Fairlane
R Rkarlsson skrev:
Det är väl lika korkat att jämföra byte av 12 voltsbatterier? Då elbilen har ett 12 voltsbatteri för att kunna starta.

Vad var mycket dyrare än på en elbil? Påståendet var batteribyte på 2-300 tusen vs något jämförbart? Det finns inget jämförbart som kostar 2-300 tusen på en fossilbil.
Felet är ju att jämföra något dyrt som i princip aldrig inträffar med något mycket billigare som faktiskt inträffar relativt ofta. Man kan ju fundera på vad batterikostnaden normalt blir över bilens livstid. Det dyrare elbilsbatterier som aldrig byts eller det billigare 12V batteriet som byts i fossilbilen.

Eller så kan vi jämföra priset på byte av kamrem/kamkedja. På en fossilbil blir det en rätt stor summa över bilens livstid. På elbilen är kostnaden noll.


Eller så är det kanske lämpligare att jämföra totalkostnaden?
 
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Felet är ju att jämföra något dyrt som i princip aldrig inträffar med något mycket billigare som faktiskt inträffar relativt ofta. Man kan ju fundera på vad batterikostnaden normalt blir över bilens livstid. Det dyrare elbilsbatterier som aldrig byts eller det billigare 12V batteriet som byts i fossilbilen.

Eller så kan vi jämföra priset på byte av kamrem/kamkedja. På en fossilbil blir det en rätt stor summa över bilens livstid. På elbilen är kostnaden noll.


Eller så är det kanske lämpligare att jämföra totalkostnaden?
Det inträffar sällan, men aldrig aldrig.
Precis som med en motor, eller en bränsletank. Det inträffar väldigt sällan.

Ungefär lika sällan som majoriteten inte köper en helt ny bil och kommer få en dyrare bil om de köper en elbil.
Vw:s service var tydligen dyr, låg den inte på runt 5000 kr för en id3. ;)
 
J jocke31 skrev:
Förändring är svårt. Mycket av räckviddsångesten kommer sig av att somliga inte är beredda att ändra sitt invanda beteende på något sätt.
Mycket av den ja. Men inte allt. Och då är det onödigt att generaliserande kalla det trams.

J jocke31 skrev:
Men det är knappast ett stort problem om den 60-milsresa som många gör 1 eller 2 gånger per år tar 20 minuter längre tid. Precis som du är inne på så överväger fördelarna.
Jag har just erfarit att det kan skilja mycket mer än 20 minuter. Och även om fördelarna överväger för dig och mig är det inte säkert att så är fallet för alla. Till exempel de som gör en 60-milsresa många gånger om året kanske inte håller med.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Att jämför delkostnader på en elbil mot en avgasbil är ungefär lika meningslöst som att göra detsamma mellan en avgasbil och häst & vagn. Ja, den nyare tekniken är dyrare i inköp, men den gamla skitar ner så mycket att man ändå vill/ville fasa ut den.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför vill du inte alltid köra på el och spara pengar ?
Har man inte batteri för hela resan så vill man välja fossil juice för de delar med högst hastighet och el för lågfarten. Det gör rätt stor skillnad faktiskt. Man kan tycka att en hybrid från 202x borde lösa det på egen hand om man anger destination på navigatorn. Det är en funktion jag saknar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Och när jag ändå rantar:

Jag tycker inte att man är en bakåtsträvare för att man tycker att elbilar är för dyra eller gör ens liv mer omständligt eller sämre. Men när avgasbilarna försvaras med att man minsann kan byta tank, motor, kolvringar, kamrem eller någon annan av de tusentals delar som är specifika för avgasbilarna då bör man nog fundera på om man inte mer vill värna sin egen expertis än fokuserar på hur man bäst tar sig fram.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har man inte batteri för hela resan så vill man välja fossil juice för de delar med högst hastighet
Jo, fast frågan implicerar något annat: finns det egentligen några rimliga argument för hybrider kvar?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför vill du inte alltid köra på el och spara pengar ?
Jag ska kanske inte svara för andra, och särskilt när jag inte kan något om ämnet (hybrider).
Men jag gissar att ifall jag hade en hybrid så skulle jag kanske i vissa resor se att den helst går på bensin på landsvägen, så det finns el kvar i batteriet när man sen ska köra i stan.

