M Markarbetaren skrev:
Jasså? Detta är fake news då? Från Maj.
The company is currently sitting on a new vehicle inventory of 9,671 vehicles across all of its markets. That is by far the highest number of unsold vehicles Tesla has ever had to deal with. It seems the price cuts are not doing the company any favors.
[länk]
Du vet om att en bil måste transporteras med...
Dvs en bil blir inte tillverkad och räknas som såld i samma sekund....
Den har kanske några hundra mil i transport och sen registrering innan den räknas som såld...
😉😆
 
Redigerat:
A Alexn72 skrev:
Du vet om att en bil måste transporteras med...
Dvs en bil blir inte tillverkad och räknas som såld i samma sekund....
Den han kanske några hundra mil i transport och sen registrering innan den räknas som såld...
😉😆
De hade ju faktiskt ett jättelager iallafall för nån månad sedan. Man kan oftast inte räkna med att få bilen dagen efter även om den står och dräller på en parkering.
56 mil har jag om bilen är tillverkad i Tyskland.
 
Är det någon som vet varför ID4 får dra futtiga 1200 kg medans en enkel Tiguan får dra 2500 kg?
Kia har ju snart EV9 med dragvikt på 2500 kg, men den kostar rejält mycket pengar. Några andra med dragvikt 2000 kg eller mer är nog inte realistiska, det är väl över miljonen.
Har varit på bygghandeln ett par gånger sista veckan och hämtat hela buntar med virke och det är inga problem att dra 2000 kg, även i rejäla uppförsbackar. Så det måste vara något som de tror ska braka sönder och samman på just elmodellen. Men frågan är vad? 😱
 
M
A Alexn72 skrev:
Du vet om att en bil måste transporteras med...
Dvs en bil blir inte tillverkad och räknas som såld i samma sekund....
Den har kanske några hundra mil i transport och sen registrering innan den räknas som såld...
😉😆
Självklart är det så! Det har absolut inget med minskad efterfrågan att göra. Man sänker priset på Tesla med 150.000kr för att dom har blivit billigare att tillverka.😴😴😴
 
H hydrolift skrev:
Är det någon som vet varför ID4 får dra futtiga 1200 kg medans en enkel Tiguan får dra 2500 kg?
Kia har ju snart EV9 med dragvikt på 2500 kg, men den kostar rejält mycket pengar. Några andra med dragvikt 2000 kg eller mer är nog inte realistiska, det är väl över miljonen.
Har varit på bygghandeln ett par gånger sista veckan och hämtat hela buntar med virke och det är inga problem att dra 2000 kg, även i rejäla uppförsbackar. Så det måste vara något som de tror ska braka sönder och samman på just elmodellen. Men frågan är vad? 😱
Troligen för vekt chassie då batteriet tar upp mycket av underredet och troligen inte kan ta någon belastning mer än sin egen vikt och skydda mot skador under från.

Bilarna är säkert också så lättade som det bara går för att spara vikt och få bättre räckvidd.

Tror facelift av MB EQB 4WD får dra 1700.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Volvo fixar det.
Kan välja om jag ska spara elen och köra på bensin.
Jag kunde inte styra det i senaste Volvon jag åkte. Hybriden hade olika förinställda lägen men inget läge där man t.ex. helt kan stänga av el eller helt stänga av bensin. Man kunde heller inte justera "kurvan" när bensinen går in.

Exakt vilken volvo är det som man kan detta i?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför vill du inte alltid köra på el och spara pengar ?
Din fråga är egentligen varför finns hybridbilar och det får nog någon som äger en sån svara på.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag kunde inte styra det i senaste Volvon jag åkte. Hybriden hade olika förinställda lägen men inget läge där man t.ex. helt kan stänga av el eller helt stänga av bensin. Man kunde heller inte justera "kurvan" när bensinen går in.

Exakt vilken volvo är det som man kan detta i?
V90, V60 och förmodligen XC60 och alla andra from MY 2020 och kanske tidigare.
Bild av en bilskärm som visar olika fordonsfunktioner som head-up-display och Lane Keeping Aid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hold.

Beroende på vilket körläge du väljer går bensinen in mer eller mindre sent (Hybrid/Pure).
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Din fråga är egentligen varför finns hybridbilar och det får nog någon som äger en sån svara på.
Nej, jag är intresserad av dina tankar. Kör själv hybrid men har kanske missat något smart :)
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag kunde inte styra det i senaste Volvon jag åkte. Hybriden hade olika förinställda lägen men inget läge där man t.ex. helt kan stänga av el eller helt stänga av bensin. Man kunde heller inte justera "kurvan" när bensinen går in.
I Volkswagens hybridsystem kan man välja att den bara skall gå på el. Sedan finns det några fall när den i alla fall startar bensinmotorn. Det hände kanske en handfull gånger på tre år för mig. Sedan finns det "vanliga hybridläget" där bilen växlar som den har lust mellan el och bensin. Det finns ett läge som heter "Battery hold" som är det närmaste man kommer att den bara går på bensin. Och så finns läget "battery charge" när den laddar batteriet med bensinmotorn. Vill du styra mer detaljerat än så är det nog bara att konstatera att laddhybrid inte är något för dig. Får man fråga varför du vill ha den kontrollen?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Känner igen resonemanget kring att välja el/förbränningsmotor från när farsan vägrade automatväxellåda på 90-talet.
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja men det var ditt uttryckliga 5% värdefall per år som jag ifrågasatte!!
Om du pröjsade typ 670k för en ny bil 2021 och en ny kostar 130k mindre idag så lär knappast en 2021 bara tappat 5% i värde?
Jag jämför med vad man kan få tag på idag. Och då är frågan vad man kan förvänta sig för värdeminskning framöver och då är väl inte 5% på en model Y orimligt. Min XC70 har hittills legar på 0% konkurrenterna är fortfarande dyra
 
Svär fortfarande över automatlådan. Kör Passat-hybrid och inser att manuell växling är helt meningslös med en sådan drivlina men blir ändå frustrerad. Nu är jag visserligen en sån som dubbeltrampar och tå-hälar nerväxlingar bara för att det är kul.
Men automatlådan är en stor anledning att jag letar elbil just nu.

Men ang hybriddrivlinor så är de ju oftast helintegrerade och man har offrat körbarhet mm på ice:en för ekonomi och räknar med att kunna stötta med elmotor i olika deiftslögen.
 
U Ursidae skrev:
Svär fortfarande över automatlådan. Kör Passat-hybrid och inser att manuell växling är helt meningslös med en sådan drivlina men blir ändå frustrerad. Nu är jag visserligen en sån som dubbeltrampar och tå-hälar nerväxlingar bara för att det är kul.
Men automatlådan är en stor anledning att jag letar elbil just nu.

Men ang hybriddrivlinor så är de ju oftast helintegrerade och man har offrat körbarhet mm på ice:en för ekonomi och räknar med att kunna stötta med elmotor i olika deiftslögen.
Elbil eller om du vill ha bensinare så är Nissans e-power
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Känner igen resonemanget kring att välja el/förbränningsmotor från när farsan vägrade automatväxellåda på 90-talet.
Min nuvarande bil är manuell 😬
 
  • Haha
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.