D
G OMathson skrev:
Ok, så du anser att Hongqi inte är subventionerad men en liten fossilbil är det i Sverige. En Honqi är bättre för klimat och miljö. Resonemanget är enkelt, för vem, troligen bara för dig!
Du får berätta hur var du anser att subventionen injiceras, det är högst oklart för mig. (jag är exempelvis obekant med eventuella subventioner i Kina)
 
G
D djac skrev:
Du får berätta hur var du anser att subventionen injiceras, det är högst oklart för mig. (jag är exempelvis obekant med eventuella subventioner i Kina)
Det är DU som hela tiden hävdar att bensin eller diesel drivna bilar subventioneras i Sverige! Det är helt fel! De är mjölkkor! Det är inte elbilarna oavsett om de är bra eller dåliga för klimat eller miljö så är det något som subventioneras så är det elbilar, laddstolpar batteriåtervinning, avdrag för laddare, lägre förmånvärde osv osv

Om du tror att det är bra för klimatet att snabbt byta ut fordonsflottan till stora kinesiska elbilar får du tro det, jag tror det inte.
Googla BYD subventioner om du har lust.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Då var man på förkontroll av id3an idag (eller vad de nu heter)
Intressant och se om de hittar något. Tveksam på däcken. Jag fick fram 3,5 mm. Hoppas de fick samma.
Så Turanza mindre än 2000 mil ca 3,5 mm. Riktigt jävla uselt.
Vinterdäck, sailun ca 6-7 mm kvar, ungefär samma miltal som sommardäcken.

Så efter jag lämnat den så kommer jag göra en besparing på ca 2000 kr per månad genom att gå tillbaka till dieseln. (lån och bränslekostnad och försäkring inräknad)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Det är DU som hela tiden hävdar att bensin eller diesel drivna bilar subventioneras i Sverige! Det är helt fel! De är mjölkkor! Det är inte elbilarna oavsett om de är bra eller dåliga för klimat eller miljö så är det något som subventioneras så är det elbilar, laddstolpar batteriåtervinning, avdrag för laddare, lägre förmånvärde osv osv

Om du tror att det är bra för klimatet att snabbt byta ut fordonsflottan till stora kinesiska elbilar får du tro det, jag tror det inte.
Googla BYD subventioner om du har lust.
Jag vet inte var du får -i Sverige ifrån men alla förstår att om man orsakar stora skador och betalar lite, så är man subventionerad. Så är det när du köper någon billig pryl också, det du inte betalar betalar någon annan, oftast med liv och hälsa.

Att fossila bränslen på det stora hela är det mest subventionerade du kan köpa är bara fakta, utan subventioner skulle det inte missbrukas så som det görs idag.
 
D djac skrev:
Inte alls, denna specifika skatt är en förhållandevis liten avgift för alla de skador man orsakar genom att köpa en sådan bil. Att de som inte köper en sådan inte heller betalar den är ju naturligt.

Precis som jag kör gratis genom hastighetskontrollen eftersom jag inte uppfyllde kriteriet för att utlösa betalning, jag körde för sakta, detta är inte heller en subvention. Jag betalar inte fastighetsskatt om jag bor i lägenhet, osv.
Jag värderar inte om det är hög eller låg summa, billigt eller dyrt.

Som skatten är utformad baserat på utsläpp betalar då inte elbilen. Helt naturligt. Däremot är inte skattens utformning en naturlag. Själv förespråkar jag att ta bort den för alla bilar och lägga skatten på bränslet istället.

Nu har ju fordonsskatten ändrats flera gånger och kan komma att ändras igen, speciellt när all nyförsäljning blir elbilar.
 
D
P Pin skrev:
Jag värderar inte om det är hög eller låg summa, billigt eller dyrt.

Som skatten är utformad baserat på utsläpp betalar då inte elbilen. Helt naturligt. Däremot är inte skattens utformning en naturlag. Själv förespråkar jag att ta bort den för alla bilar och lägga skatten på bränslet istället.

Nu har ju fordonsskatten ändrats flera gånger och kan komma att ändras igen, speciellt när all nyförsäljning blir elbilar.
Personligen är jag emot subventioner och för att man ska betala för sig, det paradoxala är ju att samhällen och länder tenderar att subventionera samma saker som de påstår sig vara emot, tex fossila bränslen.