Bilen kan nog aldrig gissa lika bra som jag själv, vart jag ska köra, var jag ska köra, hur länge och hur.
 
Fairlane
R Rkarlsson skrev:
Det inträffar sällan, men aldrig aldrig.
Precis som med en motor, eller en bränsletank. Det inträffar väldigt sällan.
Kamrem/kamkedja då?
Jag skulle tro att att tar man 1000 elbilar och räknar samman deras kostnad för batteribyte och sen tar man 1000 fossilbilar och räknar samman deras kostnad för byte av kamrem/kamkedja så förlorar fossilbilen den jämförelsen. Anledningen är att under samtliga fossilbilar lär ha behövt minst ett byte under sin livstid, ofta flera, medan troligen ingen av de 1000 elbilarna har behövt ett nytt batteri.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att jämför delkostnader på en elbil mot en avgasbil är ungefär lika meningslöst som att göra detsamma mellan en avgasbil och häst & vagn. Ja, den nyare tekniken är dyrare i inköp, men den gamla skitar ner så mycket att man ändå vill/ville fasa ut den.
Ja, det var faktiskt ett av de säljande argumenten att gå från häst och vagn till bil, att det var så mycket renare.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, fast frågan implicerar något annat: finns det egentligen några rimliga argument för hybrider kvar?
I princip inte skulle jag säga. Mer av en mellanlandning.

Men med tanke på inköpspris på en elbil när jag köpte hybriden och det faktum att jag åker till och från jobbet och dit igen om jag vill på batteri så är det en billig bil för mig. Idag skulle jag öht inte överväga en hybrid för egen del.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Hänger inte med här. Är det bakåtsträvande att föredra förbättringar?
Det kan det vara.
 
F fsn skrev:
Ja, det var faktiskt ett av de säljande argumenten att gå från häst och vagn till bil, att det var så mycket renare.
Ja, mängden hästskit och -piss som släpptes ut på exempelvis Londons gator på 1800-talet är helt bisarr.

Så mycket miljöförbättringar kan vi nog inte hoppas på med elbilar, men kanske rimligt stora klimatförbättringar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F fsn skrev:
med tanke på inköpspris på en elbil när jag köpte hybriden och det faktum att jag åker till och från jobbet och dit igen om jag vill på batteri så är det en billig bil för mig.
Jo, jag har varit i liknande räkneövningar som ledde till två hybridbilar före elbilen. Möjlighet till dragkrok och räckvidden var förvisso också faktorer på 10-talet, men priset var långt ifrån oviktigt.

Idag har jag väldigt svårt att förstå dem som fortfarande väljer nya hybrider, men de finns ju – jag känner minst två som köpt nya hybrider i år.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
E
R Rkarlsson skrev:
En sak som är säker är att ni är ego (ni som gått för långt och smickrar er själva)
Id serien är väl ändå byggd på elbilsplattform? Opel var inte det.

Det finns noll superchargers vid mitt körmönster, så den hade varit lika omständig som vilken bil som helst, precis lika som det är lika enkelt att snabbladda när jag kör förbi en snabbladdare nån gång då och då (aldrig använt snabbare än 50)

Har man inte tillgång till att slänga dit en laddare på sin egna tomt så är alla bilarna omständiga. Det var precis det jag ville komma till, och att den enda jag sett sitta och ladda i flera timmar i byn är teslaförare som verkar vara lite dumma (turister) och inte köra in till stan och få lite snabbare laddning.
Jag var väldigt, väldigt skeptisk till Tesla efter några månaders ägande (åsikter om komfort främst), men nu har jag insett hur andra har det (iom att jag börjat intressera mig), och det har lärt mig att generellt sett så har andra det sämre på mer basala funktioner.

Har inte provkört eller ägt ID.x, och gillar VW generellt, men det verkar ju vara massa gnäll i denna tråden från dess ägare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.