1 440 941 läst · 23 743 svar
1441k läst
23,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Min förra bil, en diesel, hade också elvärme då motorn inte gav nog med värme. Tyvärr gick den inte att använda som kupévärmare då det inte fanns 12V-laddning inbyggt i bilen.N Nerre skrev:
Problemet är inte att det är ett tillägg, problemet är att man inte vill tömma batteriet genom att värma bilen.
Det är här som det egentligen vore rätt enkelt att tänka om.
Men samtidigt så måste man konstatera att det är jobbigt att ställa in uppvärmning via bilens menyer. Det är enklare med ett externt tidur...
Ni som har elbil:
Hur snabbt går det att få kupén varm på vintern? Jag inbillar mig att det går snabbare än för motsvarande bil med förbränningsmotor, då man får varm luft direkt. Man behöver inte vänta på att motorn blir varm.
Hur snabbt går det att få kupén varm på vintern? Jag inbillar mig att det går snabbare än för motsvarande bil med förbränningsmotor, då man får varm luft direkt. Man behöver inte vänta på att motorn blir varm.
Självbyggare
· SE4
· 3 165 inlägg
För det mesta planerade körningarna sätter vi på värmen 10 minuter innan avfärd som gör att kupén är behaglig vid avfärd. Då är bilen inkopplad i laddningen vilket gör att värmen inte belastar batteriet. Men även vid körning så kommer det varm luft direkt när man sätter på värmen så det dröjer inte som på förbränningsmotordrivna bilar.L Låset skrev:
Däremot ska man tänka på att all ombordvärme sker på bekostnad av räckvidd, till skillnad från förbränningsmotordrivna bilar där värmen är en biprodukt som man kan ta vara på eller bara vaska bort. Så vi har lärt oss att dels klä på oss lite bättre och dels inte ösa på med värme hur mycket som helst.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 633 inlägg
10min med förvärmning, då för att få bort all is på fönster osv.L Låset skrev:
Om man sätter sig i kall bil och kör iväg brukar det vara behagligt efter bara några minuter. Mycket snabbare än en bensin-bil, men då har jag inte kört någon helt ny de senaste åren. Så kan ha blivit bättre.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 633 inlägg
Jasså?
Jag är inte lika övertygad.
Jag tror det behövs en bil som är utvecklad för det, vilket jag inte känner till finns idag.
Jag är inte lika övertygad.
Jag tror det behövs en bil som är utvecklad för det, vilket jag inte känner till finns idag.
Du pratade om placering av kontakten, däremot kanske det stämmer att få bilar är konstruerade för att laddas under körning. Men alla bilar som har stöd för regenerativ bromsning borde väl kunna laddas under körning?
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 633 inlägg
Och jag skulle tro att de flesta elbilar klarar av att monteras dragkrok på, det är bara att tillverkaren testar och skapar rätt dokumentation.
Det tror jag är enklare än att operera in en extra laddkontakt och eventuell extra laddelektronik.
Men oavsett så var min poäng att man i framtiden skulle kunna lösa långkörningsproblemet på ett annat sätt än ett inbyggt elverk eller 2 ton extra batterier.
Det tror jag är enklare än att operera in en extra laddkontakt och eventuell extra laddelektronik.
Men oavsett så var min poäng att man i framtiden skulle kunna lösa långkörningsproblemet på ett annat sätt än ett inbyggt elverk eller 2 ton extra batterier.
Jag har inte klockat men det känns som att det kanske rör sig om 10 min eller så. Det går i alla fall mycket fortare än en kupevärmare på 2 kW.L Låset skrev:
Diskussionen ni har om räckviddsförlängare kan jag inte relatera till som elbilsägare med stort batteri, jag har aldrig upplevt ett sånt behov. Jag tror det är viktigt att man köper en elbil som har tillräckligt stort batteri, 60-70 kWh eller mer om man vill få en bra upplevelse på långresor.
På min laddhybrid drar värmen mer el än vad laddaren ger - tyvärr. Men jag förvärmer då bilen en timme innan och värmer sedan igen tio minuter innan och om det inte är för kallt så har jag då ändå fullt batteri.T tompaah7503 skrev:För det mesta planerade körningarna sätter vi på värmen 10 minuter innan avfärd som gör att kupén är behaglig vid avfärd. Då är bilen inkopplad i laddningen vilket gör att värmen inte belastar batteriet. Men även vid körning så kommer det varm luft direkt när man sätter på värmen så det dröjer inte som på förbränningsmotordrivna bilar.
Däremot ska man tänka på att all ombordvärme sker på bekostnad av räckvidd, till skillnad från förbränningsmotordrivna bilar där värmen är en biprodukt som man kan ta vara på eller bara vaska bort. Så vi har lärt oss att dels klä på oss lite bättre och dels inte ösa på med värme hur mycket som helst.