Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vill inte ha någon hybrid och en av anledningarna är det jag sagt.
Förstår, men efter att ha ägt en så upplever jag att just den biten är inget stort problem. Men alla får givetvis göra sina val efter sin egen preferens. Vissa vill ha manuell växel, för mig är automat fine. Men jag kör gärna manuell åxå.

Slutsatsen att inte vilja ha en hybrid delar vi, men av olika anledningar. :D
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det du önskar är väl ändå ett av de mindre problemen med en sådan bil, man får lite det sämsta av två världar och det kan ingen programvara trolla bort.
Jag tycker det är ett ganska stort problem
 
J JohanLun skrev:
Förstår, men efter att ha ägt en så upplever jag att just den biten är inget stort problem. Men alla får givetvis göra sina val efter sin egen preferens. Vissa vill ha manuell växel, för mig är automat fine. Men jag kör gärna manuell åxå.

Slutsatsen att inte vilja ha en hybrid delar vi, men av olika anledningar. :D
Precis!
Alla värderar funktioner med bilen olika
Det är ju därför det finns så många olika bilar 😊
 
D
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker det är ett ganska stort problem
Förstår men problemet att du som elbil släpar runt på ett motorblock, som ska servas dyrt i tid och otid och som ICE-bil kör runt med tomma batterier är mycket svårare att komme runt, dessutom får man betala för bägge delarna.

Är du lite händig så skulle du ju kunna skriva egen programvara till den bil du väljer, då får du det exakt som du vill.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Exakt jag hade velat ha ytterligare ett program "custom" där man kan göra just ett eget program.
Jag är nog inte riktigt med på vad du då vill uppnå ?
Det finns ju en ngt begränsad input för automatiska program.
Möjligen om just du har ngt körprogram där du vill ha typ : "2 mil el/2 mil bensin och sedan resten el" eller ngt
Men om inte någon bygger en "open source" bil så tror jag inte det kommer: Finns itne tillräckligt många som skulle använda en så avancerad funktion, veta vad dom gör och sen inte klaga när dom tycker den inte gör det dom vill (eller inte visste att det var det den gjorde/att den var på osv) - de flesta vill bara ha "en bil", som med viss komfrot tar dig från A till B - och sedan vissa finnesser på det.

Väldigt få vill fippla så mycket med drivlinan...

Sen har vi regelverket om cybersäkrehet som kommer nu 2024 för bilar som antagligen gör att tillverkarna kommer låsa ned fordonen än mer...
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker det är ett ganska stort problem
Vari ligger problemet, kan du beskriva när det inte räcker som det funkar idag?

Jag har 90hk el och 300hk bensin.
Gasar jag fullt räcker inte eldriften till och den går över i bensin.
Gasar jag med lite förstånd kommer jag upp i 120-130 skulle jag tro.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Så blev Audin såld och en Tesla S100D har köpts in istället - så jag får väl återkomma om ett tag med om det var för tidigt eller inte 😉

Kvalitetskänslan är som jag förväntade mig ok men når inte upp till Audins nivå. Luftfjädringen känns också snäppet sämre än i Audin även om det är lite skillnad i hjulstorlek då Audin hade 20" och Teslan har 21". Teslan känns dock 10 år modernare och Ultra hi-fi ljudet är minst lika bra som Audis B&O.

Hade en minuts räckviddsångest när jag inte direkt hittade första superchargern i Uppsala med 9% batteri kvar. Fungerade dock bra att ladda och övriga laddningar efter vägen var helt utan problem och köer.

Får väl återkomma om ett tag med om det var för tidigt eller inte men än så länge känns det som att räckvidden är fullt tillräcklig för våra behov.

/Krille
Köpte du till det nya priset?

https://alltomelbil.se/tesla-dumpar-priset-pa-toppmodellerna-model-s-och-model-x/
 
richardtenggren
M Myckling skrev:
Köpte du till det nya priset?

