Storsockret Storsockret skrev:
Antalet liter säger inte allt heller, som exempel så konstaterade vi i vårt letande att Enyaq har nästan 20 cm grundare bagage innanför hundgrindar än vår Passat. Det skojar man inte bort. Och då är väl det en av de elbilarna som har störst bagage.
Den är ju en av de större av de vanliga iallafall. Har Model Y längre djup? Frunk är ju schysst också. Får se hur stort ID6 blir
 
richardtenggren
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Den är ju en av de större av de vanliga iallafall. Har Model Y längre djup? Frunk är ju schysst också. Får se hur stort ID6 blir
En Model Y är ca 20 cm djupare, dock 10 cm smalare.
Så Enyaq föll direkt på det för oss :)
 
Jag är nöjd med bagageutrymmet i min ID4. Får in tre resväskor ståendes (modell large ) + en golfbag samt några småväskor..

Drivern får åka i framsätet dock..
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
E
R Rkarlsson skrev:
Men du väller över på en sån där tesladåre som tror de är experter på bilar när de kört några månader :)
Haha
 
M
A Alexn72 skrev:
Vad är det du vill veta?
Produktionskostnaderna har varit höga, nu är de inte lika höga längre.
Får tesla då inte sänka sina priser...?
Verkar som att man först klagar på att elbilarna är dyra och sen klagar på att de blir billigare.
Kan du räkna?
 
M
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tolkar det mer som att det inte går att säga att en modell Y tappar 5% om året i värde, när Tesla sänker nypriset mer än så.

Att nypriset sänks ser jag som positivt, men det påverkar såklart den som redan köpt bilen och vill sälja den i andra hand. Det blir då omöjligt att endast tappa 5% per år. Dvs påstående om att bilen tappar 5% i värde om året blir tokigt, inte själva prissänkningen.
Tack! Äntligen någon som inte skolkade från mattelektionerna👍
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tyckte också det, men jag kollade priserna på blocket och jämförde med vad en ny kostar idag efter sänkningarna och dom sjunker väldigt sakta. Fast det inser jag ju nu att dom sjunkigt mer jämfört med vad dom köptes för
Jag har inte kollat begagnatmarknaden men med tanke på att t.ex. VW inte får sålt sina elbilar och Tesla dumpar priserna av samma anledning så ser jag det ganska omöjligt att någon är såpass korkad att betala mer för en begagnad än för en ny. Om en ny bil prissänks med 130.000kr och marknaden svämmar över av bilar så måste man som Teslaköpare vara lite udda om man accepterar att betala 130.000kr mer för en begagnad efter sedvanlig årlig värdeminskning. Enligt ditt räkneexempel skulle en Y som kostade 650.000kr för ett år sedan idag kosta ca. 610.000kr och detta skulle folk villigt betala när en ny kostar 520.000kr.

I min värld tappar en begagnad bil minst lika mycket som en nybil sänks med när tillgången överstiger efterfrågan. Men jag kör å andra sidan inte Tesla..😏
 
  • Gilla
Nerre och 2 till
  • Laddar…
Fast vi har väl alla vetat i flera år att tillverkningskostnaden för elbilar var påväg ner?

Men ja, visa säljare verkar tro att värdet på deras bil baseras på deras inköpspris, snarare än nuvarande marknadspris. Det sjukaste är att det innan fanns köpare som spelade med. Köpa begagnad elbil har de senaste åren varit en mycket dålig affär.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
D
R Rkarlsson skrev:
Jag vet ju hur en tesla beter sig. Det är en bil.

Och teslagruppen är fel forum för att se vad felen är på en tesla? Det är ju som alla andra bilar typ, men de kan vara krångligare att fixa och ibland lättare.

Teslafolket är de nya saabfolket?

Jag kan säg att jag kan tänka mig en m3 och på sin höjd en y kanske, vi får se helt enkelt om 2-3 år vad de kostar och vad som finns motsvarande. Jag kanske köper en diesel igen.

Alla måste inte gå dit :) Det är omöjligt helt enkelt.
Du kan mycket väl få kunskap i Teslaforumet men inte jämföra detta med motsvarande för andra bilar. Jag har följt det i några år nu och kan tydligt se att det är människor med viss läggning som skriver där, mycket kunskap och åsikter om mjukvaruutveckling tex. En annan observation är att det i princip är samma människor ock profiler på dessa, även efter försäljningsökningen, dvs de nya ägarna är inte lika pratiga.

Tesla är inte som andra bilar, de har en del svagheter som de tyska gamla tillverkarna inte har och andra fördelar, tekniken bakom är också väsenskild men att de har fel och brister, absolut.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
M Markarbetaren skrev:
Jag har inte kollat begagnatmarknaden men med tanke på att t.ex. VW inte får sålt sina elbilar och Tesla dumpar priserna av samma anledning så ser jag det ganska omöjligt att någon är såpass korkad att betala mer för en begagnad än för en ny. Om en ny bil prissänks med 130.000kr och marknaden svämmar över av bilar så måste man som Teslaköpare vara lite udda om man accepterar att betala 130.000kr mer för en begagnad efter sedvanlig årlig värdeminskning. Enligt ditt räkneexempel skulle en Y som kostade 650.000kr för ett år sedan idag kosta ca. 610.000kr och detta skulle folk villigt betala när en ny kostar 520.000kr.

