J JohanLun skrev:
I usa har ju Tesla en annan kontakt, mycket smidigare än en ccs. Sen att det är som Apple, en egen standard, är ju en annan sak.
Ja och den är nu ny amerikansk standard. Alla biltillverkare och laddnätverk i USA är på gång att byta från den klumpiga CCS till Teslas standars NACS.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Grejjen med NACS är väl att den inte kan köra på trefas, så här skulle man i så fall behöva två kontakter på bilen för att kunna ladda ordentligt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Grejjen med NACS är väl att den inte kan köra på trefas, så här skulle man i så fall behöva två kontakter på bilen för att kunna ladda ordentligt.
För Europas del är väl framför allt grejen att det finns massor av CCS2-laddare, men inga NACS-laddare. Europa har mycket bättre än USA lyckats enas om en standard och slipper problemet med flera olika system som alla är vanliga.

NACS må vara smidigare än CCS2. Men jag upplever inte att CCS2 är en osmidig lösning.
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Apropå AC/DC-gränsen såg jag någon gång ett konstaterande att lastbilar skulle komma att behöva 50 kW ”hemmaladdning” för att ladda i lagom takt över natt. Där kan man ju tänka sig att 43/65/86 kW AC skulle kunna vara ett alternativ om det är lättare att plocka ut ur elnätet (det antar jag att det inte är, men ändå).

I så fall vet jag inte om typ 2 räcker, eller om det skulle krävas en kraftigare handske över 43 kW.

Sådant kan ju också komma att påverka framtida standard om man strävar efter att ha en som täcker flertalet behov.
Å andra sidan finns det dubbel uppsättning av dieselpumpar (i viss mån).
De vanliga för personbilar (och lastbilar om de orkar tanka långsammare).
Och de som är tänkta för endast lastbilar med större munstycke och högre flöde.

Det är inte en helt omöjlig tanke att typ2/CCS kan bli kompletterat med en kraftigare kontakt (extended T2/CCS) som främst kommer installeras där man ser ett mer tydligt behov av att kunna ladda tunga fordon (längs E4 osv).
Men dessa fordon lär vara tvungna att ha båda laddningsmöjligheterna då. Men det är nog en pytteliten kostnad jämfört med vad hela lastbilen/bussen kostar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag väntar fortfarande på dc laddare för hemmabruk, onödigt att köra runt med laddaren i bilen, och ger möjlighet att perfekt anpassa laddhastigheten baserat på tillgänglig effekt på alla tre faser i hushållet
 
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Jag väntar fortfarande på dc laddare för hemmabruk, onödigt att köra runt med laddaren i bilen, och ger möjlighet att perfekt anpassa laddhastigheten baserat på tillgänglig effekt på alla tre faser i hushållet
Det är iofs bara kraftelektronik, och som sådan rätt billig när man väl har etablerade konstruktionsstandarder och därmed snabb och billig produktutveckling, samt får upp försäljningsvolymerna.

Här har du en som du kan köpa idag
https://www.evsolution.se/produkt/wallbox-quasar-dc-laddare-for-hemmet/

Här en annan
https://försäljning.orustengineering.se/index.php?route=product/product&path=18&product_id=50

Eller denna, som väl egentligen verkar vara en portabel för användning i verkstäder och bilhallar, typ.
https://pureelectric.se/produkt/dc-laddare

edit:
Jag som bara har huvudsäkring för max 11kW (16A) kommer dock sitta nöjd med dagens 11kW eller 22kW AC-laddare, och använda laddaren som finns i bilen som jag redan betalt för.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag tänker mer långsiktigt, där man slutar bygga in laddare i bilen och kan sänka kostnaden för bilen.

Jag är inte ute efter snabbladdning hemma, utan mer effektivt utnyttjande av resurser och tillgänglig energi
 
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Jag tänker mer långsiktigt, där man slutar bygga in laddare i bilen och kan sänka kostnaden för bilen.

