G
D djac skrev:
360kr/år, samma som en del fossilbilar, vad är skillnaden menar du?

Nej, elbilar är inte bra för miljön, de är mindre dåliga än fossila, cykla, som du nämnde är bättre.
Vilka fossilbilar årsmodell från tex 2022 betalar 360kr/år?
Du gnäller ju på att nuvarande regering subventionerar fossila bilar, har skatten sänkts på fossila bilar gentemot elbilar av nuvarande regering? Vad jag vet har skatten ökat på nya fossilbilar medans de absolut sämsta elbilarna för klimat och miljö fortfarande bara betalar 360kr/år.
 
D djac skrev:
Jag har ju sedan några år slutat att lyssna på vad politiker fabulerar ihop som skäl till olika handlingar, utan tittar istället på vad de gör, utgår från att de är medvetna om sina handlingar och därför kan bedömas efter det.
Det där låter ju bra, men jag tror inte att det är sant. Jag tror alltså inte på att du i verkligheten bara utvärderar politiker efter vad de gör. För hade du gjort det hade du inte kommit med det kategoriska påståendet du gjorde.

Galene och Kattegatt Syd är exempelvis två stora havsbaserade vindkraftsparker som sittande regering beviljat tillstånd och ett flertal beslut har fattats för att möjliggöra utbyggnad av kärnkraft.

Regeringen innan denna var för övrigt också bra. Den beviljade Kriegers flak och slutförvar för kärnkraften. Alltså den rena sosseregeringen under Magdalena Andersson som satt ett drygt halvår. Löfvenregeringarna med Mp i fick relativt sett noll och intet gjort.

Så ja, du har helt enkelt fel. I sak, om hur du beter dig eller både och.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det där låter ju bra, men jag tror inte att det är sant. Jag tror alltså inte på att du i verkligheten bara utvärderar politiker efter vad de gör. För hade du gjort det hade du inte kommit med det kategoriska påståendet du gjorde.

Galene och Kattegatt Syd är exempelvis två stora havsbaserade vindkraftsparker som sittande regering beviljat tillstånd och ett flertal beslut har fattats för att möjliggöra utbyggnad av kärnkraft.

Regeringen innan denna var för övrigt också bra. Den beviljade Kriegers flak och slutförvar för kärnkraften. Alltså den rena sosseregeringen under Magdalena Andersson som satt ett drygt halvår. Löfvenregeringarna med Mp i fick relativt sett noll och intet gjort.

Så ja, du har helt enkelt fel. I sak, om hur du beter dig eller både och.
Jag förstår inte vad du menar men om en politiker säger att -nu ska vi stimulera en ökning av konsumtionen av fossila bränslen, av omsorg om klimatet. Då är jag döv för allt efter kommat, eftersom jag vet att ökad fossilförbränning är dåligt.

Ett enkelt och aktuellt exempel.
 
  • Haha
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Jag har ju sedan några år slutat att lyssna på vad politiker fabulerar ihop som skäl till olika handlingar, utan tittar istället på vad de gör, utgår från att de är medvetna om sina handlingar och därför kan bedömas efter det.

Det funkar förbluffande bra, alla borde testa det, de sprider så mycket alternativa fakta att det annars är lätt att bli distraherad. Jag tror det var Hillary Clinton som sa något i stil med -show me your policies and I tell you your politics. Ofta är det som politiker säger tvärtom mot vad de gör och därmed är ju vad de säger helt oväsentligt.
Som de sämsta för klimatet i ett elsystem (ink tex Dk, De osv) som till stor del förbränner fossilt för elproduktion, att lägga ner R1 och R2 menar du?
 
G
D djac skrev:
Jag förstår inte vad du menar men om en politiker säger att -nu ska vi stimulera en ökning av konsumtionen av fossila bränslen, av omsorg om klimatet. Då är jag döv för allt efter kommat, eftersom jag vet att ökad fossilförbränning är dåligt.

Ett enkelt och aktuellt exempel.
Finns detta "nu ska vi stimulera en ökning av konsumtionen av fossila bränslen" inspelat att lyssna på?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du har säkert inte missat strävan att öka det fossila så mycket som möjligt,
D djac skrev:
Jag förstår inte vad du menar
Jag klagade på din enögdhet i det första citatet och exemplifierade med beslut som pekar i motsatt riktning.