I min värld tappar en begagnad bil minst lika mycket som en nybil sänks med när tillgången överstiger efterfrågan. Men jag kör å andra sidan inte Tesla..😏
Självklart påverkas begpriserna av att nybilspriserna sänks, att de kan sänka dessa är också unikt för Tesla, åter en sak att gilla eller ogilla.
 
M Markarbetaren skrev:
inte får sålt sina elbilar och Tesla dumpar priserna av samma ....
.... tesla säljer alla bilar de tillverkat.
Bygger ut sin kapacitet att sälja ännu fler får ner kostnaden per producerad bil.
Sänker kostnaderna på bilarna.
Producerar och säljer ännu fler...

Jag verkar ha kommit in fel i diskussionen men faktum kvarstår, teslas plan är att tillverka billigare elbilar så fort de får ner produktionskostnaderna. Och nu verkställer de planen.

https://carup.se/lista-sveriges-100-popularaste-bilar-2023/

Verkar som Europa....
https://alltomelbil.se/milstolpen-nu-ar-det-en-elbil-som-ar-europas-mest-salda-bil-2023/
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har inte kollat begagnatmarknaden men med tanke på att t.ex. VW inte får sålt sina elbilar och Tesla dumpar priserna av samma anledning så ser jag det ganska omöjligt att någon är såpass korkad att betala mer för en begagnad än för en ny. Om en ny bil prissänks med 130.000kr och marknaden svämmar över av bilar så måste man som Teslaköpare vara lite udda om man accepterar att betala 130.000kr mer för en begagnad efter sedvanlig årlig värdeminskning. Enligt ditt räkneexempel skulle en Y som kostade 650.000kr för ett år sedan idag kosta ca. 610.000kr och detta skulle folk villigt betala när en ny kostar 520.000kr.

I min värld tappar en begagnad bil minst lika mycket som en nybil sänks med när tillgången överstiger efterfrågan. Men jag kör å andra sidan inte Tesla..😏
Nej du tänker fel mot vad jag menade. I min beräkning kollade jag priser vad en ny kostar idag mot vad en begagnad kostar idag.

Dvs om en ny 2023 MY kostar 550 så ligger en 2021 MY ca 495'. Det va ca en månad sedan jag kollade så får kika på datan igen. Ovärt att köpa en begagnad med den rabatten oavsett
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M
A Alexn72 skrev:
.... tesla säljer alla bilar de tillverkat.
Bygger ut sin kapacitet att sälja ännu fler får ner kostnaden per producerad bil.
Sänker kostnaderna på bilarna.
Producerar och säljer ännu fler...

Jag verkar ha kommit in fel i diskussionen men faktum kvarstår, teslas plan är att tillverka billigare elbilar så fort de får ner produktionskostnaderna. Och nu verkställer de planen.

[länk]

Verkar som Europa....
[länk]
Jasså? Detta är fake news då? Från Maj.
The company is currently sitting on a new vehicle inventory of 9,671 vehicles across all of its markets. That is by far the highest number of unsold vehicles Tesla has ever had to deal with. It seems the price cuts are not doing the company any favors.
https://www.arenaev.com/tesla_sits_on_9500_unsold_vehicles-news-1751.php
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nej du tänker fel mot vad jag menade. I min beräkning kollade jag priser vad en ny kostar idag mot vad en begagnad kostar idag.

Dvs om en ny 2023 MY kostar 550 så ligger en 2021 MY ca 495'. Det va ca en månad sedan jag kollade så får kika på datan igen. Ovärt att köpa en begagnad med den rabatten oavsett
Ja men det var ditt uttryckliga 5% värdefall per år som jag ifrågasatte!!
Om du pröjsade typ 670k för en ny bil 2021 och en ny kostar 130k mindre idag så lär knappast en 2021 bara tappat 5% i värde?
 
D djac skrev:
Du kan mycket väl få kunskap i Teslaforumet men inte jämföra detta med motsvarande för andra bilar. Jag har följt det i några år nu och kan tydligt se att det är människor med viss läggning som skriver där, mycket kunskap och åsikter om mjukvaruutveckling tex. En annan observation är att det i princip är samma människor ock profiler på dessa, även efter försäljningsökningen, dvs de nya ägarna är inte lika pratiga.

Tesla är inte som andra bilar, de har en del svagheter som de tyska gamla tillverkarna inte har och andra fördelar, tekniken bakom är också väsenskild men att de har fel och brister, absolut.
Det jag ser i teslagruppen är att det är bara tesla och allt utanför skygglapparna är skrot. Typ. Det är en del fel på de flesta märken.
Det är ändå en amerikan man pratar om. Jag gillade såklart Y, men den är för dyr som performance. Och med tanke på att vw inte är bättre så kan det kvitta. Det som det kan falla på är servicen man behöver ibland.
De nya ägarna kanske inte är så präktiga och tror att det är en bil utöver en "vanlig" vi sett på vägarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.