1 441 338 läst · 23 752 svar
1441k läst
23,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
På en renault megane kostar ett byte 4500 kr. Samtidigt som det kostar 15-20 på en scenic.J jocke31 skrev:
På en volvo s70 är det billigare. Allt är vad du väljer. Vw id3 skulle ju kosta 5000 kr på sin första service, för att titta lite och kolla lite vätskor.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 140 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 140 inlägg
Det finns rätt många normala bilar som kostar mer, särskilt om man byter vattenpumpen också när man ändå är på gång.R Rkarlsson skrev:
Kanske någon, kanske någon behöver reparation, men ärligt talat så är det en väldigt liten minoritet av bilar som rullar de milen. På samma sätt som att man sätter in en begagnad utbytesmotor, på en fossilbil som behöver ny motor så är det nog inte otänkbart att man inte byter till begagnade batterier, eller byter delar av batteripaketet. Ett batteribyte behöver ju inte heller kosta 200', det kan vara rejält mycket billigare.R Rkarlsson skrev:
Det beror på vad batteribytet kostar och vad kamremsbytet kostar. Byte kamrem och vattenpump 3 ggr kan bli 40-50'. Detsamma kan ett batteribyte kosta beroende på modell.R Rkarlsson skrev:
Så är det helt klart. Det finns fördelar och nackdelar med elbil kontra andra bilar. Att bara välja att se på kostnaden för ett batteribyte och strunta i allt annat, det var det som jag ansåg korkat. Då kan man lika gärna välja att bara jämföra kostnaden för ett kamremsbyte/kamkedjebyte och då framstår ju fossilbilen som ett extremt korkat val jämfört med elbilen. Själv tycker jag det mest är den sortens jämförelser som är korkad, riktigt korkad.R Rkarlsson skrev:
Det är väl som vanligt på nätet. De som är missnöjda gör väsen av sig. Vi som är nöjda har ingen anledning att basunera ut det. Själv är jag på det hela taget mycket nöjd med min ID.4, och om jag minns rätt så är det enda jag ventilerat i detta forum en irriterande detalj. Även jag som är nöjd bidrar m.a.o. till en skev bild.E enoch85 skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 386 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 386 inlägg
Jag lämnar in bilar som har garanti. Service gör jag alltid själv. Reparationer gör jag i mån av tid. Kamremmar, plockat ner växellådor i molekyler, putsat och viktbalanserat stakar, kolvar och vevar. Plockat ett par topplock med kamremsras. Bromsar gör jag jämnt själv, det tar tid som ett oljebyte. Det blir mindre avancerat och mer slitdelsreparationer med åren.Mikael_L skrev:Jag som aldrig någonsin i mitt liv lämnat in en bil på service, är detta en ickefråga.
Jag byter olja och sånt själv, och har framförallt förut, reparerat allt själv, men nu med ålderns rätt och minskat intresse att mecka, så händer det att jag lämnar bort någon reparation, senast var det hjullagerbyte.
Däremot byter jag bromsbelägg själv, och har senast bytt spindelleder som ett steg högre på svårighetsgrad.
Men jag har ju aldrig köpt en ny bil heller, så jag motsvarar ju inte på något vis hela bilkollektivet, vi är rätt olika typer blandande här.
Men just service för att kunna gnälla om ett skitfel inom garantin tummar jag inte på.
Du faller på ett metodfel om du tar forumtrafik som intäkt för hur olika bilar skiljer sig, ägargrupperna är olika och det är nog ingen tvekan om att Tesla är annorlunda och därför lockar en viss kundtyp, bredare nu än tidigare dock.R Rkarlsson skrev:Så du tror att Tesla är felfri? Sök isåfall på en teslagrupp så blir du kanske chockad. En bil är en bil, ingen är felfri, så vad för bränsle den än kommer bruka så är det alltid fel på dem.
Jag har provkört tesla y performance 2023, ja där var massa fräcka saker, är jag imponerad av "kvaliten" på material och allt för en sån dyr bil? Nej inte ett dugg. Den är som alla andra, det är bara leveransen som verkar sämre än alla andra. =)
Är du nöjd med din bil, så är det ju perfekt.
Men du väller över på en sån där tesladåre som tror de är experter på bilar när de kört några månader
Jag är försiktig när jag svarar om min Tesla, det finns mycket att reta sig på om man är lagd åt det hållet men det finns också mycket, som någon sa tidigare, som man gillar, framförallt när man jämför med andras elbilar så kan man förvånas över en del saker.
Det som jag tror försvårar ytterligare är att den inte finns någon fossil ekvivalent att jämföra med, det förvirrar nog en del.
Tesla är väldigt olik de gamla tillverkarna och det kanske inte är enkelt för alla, sen tror jag iofs att det är åt det hållet alla måste gå men det tar lite tid och folk vänjer sig.
Vad är det du vill veta?M Markarbetaren skrev:
Produktionskostnaderna har varit höga, nu är de inte lika höga längre.
Får tesla då inte sänka sina priser...?
Verkar som att man först klagar på att elbilarna är dyra och sen klagar på att de blir billigare.
En kaffe hemma kostar några kronor och en kaffe på stan kostar några tior...M Markarbetaren skrev:Japp, och har man solceller så är det gratis några månader om året, och? Att det sedan kostar från 5,50kr/kWh att ladda på en publik laddstolpe är helt oväsentligt i sammanhanget. Då kostar det i princip lika mycket som en bensinbil, och efter årsskiftet kanske en dieselbil tom. rullar billigare när reduktionsplikten minskas.
