Jag tolkar det som att det är per år, men att man planerar att höja skatten över tid.
 
Det är väl oundvikligt. Skatten handlar främst om att dra in pengar till staten. Minskar konsumtionen av bensin och diesel måste intäkterna tas från något annat istället.
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Så är det. Kostnaderna för att äga en elbil kommer att öka samtidigt som bilens pris nog sjunker på sikt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
...men allvarligt talat. Jag antar att det är en ekonomisk fråga också. I storstan har fler jobb, man har råd att ha bil och ännu viktigare kanske, man har råd att göra saker och det finns saker att göra. Och till detta används bilen eftersom det tar för lång tid att åka buss och tåg.
Ja men en sketen lägenhet typ 1 kostar 2mille
Då borde dom som bor på landet ha mer pengar över till elbil?
 
  • Wow
kest
  • Laddar…
Det första som bör justeras avseende skatt, måste vara att premiera ”snåla” elbilar, dvs högre skatt på typ Tesla med +400 hk och en förbrukning på 2,5 kWh per mil än en ionic med en förbrukning <1,5 kWh per mil.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Det första som bör justeras avseende skatt, måste vara att premiera ”snåla” elbilar, dvs högre skatt på typ Tesla med +400 hk och en förbrukning på 2,5 kWh per mil än en ionic med en förbrukning <1,5 kWh per mil.
Varför då?

Jag tror att jag förstår hur du tänker, men jag håller verkligen inte med. Varför skall större bilar beskattas hårdare? De betalar redan mer skatt för elen. De sliter inte mer på vägen (mindre bilar med smalare däck sliter mer). De är billigare för sjukförsäkringen då de är säkrare att åka i.

Så, varför då?
 
J jannebmw skrev:
Ja men en sketen lägenhet typ 1 kostar 2mille
Då borde dom som bor på landet ha mer pengar över till elbil?
Ja, om inkomsterna är lika. Men statistiken säger att snittlönen är högre i storstan, tror jag.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Det första som bör justeras avseende skatt, måste vara att premiera ”snåla” elbilar, dvs högre skatt på typ Tesla med +400 hk och en förbrukning på 2,5 kWh per mil än en ionic med en förbrukning <1,5 kWh per mil.
Säg att jag producerar min el själv nästa år och det räcker till vad mina bilar förbrukar. Varför ska jag betala mer för en bil än en annan?
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
om alla ska ha bilar som förbrukar stora mängder el, kommer ju elkonsumtionen att öka i högre grad än om man köper snålare bilar. I en värld med allt mer begränsade resurser ser jag endast att staten kommer att ta skatt från dem som slösar! har de pengar att betala med så är det ju bra inkomster för staten. Staten ska ha in sina pengar!
 
trähandtag trähandtag skrev:
om alla ska ha bilar som förbrukar stora mängder el, kommer ju elkonsumtionen att öka i högre grad än om man köper snålare bilar. I en värld med allt mer begränsade resurser ser jag endast att staten kommer att ta skatt från dem som slösar! har de pengar att betala med så är det ju bra inkomster för staten. Staten ska ha in sina pengar!
Och de får pengar i relation till hur mycket el bilen drar.
 
useless useless skrev:
"Högst genomsnittlig körsträcka hade personbilar registrerade i Stockholms län, 1 275 mil."

Varför kör man mest där kollektivtrafiken är bäst och avstånden kortast? Lathet?
Åk till Stockholm och kolla så får du svar och det handlar inte om lathet.
 
J jannebmw skrev:
Ja men en sketen lägenhet typ 1 kostar 2mille
Då borde dom som bor på landet ha mer pengar över till elbil?
Nej de har vi inte. Vi har lägre lön och vi lägger inte halva bostadens värde på en bil. (vi som värderar pengarna lite mer)

Exempel.
Villan kostar 1.1 i en by
Kia niro EL kostar 481900kr. Installera laddare kostade väl runt 30-40 ?
Finansierar du detta med ett lån så hamnar du någonstans mellan 6500-7800 på avbetalning av 60 månader. Bara bilen.
Plussa på övriga kostnader som service och det som tillkommer.

Bara där inser du ju att det är sinnessjukt att lägga mer pengar i månaden på en bil än vad huset inkl allt gör. :p

Om vi då vill ha något annat att göra än att betala lån på hus och bil i våra liv så köper vi inte elbilar för de pengarna.
.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Å andra sidan, kör man 200 mil i månaden är det ett par tusen i soppapengar eller ett par hundra i elpengar. Så ekvationen är lite mer komplicerad än att bara jämföra inköpspriser.

Men visst, är det så att om det man kör nu är en begagnad dieselbil så är nog en ny elbil inte ett alternativ, men tids nog kommer förstås begagnade elbilar också.
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Kia niro EL kostar 481900kr. Installera laddare kostade väl runt 30-40 ? Finansierar du detta med ett lån så hamnar du någonstans mellan 6500-7800 på avbetalning av 60 månader. Bara bilen.
Nu tog du väl ändå i.

Efter miljöbilspremien på 60.000 är bilens inköpspris nere på 422.000 kr vilket gör 5200 kr/mån i lånekostnad med 20 % kontantinsats och 6 års avbetalningstid.
Laddare får du installerat och klart för under 10.000 kr så några 40.000 kr är det inte frågan om.

Om man sedan beaktar skillnaden i bränslepris, 2 kr/mil för elbilen mot 8 kr/mil för en fossilbil, så är det 90.000 kr billigare med elbilen över 6-årsperioden om man kör 2.500 mil/år vilket inte är alls en orimlig siffra om man verkligen bor på den bilberoende landsbygden. Ytterligare kostnadsbesparingar ger billigare service, lägre skatt.

Men visst har du rätt i att på landsbygden kan boendet vara så billigt att en bils kostnad mycket väl överstiger månadskostnaden för boendet. Det är absolut inget ovanligt att folk väljer denna kostnadsfördelning redan i dag även om det inte rör sig om elbilar utan vanliga fossilbilar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Nu tog du väl ändå i.

Efter miljöbilspremien på 60.000 är bilens inköpspris nere på 422.000 kr vilket gör 5200 kr/mån i lånekostnad med 20 % kontantinsats och 6 års avbetalningstid.
Laddare får du installerat och klart för under 10.000 kr så några 40.000 kr är det inte frågan om.

Om man sedan beaktar skillnaden i bränslepris, 2 kr/mil för elbilen mot 8 kr/mil för en fossilbil, så är det 90.000 kr billigare med elbilen över 6-årsperioden om man kör 2.500 mil/år vilket inte är alls en orimlig siffra om man verkligen bor på den bilberoende landsbygden. Ytterligare kostnadsbesparingar ger billigare service, lägre skatt.

Men visst har du rätt i att på landsbygden kan boendet vara så billigt att en bils kostnad mycket väl överstiger månadskostnaden för boendet. Det är absolut inget ovanligt att folk väljer denna kostnadsfördelning redan i dag även om det inte rör sig om elbilar utan vanliga fossilbilar.
Ja om de så även är 5200 kr i månaden så är det över min villas huslån per månad. Det är absurt.
Servicen är möjligtvis billigare på delen drivning. Men knappast bromsar eller övriga detaljer som upphägningen.
Bidragen håller hur många år som helst? Den har jag på riktigt dålig koll på.

Det som stör mig är att folk i städer tror att vi har lika mycket i lön och kan latja mer för att det är billigare huspriser.
Så jag förstår de som stör sig på oss "bönners" fördom om att alla sthlm kan ta tunnelbanan ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.