Har just hämtat tillbaka bilarna från lite justeringar.

Räckvidden är inget problem med dagens elbilar. Däremot är tekniken runt batteri och motor långt ifrån mogen.

Det är rullande prototyper som förlitar sig på uppdateringar och framtida funktioner som kanske kommer.

Och det är lika illa oavsett om bilen är tillverkad av Tesla, VW eller Mercedes.
 
  • Älska
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D
R Robert-san01 skrev:
Har just hämtat tillbaka bilarna från lite justeringar.

Räckvidden är inget problem med dagens elbilar. Däremot är tekniken runt batteri och motor långt ifrån mogen.

Det är rullande prototyper som förlitar sig på uppdateringar och framtida funktioner som kanske kommer.

Och det är lika illa oavsett om bilen är tillverkad av Tesla, VW eller Mercedes.
Jag tror tiden är förbi, sedan länge, då man köper en bil med statiska system. Jag har haft fossilbilar som fått motorsystem ombyggda om efter leverans, det lär fortsätta.

Tror också att konsumenter föredrar produkter som förbättras under livstiden, så inte bara fel som rättas till utan också nya funktioner som tillkommer.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Har just hämtat tillbaka bilarna från lite justeringar.

Räckvidden är inget problem med dagens elbilar. Däremot är tekniken runt batteri och motor långt ifrån mogen.

Det är rullande prototyper som förlitar sig på uppdateringar och framtida funktioner som kanske kommer.

Och det är lika illa oavsett om bilen är tillverkad av Tesla, VW eller Mercedes.
Räckvidden är absolut ett problem, eftersom infrastrukturen för laddning inte finns på plats.
För mig är räckvidden det absolut största problemet, och "räckviddsångest" är faktiskt i princip som vilken psykisk åkomma som helst, den är självupplevd!
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Det man kan utläsa i tråden är att elbil passar en del och för andra gör det inte det. Vilket även gäller räckvidd, vi har olika krav och förväntningar, men också behov. Jag kör aldrig våra bilar så att reservlampan för bränsle tänds och det är en beteendedel som också är en parameter, andra påverkas inte av det. Och är man ute på transport med hästkärra blir det inte bättre.
Många är vi hästägare som behöver göra sådana transporter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Räckvidden är absolut ett problem, eftersom infrastrukturen för laddning inte finns på plats.
För mig är räckvidden det absolut största problemet, och "räckviddsångest" är faktiskt i princip som vilken psykisk åkomma som helst, den är självupplevd!
Vad är det för luckor i infrastrukturen för laddning som du saknar?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad är det för luckor i infrastrukturen för laddning som du saknar?
Haka på ett släp, och kör i norrland 🙄
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Haka på ett släp, och kör i norrland 🙄
Ja, men vad har du för räckvidd med släp som då är okej och var specifikt saknas det laddare?

Karta över laddstationer med olika ikoner som representerar laddkapacitet, flertalet märkta över 100 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
engs
D djac skrev:
Jag har ju haft min Tesla ett tag nu och även lagt på deras "Acceleration Boost", som faktiskt märktes. Även frun som kör mer åt det försiktiga hållet uppskattar "oändlig effekt", är rätt skön känsla ändå. Vi har aldrig haft så snabb bil tidigare ska tilläggas, är man van sen innan så är det säkert inte samma upplevelse.
En sak jag funderat på, är hur mycket "provocerande" av bilen påverkar batteriet. Det är ju i stort sett bara laddning man pratar om i dessa sammanhang, dvs hur högt/lågt man bör ladda i vardagen osv. Men om man regelbundet leker dragster vid varje rödljus, som är lätt hänt... hur mycket (om något) påverkar det att man maxar, eller nära på, effektuttaget, regelbundet?

Menar då inte det mekaniska, drivsystem, däck osv som naturligtvis slits mer också av sådant, utan batteriet.

Som på Fisker där man har begränsat antalet "launch control" till 500 under hela bilens livslängd. Antar det finns en anledning.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, men vad har du för räckvidd med släp som då är okej och var specifikt saknas det laddare?

