Sittställning Forlowt skrev:
Jämfört med andra tekniska prylar är det långsamt.
Bättre är det men det går fruktansvärt långsamt.

Energi lagring är det stora problemet.
Om du menar storskalig energilagring så kan jag till viss del hålla med men det känns som att det är nu det börjar ta fart det finns många intressanta bolag och lösningar som verkar fungera, Azelio, SaltX, pumpkraft och vätgas tex.

Det är nu behovet av energilagring börjar komma i takt med utbyggnad av förnyelsebart men man måste ändå vara realistisk det sker inte över en natt.
 
  • Haha
din granne
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Du tror att priset skulle avgöra mer är trängseln?

Jag menar, vad hindrar folk att gå på Systembolaget på onsdagar? Är det kostnaden som gör att alla ska handla på fredagar och lördagar?
Ja jag tror att dom som har möjlighet tex pensionärer eller jobbar skift skulle gå på systemet när det är billigare och alkisarna naturligtvis
 
Fairlane
Jag har en kollega som köpte enbil för drygt ett år sedan, en Nissan Leaf. Två vuxna och två tonårsbarn i familjen. Det är enda bilen och det går utmärkt att köra runt på olika fritidsaktiviteter med 20 mil på en helg. Det mest laddad hemma, men någon enstaka gång så stannar de vid en laddstation. Numera finns det ju ofta laddstationer vid köpcentrum och vissa butiker. De hade tänkt hyra bil till fjällresorna och kanske resor till släkt, men har kört elbilen hela vägen och för de fungerar det.

Sen kommer det inte fungera för alla så är det ju såklart, men för väldigt många skulle nog elbilen kunna vara ett alternativ.
 
  • Gilla
guggen och 6 till
  • Laddar…
Sittställning
Pernas Pernas skrev:
Om du menar storskalig energilagring så kan jag till viss del hålla med men det känns som att det är nu det börjar ta fart det finns många intressanta bolag och lösningar som verkar fungera, Azelio, SaltX, pumpkraft och vätgas tex.

Det är nu behovet av energilagring börjar komma i takt med utbyggnad av förnyelsebart men man måste ändå vara realistisk det sker inte över en natt.
Skulle väl säga att det är inte efterfrågan som saknats utan att det faktiskt är ett svårt problem att lösa.
Men visst kommer dom säkert på något men all teknik har rört sig fort fram medans batteritekniken är uråldrig. 7nm chip i telefoner men fortfarande lion batterier i alla våra prylar
 
Va det inte BMW i3 och Renault Zoe som fick typ dubblad batterikapacitet i samma volym?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Va det inte BMW i3 och Renault Zoe som fick typ dubblad batterikapacitet i samma volym?
Och eUp!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
sunnis
dof dof skrev:
Och det som är intressant med det är att i dom tidigare energibesparningsracen som varit ,så har dessa stolpar fått timer som går max 2h om det är tillräckligt kallt. Så att ladda i 8h går inte. Sedan är det nog rätt ovanligt med 10A , alla stolpar jag vet om här omkring är då säkrade med 6A.
Jag har en kund som jag besöker rätt ofta som har ganska många elbilsägare som anställda. Där har man sett över stolparna och säkrat upp och monterat några laddstolpar. Givetvis tar ju företaget bra betalt för varje kWh och tjänar pengar (tror de gör nettoavdrag på lönen)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Problemet är väl att av de 10% av tiden när bilarna väl går så är det samtidigt tillsammans med de flesta andra bilarna, dvs just före arbetsdagens början och sen vid dess slut. Så just då lär bilparken inte kunna avge någon effekt till elnätet om de inte har väldigt långa sladdar.
Och många har väl bilen oinkopplad under arbetsdagen, och då kan de ju inte suga i sig någon överskottsel.

Och hur ska du motivera folk till att riskera att stå med 1/4 laddning för att man låtit nätet suga ur energin ur batterierna? Hur mycket ekonomisk ersättning tror du det krävs för att folk ska vara beredda att avstå från sin "bensintank"?
Det är knappast så det räcker med några tioöringar per kWh ...
Jag tror att man kommer ganska långt med att styra förbrukningen vid laddning. Till exempel skulle de kunna avstå från att ladda när landets vattenberedare slår på vid morgonduschen.

Att faktiskt ladda tillbaka till nätet känns klart längre fram i tiden, om alls. Kanske om vi får någon sorts ersättningssystem för effekt
 
pacman42 pacman42 skrev:
De jag har haft har varit säkrade med 6A...
Okej. Var i landet har du haft det?

En motorvärmare är ca 500 W, och en kupévärmare 1200-1400 W (dom jag haft).

Det är minst 1700 W.

En 6A x 230 V klarar 1 380 W.
 
L Låset skrev:
Okej. Var i landet har du haft det?

En motorvärmare är ca 500 W, och en kupévärmare 1200-1400 W (dom jag haft).

Det är minst 1700 W.

En 6A x 230 V klarar 1 380 W.
I Stockholm är det vanligt med 6A säkring på motorvärmarstolpar. Så man får välja motor eller kupé.
 
L Låset skrev:
Okej. Var i landet har du haft det?

En motorvärmare är ca 500 W, och en kupévärmare 1200-1400 W (dom jag haft).

Det är minst 1700 W.

En 6A x 230 V klarar 1 380 W.
Norrbotten och Västerbotten. På arbetsplatser och offentliga parkeringar. Det fanns inte en tillstymmelse till att man skulle kunna värma kupén också, om man inte sänkte effekten på motorvärmaren.
 
Fairlane
Jag vill minnas att det var 6A i den stolpe jag nyttjade i Stockholm förut. Jag har för mig att jag satte kupevärmaren på 1 istället för 2 och körde lite längre istället. Så gör jag förövrigt i huset jag bor i nu också.

Dock så kommer det fler och fler laddstationer även till BRFer, även om det än så länge inte är så välutbyggt.
 
hsd
R Robert-san01 skrev:
I Stockholm är det vanligt med 6A säkring på motorvärmarstolpar. Så man får välja motor eller kupé.
Är derrsäkring utomhus och kallt ute så går det, jag vet
 
£14 charge i vad? Månaden? Året?

Han har i alla fall rätt i detta: petrol and diesel vehicles will “rapidly decrease over the next 10 years”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.