Jag är inte ute efter snabbladdning hemma, utan mer effektivt utnyttjande av resurser och tillgänglig energi
Laddboxarna innehåller i princip bara en typ rasberry pi, eller arduino-typ av microkontroller, och så något kraftrelä och något rätt enkelt att mäta DC och lite billig elektronik.
En laddbox borde inte kosta mer än en tusenlapp eller max två.
Och de kommer nog komma ner i pris.
Så kostanden att elektrikern drar fram ett CEE-uttag eller att han drar fram och kopplar in en box blir ganska minimal.
Och fördelen med laddaren i bilen är att då kan biltillverkaren anpassa laddningen exakt till vad som är bäst för bilens batteripaket, samt integrera allt med bilen olika funktioner.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag tänker mer långsiktigt, där man slutar bygga in laddare i bilen och kan sänka kostnaden för bilen.

Jag är inte ute efter snabbladdning hemma, utan mer effektivt utnyttjande av resurser och tillgänglig energi
Jag tror att det länge kommer att vara värt något att ha möjligheten att bara plugga in bilen i ett tillgängligt schuko- eller CEE-uttag. Det är ju inte ett problem att ha en laddstation hemma för DC. Men om man också vill ha möjlighet att ladda vid sommarstugan så behöver man två. Vill man sedan kunna ladda på mer tillfälliga ställen så kanske man behöver en tredje. Detta till skillnad från när den sitter inbyggt i bilen och man bara behöver en.
 
A Avemo skrev:
Jag tror att det länge kommer att vara värt något att ha möjligheten att bara plugga in bilen i ett tillgängligt schuko- eller CEE-uttag. Det är ju inte ett problem att ha en laddstation hemma för DC. Men om man också vill ha möjlighet att ladda vid sommarstugan så behöver man två. Vill man sedan kunna ladda på mer tillfälliga ställen så kanske man behöver en tredje. Detta till skillnad från när den sitter inbyggt i bilen och man bara behöver en.
Fast har man två bilar så ändras kalkylen snabbt, samt misstänker att en fast dc laddstation har livslängd på flera decennier på vilken tid man troligen hinner gå igenom många bilar.
 
A ajn82 skrev:
Fast har man två bilar så ändras kalkylen snabbt, samt misstänker att en fast dc laddstation har livslängd på flera decennier på vilken tid man troligen hinner gå igenom många bilar.
Jag kan tänka mig att även den som har två bilar kan tänkas vilja ladda dem i ett godtyckligt vägguttag ibland. Jag har bara en bil. Och jag laddar oftast i en fast laddstation. Men jag vill fortfarande ha möjligheten att bara plugga in i närmaste vägguttag.
 
A ajn82 skrev:
Fast har man två bilar så ändras kalkylen snabbt, samt misstänker att en fast dc laddstation har livslängd på flera decennier på vilken tid man troligen hinner gå igenom många bilar.
Som villaägare ja men utbyggnaden av publika laddare för boende i tex brf eller hyresrätt kommer knappast öka i takt. Prisskillnaden för en AC laddare i 11 eller 22kW är marginell, med DC så är det något annat och det blir då kostsamt om man ska sätta DC-Laddare fast monterade med kapacitet på 22kW som sällan nyttjas
 
A Avemo skrev:
Jag kan tänka mig att även den som har två bilar kan tänkas vilja ladda dem i ett godtyckligt vägguttag ibland. Jag har bara en bil. Och jag laddar oftast i en fast laddstation. Men jag vill fortfarande ha möjligheten att bara plugga in i närmaste vägguttag.
I dagsläget förstår jag det, men i en framtid där "alla" har elbil tror jag det behovet försvinner.
Jag har aldrig laddat någonstans som inte har en laddbox, så en framtid där alla laddboxar är dc hade gjort noll skillnad för mig.
 
A ajn82 skrev:
Jag har aldrig laddat någonstans som inte har en laddbox, så en framtid där alla laddboxar är dc hade gjort noll skillnad för mig.
Mer än att du sannolikt hade behövt betala avgjort mer för destinationsladdning då.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag tänker mer långsiktigt, där man slutar bygga in laddare i bilen och kan sänka kostnaden för bilen.

Jag är inte ute efter snabbladdning hemma, utan mer effektivt utnyttjande av resurser och tillgänglig energi
Det är ett jättebra förslag för politikerna. Genom att man tvingas ladda med en specifik laddare så får Skatteverket möjlighet att ta tillbaka de skatteintäkter man förlorar när människor slutar köra på bensin. Hej punktskatt! 5kr/kWh för elbilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.