1 435 965 läst · 23 602 svar
1436k läst
23,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag tror också att det i praktiken skulle göra extremt liten skillnad. De som vill kunna ladda var som helst hade behövt en mycket dyrare laddare liggande löst i bilen. Och den laddaren är fortfarande så liten del av bilens kostnad att bilen inte blivit markant billigare. Jag tror att det skulle göra för liten skillnad i praktiken för att det skall vara värt att göra förändringen.A ajn82 skrev:
Jo i dagsläget kan du ju med en mobil laddbox för 3-5000kr ladda med 11kW i samtliga CEE uttag vilket gör att man kan ladda med full effekt på väldigt många platser där fast laddare ej finns.A Avemo skrev:Jag tror också att det i praktiken skulle göra extremt liten skillnad. De som vill kunna ladda var som helst hade behövt en mycket dyrare laddare liggande löst i bilen. Och den laddaren är fortfarande så liten del av bilens kostnad att bilen inte blivit markant billigare. Jag tror att det skulle göra för liten skillnad i praktiken för att det skall vara värt att göra förändringen.
Och var det bara DC som gällde så hade man behövt en sådan här liggande i bilen i stället. Blev den en storsäljare skulle säkert priset kunna pressas en del. Men jag tycker för min del att det är värt något att den apparaten är inbyggd i bilen så att man klarar sig med en enklare, kompaktare och billigare laddkabel. Även om det är sällan jag använder den.L Liljeros skrev:
https://www.evsolution.se/produkt/d...le Shopping feed&utm_medium=cpc&utm_term=1852
För att dra det ännu längre, vad är det igentligen som hindrar att man har hela laddboxen fast monterad i bilen? Hade ju varit trevligt att ha en vanlig dum CEE till CCS sladd liggandes i bilen för att kunna ladda vart man vill där CEE uttag finns…?A Avemo skrev:Och var det bara DC som gällde så hade man behövt en sådan här liggande i bilen i stället. Blev den en storsäljare skulle säkert priset kunna pressas en del. Men jag tycker för min del att det är värt något att den apparaten är inbyggd i bilen så att man klarar sig med en enklare, kompaktare och billigare laddkabel. Även om det är sällan jag använder den.
[länk] Shopping&utm_campaign=Google Shopping feed&utm_medium=cpc&utm_term=1852
Skulle förvisso bli lite bök att få till lastbalanseringen mot huvudsäkringen men i övrigt hade det varit trevligt. Gissar också på att det finns något krav att elektroniken för att skydda anläggningen behöver vara fast monterad
Det är ingenting som hindrar. Det hade fungerat om man bestämt sig för den lösningen också. Men det hade möjligen blivit lite mindre flexibelt och större risk att göra fel och skjuta säkringar.L Liljeros skrev:För att dra det ännu längre, vad är det igentligen som hindrar att man har hela laddboxen fast monterad i bilen? Hade ju varit trevligt att ha en vanlig dum CEE till CCS sladd liggandes i bilen för att kunna ladda vart man vill där CEE uttag finns…?
Skulle förvisso bli lite bök att få till lastbalanseringen mot huvudsäkringen men i övrigt hade det varit trevligt. Gissar också på att det finns något krav att elektroniken för att skydda anläggningen behöver vara fast monterad
Självbyggare
· Stockholm
· 9 817 inlägg
Topic är om det är för tidigt att köpa elbil, med tillägget Räckvidd.
Jag har en ytterligare vinkel...
3000mil service bestående av byte av två filter till cupé och byte av bromsvätska på en Mercedes, totalt 1h 45min jobb (som jag är mycket tveksam till tar mer än 1h.
7400kr inkl moms!
2800kr/h tar Mercedes verkstäderna i Stockholm. Enda som kräver ett specialinstrument/kunskap är att nolla service status.
Vi ska nog inte klaga så mycket på Ahlsell och elektrikernas priser.
Jag har en ytterligare vinkel...
3000mil service bestående av byte av två filter till cupé och byte av bromsvätska på en Mercedes, totalt 1h 45min jobb (som jag är mycket tveksam till tar mer än 1h.
7400kr inkl moms!
2800kr/h tar Mercedes verkstäderna i Stockholm. Enda som kräver ett specialinstrument/kunskap är att nolla service status.
Vi ska nog inte klaga så mycket på Ahlsell och elektrikernas priser.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 018 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 018 inlägg
Vad kostar en icke MB-verkstad för samma jobb? Borde ju vara typ halva priset.R Robert-san01 skrev:Topic är om det är för tidigt att köpa elbil, med tillägget Räckvidd.
Jag har en ytterligare vinkel...
3000mil service bestående av byte av två filter till cupé och byte av bromsvätska på en Mercedes, totalt 1h 45min jobb (som jag är mycket tveksam till tar mer än 1h.
7400kr inkl moms!
2800kr/h tar Mercedes verkstäderna i Stockholm. Enda som kräver ett specialinstrument/kunskap är att nolla service status.
Vi ska nog inte klaga så mycket på Ahlsell och elektrikernas priser.
Timpriset hos Tesla är 2500 kr så de är inte heller speciellt billiga.R Robert-san01 skrev:Topic är om det är för tidigt att köpa elbil, med tillägget Räckvidd.
Jag har en ytterligare vinkel...
3000mil service bestående av byte av två filter till cupé och byte av bromsvätska på en Mercedes, totalt 1h 45min jobb (som jag är mycket tveksam till tar mer än 1h.
7400kr inkl moms!
2800kr/h tar Mercedes verkstäderna i Stockholm. Enda som kräver ett specialinstrument/kunskap är att nolla service status.
Vi ska nog inte klaga så mycket på Ahlsell och elektrikernas priser.
/Krille
Självbyggare
· Stockholm
· 9 817 inlägg
Nu är det ju en bit men om du har vägarna förbi så brukar Autoropa utanför Malmö kunna ge hyggliga priser, framförallt så håller de en avsevärt högre nivå än andra MB-verkstäder.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 817 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 330 inlägg
Vet inte riktigt hur jag ska tolka "Nja, det låter mycket"? 🙂Andreas_Hansson skrev:
Men 2500 kr är ingen gissning utan vad Tesla faktiskt debiterar (dagsaktuella uppgifter från igår 17/4).
/Krille