jag tycker elbolagen är svin
O då blir jag av med en kostnad till
Vad kostade bilen.
Vad kostar solcellerna.
 
Tycker hydrider är rätt smarta. Dom skullle bara behöva komma upp mot 10 mil verklig räckvidd kombinerat med en liten bensinmotor.

En modern bensinmotor är mycket lättare än att lassa på batterier för att fixa de få resorna över 10 mil.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Det trodde BMW också. Sen verkar de slutat tro det... Att ha både el- och bensindrift i en och samma bil är inte effektivt. Främsta skälet till att vi har hybrider är att de är subventionerade.

Att batterier fortfarande är så dyra att elbilar inte heller bär sig osubventionerat än är en annan sak.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det trodde BMW också. Sen verkar de slutat tro det... Att ha både el- och bensindrift i en och samma bil är inte effektivt. Främsta skälet till att vi har hybrider är att de är subventionerade.

Att batterier fortfarande är så dyra att elbilar inte heller bär sig osubventionerat än är en annan sak.
Fast när jag såg i3 med räckviddsförlängaren så undrade man ju, motorn var ju inte precis anpassad att vara för stödladdning av batterierna. Så BMW tog ju bort den lösningen, konstigt att de inte prövade med en mer anpssad lösning.

I deras större modeller har de ju mer den hybridvarianter som många andra kör med just nu.
 
Har nog skrivit det i denna tråd förr:

Ett alternativ till räckviddsförlängare skulle vara ett biodrivmedelbaserat elverk som monteras på en släpvagn och kopplas till bilen.
Släpvagnen extraknäcker då också som förvaring vilket skulle kunna göra att man kan nyttja en mindre bil.
 
  • Gilla
Pernas
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Norrbotten och Västerbotten. På arbetsplatser och offentliga parkeringar. Det fanns inte en tillstymmelse till att man skulle kunna värma kupén också, om man inte sänkte effekten på motorvärmaren.
Okej. Nu har jag inte så många exempel mer än 2 arbetsplatser i Västerbotten och 2 i Norrbotten, men där har det gått att köra ca 2 kW (motor+kupe), så jag antog bara att det var 10 A säkringar. 6A skulle inte klara den lasten.

Sänka effekten på motorvärmaren, hur gör du det? Eller menar du sänka effekten på kupévärmaren?
 
L Låset skrev:
Okej. Nu har jag inte så många exempel mer än 2 arbetsplatser i Västerbotten och 2 i Norrbotten, men där har det gått att köra ca 2 kW (motor+kupe), så jag antog bara att det var 10 A säkringar. 6A skulle inte klara den lasten.

Sänka effekten på motorvärmaren, hur gör du det? Eller menar du sänka effekten på kupévärmaren?
Kupévärmare är ett sätt, men jag hade tidigare (när jag bodde i norr) en bil där man kunde ställa effekten på hög eller låg. Tanken var nog att man skulle kunna ha en kraftigare kupévärmare.

Bor numera i Göteborg och har tidigare bott i två lägenheter här med motorvärmare, den ena var avsäkrad med 6A och den andra med 10A.

Kollade med släkt i Skellefteå och både sjukhusets parkeringar och kommunens parkeringar är avsäkrade med 6A. En släkting berättade att när man jobbar på sjukhuset så kan man inte ha igång kupévärmaren då säkringen löser ut i så fall.
 
Fairlane
Effekten på en kupévärmare gäller i -20, när det är varmare drar den mindre. Om jag kör min kupévärmare på max så har motorn knappt värmts alls när man har en ok temperatur i kupén. Låter man den stå längre så att motorn ska bli lite varmare så har man en bastu i bilen, såvida det inte är just -20 grader ute. Jag kör hellre på halv effekt på kupévärmaren och låter det gå lite längre. Då får jag en varmare motor och en hyfsad temperatur i kupén och klarar mig ändå på en 6A säkring.
 
hsd
Att den drar olika effekt vid olika temperaturer beror på att det är en effektreglering, ptc, i vissa värmare
Många kupevärmare har olika effektlägen så om det finns ett läge på 5-600 W så håller en 6A säkring (de flesta motorvärmare ligger på 500-550 W)
 
Motorvärmare och kupévärmare är verkligen 1900-talsteknik.

Min laddhybrid har intern förvärmning av kupé och batteri, ingen motorvärmare dock. Även den ligger dock på 1900-talets teknik då den drar mer el än vad laddningen till bilen kan erbjuda.

Ett sidospår, men ändå relevant. Med en ställbar laddare så kan jag ladda på 6A också, men det tar låååång tid. Runt 10 timmar över natten räcker till halva mitt dagsbehov.
 
J jannebmw skrev:
Ja men en sketen lägenhet typ 1 kostar 2mille
Då borde dom som bor på landet ha mer pengar över till elbil?
Hört talas om "hyresrätter"?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ett alternativ till räckviddsförlängare skulle vara ett biodrivmedelbaserat elverk som monteras på en släpvagn och kopplas till bilen.
Släpvagnen extraknäcker då också som förvaring vilket skulle kunna göra att man kan nyttja en mindre bil.
Problemet där är ju att de flesta elbilar inte får dra släp..
 
pacman42 pacman42 skrev:
Motorvärmare och kupévärmare är verkligen 1900-talsteknik.

Min laddhybrid har intern förvärmning av kupé och batteri, ingen motorvärmare dock.
Det är nog inget problem att bygga in det i en bränslebil, men kostar extra. I elbilen "måste" man ha det, därför tillverkas det inga modeller utan. För bränslebilar blir det ett tillval som antagligen kostar mycket mer än att slänga in en kupevärmare, så därför finns det ingen efterfrågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.