[länk]
Av modellbeteckningen att döma var det nog inte en ny bil?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Förstår men problemet att du som elbil släpar runt på ett motorblock, som ska servas dyrt i tid och otid och som ICE-bil kör runt med tomma batterier är mycket svårare att komme runt, dessutom får man betala för bägge delarna.

Är du lite händig så skulle du ju kunna skriva egen programvara till den bil du väljer, då får du det exakt som du vill.
Ja alltså jag vill inte ha hybrid och har inte hybrid. Men om jag hade köpt hybrid hade jag velat ha det här.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag är nog inte riktigt med på vad du då vill uppnå ?
Det finns ju en ngt begränsad input för automatiska program.
Möjligen om just du har ngt körprogram där du vill ha typ : "2 mil el/2 mil bensin och sedan resten el" eller ngt
Men om inte någon bygger en "open source" bil så tror jag inte det kommer: Finns itne tillräckligt många som skulle använda en så avancerad funktion, veta vad dom gör och sen inte klaga när dom tycker den inte gör det dom vill (eller inte visste att det var det den gjorde/att den var på osv) - de flesta vill bara ha "en bil", som med viss komfrot tar dig från A till B - och sedan vissa finnesser på det.

Väldigt få vill fippla så mycket med drivlinan...

Sen har vi regelverket om cybersäkrehet som kommer nu 2024 för bilar som antagligen gör att tillverkarna kommer låsa ned fordonen än mer...
Absolut, många vill bara att saker "ska funka" och andra är "power users". Intet nytt under solen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vari ligger problemet, kan du beskriva när du inte räcker som det funkar idag?

Jag har 90hk el och 300hk bensin.
Gasar jag fullt räcker inte eldriften till och den går över i bensin.
Gasar jag med lite förstånd kommer jag upp i 120-130 skulle jag tro.
Det är inget som "inte räcker", jag vill kunna manuellt och i detalj styra bilens användning av el respektive bensin.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är inget som "inte räcker", jag vill kunna manuellt och i detalj styra bilens användning av el respektive bensin.
Det kan du ju..

Ok du har inget vred utan måste gå via touchskärmen men jag antar det anses som manuellt, trots det.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Exakt jag hade velat ha ytterligare ett program "custom" där man kan göra just ett eget program.
Det tror jag inte man kommer erbjuda, om inte annat för att jag tror efterfrågan är väldigt liten.
Det är lite som att biltillverkare inte erbjöd kunderna att gå in och ändra motorstyrningen, ok, det påverkar väl garantier och utsläpp mer, men jag tror det är ytterst få kunder som vill ha möjligheten att göra custom-program, således lägger man inte pengar på att utveckla det. På samma sätt som trimfirmorna trots allt kunde ändra motorstyrningen så är det givetvis möjligt, om man vet vad man håller på med.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är inget som "inte räcker", jag vill kunna manuellt och i detalj styra bilens användning av el respektive bensin.
Det kan du ju inte räkna ned att någon tillverkare låter dig göra mer än att välja mellan några färdiga program. Visst hade jag också velat skruva lite på gränsen när motorn ska gå in och ur men samtidigt får jag inse att en tillverkare har 10000 grejer att ta hänsyn till i körcyklerna.
Inte får du justera tändkurvor och begärt laddtryck för bensinmotorn beroende på humör utan det är fast.🤷
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är inget som "inte räcker", jag vill kunna manuellt och i detalj styra bilens användning av el respektive bensin.
Det går ju generellt ditåt att sådant som tidigare varit justerbart blir automatiskt. Oftast därför att det blir bättre i längden. När centrifugalregulatorn började användas till tändförställning kunde man inte längre justera tändningen från ratten. När lambdaregleringen började användas kunde man inte längre justera blandningen efter eget tycke. Med automatlåda får man inte längre full kontroll över när växlingarna sker. Alla är fria att fortsätta använda den äldre tekniken. Men tillverkarna bryr sig mer om vad den stora massan vill. Eller i alla fall vad de tror att den stora massan vill.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.