Att ladda hemma kostar lite. På stan mer...
Fullt logiskt i min värld, dessutom laddar man hemma med nån kilowatt, på stan med närmare 10x kw
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 140 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 140 inlägg
Jag tolkar det mer som att det inte går att säga att en modell Y tappar 5% om året i värde, när Tesla sänker nypriset mer än så.A Alexn72 skrev:
Att nypriset sänks ser jag som positivt, men det påverkar såklart den som redan köpt bilen och vill sälja den i andra hand. Det blir då omöjligt att endast tappa 5% per år. Dvs påstående om att bilen tappar 5% i värde om året blir tokigt, inte själva prissänkningen.
Alla jämförelser med en begagnad diesel/bensin är korkade med en elbil med minst 40 mil fulltankad. (räknar inte in de med mindre mil pga jag räknar de som stadsbilar)Fairlane skrev:Det finns rätt många normala bilar som kostar mer, särskilt om man byter vattenpumpen också när man ändå är på gång.
Kanske någon, kanske någon behöver reparation, men ärligt talat så är det en väldigt liten minoritet av bilar som rullar de milen. På samma sätt som att man sätter in en begagnad utbytesmotor, på en fossilbil som behöver ny motor så är det nog inte otänkbart att man inte byter till begagnade batterier, eller byter delar av batteripaketet. Ett batteribyte behöver ju inte heller kosta 200', det kan vara rejält mycket billigare.
Det beror på vad batteribytet kostar och vad kamremsbytet kostar. Byte kamrem och vattenpump 3 ggr kan bli 40-50'. Detsamma kan ett batteribyte kosta beroende på modell.
Så är det helt klart. Det finns fördelar och nackdelar med elbil kontra andra bilar. Att bara välja att se på kostnaden för ett batteribyte och strunta i allt annat, det var det som jag ansåg korkat. Då kan man lika gärna välja att bara jämföra kostnaden för ett kamremsbyte/kamkedjebyte och då framstår ju fossilbilen som ett extremt korkat val jämfört med elbilen. Själv tycker jag det mest är den sortens jämförelser som är korkad, riktigt korkad.
Man måste jämföra samma årsmodeller och storlekar. Så de för typ max 5 år sen och tillbaka är värdelösa elbilar i mitt tycker vs en bensinbil i samma storlek. Zoe är ju en ren bya/stadsbil med sin låga räckvidd och minimala utrymme.
Så om vi jämför id4/5 vs v90 så är man bra dum om man står i valet där och tar en v90 såklart. Därutöver bestämmer ju övriga omständigheter vad som är lämpligast och då räknar man inte ekonomi längre
Men som med en bensin/diesel, det kan bli dyrt. Men sannolikheten är låg för båda bilarna. Om vi bara ska tänka reperation av motor eller batteri (högvolt)
Ja den skulle man valt istället. Nu är det lite försent. Jag försöker ju göra av med id3, vwfinans är dock inte medgörliga för fem öre =) Gissa om jag är sugen på vw som nästa bil då ?Stefan N skrev:
De vägrar ge mig pris på vad bilfan kostar om man sänker miltalen till 1000 per år, en intressent ville ha priset. Jag får inte det.
Jag vet ju hur en tesla beter sig. Det är en bil.D djac skrev:Du faller på ett metodfel om du tar forumtrafik som intäkt för hur olika bilar skiljer sig, ägargrupperna är olika och det är nog ingen tvekan om att Tesla är annorlunda och därför lockar en viss kundtyp, bredare nu än tidigare dock.
Jag är försiktig när jag svarar om min Tesla, det finns mycket att reta sig på om man är lagd åt det hållet men det finns också mycket, som någon sa tidigare, som man gillar, framförallt när man jämför med andras elbilar så kan man förvånas över en del saker.
Det som jag tror försvårar ytterligare är att den inte finns någon fossil ekvivalent att jämföra med, det förvirrar nog en del.
Tesla är väldigt olik de gamla tillverkarna och det kanske inte är enkelt för alla, sen tror jag iofs att det är åt det hållet alla måste gå men det tar lite tid och folk vänjer sig.
Och teslagruppen är fel forum för att se vad felen är på en tesla? Det är ju som alla andra bilar typ, men de kan vara krångligare att fixa och ibland lättare.
Teslafolket är de nya saabfolket?
Jag kan säg att jag kan tänka mig en m3 och på sin höjd en y kanske, vi får se helt enkelt om 2-3 år vad de kostar och vad som finns motsvarande. Jag kanske köper en diesel igen.
Alla måste inte gå dit Det är omöjligt helt enkelt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 363 inlägg
Tyckte också det, men jag kollade priserna på blocket och jämförde med vad en ny kostar idag efter sänkningarna och dom sjunker väldigt sakta. Fast det inser jag ju nu att dom sjunkigt mer jämfört med vad dom köptes förM Markarbetaren skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 363 inlägg
Golf är ju extrem i bagaget, lika så Octavia, Superb och Passat. Alla dom är större än V70 som väl är Sveriges benchmark.M Markarbetaren skrev:
Model Y har ju gigantiska baljan under golvet plus frunk. ID6 kommer ju snart för dom med extremt behov, eller Buzz, model X etc