[bild]
Lite förenklat kan man säga att om man ska åka från kusten, kring Luleå, mot fjällterrängen, då är det ett problem.
Men även att transportera sig i inlandet är en sjukt jobbig utmaning.
15-20 minusgrader ger i princip halverad räckvidd, och släpet på det drar ner ytterliggare, så du har i praktiken en fjärdedel att spela på.
En annan mental pålaga som har viss bäring till det är att laddstationerna inte sällan är oåtkomliga med släp.
Flertalet gånger får man koppla av det för att ladda.
Så, det i kombination med antalet långa laddstopp, gör att jag står där med frågeställningen:
- Varför utsätter jag mig för det här?

Men jag är ju en sån som inte ser någon status, eller bryr mig om vad andra tycker när det gäller bilar.
Jag vill bara ta mig från A till B på ett så smidigt sätt som möjligt, och naturligvis inte lägga mer pengar än nödvändigt på det.
Elbilen blev ett fiasko där, men har man inte provat så skulle man ju fortsätta att leva med viss nyfikenhet, så det kanske har ett värde i sig.
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
D
engs engs skrev:
En sak jag funderat på, är hur mycket "provocerande" av bilen påverkar batteriet. Det är ju i stort sett bara laddning man pratar om i dessa sammanhang, dvs hur högt/lågt man bör ladda i vardagen osv. Men om man regelbundet leker dragster vid varje rödljus, som är lätt hänt... hur mycket (om något) påverkar det att man maxar, eller nära på, effektuttaget, regelbundet?

Menar då inte det mekaniska, drivsystem, däck osv som naturligtvis slits mer också av sådant, utan batteriet.

Som på Fisker där man har begränsat antalet "launch control" till 500 under hela bilens livslängd. Antar det finns en anledning.
Ingen aning, jag kör inte så, mest för att det är väldigt obekvämt men också håller jag med däck, mekanik och så, mindre för batteriet, där vet jag inte.

Men det är rätt skön känsla att ha den där kraften tillgänglig oavsett, kanske är jag irrationell där, det är såklart subjektivt.

Jag rekommenderar dock alla att testa, ta en Model S plaid på en provkörning och testa deras launch control, det är en rätt hissnande känsla, även om man aldrig använder den i verkligheten :)
 
D
Hannuse Hannuse skrev:
Lite förenklat kan man säga att om man ska åka från kusten, kring Luleå, mot fjällterrängen, då är det ett problem.
Men även att transportera sig i inlandet är en sjukt jobbig utmaning.
15-20 minusgrader ger i princip halverad räckvidd, och släpet på det drar ner ytterliggare, så du har i praktiken en fjärdedel att spela på.
En annan mental pålaga som har viss bäring till det är att laddstationerna inte sällan är oåtkomliga med släp.
Flertalet gånger får man koppla av det för att ladda.
Så, det i kombination med antalet långa laddstopp, gör att jag står där med frågeställningen:
- Varför utsätter jag mig för det här?

Men jag är ju en sån som inte ser någon status, eller bryr mig om vad andra tycker när det gäller bilar.
Jag vill bara ta mig från A till B på ett så smidigt sätt som möjligt, och naturligvis inte lägga mer pengar än nödvändigt på det.
Elbilen blev ett fiasko där, men har man inte provat så skulle man ju fortsätta att leva med viss nyfikenhet, så det kanske har ett värde i sig.
Det finns såklart applikationer där fossilt är det som krävs, de flesta teoretiska men en del verkliga, hade vi bara använt fossila bränslen vid de tillfällena i Sverige så hade våra utsläpp varit på en helt annan skala.

Att gå till el default och fossilt som undantag hade varit en game changer.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
För oss som bor i storstad med bra kollektivtrafik är ju för sällanresorna bilen främst behövs, jobbpendlande går att lösa kollektivt om man nu ska vara miljömedveten. Det är med största sannolikhet bättre ur miljösynpunkt än att köpa en nytillverkad elbil och åka bil istället för kollektivt.

Är det bättre att köra 3000 mil om året med en sprillans ny elbil än att köra 800 mil om året med en 10 år gammal bensinbil?
Rimligen använder en elbil ca 6000kwh energi för att åka 3000mil.