Om du då inte förstår att ditt kategoriska uttalande då är falsifierat så är du nog rätt ensam i det.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P Pin skrev:
Förslag från C att införa 50 000 kr subvention på elbil till ”de som har det tuffast”, vilka det nu är om de har råd med detta efter subventionen. De som har det tuffast har knappast råd att ens ta emot en bil gratis.

[länk]
haha vilken idiot.

De som har de tuffast köper inte bilar för en halv miljon eller 300 eller 100.

Så det var ju verkningslöst. Eller en familj som inte har "råd" att köpa ny elbil har det tufft?

Då får man nog tänka om.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag klagade på din enögdhet i det första citatet och exemplifierade med beslut som pekar i motsatt riktning.

Om du då inte förstår att ditt kategoriska uttalande då är falsifierat så är du nog rätt ensam i det.
Du menar att samma regering både tar bra och dåliga beslut och då får man inte tycka till om endera, man måste säga att allt är bra eller dåligt?

Vad är falsifierat, fossilkampanjen är tydlig, det ska göras billigare över hela linjen och det stimulerar fortsatt hög konsumtion?
 
G
D djac skrev:
fossilkampanjen är tydlig, det ska göras billigare över hela linjen och det stimulerar fortsatt hög konsumtion?
Nej
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Du menar att samma regering både tar bra och dåliga beslut och då får man inte tycka till om endera, man måste säga att allt är bra eller dåligt?

Vad är falsifierat, fossilkampanjen är tydlig, det ska göras billigare över hela linjen och det stimulerar fortsatt hög konsumtion?
Jag tycker summan av allt är ganska viktig, eller?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag värderar inte om det är hög eller låg summa, billigt eller dyrt.

Som skatten är utformad baserat på utsläpp betalar då inte elbilen. Helt naturligt. Däremot är inte skattens utformning en naturlag. Själv förespråkar jag att ta bort den för alla bilar och lägga skatten på bränslet istället.

Nu har ju fordonsskatten ändrats flera gånger och kan komma att ändras igen, speciellt när all nyförsäljning blir elbilar.
Antag att du laddar hemma. Antag vidare att snittpris/kWh är 140 öre. Av det är 50 öre el och 20 öre överföring. Summa 70 öre. Resterande 70 öre är energiskatt och moms. Så hälften av elkostnader är skatt.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du menar att samma regering både tar bra och dåliga beslut och då får man inte tycka till om endera, man måste säga att allt är bra eller dåligt?
Nej, det är precis det jag inte menar.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Antag att du laddar hemma. Antag vidare att snittpris/kWh är 140 öre. Av det är 50 öre el och 20 öre överföring. Summa 70 öre. Resterande 70 öre är energiskatt och moms. Så hälften av elkostnader är skatt.
Vilket i sig är ungefär samma skattesats som på bensin. Men per körd mil beskattas då bensinbilen uppåt fem gånger högre, om vi schablonmässigt säger att bensinen kostar 20 kr/liter och en normalbil drar 2 kWh/mil resp. 0,7 liter/mil.

Räknar man med lite laddning på stan och så eller högre elpris blir skillnaden kanske en faktor tre istället.

Inget fel i det i mina ögon, nedsmutsning ska kosta, men det kostar också att hålla vägnätet i skick, vilket vi elbilister bidrar klart mindre till.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Om man i stället laddar publikt för 700 öre/kWh så är den direkta skatten 182 öre, eller 26%.
 
G
lilytwig lilytwig skrev:
Antag att du laddar hemma. Antag vidare att snittpris/kWh är 140 öre. Av det är 50 öre el och 20 öre överföring. Summa 70 öre. Resterande 70 öre är energiskatt och moms. Så hälften av elkostnader är skatt.
Japp, och om elbilen drar 2KWh/mil så betalar man ca 1,4kr/mil i skatt, att jämföra med en dieselbil som drar ca 0,6L/mil, diesel ca 19kr/L, skatt ca 43% alltså ca 5kr/mil i skatt.
Om man skulle öka skatten rejält på diesel och samtidigt ta bort årlig fordonsskatt (eller hur😉) skulle troligen inflationen öka då väldigt mycket (tyvärr än så länge) drivs av diesel i många olika led. Om det ska ske bör det åtminstone ske på EU nivå för att inte snedvrida konkurrensen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.