G
D djac skrev:
Men det är ju samma som tex en VW Up!, är de också skattebefriade då, det är en bensinbil?
Kan man köpa nya vw up! bensin och skattebefriad menar jag?
Antar att när VW Up! bensin gick att köpa ny så fick man elbilsbonus, det fick man inte på Up! bensin.
En ny VW Tiguan diesel betalar idag nästan 45000kr i fordonsskatt de tre första åren. En ny Hongqi nära 0kr.
 
Redigerat:
G OMathson skrev:
Kan man köpa nya vw up! ?
Inte i Sverige.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Gör dej inte dum, du vet exakt vad jag menar.
Nej, det fanns en subvention men den togs bort, idag känner jag inte till fler subventioner, som du berättade om.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Nej, det fanns en subvention men den togs bort, idag känner jag inte till fler subventioner, som du berättade om.
Men nu gör du dej dum på riktigt. Känner du till fordonsskatten? Som jag skrev tidigare kan den vara ca 15000kr mer på en ny diesel bil än en kinesisk elbil, och det är per år!
På drivmedlet diesel betalar man 43% skatt, om ca 6 liter per 100km så blir det ca 50kr per 100km, hur mycket betalar man med en elbil? Blir klimat/miljö bättre om man kör elbil så långt som möjligt?
Det är helt felaktigt att säga att fossila fordon subventioneras i Sverige.
 
Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
Up! Finns väl både som bensin och el?
Ja samma skatt i det fallet. Jämför någonting större tex XC90 så blir resultatet annorlunda. Egentligen är elbilarna inte skattebefriade utan har 360kr men det är ju försumbart.

Följande fordon är inte fordonsskattepliktiga:

  • motorcyklar, bussar, lastbilar och personbilar som är 30 år eller äldre och som inte används i yrkesmässig trafik (åldern beräknas som skillnaden mellan fordonsåret* och innevarande kalenderår)
  • mopeder
  • traktorer klass II (jordbrukstraktorer)
  • tunga terrängvagnar som inte används för transport av gods på andra vägar än enskilda
  • motorredskap klass II, med högsta tjänstevikt 2 000 kg
  • räddnings- och brandfordon, efter ansökan
  • påhängsvagnar med en skattevikt över 3 000 kg, om de endast dras av personbilar, lastbilar eller bussar som är dieseldrivna eller av terminaltraktorer
  • lätta släpvagnar med totalvikt högst 750 kg
  • terrängskotrar
  • snöskotrar
  • terränghjulingar.
Som svar på din första fråga kan du kanske köpa begagnat av privatperson för att slippa skatt? Gäller oavsett bränsle.
Att bilar med låga eller inga koldioxidutsläpp betalar lägre koldioxidskatt gäller alla sorter, det var ju ingen nyhet, och det sambandet borde man kunna förstå.
 
  • Gilla
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Men nu gör du dej dum på riktigt. Känner du till fordonsskatten? Som jag skrev tidigare kan den vara ca 15000kr mer på en ny diesel bil än en kinesisk elbil, och det är per år!
Det är en malus och ja den är riktigt billig, så mycket frihet man får för de pengarna är nästan oförskämt, ett billigt avlatsbrev helt enkelt.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Att bilar med låga eller inga koldioxidutsläpp betalar lägre koldioxidskatt gäller alla sorter, det var ju ingen nyhet, och det sambandet borde man kunna förstå.
Så har det varit flera år nu och inte svårt att förstå men du ignorerade det och svarade som att det gällde moms eller någon annan skatt på inköpet av elbilen.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ja, att diskutera om köp av fabriksny bil för att kunna köra till sin sommarstuga placerar en fort ganska högt upp på skalan över bra förutsättningar i Sverige ...
När det gäller sommarstuga så är det för de flesta jag känner så att det är nåt de ärvt av sina föräldrar, som kanske även ärvt av sina. Många gånger är det kanske inte ens deras deras stuga än utan det är föräldrarnas stuga som de nyttjar.

Bil är däremot inte lika vanligt att folk ärver.
 
L Liljeros skrev:
Blev lite syftningsfel, jag syftade till sällanresor utan paus som det pratades i inlägget jag citerade.
Som det har påpekats flera gånger i tråden handlar det inte så ofta om att man åker långt utan att ta paus, problemet är att pauserna kan vara svåra att matcha med laddmöjlighet.

Vi brukar som sagt var ofta anpassa våra resor för att slippa stanna och äta på vägen. Antingen åka precis efter maten, eller försöka komma fram så man äter vid ankomst. Då blir stoppen oftast korta bensträckare på nån enkel rastplats längs vägen.
 
D
P Pin skrev:
Så har det varit flera år nu och inte svårt att förstå men du ignorerade det och svarade som att det gällde moms eller någon annan skatt på inköpet av elbilen.
Inte alls, denna specifika skatt är en förhållandevis liten avgift för alla de skador man orsakar genom att köpa en sådan bil. Att de som inte köper en sådan inte heller betalar den är ju naturligt.

Precis som jag kör gratis genom hastighetskontrollen eftersom jag inte uppfyllde kriteriet för att utlösa betalning, jag körde för sakta, detta är inte heller en subvention. Jag betalar inte fastighetsskatt om jag bor i lägenhet, osv.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag betalar inte fastighetsskatt om jag bor i lägenhet, osv.
Indirekt gör du väl det? Den som äger fastigheten betalar skatten, och din del av den är inbakad i hyran (eller medlemsavgiften för en BRF)?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
Indirekt gör du väl det? Den som äger fastigheten betalar skatten, och din del av den är inbakad i hyran (eller medlemsavgiften för en BRF)?
Då får du se den som subventionerad eftersom den är lägre.
 
G
D djac skrev:
Inte alls, denna specifika skatt är en förhållandevis liten avgift för alla de skador man orsakar genom att köpa en sådan bil.
Så genom att köpa och bruka en Hongqi som i princip inte betalar något har inte orsakat några "skador"? 🤔
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Så genom att köpa och bruka en Hongqi som i princip inte betalar något har inte orsakat några "skador"? 🤔
Säkert, i princip allt man gör medför negativa konsekvenser för andra, en del får man betala för, annat inte men att fylla på flottan med fossilbilar medför stora skador under lång tid, för oerhört många människor, och därför har det lagts en liten avgift på detta.

Resonemanget är enkelt, sen om man håller med eller ej är en personlig fråga.
 
G
D djac skrev:
Säkert, i princip allt man gör medför negativa konsekvenser för andra, en del får man betala för, annat inte men att fylla på flottan med fossilbilar medför stora skador under lång tid, för oerhört många människor, och därför har det lagts en liten avgift på detta.

Resonemanget är enkelt, sen om man håller med eller ej är en personlig fråga.
Ok, så du anser att Hongqi inte är subventionerad men en liten fossilbil är det i Sverige. En Honqi är bättre för klimat och miljö. Resonemanget är enkelt, för vem, troligen bara för dig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.