1 441 338 läst · 23 752 svar
1441k läst
23,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Du vet om att en bil måste transporteras med...M Markarbetaren skrev:
Dvs en bil blir inte tillverkad och räknas som såld i samma sekund....
Den har kanske några hundra mil i transport och sen registrering innan den räknas som såld...
😉😆
Redigerat:
De hade ju faktiskt ett jättelager iallafall för nån månad sedan. Man kan oftast inte räkna med att få bilen dagen efter även om den står och dräller på en parkering.A Alexn72 skrev:
56 mil har jag om bilen är tillverkad i Tyskland.
Är det någon som vet varför ID4 får dra futtiga 1200 kg medans en enkel Tiguan får dra 2500 kg?
Kia har ju snart EV9 med dragvikt på 2500 kg, men den kostar rejält mycket pengar. Några andra med dragvikt 2000 kg eller mer är nog inte realistiska, det är väl över miljonen.
Har varit på bygghandeln ett par gånger sista veckan och hämtat hela buntar med virke och det är inga problem att dra 2000 kg, även i rejäla uppförsbackar. Så det måste vara något som de tror ska braka sönder och samman på just elmodellen. Men frågan är vad? 😱
Kia har ju snart EV9 med dragvikt på 2500 kg, men den kostar rejält mycket pengar. Några andra med dragvikt 2000 kg eller mer är nog inte realistiska, det är väl över miljonen.
Har varit på bygghandeln ett par gånger sista veckan och hämtat hela buntar med virke och det är inga problem att dra 2000 kg, även i rejäla uppförsbackar. Så det måste vara något som de tror ska braka sönder och samman på just elmodellen. Men frågan är vad? 😱
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 372 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 372 inlägg
Självklart är det så! Det har absolut inget med minskad efterfrågan att göra. Man sänker priset på Tesla med 150.000kr för att dom har blivit billigare att tillverka.😴😴😴A Alexn72 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
Troligen för vekt chassie då batteriet tar upp mycket av underredet och troligen inte kan ta någon belastning mer än sin egen vikt och skydda mot skador under från.H hydrolift skrev:Är det någon som vet varför ID4 får dra futtiga 1200 kg medans en enkel Tiguan får dra 2500 kg?
Kia har ju snart EV9 med dragvikt på 2500 kg, men den kostar rejält mycket pengar. Några andra med dragvikt 2000 kg eller mer är nog inte realistiska, det är väl över miljonen.
Har varit på bygghandeln ett par gånger sista veckan och hämtat hela buntar med virke och det är inga problem att dra 2000 kg, även i rejäla uppförsbackar. Så det måste vara något som de tror ska braka sönder och samman på just elmodellen. Men frågan är vad? 😱
Bilarna är säkert också så lättade som det bara går för att spara vikt och få bättre räckvidd.
Tror facelift av MB EQB 4WD får dra 1700.
Jag kunde inte styra det i senaste Volvon jag åkte. Hybriden hade olika förinställda lägen men inget läge där man t.ex. helt kan stänga av el eller helt stänga av bensin. Man kunde heller inte justera "kurvan" när bensinen går in.FredrikR skrev:
Exakt vilken volvo är det som man kan detta i?
I Volkswagens hybridsystem kan man välja att den bara skall gå på el. Sedan finns det några fall när den i alla fall startar bensinmotorn. Det hände kanske en handfull gånger på tre år för mig. Sedan finns det "vanliga hybridläget" där bilen växlar som den har lust mellan el och bensin. Det finns ett läge som heter "Battery hold" som är det närmaste man kommer att den bara går på bensin. Och så finns läget "battery charge" när den laddar batteriet med bensinmotorn. Vill du styra mer detaljerat än så är det nog bara att konstatera att laddhybrid inte är något för dig. Får man fråga varför du vill ha den kontrollen?Farstatjej90 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 363 inlägg
Jag jämför med vad man kan få tag på idag. Och då är frågan vad man kan förvänta sig för värdeminskning framöver och då är väl inte 5% på en model Y orimligt. Min XC70 har hittills legar på 0% konkurrenterna är fortfarande dyraM Markarbetaren skrev:
Svär fortfarande över automatlådan. Kör Passat-hybrid och inser att manuell växling är helt meningslös med en sådan drivlina men blir ändå frustrerad. Nu är jag visserligen en sån som dubbeltrampar och tå-hälar nerväxlingar bara för att det är kul.
Men automatlådan är en stor anledning att jag letar elbil just nu.
Men ang hybriddrivlinor så är de ju oftast helintegrerade och man har offrat körbarhet mm på ice:en för ekonomi och räknar med att kunna stötta med elmotor i olika deiftslögen.
Men automatlådan är en stor anledning att jag letar elbil just nu.
Men ang hybriddrivlinor så är de ju oftast helintegrerade och man har offrat körbarhet mm på ice:en för ekonomi och räknar med att kunna stötta med elmotor i olika deiftslögen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 363 inlägg
Elbil eller om du vill ha bensinare så är Nissans e-powerU Ursidae skrev:Svär fortfarande över automatlådan. Kör Passat-hybrid och inser att manuell växling är helt meningslös med en sådan drivlina men blir ändå frustrerad. Nu är jag visserligen en sån som dubbeltrampar och tå-hälar nerväxlingar bara för att det är kul.
Men automatlådan är en stor anledning att jag letar elbil just nu.
Men ang hybriddrivlinor så är de ju oftast helintegrerade och man har offrat körbarhet mm på ice:en för ekonomi och räknar med att kunna stötta med elmotor i olika deiftslögen.