MultiMan
Jag körde Bel-Ray dot 5 silikonbaserad bromsvätska i mina motorcyklar. Inte hygroskopisk och behövde inte bytas av den anledningen, men man bör byta någorlunda regelbundet i vilket fall då vatten kan ta sig in ändå, iaf på motorcyklar. Frätte inte sönder lacken heller.

Kanske något sådant de använder?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Om bromsvätskan inte är hydroskopisk så finns ju risk för ispropp istället. Så bytesbehovet bör inte bli mindre.
 
R Robert-san01 skrev:
Vad har du då för vätska i dina system som inte är hygroskopisk?

Motormännen får väl anses som rätt opartiska och på bilisternas sida. De skriver att den behöver bytas.

[länk]
Motormännen pratar generellt och med stor marginal. Sen är det skillnad beroende på hur det är byggt och vilken vätska. En Dot 5.1 drar åt sig väldigt lite vätska, sen är ju frågan vilken nivå som är kritisk
 
I kallt klimat är det inte bara av ondo att vätskan kan absorbera vatten.
 
R Robert-san01 skrev:
Aldrig bytt bromsvätska? Den brukar dra åt sig fukt och sedan rostar kolvarna i oken.
Nej.
Men jag kan förstå att de bilar som har krav på service slänger in ett sådant byte för att få in lite deg.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Motormännen pratar generellt och med stor marginal. Sen är det skillnad beroende på hur det är byggt och vilken vätska. En Dot 5.1 drar åt sig väldigt lite vätska, sen är ju frågan vilken nivå som är kritisk
Tesla själva har iaf kontroll av bromsvätska var 4år och byte vid behov. Så att aldrig byta den verkar inte ens dem hålla med om.

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/sv_se/GUID-E95DAAD9-646E-4249-9930-B109ED7B1D91.html

Söker jag på Tesla och bromsvätska får jag fram att det är en DOT4 de använder.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Motormännen pratar generellt och med stor marginal. Sen är det skillnad beroende på hur det är byggt och vilken vätska. En Dot 5.1 drar åt sig väldigt lite vätska, sen är ju frågan vilken nivå som är kritisk
Sen ska man inte vifta undan det. Man ska testa vätskan vid kontroll av bilen. Och det kan säkert vara många teslor som skulle behöva byta som aldrig är på "service"

Om man öppnar bromssystemet nånstans pga tex okbyte så byter man såklart vätskan så är allt tipp topp.

Så det är inget fel att kolla genom det varannat år.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Tesla själva har iaf kontroll av bromsvätska var 4år och byte vid behov. Så att aldrig byta den verkar inte ens dem hålla med om.

[länk]

Söker jag på Tesla och bromsvätska får jag fram att det är en DOT4 de använder.
Men det är ju just byte vid behov, finns ju många parametrar som styr behovet och att byta vartannat år oavsett skick känns mest som ett sätt för verkstan att tjäna pengar
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Sällan man blir omkörd av en elbil på motorvägen om man har lite moms, men nyss hände det.
En ID Buzz med tackräcke for förbi, uppskattningsvis i 140-150 km/h.
Undra hur långt man kommer med en sån i den farten ??
 
Isakare Isakare skrev:
Sällan man blir omkörd av en elbil på motorvägen om man har lite moms, men nyss hände det.
En ID Buzz med tackräcke for förbi, uppskattningsvis i 140-150 km/h.
Undra hur långt man kommer med en sån i den farten ??
Har du snart slut på MOMS? Först gasar bussen och sen rullar den, väldigt långt, speciellt om det är nedförs ;)
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Sällan man blir omkörd av en elbil på motorvägen om man har lite moms, men nyss hände det.
En ID Buzz med tackräcke for förbi, uppskattningsvis i 140-150 km/h.
Undra hur långt man kommer med en sån i den farten ??
Om du inte blir omkörd av div Tesla och Porsche kör du nog inte med lite moms utan ganska mycket moms.
 
  • Gilla
Intuition pumps
  • Laddar…
Jag brukar iofs köra om en hel del bilar när jag är ute och far. Och kör då ändå inte jättefort. Kanske i snitt +10 mot skylten på motorväg eller så.
Men visst ligger en hel del elbilar och fegkör i 80-90 på 120–väg.

Häromdagen blev jag faktiskt omkörd av en Toyota Prius (världens tråkigaste bil). DET kändes nästan lite förnedrande…😎
 
  • Haha
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
J jocke31 skrev:
Häromdagen blev jag faktiskt omkörd av en Toyota Prius (världens tråkigaste bil). DET kändes nästan lite förnedrande…😎
Haha en bedrift! Inte ens taxichaufförerna kör ju aggressivt med Prius.
 
  • Haha
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.