M Myckling skrev:
Köpte du till det nya priset?

[länk]
Nä - köpte en begagnad bil - visst är jag bilintresserad men har ändå lite svårt att motivera köp av en bil för över 1 mkr 🙂

/Krille
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är inget som "inte räcker", jag vill kunna manuellt och i detalj styra bilens användning av el respektive bensin.
Körde Passat hybrid GTE i tre år och ska erkänna att jag inte förstår vad det är du vill uppnå med det? På Passaten fanns möjligheten men jag tror aldrig jag använde den mer än någon gång på tre år och då bara för att testa.

/Krille
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Jag kör en GTE och tycker att kunna växla mellan el, hybrid och GTE-läget räcker.
Använder det dagligen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kör en GTE och tycker att kunna växla mellan el, hybrid och GTE-läget räcker. Använder det dagligen.
Men då kan du alltså "låsa" den till el? Det är väl i så fall 50% av det @Farstatjej90 önskar?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men då kan du alltså "låsa" den till el? Det är väl i så fall 50% av det @Farstatjej90 önskar?
Känns lite oklart vad hon saknar faktiskt. 🤷
 
  • Haha
  • Gilla
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men då kan du alltså "låsa" den till el? Det är väl i så fall 50% av det @Farstatjej90 önskar?
Sålänge där är en viss mängd el i batteriet.
Bilen startar förinställd på el, och går över till bensin när batteriet är tomt (kör jag i över 70km/h så kickar dock bensinmotorn in vid 6km el kvar, antar för att ha lite kvar för stadskörning när man kommer fram).
 
När man kör långkörning med en Mitsubishi Outlander PHEV så saknar man en funktion som är att den kör på batteri under 65km/h och på bensinmotor ovan detta. Jag hade föredragit detta över "save".

Som det är nu så optimerar jag enligt detta manuellt för att minimera bränsleförbrukningen, sedan slår jag över till el när återstående körsträcka ligger på ca 3 mil (så långt räcker mitt batteri i bästa fall).

På detta sätt slipper jag onödiga konverteringar mellan bensin och el.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Mikael_L
FredrikR FredrikR skrev:
Känns lite oklart vad hon saknar faktiskt. 🤷
Kanske samma som jag skulle sakna.
Typ en trevägsknapp.
Mittläget - auto
Ena läget - den går som elbil (endast, kommer aldrig starta förbränningsmotorn, så länge knappen är i detta läge)
Andra läget - går 100% som bränslebil (kommer aldrig dra igån elmotorn så länge knappen är i detta läge)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kanske samma som jag skulle sakna.
Typ en trevägsknapp.
Mittläget - auto
Ena läget - den går som elbil (endast, kommer aldrig starta förbränningsmotorn, så länge knappen är i detta läge)
Andra läget - går 100% som bränslebil (kommer aldrig dra igån elmotorn så länge knappen är i detta läge)
Nej det är redan föreslaget. Det programmering av autoläget som önskas, lite oklart hur och varför, men det är önskemålet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kanske samma som jag skulle sakna.
Typ en trevägsknapp.
Mittläget - auto
Ena läget - den går som elbil (endast, kommer aldrig starta förbränningsmotorn, så länge knappen är i detta läge)
Andra läget - går 100% som bränslebil (kommer aldrig dra igån elmotorn så länge knappen är i detta läge)
Gasar man lagomt funkar Volvon så. 🤔
Hybrid.
Pure.
"Locked" enbart bensin.

Men kör du plattan i mattan så...
 
FredrikR FredrikR skrev:
Känns lite oklart vad hon saknar faktiskt. 🤷
Förstår du fortfarande inte vad jag önskar så är det problemet hos dig.

Så många hybrid-ägare i den här tråden som av någon anledning är kränkta för mina önskemål om hybrid.

Ni får gärna trycka på "sport" och "eco drive" och allt vad det kan heta men i mina ögon är ni losers allihop.

Riktiga kvinnor/män bestämmer över sin bil, inte tvärtom.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Riktiga kvinnor/män bestämmer över sin bil, inte tvärtom.
Då får du väl skaffa en lite dummare bil som du klarar av att bemästra.
 
  • Gilla
  • Haha
Elin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Sålänge där är en viss mängd el i batteriet.
Bilen startar förinställd på el, och går över till bensin när batteriet är tomt (kör jag i över 70km/h så kickar dock bensinmotorn in vid 6km el kvar, antar för att ha lite kvar för stadskörning när man kommer fram).
Och minns jag rätt kan man välja att "fylla" batteriet vilket innebär man kör med fossilmotor. Dessutom, om den startar vill den gå en viss tid för att bli varm. Så jag tror också det som efterfrågas "ungefär" finns om inte med de benämningar eller sätt att ställa in. Men vet man hur bilen funkar så kan man välja att köra bara på el eller kicka in fossilmotorn och spara batteriet fulladdat.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Förstår du fortfarande inte vad jag önskar så är det problemet hos dig.

Så många hybrid-ägare i den här tråden som av någon anledning är kränkta för mina önskemål om hybrid.

Ni får gärna trycka på "sport" och "eco drive" och allt vad det kan heta men i mina ögon är ni losers allihop.

Riktiga kvinnor/män bestämmer över sin bil, inte tvärtom.
Jag förstår vad du önskar, men inte riktigt hur och varför. Du vill uppenbarligen inte berätta, ens ge ett exempel på hur du skulle tänkas vilja kunna styra. Jag har inte en hybrid så ingen kränkthet från min sida. För min del får du gärna göra en manuellt växlar bil, med osynkad låda, dubbeltramp, styrning utan servo (eller möjligen programmerar du servon) om du vill. Från min sida var det mest ett intresse av att höra vad du saknade och varför. Kanske skulle jag också sakna det om jag visste om det.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Förstår du fortfarande inte vad jag önskar så är det problemet hos dig.

Så många hybrid-ägare i den här tråden som av någon anledning är kränkta för mina önskemål om hybrid.

Ni får gärna trycka på "sport" och "eco drive" och allt vad det kan heta men i mina ögon är ni losers allihop.

Riktiga kvinnor/män bestämmer över sin bil, inte tvärtom.
Varför sådan attityd? Ingen har ju hoppat på dig!
 
  • Gilla
Elin Lindberg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.