JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Haha en bedrift! Inte ens taxichaufförerna kör ju aggressivt med Prius.
Jag har åkt taxi i en Prius, förvisso i Norge, men det gick undan kan jag säga.
 
Räckvidd till lägre pris. Det som idag kanske kostar en miljon kronor kan förhoppningsvis hamna på halva prisnivån, eller åtminstone på samma nivå som motsvarande bensin/dieselbil.
Kan man även få till CATL-teknik för personbilar med batterigaranti på 15år/150 000mil så.....
https://www.nyteknik.se/elbilar/nya-bladbatteriet-ska-ge-billiga-elbilar-lang-rackvidd/4254776

Och som med all ny teknik kommer det nu en svacka innan det det tar fart på nytt, då oftast till en annan prisbild, tuffare konkurrens, ett större utbud.
https://www.nyteknik.se/elbilar/fragetecknen-hopar-sig-ar-framgangssagan-over-for-tesla/4254328
 
Så billiga är ju inte bensin- och dieselbilar heller.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Räckvidd till lägre pris. Det som idag kanske kostar en miljon kronor kan förhoppningsvis hamna på halva prisnivån, eller åtminstone på samma nivå som motsvarande bensin/dieselbil.
Kan man även få till CATL-teknik för personbilar med batterigaranti på 15år/150 000mil så.....
[länk]

Och som med all ny teknik kommer det nu en svacka innan det det tar fart på nytt, då oftast till en annan prisbild, tuffare konkurrens, ett större utbud.
[länk]
ny tesla och en typ ny passat kostar lika mycket
 
  • Gilla
Intuition pumps
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Så billiga är ju inte bensin- och dieselbilar heller.
Tja, tråden handlar om räckvidd och det var bl.a. avsikten med inklippet, men även de överpris som varit på elbilar pga litet utbud och efterfrågan, med tidigare leveranstider om 6-12 månader.
Bilar är inte billiga, men gällande räckvidd på 100 mil är det stor prisskillnad.
 
J jannebmw skrev:
ny tesla och en typ ny passat kostar lika mycket
Och vad avses med att "kostar lika mycket" utifrån räckvidd?
 
A AndersS skrev:
Och vad avses med att "kostar lika mycket" utifrån räckvidd?
Eller utifrån acceleration?
 
  • Gilla
whatever
  • Laddar…
D
Nya Tesla Model 3 Performance känns ju väldigt prisvärd.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
D djac skrev:
Nya Tesla Model 3 Performance känns ju väldigt prisvärd.
Vad kostar en Passat med samma tid 0-100?
 
H HenrikHuslöse skrev:
Eller utifrån acceleration?
Den enstaka %, och kanske 2%, som nyttjar acceleration och ser det som viktigare är räckvidd än försumbar i det stora hela.😉 Ska vi vara ärliga så är det även få som nyttjar bilar max acceleration även om det "bara" är 8s t.ex. 0-100. Ger inte ett öre extra för att få 3-4 s.😎.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D
H HenrikHuslöse skrev:
Vad kostar en Passat med samma tid 0-100?
Det finns väl inga prestandaversioner av Passat?
 
D djac skrev:
Det finns väl inga prestandaversioner av Passat?
Normalbilisten idag bryr sig inte om de sekunderna i 0-100. Det är andra värden som prioriteras, t.ex. att en Passat finns som kombi. De som värdesätter sekunderna prioriterar säkert en Tesla, men representerar inte "normalbilisten".
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
ny tesla och en typ ny passat kostar lika mycket
En ny passat hade jag via jobbet i två år och det är inte en premiumbil. Tesla M3 har jag haft som hyrbil i 14 dagar. De som klagar att Tesla är så rackligt byggd måste ju faktiskt jämföra med en motsvarande bil. Folk förväntar sig att det ska vara som en S-klass eller 7-serie, men som du påpekar ska en Tesla bättre jämföras med en Passat. Visst, model X och S kanske ska jämföras i det segmentet. Har dock aldrig kört eller ens åkt en sådan.

Nu har jag aldrig ägt en premiumbil typ s-klass, känner inte jag behöver någon heller. Det man väl kanske skulle vilja ha är att det är lite bättre byggkvalitet, men även där är väl troligen Tesla och VW ganska lika?

Jag skulle önska att Tesla (och andra) gjorde en bil i samma storlek som M3 men med lite lägre effekt och mindre batteri. Finns snabbladdning och utrymme att åka bekvämt en familj med packning är det inte ett stort problem att behöva ladda ett par gånger, eftersom jag själv 95% av tiden kör så kort att jag utan problem klarar mig på som idag (min Zoe på) 40kWh.
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Normalbilisten idag bryr sig inte om de sekunderna i 0-100.
Visst är det kul med effekt, men inte om den kostar 1000-2000 kr / mån.
A AndersS skrev:
Det är andra värden som prioriteras, t.ex. att en Passat finns som kombi.
Det är trist att så få elbilar som passar den normala familjens vardagsbehov med twisten att ibland kunna dra släp, ha takbox och få in semesterpackningen. Behöver inte vara fullt så stor som passat, men elbilarna idag verkar antingen vara stora skagskepp i miljonklassen eller små citybilar. Undrar om det är att de som köper antingen har som andrabil eller vill ha premium?
A AndersS skrev:
De som värdesätter sekunderna prioriterar säkert en Tesla, men representerar inte "normalbilisten".
M3 är ju perfekt storlek, men onödigt "snabb". Skulle finnas en basic-version. Jag tycker teslaförare generellt inte verkar köra som tjuvar. Jag tror även effekten är onödig för de flesta av dem.
 
D
A AndersS skrev:
Normalbilisten idag bryr sig inte om de sekunderna i 0-100. Det är andra värden som prioriteras, t.ex. att en Passat finns som kombi. De som värdesätter sekunderna prioriterar säkert en Tesla, men representerar inte "normalbilisten".
Såklart är Teslas prestandamodeller lite nisch, det finns ju snabbare modeller från de flesta tillverkare så man kan välja efter tycke och smak, därför tyckte inte jag att Passat var det optimala valet om man vill jämföra mellan märken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.