klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är väl så tex BMW, Volvo, WV, Mercedes mfl funkar
Jag kan sätta min i Auto (Hybrid) - då går den på el upp till 110 km/h och vid måttlig acceleration, El (Då går den på El så länge det finns el upp till 130 km/h, men startar inte bensinmotorn utan begränsar där), Hold då kör den på bensin beroende på vilken laddningsgrad man vill hålla (man kan spara 100-30% av batteriet)
Fast varför är det 100 till 30? Varför är det inte 100 till 0? De försöker skydda användaren från sig själv såklart. Men resultatet är mindre kontroll. Inte bra.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fast varför är det 100 till 30? Varför är det inte 100 till 0? De försöker skydda användaren från sig själv såklart. Men resultatet är mindre kontroll. Inte bra.
Du har ännu inte lyckats förklara vad det är du vill uppnå? Vad är det för ökad kontroll du vill uppnå och vad är syftet med den kontrollen?

Se inte det här som ett påhopp utan jag är mer nyfiken på vad du vill uppnå och det blir lättare att svara på dina frågor om man vet det.

/Krille
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Vad är det för ökad kontroll du vill uppnå och vad är syftet med den kontrollen?
Måste det finnas ett syfte som är tydligt och begripligt? Räcker det inte med att man kanske ibland vill bestämma över hur de prylar man äger ska fungera och användas?
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Måste det finnas ett syfte som är tydligt och begripligt? Räcker det inte med att man kanske ibland vill bestämma över hur de prylar man äger ska fungera och användas?
Upprepar man gång på gång att det är ett problem på just ett diskussionsforum känns det väl inte helt orimligt att diskutera (eller i alla fall försöka förstå) vad hon vill uppnå?

/Krille
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Måste det finnas ett syfte som är tydligt och begripligt? Räcker det inte med att man kanske ibland vill bestämma över hur de prylar man äger ska fungera och användas?
Förmodligen inte, då är det så udda att ingen kommer lägga ner utvecklingspengar och resurser på det.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fast varför är det 100 till 30? Varför är det inte 100 till 0? De försöker skydda användaren från sig själv såklart. Men resultatet är mindre kontroll. Inte bra.
Well, att spara 0% ger ju inte så mkt ? :)
Men man kan fråga varför inte 20 eller 10 % ?

Men i praktiken, med det lilla batteriet, så räcker inte 10 eller 20 % till så lång körning (eller användande av AC) så troligen är det därför som dom har satt det till 30%...
I verklig körning så är det i vissa fall jag har velat sänka till mindre, i vissa specifika fall kanske jag hade velat haft 10-20%, tex på sommaren när batteriet räcker lägre, eller jag bara vill ha AC ett par minuter för hunden.

Men återigen: Mitt use case skall ställas mot 100000 andras - och de mest prioriterade är dom som implemnteras. Jag har också arbetat på fordonstillverkare, och tyvärr är det ofta så att det som avancerade användare i vissa corner cases kan finna användbart, sabbas av att det finns en hel del "kör bara bil"-användare därute som antingen bara finner det förvirrande eller i värsta fall sabbar något eller klagar/reklamerar pga att dom använt en funktion fel/inte fattar den.

Så rent tekniskt skulle det funka, men kommersiellt vill man inte riskera det för det kostar mycket mer än det ger att hålla några få promille av användarna lite mer nödja...

Däremot fattar jag inte varför "dog mode" inte finns på fler bilar (som i Tesla) - hundägare finns det ju gott om !
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
då är det så udda att ingen kommer lägga ner utvecklingspengar och resurser på det.
Om vi pratar om att helt kunna styra vilken av bilens motorer som ska användas kan jag inte se det som udda. Förstår inte heller att detta ska kräva några större utvecklingspengar eller resurser.

Det är för mig inte mer udda än att kunna styra över vindrutetorkare eller belysning. Och ja, jag vet att många bilar hanterar detta mer eller mindre automatiskt men, såvitt jag vet, har föraren i de allra flesta bilar möjlighet att bestämma manuellt och "stänga av" automatiken.
 
