J jocke31 skrev:
Kamremsbyte på en Audi kostar iofs typ 15-20 000 kr. Och som sagt årlig service runt 8 000 kr.
På en renault megane kostar ett byte 4500 kr. Samtidigt som det kostar 15-20 på en scenic.

På en volvo s70 är det billigare. Allt är vad du väljer. Vw id3 skulle ju kosta 5000 kr på sin första service, för att titta lite och kolla lite vätskor.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Fairlane
R Rkarlsson skrev:
JA de kostar runt 5-6000 kr om man inte väljer att ha en uddabil som är extrem.
Det finns rätt många normala bilar som kostar mer, särskilt om man byter vattenpumpen också när man ändå är på gång.
R Rkarlsson skrev:
Du skriver nu exakt som att bilarna är slit och släng (vilket de blivit såklart) men ingen av de 1000 elbilarna behöver ett batteri alls nånstans mellan 50-100 tusen mil? ;)
Kanske någon, kanske någon behöver reparation, men ärligt talat så är det en väldigt liten minoritet av bilar som rullar de milen. På samma sätt som att man sätter in en begagnad utbytesmotor, på en fossilbil som behöver ny motor så är det nog inte otänkbart att man inte byter till begagnade batterier, eller byter delar av batteripaketet. Ett batteribyte behöver ju inte heller kosta 200', det kan vara rejält mycket billigare.
R Rkarlsson skrev:
Om den behöver ett nytt batteri innan 40 000 mil så är det ju fortfarande billigare att byta kamrem alla de ggr som behövs till 40 000 mil.
Det beror på vad batteribytet kostar och vad kamremsbytet kostar. Byte kamrem och vattenpump 3 ggr kan bli 40-50'. Detsamma kan ett batteribyte kosta beroende på modell.
R Rkarlsson skrev:
Det går ju inte att jämföra. Det som folk inte fattar med jämförelsen är att de som menar på att elbilen är omständig och dyr köper ju ofta inte bilar för över 100 000 ändå. Hade jag fortsatt med bilar under 100 och inte velat prova en elbil så hade jag kommit billigare undan med en diesel.
Så är det helt klart. Det finns fördelar och nackdelar med elbil kontra andra bilar. Att bara välja att se på kostnaden för ett batteribyte och strunta i allt annat, det var det som jag ansåg korkat. Då kan man lika gärna välja att bara jämföra kostnaden för ett kamremsbyte/kamkedjebyte och då framstår ju fossilbilen som ett extremt korkat val jämfört med elbilen. Själv tycker jag det mest är den sortens jämförelser som är korkad, riktigt korkad.
 
R Rkarlsson skrev:
Beroende på kvaliten så hade jag nu i efterhand valt en hybrid med 10 mil på batteri alla dagar i veckan, gärna som får dra ett släp. Det hade blivit el till och från arbetet och alla småturer. Sen längre turer bensin.

Fast det är bara om man kommer 100 mil på en tank :)
Passat GTE 2024 för dig då.
Text om laddhybridbilar, kombination av bensinmotor och elmotor, batterikapacitet och laddningsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Har inte provkört eller ägt ID.x, och gillar VW generellt, men det verkar ju vara massa gnäll i denna tråden från dess ägare.
Det är väl som vanligt på nätet. De som är missnöjda gör väsen av sig. Vi som är nöjda har ingen anledning att basunera ut det. Själv är jag på det hela taget mycket nöjd med min ID.4, och om jag minns rätt så är det enda jag ventilerat i detta forum en irriterande detalj. Även jag som är nöjd bidrar m.a.o. till en skev bild.
 
  • Gilla
enoch85 och 3 till
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag som aldrig någonsin i mitt liv lämnat in en bil på service, är detta en ickefråga.
Jag byter olja och sånt själv, och har framförallt förut, reparerat allt själv, men nu med ålderns rätt och minskat intresse att mecka, så händer det att jag lämnar bort någon reparation, senast var det hjullagerbyte.
Däremot byter jag bromsbelägg själv, och har senast bytt spindelleder som ett steg högre på svårighetsgrad.

