1 445 855 läst · 23 879 svar
1446k läst
23,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Haha, så för att du inte vill svara på vad du är ute efter och än mindre varför så är vi med hybrider kränkta?Farstatjej90 skrev:Förstår du fortfarande inte vad jag önskar så är det problemet hos dig.
Så många hybrid-ägare i den här tråden som av någon anledning är kränkta för mina önskemål om hybrid.
Ni får gärna trycka på "sport" och "eco drive" och allt vad det kan heta men i mina ögon är ni losers allihop.
Riktiga kvinnor/män bestämmer över sin bil, inte tvärtom.
Men jag håller med, inte fasiken ska man behöva trycka på någon knapp (manuellt?) bilen borde ju veta vad en riktig kvi.... tangentbordsriddare vill ha för körläge. 😂
PS. Fick du till så att trimmern matade ut tråd, tänkte på riktig kvinna...🤷
OK, har väl missat detta.Fairlane skrev:
Men den knappen skulle jag gärna ha.
T.ex om jag ska åka till 20+ mil landsväg och sen hamna i en stad där jag vet att jag kommer köra omkring nästan bort hela batteriet i stadskörningen sen, då vill jag ju gärna tvinga förbränningsmotorn att ta landsvägsresan, och tvinga elmotorn att ta stadskörningen.
Funkar så i Volvos, gissar fler har samma möjlighet.Mikael_L skrev:OK, har väl missat detta.
Men den knappen skulle jag gärna ha.
T.ex om jag ska åka till 20+ mil landsväg och sen hamna i en stad där jag vet att jag kommer köra omkring nästan bort hela batteriet i stadskörningen sen, då vill jag ju gärna tvinga förbränningsmotorn att ta landsvägsresan, och tvinga elmotorn att ta stadskörningen.
Dock inte automagiskt. 😇😉
Klassiskt tankefel: Det är inte säkert bilarna verkligen säljs för de priser som begärs på Blocket. Folk som säljer begagnade saker sätter oftast ett för högt utgångspris.Johannes Carlsson skrev:
Eller inte. Kanske försöker du mucka gräl med flit? Vi är inte som på Fäjsbåkk här förstår du. Först vill du ALDRIG ha en hybridbil men har många idéer hur den skulle kunna vara men vill inte dela med dig, låter det bekant?Farstatjej90 skrev:
Kan väl iofs sympatisera med dig. Är själv oerhört trött på knapptryckar-bilar. Vill eg ha en bil som inte lägger sig i vad jag gör. Får jag plötslig inspiration i en rondell eller kurvparti vill jag bara kunna få utlopp utan att försöka hitta sportknappar eller försöka få liv i en ekoväxlande automatlåda.
Det är helt ok med funktioner som gör livet bekvämare men de är lätt fördummande också.
Det är helt ok med funktioner som gör livet bekvämare men de är lätt fördummande också.
Vilka andra typer av bilar programmerar du?Farstatjej90 skrev:
Blodtrycket är under kontroll, hur är det med ditt efter att få lov att grävt fram könskortet.
Vilka vi pratar du om, du och alla elbilsägare? Diskussionen har inte varit huruvida hybrid är ett bättre val, utan vad du vill bestämma samt syftet med att kunna "programmera" bilen.
Jag förstår bara inte riktigt hur du vill göra. Uppenbarligen går ju det (iallafall jag tror) du vill göra att göra i tex Passat GTE. Fast inte med att "programmera". Bilen är dock en kompromiss. Och man har lite nytta av (ur förbrukningsperspektiv) kontrollera detta. Sen kan man irritera sig på att fossilmotorn går igång vissa gånger, så jag tror jag förstår vad du kanske är ute efter. Men att behöva programmera detta, det skulle iallafall inte jag orka med. Tillräckligt mekigt att programmera ivägkörningstider mm som nog har större påverkan och oftast ändå blir fel då det är så kass implementerat.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 375 inlägg
Det är ju bara det man kan gå på att jämföra annonspriser från bilhandlarnas annonser. Sen verkar många dyra elbilar sitta länge vilket tyder på att marknaden ogärna betalar de priserna. Fast det kanske är trögt på alla modeller nu?N Nerre skrev:
Medlem
· Stockholm
· 6 917 inlägg
Det är väl så tex BMW, Volvo, WV, Mercedes mfl funkarMikael_L skrev:
Jag kan sätta min i Auto (Hybrid) - då går den på el upp till 110 km/h och vid måttlig acceleration, El (Då går den på El så länge det finns el upp till 130 km/h, men startar inte bensinmotorn utan begränsar där), Hold då kör den på bensin beroende på vilken laddningsgrad man vill hålla (man kan spara 100-30% av batteriet)