Ja dog mode vore bra att ha nu kan jag ställa schema för ventilation osv men man blir trött bara då man öppnar menyn.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det finns så många bilar idag som har regnsensor åt vindrutetorkarna.
Varför är det inte kopplat ihop med en funktion att stänga ev sidofönster som står lite på glänt (vid parkerad bil alltså)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns så många bilar idag som har regnsensor åt vindrutetorkarna.
Varför är det inte kopplat ihop med en funktion att samtidigt stänga ev sidofönster som står lite på glänt?
Därför att man kanske vill ha rutan lite nere även om det regnar i vissa fall ?
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Om vi pratar om att helt kunna styra vilken av bilens motorer som ska användas kan jag inte se det som udda. Förstår inte heller att detta ska kräva några större utvecklingspengar eller resurser.

Det är för mig inte mer udda än att kunna styra över vindrutetorkare eller belysning. Och ja, jag vet att många bilar hanterar detta mer eller mindre automatiskt men, såvitt jag vet, har föraren i de allra flesta bilar möjlighet att bestämma manuellt och "stänga av" automatiken.
Om du vill ha något utvecklat av bilindustrin, som du är ensam om att önska och dessutom har svårt att artikulera behovet av så kan jag och alla andra här inne ge en närmast 100% garanti på att det inte kommer bli av.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
så kan jag och alla andra här inne ge en närmast 100% garanti på att det inte kommer bli av.
Då den enda hybrid jag någonsin kört hade möjlighet att välja vilken motor som skulle användas kan jag ge en absolut 100% garanti på att funktionen redan utvecklats.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Well, att spara 0% ger ju inte så mkt ? :)
Men man kan fråga varför inte 20 eller 10 % ?

Men i praktiken, med det lilla batteriet, så räcker inte 10 eller 20 % till så lång körning (eller användande av AC) så troligen är det därför som dom har satt det till 30%...
I verklig körning så är det i vissa fall jag har velat sänka till mindre, i vissa specifika fall kanske jag hade velat haft 10-20%, tex på sommaren när batteriet räcker lägre, eller jag bara vill ha AC ett par minuter för hunden.

Men återigen: Mitt use case skall ställas mot 100000 andras - och de mest prioriterade är dom som implemnteras. Jag har också arbetat på fordonstillverkare, och tyvärr är det ofta så att det som avancerade användare i vissa corner cases kan finna användbart, sabbas av att det finns en hel del "kör bara bil"-användare därute som antingen bara finner det förvirrande eller i värsta fall sabbar något eller klagar/reklamerar pga att dom använt en funktion fel/inte fattar den.

Så rent tekniskt skulle det funka, men kommersiellt vill man inte riskera det för det kostar mycket mer än det ger att hålla några få promille av användarna lite mer nödja...

Däremot fattar jag inte varför "dog mode" inte finns på fler bilar (som i Tesla) - hundägare finns det ju gott om !
Men ni faller hela tiden tillbaka till "varför vill du ha detta?"
Ni får acceptera att det finns minst en person som vill ha det.
Varför vill du har en gul bil? Varför? Det är mycket bättre med en svart. Varför kan du inte ha en svart?

Jag tycker att det finns situationer man kan komma på där minskar kontroll över hybridbilen är sämre än mer kontroll och tvärtom. Men om man är en "power user" och vet vad man gör så kan jag inte tänka mig att mindre kontroll är något bra.

Det känns som att flera här har hybrider och har blivit kränkta över att deras pärla inte är perfekt.
 
K Krille4 skrev:
Du har ännu inte lyckats förklara vad det är du vill uppnå? Vad är det för ökad kontroll du vill uppnå och vad är syftet med den kontrollen?

Se inte det här som ett påhopp utan jag är mer nyfiken på vad du vill uppnå och det blir lättare att svara på dina frågor om man vet det.

/Krille
Här är fler inlägg där det hela tiden handlar om "varför?"
Ok du är nyfiken, det är ingen fara.
Jag känner inte att jag behöver förklara mer än vad jag gjort.
Vi kan sitta och hitta på massa situationer där det är bättre med full kontroll än de här förprogrammerade inställningarna, det är klart att det finns det.
Syftet med förprogrammeringen är ju att dels göra det lättare för användaren och dels förhindra att användaren sätter sig i skiten och gör nåt som egentligen inte är bra och som den egentligen inte vill...
Men naturligtvis finns det något du byter bort när du inför sådana begränsningar. Det behöver väl inte förklaras?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns så många bilar idag som har regnsensor åt vindrutetorkarna.
Varför är det inte kopplat ihop med en funktion att stänga ev sidofönster som står lite på glänt (vid parkerad bil alltså)
Varför vill du ha det? 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.