Men jag har ju aldrig köpt en ny bil heller, så jag motsvarar ju inte på något vis hela bilkollektivet, vi är rätt olika typer blandande här.
Jag lämnar in bilar som har garanti. Service gör jag alltid själv. Reparationer gör jag i mån av tid. Kamremmar, plockat ner växellådor i molekyler, putsat och viktbalanserat stakar, kolvar och vevar. Plockat ett par topplock med kamremsras. Bromsar gör jag jämnt själv, det tar tid som ett oljebyte. Det blir mindre avancerat och mer slitdelsreparationer med åren.

Men just service för att kunna gnälla om ett skitfel inom garantin tummar jag inte på.
 
D
R Rkarlsson skrev:
Så du tror att Tesla är felfri? Sök isåfall på en teslagrupp så blir du kanske chockad. En bil är en bil, ingen är felfri, så vad för bränsle den än kommer bruka så är det alltid fel på dem.
Jag har provkört tesla y performance 2023, ja där var massa fräcka saker, är jag imponerad av "kvaliten" på material och allt för en sån dyr bil? Nej inte ett dugg. Den är som alla andra, det är bara leveransen som verkar sämre än alla andra. =)
Är du nöjd med din bil, så är det ju perfekt.

Men du väller över på en sån där tesladåre som tror de är experter på bilar när de kört några månader :)
Du faller på ett metodfel om du tar forumtrafik som intäkt för hur olika bilar skiljer sig, ägargrupperna är olika och det är nog ingen tvekan om att Tesla är annorlunda och därför lockar en viss kundtyp, bredare nu än tidigare dock.

Jag är försiktig när jag svarar om min Tesla, det finns mycket att reta sig på om man är lagd åt det hållet men det finns också mycket, som någon sa tidigare, som man gillar, framförallt när man jämför med andras elbilar så kan man förvånas över en del saker.

Det som jag tror försvårar ytterligare är att den inte finns någon fossil ekvivalent att jämföra med, det förvirrar nog en del.

Tesla är väldigt olik de gamla tillverkarna och det kanske inte är enkelt för alla, sen tror jag iofs att det är åt det hållet alla måste gå men det tar lite tid och folk vänjer sig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag ville veta vart ekvationen 5% kom ifrån när Tesla själva droppade nybilspriset med nästan 20%.
Vad är det du vill veta?
Produktionskostnaderna har varit höga, nu är de inte lika höga längre.
Får tesla då inte sänka sina priser...?
Verkar som att man först klagar på att elbilarna är dyra och sen klagar på att de blir billigare.
 
M Markarbetaren skrev:
Japp, och har man solceller så är det gratis några månader om året, och? Att det sedan kostar från 5,50kr/kWh att ladda på en publik laddstolpe är helt oväsentligt i sammanhanget. Då kostar det i princip lika mycket som en bensinbil, och efter årsskiftet kanske en dieselbil tom. rullar billigare när reduktionsplikten minskas.
En kaffe hemma kostar några kronor och en kaffe på stan kostar några tior...


Att ladda hemma kostar lite. På stan mer...

Fullt logiskt i min värld, dessutom laddar man hemma med nån kilowatt, på stan med närmare 10x kw
 
Fairlane
A Alexn72 skrev:
Vad är det du vill veta?
Produktionskostnaderna har varit höga, nu är de inte lika höga längre.
Får tesla då inte sänka sina priser...?
Verkar som att man först klagar på att elbilarna är dyra och sen klagar på att de blir billigare.
Jag tolkar det mer som att det inte går att säga att en modell Y tappar 5% om året i värde, när Tesla sänker nypriset mer än så.

Att nypriset sänks ser jag som positivt, men det påverkar såklart den som redan köpt bilen och vill sälja den i andra hand. Det blir då omöjligt att endast tappa 5% per år. Dvs påstående om att bilen tappar 5% i värde om året blir tokigt, inte själva prissänkningen.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns rätt många normala bilar som kostar mer, särskilt om man byter vattenpumpen också när man ändå är på gång.

Kanske någon, kanske någon behöver reparation, men ärligt talat så är det en väldigt liten minoritet av bilar som rullar de milen. På samma sätt som att man sätter in en begagnad utbytesmotor, på en fossilbil som behöver ny motor så är det nog inte otänkbart att man inte byter till begagnade batterier, eller byter delar av batteripaketet. Ett batteribyte behöver ju inte heller kosta 200', det kan vara rejält mycket billigare.

Det beror på vad batteribytet kostar och vad kamremsbytet kostar. Byte kamrem och vattenpump 3 ggr kan bli 40-50'. Detsamma kan ett batteribyte kosta beroende på modell.