Jag har uttryckt mig negativt om subventionsspiraler där man subventionerar alla alternativ, i olika omfattning, det tycker jag är dåligt.
 
G
D djac skrev:
Jag vet inte var du får -i Sverige ifrån
Jag bor, arbetar och betalar skatt i Sverige, det är fakta. Elbilar i Sverige betalar inte för vägarnas infrastruktur, alltså subventioneras elbilar.
Miljö och klimat blir inte bättre om man kör elbil. Själv cyklar jag idag i snöslask utan större subvention.
Hur många mil har du kört din elbil i år?
 
G OMathson skrev:
Jag bor, arbetar och betalar skatt i Sverige, det är fakta. Elbilar i Sverige betalar inte för vägarnas infrastruktur, alltså subventioneras elbilar.
Miljö och klimat blir inte bättre om man kör elbil. Själv cyklar jag idag i snöslask utan större subvention.
Hur många mil har du kört din elbil i år?
Problemet är ju lätt löst, betalar man över ett visst belopp redan i inkomstskatt kan man slippa ytterligare fordonsskatter, under så beläggs man med km-skatt.👍🏻
 
Det första jag kommer att göra om det nu skulle bli km skatt är att börja fiffla med mätaren..
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Jag bor, arbetar och betalar skatt i Sverige, det är fakta. Elbilar i Sverige betalar inte för vägarnas infrastruktur, alltså subventioneras elbilar.
Miljö och klimat blir inte bättre om man kör elbil. Själv cyklar jag idag i snöslask utan större subvention.
Hur många mil har du kört din elbil i år?
Fast vi vet ju redan att de betalar samma skatt som en del bensinbilar, så det du menar är att du konstaterar att bilar med lägre klimatpåverkan betalar mindre miljörelaterad skatt, känns inte jätteradikalt.

Du menar att du, mot bättre vetande, inte vill att elbilar är ett bättre alternativ för miljö och klimat, det får du såklart vilja men det ändrar inte på fakta.
 
D
A Axel Å skrev:
Problemet är ju lätt löst, betalar man över ett visst belopp redan i inkomstskatt kan man slippa ytterligare fordonsskatter, under så beläggs man med km-skatt.👍🏻
Hur tänkte du där, selektiv beskattning av de fattiga, de rika slipper?
 
Förslag från C att införa 50 000 kr subvention på elbil till ”de som har det tuffast”, vilka det nu är om de har råd med detta efter subventionen. De som har det tuffast har knappast råd att ens ta emot en bil gratis.

https://tt.omni.se/c-infor-ny-bonus-pa-elbilar/a/1MkPpG
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
G
D djac skrev:
Fast vi vet ju redan att de betalar samma skatt som en del bensinbilar, så det du menar är att du konstaterar att bilar med lägre klimatpåverkan betalar mindre miljörelaterad skatt, känns inte jätteradikalt.

Du menar att du, mot bättre vetande, inte vill att elbilar är ett bättre alternativ för miljö och klimat, det får du såklart vilja men det ändrar inte på fakta.
Va??? betalar elbilar samma skatt?? Fakta på det tack!
Du verkar ha helt egen fakta, är du en så kallad "godhetsknarkare"? Vadå mot bättre vetande? Elbilar kan ALDRIG vara bra för varken klimat eller miljö, och de sämsta, tyngsta, kinesiska borde straffas med högre skatter.
Själv ska jag nu cykla hem i regnet...
 
D
G OMathson skrev:
Va??? betalar elbilar samma skatt?? Fakta på det tack!
Du verkar ha helt egen fakta, är du en så kallad "godhetsknarkare"? Vadå mot bättre vetande? Elbilar kan ALDRIG vara bra för varken klimat eller miljö, och de sämsta, tyngsta, kinesiska borde straffas med högre skatter.
Själv ska jag nu cykla hem i regnet...
360kr/år, samma som en del fossilbilar, vad är skillnaden menar du?

Nej, elbilar är inte bra för miljön, de är mindre dåliga än fossila, cykla, som du nämnde är bättre.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.