En fossilbil med 1liter per mil förbrukar ca 10kwh per mil. Dvs 8000kwh för dessa 800mil
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Hade behov av att byta bil till en större, vår nuvarande dieselkombi är av ett lite för litet snitt. Tittat på ice-bilar son volvo v90 eller hyundai i40 om man ska komma billigare undan. Har också övervägt att behålla bilen vi har för att spara pengar och lägga pengarna på något roligare. Har också räknat på en äldre tesla model s som lastar mer än en v90 (eller v70 för den delen). Ställde upp en liten uträkning på kostnader för 6 år och 20 000mil, jag räknade ganska snällt för ice bilarna med 0kr i reparationer och ett hyfsad kvarvarande värde i bilen vid försäljning. Räknade också med ett diesel/bensinpris som antagligen kommer bli dyrare i verkligheten. Däremot målade jag fan på väggen i teslans uträkning, med 0kr i kvarvarande värde och att reparationskostnader kommer vara 200 000kr vilket ju är rejält tilltaget. Vad jag fann var att det verkligen för ekonomiskt försvarligt att köpa en äldre elbil istället för en förbränningsbil, men tesla model s står rätt så ensam som kandidat bland elbilarna om man letar rymlig familjebil som rymmer både stor hundbur, barnvagn och lite till. Vore intressant att få lite feedback på uträkningen nedan.
(Här följer ett långt stycke med beskrivning av bilen vi valde: Det blev att vi köpte en tesla model s, en av de äldre som har gratis laddning i hela världen hela bilens livslängd samt internetuppkoppling, spotify i bilens livslängd, tilltagen extrautrustning, en fantastiskt bra app och "dog mode" vilket är nästan ovärderligt för oss med hund, motor med 420hk, ljudsystem som är mil bättre än vad jag hört i volvo eller hyundai. Bilen har bytt motor och batteri för 2-3 år sedan. Räckvidd i verkligheten 30-40 mil. Vi åker ofta 70-90 mil på en dag så långresor är en viktig faktor, och att då köra till 0kr kostnad i drivmedel är jättebra, appen räknar ut vart vi ska stanna och hur länge. Vi har tidigare haft elbil i 1,5 år med ungefär samma räckvidd som nuvarande teslan, och vi har erfarenhet av att köra långt i sträck i den, och tyckte att det jobbiga var att fippla med olika appar för att hitta laddstationer, ibland var de trasiga eller bara fåtal laddare som alla var upptagna, och att man behövde olika appar, betallösningar och krångel för varje stopp. Med teslan vet vi i gpsen från start exakt var och hur länge vi stannar, alltid bara att plugga in laddkabeln sen är det klart. Att stanna var 2-3 timme i 30-40min är i sig inte något betungande, och motiveras som sagt lätt av att det inte kostar en krona i drivmedel.)

Jag tycker det är kul att vi nått en punkt där elbilsägande är billigare än fossilbilsägande, när man jämför ganska rimliga priser på populära begagnade modeller. Annars är ju fördomen att elbilar alltid är otroligt dyra.

Skärmdump av ekonomisk jämförelse av olika bilmodeller över 6 år/20 000mil med kostnadsposter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zsam och 4 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Ingen aning, jag kör inte så, mest för att det är väldigt obekvämt men också håller jag med däck, mekanik och så, mindre för batteriet, där vet jag inte.

Men det är rätt skön känsla att ha den där kraften tillgänglig oavsett, kanske är jag irrationell där, det är såklart subjektivt.

Jag rekommenderar dock alla att testa, ta en Model S plaid på en provkörning och testa deras launch control, det är en rätt hissnande känsla, även om man aldrig använder den i verkligheten :)
Du ser dej själv som någon slags klimatförespråkare och samtidigt föreslår något så fruktansvärt dumt som Tesla S plaid. Den typen av bil borde inte ens få finnas på allmänna vägar, lika lite som skattebefriade Hongqi och Kawasaki H2R och liknande.
 
G OMathson skrev:
Du ser dej själv som någon slags klimatförespråkare och samtidigt föreslår något så fruktansvärt dumt som Tesla S plaid. Den typen av bil borde inte ens få finnas på allmänna vägar, lika lite som skattebefriade Hongqi och Kawasaki H2R och liknande.
Så länge som de finns sportbilar så ska vi väl inte prata om att elbilar inte ska få ha pulver under accelerator...

Mycket av den "extrema " tekniken blir sen vardag... se bara på turbon... extrem när den kom men nu finns de i vanliga svenssonbilar
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.