Så är det helt klart. Det finns fördelar och nackdelar med elbil kontra andra bilar. Att bara välja att se på kostnaden för ett batteribyte och strunta i allt annat, det var det som jag ansåg korkat. Då kan man lika gärna välja att bara jämföra kostnaden för ett kamremsbyte/kamkedjebyte och då framstår ju fossilbilen som ett extremt korkat val jämfört med elbilen. Själv tycker jag det mest är den sortens jämförelser som är korkad, riktigt korkad.
Alla jämförelser med en begagnad diesel/bensin är korkade med en elbil med minst 40 mil fulltankad. (räknar inte in de med mindre mil pga jag räknar de som stadsbilar)
Man måste jämföra samma årsmodeller och storlekar. Så de för typ max 5 år sen och tillbaka är värdelösa elbilar i mitt tycker vs en bensinbil i samma storlek. Zoe är ju en ren bya/stadsbil med sin låga räckvidd och minimala utrymme.

Så om vi jämför id4/5 vs v90 så är man bra dum om man står i valet där och tar en v90 såklart. Därutöver bestämmer ju övriga omständigheter vad som är lämpligast och då räknar man inte ekonomi längre :)

Men som med en bensin/diesel, det kan bli dyrt. Men sannolikheten är låg för båda bilarna. Om vi bara ska tänka reperation av motor eller batteri (högvolt)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Passat GTE 2024 för dig då.
[bild]
Ja den skulle man valt istället. Nu är det lite försent. Jag försöker ju göra av med id3, vwfinans är dock inte medgörliga för fem öre =) Gissa om jag är sugen på vw som nästa bil då ?
De vägrar ge mig pris på vad bilfan kostar om man sänker miltalen till 1000 per år, en intressent ville ha priset. Jag får inte det.
 
D djac skrev:
Du faller på ett metodfel om du tar forumtrafik som intäkt för hur olika bilar skiljer sig, ägargrupperna är olika och det är nog ingen tvekan om att Tesla är annorlunda och därför lockar en viss kundtyp, bredare nu än tidigare dock.

Jag är försiktig när jag svarar om min Tesla, det finns mycket att reta sig på om man är lagd åt det hållet men det finns också mycket, som någon sa tidigare, som man gillar, framförallt när man jämför med andras elbilar så kan man förvånas över en del saker.

Det som jag tror försvårar ytterligare är att den inte finns någon fossil ekvivalent att jämföra med, det förvirrar nog en del.

Tesla är väldigt olik de gamla tillverkarna och det kanske inte är enkelt för alla, sen tror jag iofs att det är åt det hållet alla måste gå men det tar lite tid och folk vänjer sig.
Jag vet ju hur en tesla beter sig. Det är en bil.

Och teslagruppen är fel forum för att se vad felen är på en tesla? Det är ju som alla andra bilar typ, men de kan vara krångligare att fixa och ibland lättare.

Teslafolket är de nya saabfolket?

Jag kan säg att jag kan tänka mig en m3 och på sin höjd en y kanske, vi får se helt enkelt om 2-3 år vad de kostar och vad som finns motsvarande. Jag kanske köper en diesel igen.

Alla måste inte gå dit :) Det är omöjligt helt enkelt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men den kostar som en elbil i inköp också.
Huvudet på spiken.
 
M Markarbetaren skrev:
5%/år? Elon sänkte ju andrahandsvärdet själv med det tredubbla när han sänkte nybilspriset på model Y med 17,5%. Du får gärna visa hur din ekvation ser ut! För 150.000kr så kan man köpa ganska mycket soppa om man valde en fossildriven bil istället!
[länk]
Tyckte också det, men jag kollade priserna på blocket och jämförde med vad en ny kostar idag efter sänkningarna och dom sjunker väldigt sakta. Fast det inser jag ju nu att dom sjunkigt mer jämfört med vad dom köptes för
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Bra som i stort? Enyaq har 585L. Som jämförelse har en Golf sportcombi, mellanklass, 611L. Men det kanske är utformningen du avser?
Golf är ju extrem i bagaget, lika så Octavia, Superb och Passat. Alla dom är större än V70 som väl är Sveriges benchmark.

Model Y har ju gigantiska baljan under golvet plus frunk. ID6 kommer ju snart för dom med extremt behov, eller Buzz, model X etc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.