A Avemo skrev:
När det började sättas upp laddstationer var väl det vanliga att det fanns 50 kW DC och 43 kW AC. Skillnaden mellan dessa är ju inte så stor. Men sedan har CCS-standarden utvecklats och effekterna höjts markant.
Fast man visste väl nånstans redan innan vart det var på väg? Det var ju inte så att man tänkte att 150kW AC nånsin skulle bli aktuellt? Har inte sett många 43kW AC så verkar ju inte som att så många satsade på det alla fall…
 
Jag tror att få vågade tro på den elbilsutveckling vi ser idag, så att det skulle räcka med AC-laddning och att 43 kW var rätt bra, det fanns det nog många som trodde. Min egen minnesbild är som @Avemos, att 50/43 var en relativt vanlig setup, vilket man väl fortfarande kan se hos MER och Lidl exempelvis.

Många tidiga elbilsförespråkare var ju också miljökämpar, och sådana tenderar ju att egentligen vara emot massbilismen och konsumtionssamhället. Att det skulle bli lite svårare att åka långt; tja, så tyckte många av dem att det borde vara för alla.

Så absolut ett stickspår i utvecklingen. Men det är ju det fina med utveckling – det är bara när man tittar på den bakåt som det är en relativt rät linje, framåt ser det ut som en myriad av trådar, där man inte kan veta vilken man borde försöka följa.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Stämmer med utveckling, efter ett arbetsliv inom IT/data/tele så har mycket kommit, "floppat", förändrats och försvunnit. Var delaktig i området molntjänster sent 90-tal, inte ens Microsoft trodde riktigt på det när vi beskrev det, och projektet avvecklades......... x år senare presenterades det som framtiden vid konferens/mässa i Caen.😉
Har i den här tråden under de år den funnits noterat att elbilar ännu inte nått "mognadsnivå". Ännu återstår utveckling av både bilar och laddstruktur, annars hade inte det diskuterats olika laddningsformer.😉
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Fast man visste väl nånstans redan innan vart det var på väg? Det var ju inte så att man tänkte att 150kW AC nånsin skulle bli aktuellt? Har inte sett många 43kW AC så verkar ju inte som att så många satsade på det alla fall…
"Man visste väl" är ganska vagt. Jag tror att många inte anade för fem år sedan hur vanligt det skulle vara idag med laddare på 150 kW och mer. Jag gjorde det inte. Det är ju en av de fina sakerna med CCS-standarden. Den erbjuder flera tekniker i samma kontakt. Därefter har marknaden bestämt att 11 eller möjligen 22 kW räcker vid AC. Skall det vara mer blir det DC.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Fast laddstrukturerna här väl ändå satt sig nu? Det är väl ganska klart att standarden för reseladdning är DC-Laddare med CCS medan destinationsladdning sker via 3-Fas 11-22kW AC även det via CCS standarden
 
I EU ja. Men set finns fortfarande en handfull varianter på global nivå och vilka kommunikationsprotokoll som kommer segra är nog inte heller klart.

Och om 50 år kommer säkert någon sitta och gnälla om att det var fel att inte Chademo gick vinnande ur kontaktstriden, av det ena eller andra skälet.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Inom EU riskerar det ju att bli lagstiftat om inte industrin kan ena sig, vi såg ju hur det gick med mobilladdare.
 
Apropå AC/DC-gränsen såg jag någon gång ett konstaterande att lastbilar skulle komma att behöva 50 kW ”hemmaladdning” för att ladda i lagom takt över natt. Där kan man ju tänka sig att 43/65/86 kW AC skulle kunna vara ett alternativ om det är lättare att plocka ut ur elnätet (det antar jag att det inte är, men ändå).

I så fall vet jag inte om typ 2 räcker, eller om det skulle krävas en kraftigare handske över 43 kW.

Sådant kan ju också komma att påverka framtida standard om man strävar efter att ha en som täcker flertalet behov.
 
N Nerre skrev:
Inom EU riskerar det ju att bli lagstiftat om inte industrin kan ena sig, vi såg ju hur det gick med mobilladdare.
Det är redan EU-gemensamma regler om typ 2/CCS.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Apropå AC/DC-gränsen såg jag någon gång ett konstaterande att lastbilar skulle komma att behöva 50 kW ”hemmaladdning” för att ladda i lagom takt över natt. Där kan man ju tänka sig att 43/65/86 kW AC skulle kunna vara ett alternativ om det är lättare att plocka ut ur elnätet (det antar jag att det inte är, men ändå).

I så fall vet jag inte om typ 2 räcker, eller om det skulle krävas en kraftigare handske över 43 kW.

Sådant kan ju också komma att påverka framtida standard om man strävar efter att ha en som täcker flertalet behov.
Det är ju alltid AC som man plockar ur elnätet. Skillnaden är om kraftelektroniken för att göra det till reglerad DC sitter i laddstationen eller bilen.

De tidiga Tesla modell S laddade som jag förstått 150 kW DC genom en typ 2-kontakt. Så det är tydligen möjligt att gå upp i effekt vad angår kontakten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är ju alltid AC som man plockar ur elnätet. Skillnaden är om kraftelektroniken för att göra det till reglerad DC sitter i laddstationen eller bilen.

De tidiga Tesla modell S laddade som jag förstått 150 kW DC genom en typ 2-kontakt. Så det är tydligen möjligt att gå upp i effekt vad angår kontakten.
Alla model S utom de allra senaste. När Plaid kom fick de CCS. Det fungerar utmärkt att snabbladda genom Typ 2 rent tekniskt.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Alla model S utom de allra senaste. När Plaid kom fick de CCS. Det fungerar utmärkt att snabbladda genom Typ 2 rent tekniskt.
Nja, hade inte Tesla på den tiden en modifierad typ 2-kontakt som det gick att ladda 125 kW med? Sedan bytte de till CCS.
 
W witten skrev:
Nja, hade inte Tesla på den tiden en modifierad typ 2-kontakt som det gick att ladda 125 kW med? Sedan bytte de till CCS.
I usa har ju Tesla en annan kontakt, mycket smidigare än en ccs. Sen att det är som Apple, en egen standard, är ju en annan sak.
 
W witten skrev:
Nja, hade inte Tesla på den tiden en modifierad typ 2-kontakt som det gick att ladda 125 kW med? Sedan bytte de till CCS.
Det är en vanlig. Det är en skröna att den är modifierad.
 
J JohanLun skrev:
I usa har ju Tesla en annan kontakt, mycket smidigare än en ccs. Sen att det är som Apple, en egen standard, är ju en annan sak.
Men som jag tror varit uppe tidigare tror jag amerikanska teslor inte har 3 fas ac då kontakten ser ut att ha för få poler. Men den är väldigt smidig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.